D'Angelo and the Vanguard - Black Messiah (2014)

Soul / Funk
Label: RCA

1. Ain't That Easy (4:49)
  2. 1000 Deaths (5:49)
  3. The Charade (3:20)
  4. Sugah Daddy (5:02)
  5. Really Love (5:44)
  6. Back to the Future [Part I] (5:22)
  7. Till It's Done (Tutu) (3:51)
  8. Prayer (4:32)
  9. Betray My Heart (5:55)
  10. The Door (3:08)
  11. Back to the Future [Part II] (2:24)
  12. Another Life (5:58)
avatar van Johnny Marr
Wel moet ik zeggen dat 'The Charade' zo op Sign "O" The Times of iets dergelijks kon hebben gestaan.
Wat een prachtig nummer zeg.

Johnny Marr schreef:
Wat een prachtig nummer zeg.

Ik heb al meerdere mensen horen zeggen dat 'The Charade' op Sign ''O'' The Times kon hebben gestaan. Ik snap dat eigenlijk niet, aangezien ik Sign ''O'' The Times en veel andere Prince albums zo'n ontzettend jaren 80 geluid vind hebben. Black Messiah klinkt veel meer ongepolijst als funk uit de jaren 70. Of bedoel je dat het type song zo van Prince had kunnen komen?

avatar van Johnny Marr
vinylbeleving schreef:

Of bedoel je dat het type song zo van Prince had kunnen komen?

Zoiets, ik vind het nummer eigenlijk gewoon een typisch jaren '80 geluid hebben. Als je me zou zeggen dat 'The Charade' een hitsingle was in 1987, ik zou het zo geloven.

avatar van Funky Bookie
Als je luistert naar veel muziek die Prince in de jaren '80 voor het Dream Factory project (later delen op SOTT), dan had The Charade daar prima tussen gepast. Ik ben nog geen Prince fan tegengekomen die dit ook niet direct hoorde.

avatar van vinylbeleving
Dat geloof ik graag, maar ben ( hoe hard ik dat ook geprobeerd heb ) geen Prince fan. Gek genoeg kan ik D'angelo's muziek wel zeer waarderen en is Voodoo mijn favoriete plaat aller tijden. Is Prince toch nog ergens goed voor geweest

Wat ongelooflijk goed. Echt een topalbum van begin tot eind. Liveconcert in Paradiso was overigens ook legendarisch. Wat een artiest!

avatar van Frenz
Een tijdje genegeerd, maar bij herbeluistering snap ik de waardering voor deze man, subtiel en geheel eigen. Swingt als de spreekwoordelijke tiet.

avatar van vinylbeleving
Dit album is niet stuk te krijgen, ik ben er nog steeds niet over uit welk nummer ik nou het beste vind. Elke keer dat ik Black Messiah luister vind ik weer een ander nummer het beste, enorm goede en top 10 waardige plaat. Totaal terecht dat D'Angelo genomineerd is voor drie Grammy's waaronder Really Love voor record of the year. Waarschijnlijk gaat Mark Ronson's gelikte en door 6 producers aan meegewerkte Uptown Funk ( over authenticiteit gesproken ) er met de prijs vandoor, maar het feit dat Really Love genomineerd is zegt genoeg. Dat liedje zit zo enorm goed in elkaar, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Wel jammer dat na de grootste verbazing van de plotselinge release, Black Messiah hier hier een stille dood sterft, toont toch weer aan dat het genre soul/funk op mume toch een ondergeschoven kindje is.

avatar van Minneapolis
Helemaal eens hoor vinylbeleving. Dit wordt een klassieker wat mij betreft en vermoedelijk later één van mijn soul/funk favorieten van het decennium.
Over de status van soul en funk kom ik helaas ook tot dezelfde conclusie. Maar dat geldt zeker niet voor mij. Het is mijn favoriete, en qua omvang het grootst genre van mijn platen verzameling.

Het mooie van de plaat is dat D'Angelo de oude funk en soul doet herleven op een progressieve manier. In dat laatste schuilt ook het risico dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Minneapolis schreef:

Geheel mee eens

co-sign

avatar van JayM
Bijna 2 jaar na release heeft dit album nog niks aan kracht ingeleverd. Sterker nog, begin bijna te verkondigen dat ik deze stiekem misschien wel beter vind dan Voodoo Wat een heerlijk rauwe en constante plaat is dit toch zeg!! Elke keer wanneer de eerste noten van Ain't That Easy uit mijn speakers knallen kan ik niks anders dan me overgeven aan Black Messiah.. en dat is alles behalve een straf. 5*

avatar van Funky Bookie
Ik vind het sowieso beter dan Voodoo

JayM schreef:

Mee eens. Misschien wel beter dan Voodoo, toch heeft die plaat nu nog iets meer credits maar vooral jeugdherinnering bij me. Het is dan ook niet voor niets de nummer 1 in mijn top 10.
Misschien gaat Black Messiah daar in de toekomst wel verandering in brengen.
Want ik vind op vind op Black Messiah werkelijk alle nummers zó waanzinnig goed, ze hebben de afgelopen twee jaar inderdaad niets aan kracht ingeboet.
Toch heeft Really Love van alle nummers een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Het is het soort nummer dat een tijdloze romantiek behelst. Daarnaast is het belachelijk goed geproduceerd, met koptelefoon is er zo enorm veel detail waar te nemen, al kan je dat ook eigenlijk weer van alle nummers zeggen. D'Angelo blijft gewoon een artiest die uniek in zijn soort is.

avatar van Forza
Misschien niet het meest actuele filmpje, maar deze versie van Sugah Daddy op North Sea Jazz is toch wel briljant: D'Angelo & The Vanguard - Sugah Daddy (Live at North Sea Jazz Festival 2015) - YouTube. Wat een energie!

avatar van Minneapolis
Forza schreef:

D'Angelo live is sowieso een hele grote aanrader. Stil blijven staan is voor mij onmogelijk in dit geval.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)