Muse - Drones (2015)

Label: Warner Bros.

1. Dead Inside (4:22)
  2. [Drill Sergeant] (0:21)
  3. Psycho (5:16)
  4. Mercy (3:51)
  5. Reapers (5:59)
  6. The Handler (4:33)
  7. [JFK] (0:54)
  8. Defector (4:33)
  9. Revolt (4:05)
  10. Aftermath (5:47)
  11. The Globalist (10:07)
  12. Drones (2:49)
Revolt 6,5/10
Aftermath 7,0/10
The Globalist 8,0/10
Drones 7,5/10

Dit is gewoon een lekker Muse album, veel goede songs (Reapers, Dead Inside The Handler), ook wat mindere (Revolt). Zag ze gisteren bij Graham Norton, die opmerking over "best album ever" moet je natuurlijk met een grote schep zout nemen, werd ook met een big smile gezegd.

avatar van dix
dix
Ik vind de hoes stom. Dat wou ik even kwijt.

avatar van m. pedri
Het eerste deel tot en met Defector vind ik sterk. Stuk voor stuk goede songs, met als uitschieters Reapers en The Handler. Revolt kan er nog mee door, maar van Aftermath krijg ik echt jeuk. Vreselijk. Doet me denken aan Celine Dion of een of ander songfestivalnummer van een land als Moldavië of zo. Gelukkig wordt het bij The Globalist weer een beetje goed gemaakt.

Dead Inside: 8.5 Een van mijn favorieten op dit album. De opbouw naar de climax is onwijs sterk. Het onheilspellende sfeertje dat dit nummer met zich meedraagt is prettig om naar te luisteren. Goede opener.

Psycho: 7.5 Riff is uitstekend maar het nummer had 2 minuten korter moeten duren. Gaat op den duur vervelen.

Mercy : 7.5 Iets te zoetsappig pop liedje naar mijn smaak, al moet ik zeggen dat het nummer na een paar luisterbeurten prettiger in het gehoor is gaan liggen.

Reapers: 9.5 Wat een heerlijk nummer is dit! De uitschieter van 'Drones' wat mij betreft. Het stuk dat leidt naar 'killed by... drones' bezorgt mij kippenvel. Het is een tijd geleden dat Matt zo los gaat op zijn gitaar.

The Handler: 9 Die bassline is onwijs sexy, net als de gitaarsolo halverwege. Beetje de ja vu naar Supermassive Black Hole, en dat is zeer positief.

Defector: 7 Refreintje gaat snel vervelen. Het nummer heeft weinig om het lijf. De gitaarsolo aan het eind maakt wel veel goed.

Revolt: 8 Het nummer wat mijns inziens het verst afstand van het 'doorgaanse Muse repetoire'. Een pareltje is Revolt misschien niet, maar het refrein maakt me toch erg vrolijk. Gewoon een simpel maar effectief poprock nummer.

Aftermath 5.5 Het nummer heeft veel potentie maar maakt dit niet waar. Het gitaarspel aan het begin doet me denken aan Mark Knopfler, wat zeer positief is. Vervolgens gaat het echter mis. De vergelijking met Celine Dion is een rake. Ieder Muse album kent een of meerdere ballads en meestal zijn dat de doorspoel momenten voor mij. Ik vrees dat Aftermath eenzelfde lot beschoren is.

The Globalist 8 Drie losse onderdelen die niet echt een geheel vormen. Het midden gedeelte waarin de gitaren scheuren had van mij een stuk langer mogen duren. De opbouw er naartoe is zo secuur en voor je het weet is de climax alweer voorbij. Het eindigt voor mijn gevoel veel te abrupt. Het einde had dan weer korter mogen zijn. De opening vind ik trouwens het beste gedeelte van deze song.

Drones 6 Ik luister Muse toch vooral vanwege het heerlijke gitaarspel. Dit a capella liedje is voor mij niet weggelegd.

avatar van Hedser
Ik ben toch wel erg tevreden over dit album. Ik heb inmiddels niet meer enorm hoge verwachtingen als het om nieuwe Muse werk aankomt, dus dit album smaakt me erg goed.

Ik ben blij dat de band deels teruggrijpt naar het oudere geluid door de hevige gitaartracks als Reapers en The Handler. Vooral The Handler vind ik echt geweldig, een moddervette riff en een heerlijk baslijntje in het refrein. The Globalist vind ik ook erg goed, ben vooral blij dat de piano daar weer eens op de voorgrond treed, een instrument dat ik toch te veel gemist heb op The 2nd Law (en op dit album eigenlijk ook).

Dead Inside, Psycho en Defector vind ik ook erg lekkere nummers. Mercy en Revolt zijn mij enerzijds wat te poppy (vooral Mercy klinkt een beetje als een slap aftreksel van Starlight), maar aan de andere kant word ik er ook wel wat vrolijk van. Guilty pleasures misschien?

Al met al is Drones zeker niet het beste album van Muse, maar voor mij zeker wel een stap omhoog ten opzichte van The 2nd Law, waar teveel missers opstonden.

