The Veils - Nux Vomica (2006)

Nieuw-Zeeland
Label: Rough Trade

1. Not Yet (4:54)
  2. Calliope! (3:35)
  3. Advice for Young Mothers to Be (3:25)
  4. Jesus for the Jugular (4:46)
  5. Pan (4:58)
  6. A Birthday Present (3:43)
  7. Under the Folding Branches (3:23)
  8. Nux Vomica (5:30)
  9. One Night on Earth (4:08)
  10. House Where We All Live (5:06)
  11. Night Thoughts of a Tired Surgeon * (2:54)
avatar van freakey
Mooi mooi mooi mooi!!!!

avatar van Teunnis
Typisch zo'n album waarvan je weet dat je hem leuk gaat vinden, maar waar je op de een of andere manier nooit aan toe bent gekomen om te luisteren. Maar gelukkig dankzij het 'Ga dat album eens reviewen'-topic ben ik er nu dan eindelijk toe gekomen.

Het eerste wat ik dacht toen ik deze cd hoorde was 16 Horsepower (en natuurlijk Nick Cave, maar das niet meer dan logisch ). Finn Andrews zingt in het eerste nummer precies hetzelfde als de zanger van 16 Horsepower. Maar niet dat ik dat nou zo erg vindt. Erg gaaf zijn de uithalen van Andrews. Dat is toch wel de kracht van deze plaat. Het volgende nummer is wat poppier, en dan komt bij mij de associatie met Arcade Fire (met name Haïti). Ook het derde nummer is wat luchtiger. De vrouwelijke achtergrondzang vindt ik zeer geslaagd. Eén van de betere nummers van dit album. Vervolgens een heel ander soort nummer, maar net zo goed. Lekker hectisch, daar hou ik wel van

Ook de twee nummers hierna zijn weer goed, wel iets minder, daar hebben ze in het Engels een goed woord voor, 'remarkable'. Under the Folding Branches doet me denken aan een bepaalde artiest, kan het me alleen niet voor de geest halen. Mooie ballad. De strijkers zijn er erg mooi in verwerkt. Ook is de subtiele vrouwelijke achtergrondzang (enkel een paar seconden), altijd mooi om dit soort kleine details eruit te kunnen halen.

Hét nummer van deze plaat is natuurlijk het titelnummer. En opnieuw is de zang heel bijzonder mooi. Lastig uit te leggen, maar het is net als Bob Dylan een bepaalde manier van klemtonen leggen en ritme, waardoor de zang ongelooflijk mooi 'valt'. Lekker dreigend sfeertje in het nummer. Heerlijk die uitbarstingen, en op het eind die (Hammond?)-orgel Om het kort te houden, een geweldig nummer.

One Night on Earth is gewoon goed, niet meer niet minder. De afsluiter House Where We All Live is ook écht een afsluiter. Doet me weer aan hetzelfde denken als bij Under the Folding Branches. Ik ga wel eens wat research plegen.

Zoals ik al verwacht had een mooi album. Ik hou het voorlopig op 4*, maar verhoging is al heel dichtbij.

haveman
Minder dan het debuut en de laatste worp. M.u.v. het titelnummer en Jesus For The Jugular.

Wat mij betreft wel één van de betere nieuwkomers van het afgelopen decennium.

avatar van hpdewin
Nu net voor het eerst opgezet. Klinkt hartstikke goed! ik kom hier nog op terug

avatar van hpdewin
Ik lijk een beetje verslaafd te zijn aan Advice for Young Mothers

(verwijderd)
Dat is ook een geweldig nummer, dus terecht!

twnmrs
Ik vind het hele aardige nummers, maar de vibrato van de zanger ergert mij enigzins

avatar van ZERO
Onbegrijpelijk dat 'House where we all live' hier zo weinig stemmen krijgt! Wat mij betreft na 'The Leavers Dance' het beste nummer van The Veils. Echt zo immens mooi, zo passioneel gezongen. Om stil van te worden ...

avatar van Snoeperd
Geweldig album, die piano die door het hele album zit is echt prachtig. Vrolijke nummers als Calliope! worden afgewisseld met triestere nummers als Not Yet en Nux Vomica, de klassieker. Groots album in ieder geval.

avatar van Protonos
Op Last.fm heeft die 2.7 miljoen plays...... vrij weinig voor een album met 460 stemmen.

Is dit extra bekend op MuMe?

avatar van blonde redhead
Extra bekend in Nederland volgens mij. Hij heeft een speicale band met Nederland.

avatar van poepsieske
barrett schreef:
Deze groep deed mij ergens altijd denken aan Nick Cave. Zijn er nog met deze mening?
yep

Qua sfeer zeker, qua zang totaal niet.

avatar van Wickerman
Schoonvader deed 'em weg naar de rommelmarkt. Naam kende ik, dus ik viste hem maar uit de stapel. Nooit echt geluisterd, tot zojuist op de fiets: intens, rauw en uitbundig. We gaan een mooie tijd tegemoet.

En de meest briljante waren Not Yet en vooral Nux Vomica: extreem goed!
Vanwege deze fraaie live-uitvoeringen en het zeer aangename herbeluisteren van het album verhoog ik deze naar 5,0*. Een juweel van een album.

avatar van Mark17
In het kader van Total Depravity deze maar weer eens beluisteren. Wat is Advice for Young Mothers To Be toch wanstaltig slecht. Verder klinkt het natuurlijk als een klok!

avatar van Monsieur'
Mark17 schreef:

Zo hard zou ik het zelf niet zeggen. Het is geen baanbrekend nummer maar ook niet heel erg slecht naar mijn inzien. Wel vind ik dit totaal geen schokkend of speciaal album vergeleken met Total Depravity. Het word nergens echt heel mooi of heel bijzonder. Misschien wat meer de kans geven, ben totaal niet onder de indruk in ieder geval. Schijn volgens de rating dan toch wat te missen.

Geweldig album!!!

avatar van JVT
JVT
Idd. Heb er pas 1 luisterbeurt opzitten maar wat klinkt goed!! Ik ga binnenkort alles van The Veils maar eens checken

avatar van thefook
Reissue op LP vanaf 25 augustus verkrijgbaar! Music On Vinyl MOVLP1957

thefook schreef:
Reissue op LP vanaf 25 augustus verkrijgbaar! Music On Vinyl MOVLP1957

Ik heb 'm op gekleurd (mixed white/black) vinyl. Maar 1000 exemplaren.

avatar van Johnny Marr
Advice for Young Mothers to Be, Jesus for the Jugular, Under the Folding Branches en het titelnummer zijn vier meesterwerken.

avatar van BoyOnHeavenHill
Wat harder en grilliger dan het debuut, met meer "big music", meer Nick Cave en meer cinerama, maar dat staat deze band helemaal niet verkeerd. Het openingstrio is sowieso al geweldig, het titelnummer is een ander hoogtepunt, en House where we all live sluit de plaat sfeervol en waardig af. Op de een of andere manier raken de overige nummers me minder, misschien mis ik de intimiteit daar een beetje door de uitbundigheid, maar dat Andrews over het geheel genomen geen moeite heeft gehad om het niveau van The runaway found vast te houden lijkt me duidelijk.

4 ****

Not yet, Jesus for the jugular en Nux vomica zitten bij de beste werken van the Veils.
Ik vind het album net niet genoeg een geheel om hoger te geven.