Simple Minds - Sons and Fascination (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. In Trance as Mission (6:53)
  2. Sweat in Bullet (4:31)
  3. 70 Cities as Love Brings the Fall (4:50)
  4. Boys from Brazil (5:31)
  5. Love Song (5:04)
  6. This Earth That You Walk Upon (5:28)
  7. Sons and Fascination (5:23)
  8. Seeing Out the Angel (6:11)
  9. Theme for Great Cities * (5:52)
  10. The American * (3:51)
  11. 20th Century Promised Land * (4:55)
  12. Wonderful in Young Life * (5:21)
  13. League of Nations * (4:55)
  14. Careful in Career * (5:09)
  15. Sound in 70 Cities * (5:01)
Schnee
ik vind deze stukken beter dan new gold dream...

Nieuwstad
Mjuman schreef:
Ik zou bijna willen zeggen het verwijst naar het existentialistische niet-welbevinden zoals dat ook door JD en bijv. The Sound werd gebracht.

Klopt.

avatar van vielip
Na alle (meestal) superlatieven alhier heb ik dit album gisteren op een platenbeurs dan toch maar eens meegenomen. Op vinyl welteverstaan. Zowel hoes als vinyl zagen er prima uit dus ik dacht; voor die €2,- kan ik 'm niet laten liggen. Zit 'm nu net voor het eerst te luisteren. Eerste indruk is positief. Heerlijk dromerige songs, drijvend op mooie basloopjes en sfeervolle synths. Maar vlak ook de subtiele toevoegingen van gitarist Burchill niet uit. Het enigste nummer dat ik vooraf kende was 'Lovesong'. Dat blijf ik een heerlijk nummer vinden. Hypnotiserend bijna. Verder valt opener 'In trance as mission' me op. Geweldig hoe het het album opent; een basloopje, iets later gevolgd door een drumbeat en je wordt gelijk meegezogen.. Ik heb wel de indruk dat ik het album vaker moet luisteren om alle songs volledig tot me te laten doordringen. Het zijn geen 'hapklare brokken' zoals hun meeste hits zeg maar. Die je na 2x luisteren al mee kunt zingen.

avatar van RichardCorjanus
Toen ik dit album voor het eerst hoorde moest ik wel ff wennen was dit de Simple Minds?
Na elke luisterbeurt kan ik het steeds meer waarderen.
Mijn favoriete nummers zijn: In Trance as Mission, Sons and Fascination en Seeing Out the Angel

avatar van Fairy Feller
RichardCorjanus schreef:
Na elke luisterbeurt kan ik het steeds meer waarderen.

Grappig hoe dat soms gaat. Voor mij is dit juist Simple Minds en toen ik don,t you destijds hoorde was t ff wennen

avatar van Premonition
Nog steeds wennen...

_Lynn_
Stem toch weer een half puntje verhoogd. Zeer sfeervolle en mooie plaat!
This Earth You Walk Upon is mijn favoriet en Boys From Brazil klinkt ook leuk en fris.
Persoonlijk minpuntje: Love Song.

avatar van mastermeter
Late ontdekking, maar nu toch m, n favoriet vooral seeing out the angel.was vroeger meer van ngd en sitr, maar deze pakt me nu meer.

avatar van steph b
Beste album van de Simple Minds!

Na het beluisteren van de box 5x vind ik dit echt het beste album! Daarna gevolgd door Empires and Dance, daarna Sister Feelings Call en dan pas New Gold Dream.
Sons and Fascination heeft gewoon de perfectie in synths and bass. Het album raakte me meteen en ik blijf het luisteren! Dikke aanrader!
Favorieten: In Trance as Mission, Lovesong, Sweat in Bullets en Seeing out the Angel!

avatar van Erwin.c
Geweldige zanger Jim Kerr.....tot en met NGD. Die zware aanzetten....heerlijk. Zijn toch twee verschillende bands, voor en na.

avatar van adri1982
Vandaag weer eens aangezet, en dit album komt een heel eind in de buurt van 'New gold dream'. The Boys from Brazil en Seeing out the angel blijven de mooiste nummers op Sons and fascination, maar ik heb de cd-Versie, waarop ook nr. 9 tot nr. 13 opstaan. Natuurlijk wordt Theme for great cities dan het mooiste nr op de cd.

RichardCorjanus schreef:
Na elke luisterbeurt kan ik het steeds meer waarderen.

"Don't You Forget About Me" is een liedje om snel te vergeten. Verschrikkelijk!

