MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Adele - 25 (2015)

mijn stem
3,15 (315)
315 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Soul
Label: XL

  1. Hello (4:55)
  2. Send My Love (To Your New Lover) (3:43)
  3. I Miss You (5:48)
  4. When We Were Young (4:50)
  5. Remedy (4:05)
  6. Water Under the Bridge (4:00)
  7. River Lea (3:45)
  8. Love in the Dark (4:45)
  9. Million Years Ago (3:47)
  10. All I Ask (4:31)
  11. Sweetest Devotion (4:11)
  12. Can't Let Go * (3:18)
  13. Lay Me Down * (4:30)
  14. Why Do You Love Me * (3:59)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 48:20 (1:00:07)
zoeken in:
avatar
Rudi1984
Mjuman schreef:
Die strijd leek beslecht toen Duffy - Endlessly uitkwam en het jaar daarna Adele - 21 (2011)


Bedoel je qua populariteit? Endlessly vind ik namelijk nog steeds een van de mooiste albums van het decennium, zo schitterend kwetsbaar geschreven en gezongen. Maar hij is volgens mij (inderdaad) wel flink geflopt.

avatar van Kramer
Ik vind Hello en When You Were Young tot nu toe erg tegenvallen qua compositie en bij dat laatste nummer (de 30 seconden die ik gehoord heb) zelfs qua zang, iets wat bij Adele tot nu toe nog nooit tegenviel. Ik hoop erg dat het niveau van het album beter is.

avatar van Mjuman
Rudi1984 schreef:
(quote)


Bedoel je qua populariteit? Endlessly vind ik namelijk nog steeds een van de mooiste albums van het decennium, zo schitterend kwetsbaar geschreven en gezongen. Maar hij is volgens mij (inderdaad) wel flink geflopt.


Nee gewoon kwalitatief; lees ook deze post maar eens Duffy - Endlessly (2010) een van de Engelse recensies spreekt zelfs van "Don't Forsake Me" might be the dreariest tearjerker to be performed by a Muppet since "Bein' Green."

Sindsdien is Duffy niet meer gesignaleerd in de buurt van een studio. Het gerucht doet de ronde dat ze Haribo heeft gebeld of ze niet - a la Peter Jan Rens - een paar tunes kon inzingen om de hypotheek te kunnen betalen.

avatar van Mark17
4,0
Kramer schreef:
Ik vind Hello en When You Were Young tot nu toe erg tegenvallen qua compositie en bij dat laatste nummer (de 30 seconden die ik gehoord heb) zelfs qua zang, iets wat bij Adele tot nu toe nog nooit tegenviel. Ik hoop erg dat het niveau van het album beter is.


Hierboven kun je de volledige versie horen.

avatar van Dungeon
Ik hoop dat dit niet zo populair wordt want wat is haar muziek vreselijk voor m'n oren

avatar
Rudi1984
Mjuman schreef:
(quote)


Nee gewoon kwalitatief; lees ook deze post maar eens Duffy - Endlessly (2010) een van de Engelse recensies spreekt zelfs van "Don't Forsake Me" might be the dreariest tearjerker to be performed by a Muppet since "Bein' Green."


Tja, het was in die tijd inderdaad heel stoer om haar te haten. Ik zie niets dan onzin in die quotes staan.

Maar goed, tot zover Duffy hier. Adele zal in mijn ogen nooit en te nimmer dat niveau gaan halen.

avatar van Mjuman
Rudi1984 schreef:
(quote)


Tja, het was in die tijd inderdaad heel stoer om haar te haten. Ik zie niets dan onzin in die quotes staan.

Maar goed, tot zover Duffy hier. Adele zal in mijn ogen nooit en te nimmer dat niveau gaan halen.


Tja, als je dat album goed vindt, is dat niet leuk om te lezen, maar ik vond de productie erg slecht (door Albert Hammond) en richtingloos en vind het eerlijk gezegd niet in de buurt komen van haar eerste échte album. Haar debuut is overigens Aimée Duffy - Aimée Duffy (2004) - heel anders, vlak na het het winnen van de Welsh Idols (of X-factor).

Vrees dat we deze Adele snel vaak zullen horen in diverse winkelketens, muv H&M.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Adele heeft een prachtstem, vol warmte, en diepte,...

