Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van DargorDT
Heerlijk zeg, de Metallica-haters zijn ook wakker. Ik mis nog een paar mensen die hier 1 ster voor geven. Schroom niet heren, kom er maar in...

avatar van Supersid
Ik vind de plaat zeker meevallen, maar helaas wederom te lang. Paar nummers minder (spaar ze desnoods op, zoals voor een prima ep als "Beyond Magnetic") en het had me nog beter bevallen denk ik, het is weer een zware zit...

avatar van JohnnyVergerFan
Die eerste minuut van Spit Out The Bone......
w a t e e n b e u k e r !

Rudi1984
DargorDT schreef:

Waarom zo defensief? Geniet er gewoon van als je hem zo goed vindt.

Daarbij: 1,0* is een even 'extreme' waardering als 4,5*, beide 0,5 van het uiterste verwijderd.

avatar van Supersid

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens, bijvoorbeeld als je gaat vergelijken wat zo'n mensen dan als gelijkaardige stemmen geven aan andere albums. Dan merk je (ik) toch dat er een zeker protestgehalte kruipt in dergelijke 1*-stemmen, waar een 4,5*-stem toch (volgens mij) iets vaker een doorgedreven waardering uit blijkt. Maar kom, het leidt ons te ver weg van de hoofdmoot, namelijk de plaat zelf...

avatar van DargorDT
Ik heb moeite om het serieus te nemen Alsof 'Hardwired' van dezelfde miserabele kwaliteit is als St. Anger. Kom op zeg... En er zijn ook mensen bij die teleurgesteld zijn dat Metallica geen beukende thrash-plaat gemaakt heeft... Slaat nergens op.

Over smaak kun je verschillen, dat is natuurlijk waar. De naam Metallica garandeert dat zelfs mensen die de band twintig jaar geleden al afschreven, dit werk toch even willen checken. Dan blijkt de band inderdaad geen opvolger van Master of Puppets te hebben uitgebracht (goh, wat een verrassing zeg...). En dan hup, twee sterren of lager.

Rudi1984
Het lijkt wel alsof je iedereen wilt sturen, DargorDT. Alleen in je laatste post staan al meerdere zaken die puur persoonlijk zijn.

Zo vind ik de nummers die ik tot nu toe heb gehoord wel degelijk minder dan St. Anger. Ondanks de belabberde uitvoering was dat een heel emotionele (als in woede) plaat, dat vind ik interessanter dan dit. Daarnaast vind ik Master of Puppets hun minste plaat uit de jaren 80 en heb ik overall weinig met thrash.

Je vult de puntjes in alsof je feiten presenteert, maar zoals je zelf al zegt: over smaak valt niet te twisten. Afgaande op wat ik nu gehoord heb zal ik rond de 1,5-2* uitkomen, puur afgaande op de kwaliteit en wat het bij mij (niet) losmaakt. Dat maakt mijn stem niet minder serieus dan de jouwe.

DargorDT schreef:

Je slaat echt door. Ik vind dit geen 4,5 waard, jij wel. Maar omdat ik een 3 geef of iemand een 2,5 is het nog geen metallica hater. Als hij/zij maar met zinnige argumenten komt, niet die onzin het is geen trash dus het is slecht. Volgens mij zie ik genoeg berichten voorbij komen met een 2 of een 3 die goed beargumenteerd zijn dus gedraag je wat minder gefrustreerd.

Precies ik ben ook geen Metallica hater. Heb 4 x een concert bezocht en heb diverse albums van hun.
Maar de laatste 3 albums vind ik persoonlijk minder dan load bijv. Op load en reload zitten ook veel vullers maar een aantal nrs vindt ik kwalitatief beter dan de nummers van de laatste 3 albums. Een 2e ride the lightning of master zullen ze inderdaad nooit maken. Dat verwachten we ook niet.

bennerd
DargorDT schreef:

Wat een enorme dooddoener. Waarom slaat dat nergens op? Ook al hebben ze al bijna dertig jaar geen beukende thrashplaat meer gemaakt, mogen de mensen toch teleurgesteld zijn dat dit geen beukende thrashplaat is? Ook al is de verwachting misschien heel hoog gegrepen?

avatar van Kronos
Volgens mij was Death Magnetic best wel een thrashplaat. Niet van begin tot eind maar dat was in de jaren 80 ook niet het geval.

Met de singles wekte men de indruk zelfs nog een tandje bij te steken én deze keer wel een aanvaardbare productie te hebben.

De verwachting van een goed klinkend beukend thrashplaatje was dus wel terecht.

Maar Hardwired…To Self-Destruct lijkt op twee gedachten te hinken. Fans van de jaren 90 Metallica te pleasen en fans van het eerste uur om te kopen met een paar felle nummers. Dat eerste is misschien redelijk gelukt, het laatste zeker niet.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Mijn verwachtingen waren JUIST zo hoog vanwege de eerste 3 singles. Dat waren enorm veelbelovende nummers. Is het inderdaad dan gek dat ik alsnog teleurgesteld ben? En ja....misschien was de verwachting inderdaad te hoog en had ik beter moeten weten. Maar ja, dat weet je op dat moment ook niet helemaal natuurlijk.