1,5
Album nummer 7 voor de heren van Muse. Gezien de voorgaande 6 albums gewaardeerd kunnen worden van goed tot geniaal, kocht ik deze dan ook blind.
Helaas moest ik al snel concluderen dat dit voor mij het eerste echte muse album is wat onder de maat presteert.
Spijtig. Weet niet wat het is. Dit doet me echt weinig tot niets.
Wie weet groeit het album nog, maar tot nu toe kom ik niet verder dan een krappe 2,5

Ik heb de plaat nu op de Sennheiser en wat blijft die riff van Psycho toch geniaal.

west schreef:

Dus op een Sennheiser klinkt die niet 13 in een dozijn?
Schaf een gitaar aan, neem pak em beet een half uur de tijd om te oefenen en speel het riff naar hartelust
Niet dat het een slecht riff is hoor... Genialiteit zit vaak in de eenvoud

avatar van RadioMad
Muse is meer Queen dan ooit nu, of ligt dat aan mij?

Cannabooze schreef:

Dus op een Sennheiser klinkt die niet 13 in een dozijn?

Niet dat het een slecht riff is hoor... Genialiteit zit vaak in de eenvoud

Ah, daarom vind ik 'm dus goed.

Dat van de genialiteit zit in de eenvoud is erg waar.

avatar van davevr
Ik ben geen Muse-liefhebber en heb de voorbije albums dan ook volledig overgeslagen. In ’99 of ‘2000 ergens heb ik nog een interview afgenomen met hen in Brussel waarbij dat onze teneur was dat deze groep geen lang leven beschoren leek (toch in onze muziekwereld).

Ondertussen heeft de wereld duidelijk mijn ongelijk (en/of onkunde) bewezen;

Muse is nog steeds de de 21ste eeuwse versie van Queen, bombastische prog-rock, concept-albums en nu een plaat over drones (en hartzeer). Tekstueel is het niet echt bijzonder maar dat hoeft ook niet. Wat verwijzingen naar drones, de koudheid van de samenleving, een lief dat vertrokken is, …..

Muzikaal is er heel wat te beleven en soms werkt dat echt goed. Snedige riffs, vette baslijnen, een maniakale zanger en veel energie ( waarvan ze wel wat van aan U2 mogen afstaan).
Subtiliteit en Muse gaan echter nog steeds even goed samen als huisvuil en de Chicago-blokken en sommige nummers verliezen zich dan ook in de wall of sound die de heren opzetten. Psycho is een voorbeeld van een beest van een nummer dat langzaam veranderd in een draak van een nummer. Er mocht een beetje ge-edit worden: hier en daar een minuutje afknijpen mocht wel, en zo blijven ze de dunne lijn tussen kunst en kitsch bewandelen.

Soms overschrijden ze die (met gemak en verbazingwekkend veel energie) waardoor ze een pastiche van een progrockband worden en net als voor Queen gaat hetzelfde op : soms werkt het, soms is het afschuwelijk. Maar ze hebben tenminste het lef om het te doen, liever een wereld met maar 1 Muse, dan 1 met 5000 Coldplays. Een beetje moed doet wonderen.

Ik wacht alleen op het moment dat Bellamy zijn serieux even opzijzet en de stofzuiger pakt….

1,5
Blij dat we het eens zijn over de eenvoud West.
Misschien hadden ze daar bij de productie ook aan moeten denken.
Ook blij dat er genoeg mensen zijn die zwaar genieten van dit album.
Voor het eerst is dit niet voor mij het geval, wat Muse betreft.

Balen, jammer!

avatar van Zwaagje
Niet al te moeilijk over doen. Prima Muse album. Niet vernieuwend voor hun doen, maar dat is mi ook niet nodig. Genoeg te genieten.

Cannabooze schreef:
Spijtig. Weet niet wat het is. Dit doet me echt weinig tot niets.

Toch grappig dat je The 2nd Law meer kan waarderen dan Drones.
Denk dat meerendeels van de fans The 2nd law juist niet kan waarderen omdat het erg afstamt van hun roots en Drones gaat toch weer terug naar tijd.
Muziek is wat eenvoudig, maar denk dat dat meer komt omdat er een heel verhaal word verteld.

HTTK1995 schreef:

Toch grappig dat je The 2nd Law meer kan waarderen dan Drones.

Ach. Ik ben een raar mannetje. Volg de band al sinds het begin en heb bijvoorbeeld ook moeite met het bejubelde Black Holes & Revelations.
2nd Law vind ik juist een heel gevarieerd album en erg sterk. Maar Origin Of Symmetry blijft uiteraard het meesterwerk.
En deze Drones zal vermoed ik de plaat van Muse worden die voornamelijk stof hapt in de kast. Kan het niet uitleggen wat het is. Hoeft ook niet. Gelukkig kunnen veel mensen er wel van genieten.

avatar van The Eraser
Muse, de band die langzaam maar zeker - doelbewust!!! - een parodie is geworden op talloze andere bands. Ah, ik mag die gozers wel, en stiekem lachen ze zich in hun vuistje, omdat hun grapjes zoveel succes opleveren. En ondertussen amuseren ze zich te pletter en verdienen ze geld bij de vleet, geef hen eens ongelijk.