Daar verschillen de meningen over. Ik vind haar stem vooral luid en eerder irritant klinken. Zo een die je er in een café bovenuit hoort schallen. Die misschien voor wat volume betreft ook in een rokerscafé getraind is. Ik zal er nooit fan van worden.

avatar van Mjuman
Nee ik zal ook nooit fan worden van een rokerscafé. Het legale kader daarvoor is verdwenen - in Duitsland bestaan ze nog wel en daar heten ze 'Raucherclub' - vorig jaar 1 bezocht en toen moest ik echt weer wennen; kreeg af en toe het gevoel dat m'n adem werd afgesneden.

Her beeld dat itchy gaf was overigens duidelijk genoeg: dat van een misthoorn. Misschien had ik aan die zin over haar stem - ik heb trouwens het einde open gelaten - een voorwaardelijke bijzin moeten toevoegen: mits adequaat (gedoseerd) gebruikt, met het juiste songmateriaal en goed geproduceerd.

Haar eerste twee voldoen daar - imho - voor een groot deel aan. Dat ik die twee albums al 1,5jaar (zeker) niet meer heb gedraaid is natuurlijk ook een veeg teken.

En stemmenvoorkeur blijft persoonlijk - meen me te herinneren dat jij Joanna Newsome wel goed vond - voor mij is dat echt de ultieme piepkrijtjes-krassen-nagels-schoolbordenstem

avatar van Kronos
Dat kan ik mij voorstellen. Het hangt voor mij ook van de muzikale context af en dan wil ik voor Joanna Newsom wel wat extra inspanning doen.

avatar van Lexcoaster
Joanna Newsom en Adele. Da's ook wel appels met peren vergelijken.

avatar van Mjuman
Lexcoaster schreef:
Joanna Newsom en Adele. Da's ook wel appels met peren vergelijken.


Beide zijn echter gewoon in mijn fruitschaal te vinden, net als mandarijnen of mimola's en regelmatig een avocado. Bananen zul je er niet in vinden, qua smaak trek ik - net als met muziek - ergens een grens. Lust u nog peultjes?

avatar van Lexcoaster
Ik vind bijna alle fruit wel lekker. Maar zowel de stem van Joanna als van Adele raken mij niet zo heel erg, al heeft Joanna wel de voorkeur vanwege erg origineel stemgebruik. Beide zijn technisch uitstekende zangeressen.

avatar
Snap haar populariteit helemaal niet.
Haar stem vind ik niet mooi klinken, anderen duidelijk wel. Maar goed, dat is subjectief.
Maar haar nummers zijn daarbovenop ook nog eens veel van hetzelfde, echt vermoeiende muziek.
Begrijp nog altijd niet waarom je een volledige toonladder wil brengen in één enkele lettergreep. Gebrek aan tekst?

avatar
Rudi1984
Mee eens hoor, reteiP. Komt vooral uitsloverig op me over. Beyoncé had daar aanvankelijk ook een handje van, maar die is inmiddels goed opgedroogd. Ik vrees dat Adele last heeft van een chronisch Whitney-virus.

avatar van LucM
3,0
Mjuman schreef:
Weet nog goed toen Adele debuteerde (19), speelde hier een strijd tussen de Adele-aanhangers en die van Duffy. Die strijd leek beslecht toen Duffy - Endlessly uitkwam en het jaar daarna Adele - 21 (2011)

Endlessly viel zowel artistiek als commercieel tegen, die vergelijking gaat niet echt op. Haar vorige Rockferry daarentegen vind ik zeker zo goed als 21 en beter dan 19.

En het laatste album van Beyoncé was ook sterk (zelfs haar beste) en eveneens succesvol, dus opgedroogd is ze niet.

avatar
WPE
Zo, mijn stem is gegeven. Verschrikkelijke muziek.

avatar van MJ_DA_MAN
WPE schreef:
Zo, mijn stem is gegeven. Verschrikkelijke muziek.
Album niet beluisterd (is überhaupt nog niet te beluisteren) = niet stemmen. Gaarne uw stem verwijderen.

avatar
4,0
Album is te beluisteren dus de messen kunnen geslepen worden.

avatar van Mjuman
LucM schreef:
(quote)

Endlessly viel zowel artistiek als commercieel tegen, die vergelijking gaat niet echt op. Haar vorige Rockferry daarentegen vind ik zeker zo goed als 21 en beter dan 19.

En het laatste album van Beyoncé was ook sterk (zelfs haar beste) en eveneens succesvol, dus opgedroogd is ze niet.


