The Clash - Sandinista! (1980)

Punk / Rock
Label: CBS

1. The Magnificent Seven (5:25)
  2. Hitsville U.K. (4:17)
  3. Junco Partner (4:49)
  4. Ivan Meets G.I. Joe (3:12)
  5. The Leader (1:32)
  6. Something About England (3:40)
  7. Rebel Waltz (3:22)
  8. Look Here (2:42)
  9. The Crooked Beat (5:29)
  10. Somebody Got Murdered (3:27)
  11. One More Time (3:30)
  12. One More Dub (3:32)
  13. Lightning Strikes (Not Once but Twice) (4:48)
  14. Up in Heaven (Not Only Here) (4:25)
  15. Corner Soul (2:40)
  16. Lets Go Crazy (4:20)
  17. If Music Could Talk (4:33)
  18. The Sound of Sinners (3:57)
  19. Police on My Back (3:14)
  20. Midnight Log (2:07)
  21. The Equaliser (5:45)
  22. The Call Up (5:15)
  23. Washington Bullets (3:48)
  24. Broadway (4:53)
  25. Blowing in the Guns of Brixton (0:49)
  26. Lose This Skin (5:03)
  27. Charlie Don't Surf (4:52)
  28. Mensforth Hill (3:40)
  29. Junkie Slip (2:47)
  30. Kingston Advice (2:34)
  31. The Street Parade (3:24)
  32. Version City (4:01)
  33. Living in Fame (4:55)
  34. Silicone on Sapphire (4:27)
  35. Version Pardner (5:18)
  36. Career Opportunities (2:28)
  37. Shepherds Delight (3:22)
avatar van saxotoon
Al zo vaak op de draaitafel gehad, dikwijls met flinke tussenpozen. Maar altijd weer een feest en het goede voornemen dit vaker te moeten doen.
Zo ook nu weer.

avatar van Zwaagje
Geluidskwaliteit? Helemaal goed (vooral als ik 'm vergelijk met mijn inmiddels meer dan 30 jaar oude vinylversie). [/quote]

Mijn dertig jaar oude lp klinkt naar mijn mening toch beter dan een cd.

avatar van kaztor
Vandaag op het werk aan de beurt, naast The Story Of The Clash.

Ik vind er nog steeds werkelijk geen speld tussen te krijgen. Wat een weergaloos feest, deze plaat!

avatar van pdonidvie
Het is kritiek die al vaak gegeven is, maar van mij mocht de plaat met de helft ingekort worden, hoor. Het is nu echt wel té lang en het niveau blijft zeker niet constant. Spijtig, want hier schuilt toch ergens een meesterwerkje.

avatar van dazzler
Track 25 - Blowing in the Guns of Brixton (0:49) weer toegevoegd.
Wordt op de oorspronkelijke vinyl release als een aparte track beschouwd.

avatar van ArthurDZ
De algemene consensus bij Sandinista is dat de eerste cd de beste is, gevolgd door de tweede, en dat de derde vooral halfgeslaagde spielerijtjes zijn. Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog, cd2 is met enige afstand mijn favoriet hier. The Sound of Sinners, Police On My Back (één van de beste covers ooit), Washington Bullets, The Call Up, en vooral Let’s Go Crazy, het zijn allemaal persoonlijke Clash-favorieten van mij. Ook cd3 vind ik absoluut geslaagd. Het is vaak onzin, maar wel heerlijke onzin. Ik bedoel, Career Opportunities laten inzingen door een duo kleuters, heerlijk toch?

Sowieso wel een van de meest geschikte platen om te draaien bij dit bloedhete weer, vind ik, het meeste hier heeft immers zo’n lekker zomerse vibe.

avatar van Tozifra
Derde cd?
Bij mijn staat het op twee cd's. Wel staat bovenaam '3-record set on 2 compact discs'.

avatar van Jan Wessels
Tozifra schreef:
Derde cd?

Jouw (oudere) CD bestaat uit twee cd's waar de drie elpee's op gezet zijn.

De nieuwere uitgave bestaat uit drie cd's waarbij iedere elpee op een eigen cd staat.

avatar van kaztor
arcade monkeys schreef:
. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om alledrie de platen in 1 ruk achter elkaar te draaien. Sandinista! is niet voor niets over 3 LP’s verdeeld en het lijkt me het beste om alle 3 de delen afzonderlijk te beluisteren.

Nou, als Topper Headon’s aftikken begint bij The Magnificent Seven dan is voor mij de Sandinista!-enterprise begonnen en gaan we tot het gaatje!

Ik ben recentelijk weer helemaal in Clash-sferen en ook dit bakbeest is ruimschoots aan de beurt.

avatar van Pitchman
Wat een schitterende afwisselend album is dit zeg. Er zit van alles in. Het kan mij wel bekoren. Dit is ook al zo een plaat die je na jaren van de plank haalt en luistert. Nostalgie. Na deze plaat was het over en sluiten.

avatar van zaaf
Op de laatste zin na (hoewel het zeker minder werd) eens met de vorige scribent. En ofschoon ik het een fantastisch genietalbum vind, kan ik er toch geen 5,0 aan kwijt wegens iets te veel fillmateriaal.
Maar dat spul hóórt er gewoon op!