En ook al klinkt het leeuwendeel anders dan de eerste 3 singles, dan nog vind ik songtechnisch dat materiaal behoorlijk zwak.

Rudi1984 schreef:
Het lijkt wel alsof je iedereen wilt sturen, DargorDTZo vind ik de nummers die ik tot nu toe heb gehoord wel degelijk minder dan St. Anger.

Ik probeer niet teveel te reageren, maar dit gaat me echt te ver.

CorvisChristi schreef:
En ook al klinkt het leeuwendeel anders dan de eerste 3 singles, dan nog vind ik songtechnisch gezien dat materiaal behoorlijk zwak.

Oh ja, what about: Now That We're Dead, het briljante Halo On Fire, Confusion en het werkelijk sublieme Spit Out The Bone?

+ de 3 singles zit je zo al op 7 sterke tot geweldige nummers van de 12. Dan heb ik moeite met al die onvoldoendes. Ik vind de rest dan ook nog goed tot erg goed, dus kom ik hoger uit (zie ook mijn review).

avatar van trebremmit
Och, ik vind St.Anger ook beter dan deze, ik heb ook nooit begrepen wat iedereen daar zo op tegen heeft.

Verder ben ik het wel eens met Kronos, door de singles waren mijn verwachtingen hoog, maar blijkbaar waren dat ook echt de enige drie goede nummers.

Haha: zie mijn bericht van 2 minuten eerder trebremmit. Vind je al die genoemde nummers niet goed?

DargorDT schreef:

Het album heeft tot nu slechts van vier mensen onvoldoende gekregen en nooit minder dan 2,0*.

Eerlijk gezegd zou ik hier wel Metallica haters verwachten maar tot nu toe blijven mogelijke haatstemmen van 0,5* en 1,0* uit. Intussen heeft het album wel tien keer 5,0* gekregen.

Eerder veel fanboys dan haters dus.

west schreef:

Wel redelijk hoor, en Confusion vind ik zeg maar een zeven waard, maar het is allemaal zo degelijk dat het saai wordt, ik heb ook niet echt zin om het weer op te zetten. Het grote raadsel hier vind ik trouwens Spit Out the Bone, geen idee waarom dat zo populair is.

Oké, bedankt voor je reactie. Ik ben juist helemaal gek van Halo On Fire & Spit Out The Bone. Hoort voor mij tot het beste wat ze gemaakt hebben. Ik hoor ook niet zo'n groot verschil tussen de 3 singles en (sommige) andere nummers van deze plaat. Maar ja, dat is smaak.

west schreef:

Je gebruikt woorden als briljant en subliem.

Maar ik vind Spit Out the Bone niet meer dan een aardig uptempo nummertje met een ongelofelijk zwak refrein.

Halo On Fire, het laatste nummer van de a-kant moet doen denken aan Fade to Black, Welcome Home (Sanitarium) en One. Daar doet het ook aan denken maar daarmee houdt het meteen op. Het heeft niks van de magie van die nummers.

Positief is dat James in zijn zang echt wel wat nieuwe dingen laat horen, dat de productie oké is en dat er toch een paar aardige nummers op staan. Maar van Metallica verwacht ik meer.

Kronos schreef:

Je gebruikt woorden als briljant en subliem.

Ah inderdaad: goede vergelijking voor Halo On Fire. Alleen hoor ik wel de magie van die songs in dat nummer terug. Spit Out The Bone vind ik duidelijk beter dan jij. Misschien was het woord subliem daarvoor net te hoog gegrepen.

avatar van trebremmit
Om toch positief af te sluiten, Atlas, Rise! vind ik echt een heerlijk nummer.

avatar van DargorDT
Het klinkt wat tegenstrijdig, maar ik wil niemand verbieden hiervoor twee sterren of minder uit te delen Ik snap het alleen niet, dat is wat anders. Maar dat moet iedereen zelf weten. En ja, het klopt dat 2 sterren het laagst is tot nu toe...

En ik ben allerminst een fanboy, ondanks mijn 4,5.