"In Trance as Mission", "Sons and Fascination", "Seeing Out the Angel" bijvoorbeeld... zijn de enige echte Simple Minds liedjes!

avatar van Rudi S
Wat is dit toch een mooie plaat, en wat is Kerr hier toch een geweldige zanger.
Dit album heeft een hele mooie sfeer.
Toen ik dit album kocht kreeg ik er nog een bij, eerst dacht ik leuk gratis plaatje.
Sister feeling is echter ook een hele mooie.

avatar van The Eggman
ricardo schreef:
yup, new gold dream is buitencategorie vind ik en hoort beslist bij mijn 25 favoriete albums aller tijden thuis.
Huh?En dan raken beide albums je zelfs niet een beetje?dit is toch echt wel zeer bijzondere goede en geraffineerde muziek.Laat anders beide albums een tijd rijpen en ga in de tussentijd nog meer new wave muziek luisteren en keer dan weer terug.

avatar van ricardo
New golddream vind ik vele malen intenser klinken, en buiten dat vind ik echt alle nummers op dat album raak.

Hier is de band nog groeiende en zeggen de nummers mij niet zoveel, en vind het hierop ook wat tam klinken. Wel ok verder, maar voor mijn gevoel toch wel mijlenver afstaan van new golddream.

avatar van chevy93
Ja, briljant album dit. Lekker grimmig sfeertje en wat meer een eenheid dan New Gold Dream, die op haar eigen manier even fantastisch is. Weinig echte uitschieters, of het moet het slotnummer zijn, maar dit is drie kwartier genieten. Dit soort albums zijn perfect voor de druilerige zondagmiddag.

avatar van John Self
De laatste plaat met avontuur. Hierna werd het liever, positiever en ook een stuk leger. De dreiging verdween en daarmee de angel uit de muziek. Kerr zingt hier als nooit meer daarna. Sons and F. laat dat goed horen. En dat heerlijke basje. Zonder meer hun beste album.

Dit is een parel. Zonder meer.
Waar de band mij op het vorige album niet geheel overtuigde, is dat hier absoluut wel het geval.
Kerr vind ik ook veel prettiger hier. Zingt met het juiste gevoel en weet het nu wel goed te verkopen.
En wat een overtuigend stel songs.
Donker van snit, maar ook warm en minder klinisch dan Empires And Dance.
De breed uitgezette synths en de gitaar van Churchill, die er op gepaste momenten heerlijk door heen snijdt.
De ritmesectie is creatief en ik hoor een mooie ruimtelijke productie.
Ik begrijp wel dat dit als een highlight wordt beschouwd.

Favo's so far: In Trance As Mission ( fantastische opener) 70 Cities As Love Brings The Fall, het nog altijd magistrale Lovesong en de titelsong.
Prachtalbum.

Inderdaad een new wave parel.
Gewoon bekijken in de tijdsgeest, de Simple Minds ware toen on par met The Sound, Echo, Comsats, Scars, TV21 you name them.
Misschien wel hun beste plaat, hier zijn 6 echt fantastiche nummers op
Trance as mission, sweat in bullet, love song, Earth, sons & fascination en de ingetogen afsluiter Seeing out the angel (later ook in instrumentale versie op de b-kant van Promised you a miracle.
Als Theme from great cities hier ook zou staan dan is dit zonder twijfel de beste.
Eigenlijk is dit ook zo omdat Sons & Sister origineel bij elkaar horen. de `1e oplage van Sons heeft sister als "free" lp.

avatar van jurado
Alicia schreef:

"Don't You Forget About Me" is een liedje om snel te vergeten. Verschrikkelijk!

Ik kan wel honderd songs uit deze periode opnoemen die véél verschrikkelijker zijn dan Don't You.. sterker nog, het is een nummer uit mijn vroege jeugd, lagere school tijd en ik kan wel zeggen dat o.a Don't You mij muzikaal gevormd heeft, net als In The Name of Love of The Reflex.
Uiteraard niet het beste (het is niet geschreven door SM trouwens) nummer van Simple Minds maar verschrikkelijk, neen.

avatar van Alicia
Jeugdherinneringen begrijp ik wel en dit is een ook een persoonlijke beleving. Ik ben ook een kind uit de jaren '8o. Ongetwijfeld zijn er honderd liedjes uit deze periode en wellicht nog wel veel meer te vinden, die ik nóg 'verschrikkelijker' vond/vind. 'Dat ìk dit nummer 'verschrikkelijk' vind, wil dus nog niet zeggen dat Don't You een slecht nummer is. Maar wel een van de minst geliefde SM nummers.

Jij bent meer van het harde SM werk?

avatar van Alicia
Ik hou wellicht meer van obscuurder SM werk...

avatar van Jean-Maurice
Ik vind het altijd lastig om te kiezen welk album ik van de Simple Minds in mijn top 10 zet. New Gold Dream, Sparkle In The Rain en Empires And Dance behoren ook tot mijn favorieten maar op geen enkel album is er zoveel ruimte voor het experiment als op dit album. Daarom kies ik voor dit album dat ik halverwege de jaren 80 voor het eerst hoorde toen de Simple Minds al "groot" waren. Dit album is zo rijk aan experiment en het geluid is zeker zo mooi en warm als op New Gold Dream. Het is nog steeds modern en vernieuwend in mijn ogen. Het had vandaag ook uitgebracht kunnen worden.