Iets anders: ligt het aan mij of is de productie toch wat minder dan de vorige twee albums? Vanaf vinyl klinkt het soms zelfs wat blikkerig. De pianostukken daarentegen zijn wel weer mooi gedaan.

Heb Aftermath nog eens beluisterd en kan het eigenlijk best hebben tot en met die solo, daarna is echt een kleffe zooi, waardoor je het hele nummer in de prullenbak wil gooien. Zonde. Van mij hadden ze het nummer daar af mogen knippen.

Op cd een mooi skipmomentje....

smaken verschillen he!:P
2nd law vind ik zelf ook mooi alleen op andere manier ook moeilijk uit te leggen;)
Orgin of symmetry blijft heerlijk na 14 jaar
Het is alleen maar goed dat niet iedereen er hetzelfde over denkt kan je lekker discussies voeren hahaha

avatar van Silky & Smooth
Af en toe zet ik Origin of Symmetry op, maar voor de rest komt Muse niet vaak aan bod in mijn playlist. Totdat ze Psycho uitbrachten. Ik keek zowaar uit naar een album van een band waar ik niet veel mee heb en gelukkig weten ze mijn te verrassen. Drones is een sterk album geworden. De mix van harde rock en gevoelige, soms bijna ingetogen momenten vind ik geweldig. Dit is sowieso één van de sterke punten van Muse. Het enige minpuntje vind ik Aftermath. Dit nummer is wat slap en gewoontjes i.t.t. tot de rest van het album.

avatar van james_cameron
Op en top Muse, dit nieuwe album, maar helaas zonder enige nieuwe elementen en/ of verrassingen. Op zich geen probleem, ware het niet dat het songmateriaal dit keer nogal doorsnee is. Tot in de puntjes verzorgd, dat absoluut, maar omdat de songs niet erg boeiend zijn weet het album niet echt indruk te maken. Bombast genoeg, dat wel.

avatar van Fluvver
Tot Defector vindt ik het een redelijk leuk album. Tekstueel is het erg matig, we hebben het allemaal al eens gehoord. Laatste nummers zijn bijzonder matig. Aftermath is instrumentaal best mooi, maar ik irriteer mij mateloos aan de zang. The Globalist erg matig en klinkt aan het einde als het misvormde kind als je "the voice en music is my first love" in een blender gooit. Wel leuk dat ze nu eindelijk eens een conceptalbum hebben gemaakt, maar Time is Running out zegt in 4 min meer als dit gehele album naar mijn idee.

Deze week heb album meerdere malen geluisterd. Nu moet ik zeggen dat ik erg sceptisch was, van de uitgebrachte singels werd ik in eerste instantie niet vrolijk. Op de radio vond ik ze wel leuk voor een keertje, maar thuis zette ik ze niet op.
Toch maar gewaagd aan het album, ben tenslotte Muse fan vanaf het eerste moment. Het eerste deel van het album moest ik echt even inkomen. Vind het een ontzettend commercieel geluid. Inmiddels kan ik dit wel aardig waarderen. Maar vooral het tweede deel van het album vind ik erg prima. Meeslepende nummers met lekker gitaarspel, dit is waar ik Muse zo om waardeer.

Vermaakt me er dus goed mee, beter dan verwacht.

Rudi1984
Na een aantal draaibeurten lijkt m'n theorie stand te houden: de even albums van Muse zijn beter/interessanter dan de oneven:

1. Showbiz: Paar ijzersterke singles, maar ook veel opvullers. Zou een fantastische ep zijn geweest.
2. Origin Of Symmetry: Prachtplaat, klassieker. Geen enkel zwak moment.
3. Absolution: Wederom enkele zeer goede nummers, maar ook mindere.
4. Black Holes & Revelations: Mijn absolute nummer 1, kippenvelmoment na kippenvelmoment.
5. The Resistance: Doet me voor Muse-begrippen buitengewoon weinig, veel te klinisch.
6. The 2nd Law: Prachtplaat, m'n nummer 2. Blijft ook maar groeien.
7. Drones: Bittere teleurstelling. Muse moet niet 'terug naar de basis' gaan, zonde van al dat talent. Na 2 luisterbeurten lijkt hij al zijn geheimen al prijs te hebbem gegeven.

avatar van oceanvolta
Mijn theorie is dat de betere albums gelijk opgaan met de Fibonacci reeks. Het volgend album wordt weer een killer!

avatar van chevy93
De eerste minuten van The Globalist zijn toch wel erg goed! Eindelijk eens een fris geluid. Haaks op hun bombastische gitaarerupties en daarom werkt het waarschijnlijk zo goed.

Zo op een rijtje gehoord zijn de nummers zo slecht nog niet, maar een nieuw meesterwerk hoor ik er helaas nog niet in.

avatar van JelmerHolwerda
Ik vind het eigenlijk wel een heerlijke plaat, had ik niet verwacht omdat ik de afgelopen twee platen amper geluisterd hebt. Vind Reapers en The Globalist de tofste nummers. Drones had net zo goed bij The Globalist in kunnen zitten, past er ook mooi in eigenlijk.