UB40 - Signing Off (1980)

Reggae
Label: Graduate

1. Tyler (5:52)
  2. King (4:34)
  3. 12 Bar (4:23)
  4. Burden of Shame (6:29)
  5. Adella (3:26)
  6. I Think Its Going to Rain Today (3:42)
  7. 25% (3:32)
  8. Food for Thought (4:10)
  9. Little by Little (3:41)
  10. Signing Off (4:27)
  11. Madam Medusa * (12:56)
  12. Strange Fruit * (4:07)
  13. Reefer Madness * (5:08)
  14. My Way of Thinking [12" Version] * (6:50)
  15. I Think Its Going to Rain Today [12" Version] * (7:32)
  16. The Earth Dies Screaming [12" Version] * (8:21)
  17. Dream a Lie [12" Version] * (7:54)
  18. Food for Thought [John Peel Session] * (4:49)
  19. 25% [John Peel Session] * (4:05)
  20. King [John Peel Session] * (5:38)
  21. I Think Its Going to Rain Today [Kid Jenson Session] * (4:42)
  22. My Way of Thinking [Kid Jensen Session] * (2:54)
avatar van wibro
Tja, er zijn bands die na een fantastisch debuut de weelde niet kunnen verdragen en alleen nog maar meer, meer, meer willen. En dan heb ik het niet over kwaliteit maar over kwantiteit. Zo hoog mogelijke verkoopcijfers bereiken, op de commerciële tour dus. UB40 is hier dus een typisch voorbeeld van. Maar eerlijk gezegd, ook al zou UB40 na dit fantastische debuut voor kwaliteit hebben gekozen en niet voor commerciële flutmuziek, dan denk ik toch dat ze Signing Off nooit overtroffen zouden hebben, want beter dan dit nogmaals weergaloze debuut kan gewoon niet. Neem nu Madam Madusa en Food for Thought. Dit is toch reggae van grote klasse. Het is duidelijk, ik ga me niet verder wagen aan het opnieuw beluisteren van de albums die UB40 hierna gemaakt. Is zonde van de tijd. Dan zet ik toch maar liever een album van Bob Marley op. Exodus bij voorbeeld.

5.0*

avatar van LucM
Exodus van Bob Marley vind ik nog een klasse sterker maar ik ben het volledig eens met wibro dat UB40 een uitstekend debuut bracht die ze nadien in de verste verte niet meer kon evenaren. Hun recente albums heb ik mij zelfs niet aan gewaagd.

avatar van teus
Eens met wibro en zeker eens dat hun debuut en dit uitstekende Reggae album nooit is overtroffen door de heren UB40
Alleen wil ik opmerken....probeer toch opvolger Present Arms ook eens,best goed album
Wel wat minder dan hun vorige maar nog wel in dezelfde lijn,dus nog niet die Lopendeband Reggae van later,hoewel ik sommige (cover) hits met vlagen best goed vind ,vind ik hun albumwerk een stuk minder ,in ieder geval mag het nog niet in de schaduw staan van Signing Off

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik sluit me bij teus aan: Present arms is toch ook nog een prima plaat met een mooi vol en warm geluid (en twee aardige bonustracks).

avatar van Pat de Wolf
Goed debuut, maar Present Arms vind ik nog beter. Dus doe een poging om die ook aan te schaffen.

Signing Off is 39 jaar na dato nog altijd de beste plaat van UB40. Aanstekelijke melodieën, sterke zang, puike blazers en originele drums maakten dat ik de dubbelaar aanschafte de eerstvolgende dag na het eerste optreden van de band in Rotterdam (1980). Opvallend aan de plaat is de enigszins ongepolijste productie (in de hand gewerkt door de relatief primitieve studio-omstandigheden), waardoor ik het idee kreeg naar een tweede live optreden van UB40 te luisteren. Vol verwachting keek ik uit naar de opvolger (Present Arms), maar die is altijd een goede tweede gebleven. Opvolgende producties werden steeds gladder en ongeïnspireerder (covers), maar toch bleef ik de band volgen omdat “haar” muziek altijd goed in elkaar bleef steken. Absoluut dieptepunt is dat enkele leden van de destijds minvermogende band deze eeuw (opnieuw) aan de bedelstaf raakten en we nu geacht worden te luisteren naar twee separate bands met dezelfde naam, met beduidend minder aansprekende klanken dan toen er nog maar één UB40 bestond.

avatar van Michiel Cohen
Het debuut was ook meteen het hoogtepunt. Daarna werd het uitermate vervelend.