Het spijt me - je had me niet hoeven taggen - maar zoals wel zaker ben ik het apsoluut niet met je eens. 19 is veel meer het werk van een singer-songwriter die Adele toen echt was dan Rockferry van Duffy waar met een heel team aan gesleuteld is. Nergens is de verandering van zingen, stijl en inhoud zo duidelijk als bij Duffy: Aimée Duffy - Aimée Duffy (2004), Duffy - Rockferry (2008) en Duffy - Endlessly (2010) zijn volkomen verschillend er zit geen lijn in, visie achter en geen stijlidentiteit. Dat alles kan je Adele niet ontzeggen, al vrees ik dat dit mij te mainstream wordt.

Waarom je Beyonce erbij haalt, is mij volkomen onduidelijk (heel ander genre, heel ander type zangeres) en van het opdrogen van vrouwen heb ik geen verstand: ik ruil ze voortijdig in

avatar van LucM
3,0
WPE schreef:
Zo, mijn stem is gegeven. Verschrikkelijke muziek.

Iemand die 0,5* geeft zonder degelijke argumentatie ('verschrikkelijke muziek') en dan nog wel een leeftijdgenoot van mij!

Dat opdrogen van Beyonce was een reactie op Rudi1984 (waar ik het niet mee eens ben, Beyoncé is de laatste jaren beter geworden).

avatar van Arrie
LucM schreef:
(quote)

Iemand die 0,5* geeft zonder degelijke argumentatie ('verschrikkelijke muziek') en dan nog wel een leeftijdgenoot van mij!

Dat opdrogen van Beyonce was een reactie op Rudi1984 (waar ik het niet mee eens ben, Beyoncé is de laatste jaren beter geworden).

Dat bedoelde Rudi ook, hij had het over 'goed opgedroogd'.

avatar
0,5
Ik heb het album vandaag voor het eerst beluisterd. Ik was al geen fan. Maar dit is BAGGER. Ik begrijp niet dat mensen dit kunnen waarderen.

avatar
Jan uit Berlijn
Ondanks dat ik 19 erg matig vond en 21 maar voor de helft goed, verheugde ik me toch op dit album.
Nou. Het valt me na 2 luisterbeurten wel héél erg tegen. Adele zingt mooi. Uiteraard. Maar de nummers vallen me tegen. Heel erg zelfs. Voor mij staat er werkelijk geen enkel nummer op dat bij mij zal blijven hangen.

Misschien zal er ooit een album van haar uit komen waar de composities naadloos aansluiten op haar (toch wel aanwezige) talent en stemgeluid. Maar op '25' zeker niet. Naar mijn beleving heeft ze nu 3 albums uitgebracht, waarvan een halfje mij iets deed. Dus voor mij is Adele overhyped.

avatar van Mark17
4,0
When We Were Young is bijzonder smaakvol geproduceerd en klinkt op de plaat nog beter. Gedoseerd gebracht, erg knap. Nu de rest nog.

avatar van Kronos
Ik voorspel dat het huidige stemgemiddelde van 1,16 snel zal stijgen.

avatar van predator
Ik snap niet dat mensen een gloednieuwe plaat gaan luisteren waar ze helemaal niet van houden. Komt mij niet heel waarschijnlijk over......

avatar
Jan uit Berlijn
predator schreef:
Ik snap niet dat mensen een gloednieuwe plaat gaan luisteren waar ze helemaal niet van houden. Komt mij niet heel waarschijnlijk over......


Misschien om hun horizon te verbreden? Brede muziekale interesse?
Net zoals een SP'er het toch niet kan laten om een uitzending voor Politieke Partijen van de VVD te kijken. En zich vervolgens stijf te ergeren? Of andersom uiteraard .

avatar
Rudi1984
Arrie schreef:
(quote)

Dat bedoelde Rudi ook, hij had het over 'goed opgedroogd'.


Dit bedoelde Rudi inderdaad. In haar Destiny's Child-tijd en op haar vroege soloplaten was ze nog zo'n show-/toonladderzangeresje zoals Adele is, op de laatste twee albums heeft ze me heel positief verrast.

avatar
Franck Maudit
Is het feestje al begonnen ja?

Om het even wie die meteen tot stemmen overgaat wantrouw ik als de pest.
Maar goed, misschien bevind ik me niet in een situatie die recht geeft op oordelen

Zal deze tussen de soep en patatten wel eens checken, een mens moet mee zijn met zijne tijd hé.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:40 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.