Nu hou ik mijn mond erover

west schreef:

Maar een 4,5 is voor mij misschien 1/2 mindere nummers op de 12. Niet 3 of 4 slechte zoals op de 2e CD, maar schijnbaar vind jij die nummers nog om te pruimen...smaken verschillen gelukkig. Hier een zware onvoldoende voor geven vind ik vergeleken met hun eerdere werk ook nergens op slaan. Het titelnummer, Atlas, Moth en Spit out doet voor mij niet onder voor wat bijv. op de black album staat. Tenzij je inderdaad 12 keer hit the light's snelheid had verwacht, tsja dan valt het even tegen.

avatar van milesdavisjr
Wellicht naïef van mijn kant maar ik denk persoonlijk dat er weinig mensen op MU zitten om bewust de boel af te kraken. Dat het gemiddelde cijfer van Metallica steeds iets lager uitvalt heeft denk ik puur te maken met het verwachtingspatroon en het gebodene op het nieuwe album. Los van het feit hoe hard en snel de plaat is vind ik het veel belangrijker om de muziek te checken op; productie, songwriting, verassende hooks/solo's en de zang van Hetfield. Op meerdere punten scoren de heren naar mijn mening een voldoende, echter op een aantal onderdelen had ik graag op een positieve manier van mijn stoel geblazen willen worden. Nu blijf ik wat onderuit gezakt op de bank luisteren naar enkele veel te lang uitgesponnen nummers met een gebrek aan een opbouw en spanning. Het gemiddelde cijfer dat de plaat nu krijgt (ik vermoed dat het nog wat gaat zakken) kom wat dat betreft wel goed overeen met mijn mening over de plaat. Dus geen haters of kritiekloze fans; juist de zakelijk onderbouwde recensies wil ik graag lezen.

Dan kan je bovenaan de pagina 'meningen' ook aanklikken, milesdavisjr. Daar staan ze.

avatar van Barfly
Ik vraag me af waarom er zo heftig wordt gereageerd op mindere cijfers als je de cd zelf erg goed vindt. Als de cd zo goed is als jij ook vindt dat hij is, worden de mindere cijfers toch vanzelf gecompenseerd door medestanders van je?
Accepteer dat er andere smaken bestaan en geniet van dit plaatje als jij hem hoger scoort dan het gemiddelde. Cijfers zijn toch niet zo belangrijk?

On topic: Ik heb de cd 1x geluisterd en het valt me mee tot nu toe. Ik ben fan van de eerste 3 elpees van ze en heb na het zwarte album geen enkele noot meer van de heren gehoord.
Ik ga deze nog eens een paar keer aanhoren.

avatar van milesdavisjr
west schreef:

Klopt West, het ging mij ook meer om de discussie die meer te maken had met de vorm, of te wel dan wel bewust iets negatiefs plaatsen of kritiekloos de plaat een 4,5 geven. Voor beiden geldt; geen probleem, maar ik mis dan nog weleens bij enkele users wat zakelijk onderbouwde meningen over de plaat, het verschaft net dat beetje extra info.

avatar van Maximusic
Nu een aantal luisterbeurten verder begint het allemaal een beetje te bezinken en ben gelukkig nog steeds positief gestemd, al kan ik me best in kritieken over de tweede cd inleven.

Het scheelt dat ik zowel het eigenzinnige Manunkind en Murder One kan waarderen, ( toch niet de sterkste nummers, maar boeiend genoeg) Confusion en Spit out the Bone vind ik dan weer top tracks!

Here comes Revenge (wel brute intro) en Am I Savage? zijn wat mij betreft de probleempunten, te saai en langdradig. Dit zijn slechts twee nummers, maar samen wel 14 minuten midden in de cd. Als deze er tussenuit waren gelaten was de 2de cd ook makkelijker door te komen geweest, of beter nog had er gewoon een cd van gemaakt van ongeveer 63 minuten.

Gelukkig vind ik de andere 10 tracks degelijk tot behoorlijk goed en ben ik blij dat Metallica eindelijk een album uitbrengt met goede productie / master
Al met al zeker geen klassieker maar toch een dikke voldoende, moeilijk om er een score aan te geven, voor mijn gevoel een ruime 3,5 tot een krappe 4*

MetallicA - Hardwired... To Self-Destruct

Na 8 jaren wachten (Lulu en Beyond Magnetic niet meegerekend) is daar dan eindelijk nieuw materiaal van MetallicA. De grootste en bekendste metalband van de afgelopen 50 jaar! Het afgelopen jaar had de band al 4 nummers vrijgegeven voordat het album dan ook daadwerkelijk uit kwam. Vorig jaar werd bonustrack Lords of Summer al live gespeeld op de vele festivals die de band aandeed en de afgelopen maanden werden de nummers Hardwired, Moth into Flame en Atlas, Rise! al vrijgegeven. Dit waren nummers die je, dankzij hun thrashmetal invloeden, toch meermaals terugbrachten naar de eind jaren 80. Daarmee zette MetallicA hun fans even knap op het verkeerde been.

Het nieuwe album Hardwired... To Self- Destruct is namelijk een perfect overzicht van hun volledige carrière. Van Kill 'em All tot Load en van Black album tot St. Anger. Je hoort van elk MetallicA album invloeden terug op Hardwired... To Self-Destruct.
Absolute hoogtepunt van het album is de afsluiter Spit out the Bone. Een furieuze thrashmetal kraker waarin MetallicA werkelijk alle registers open trekt. Dit nummer alleen rechtvaardigt de aanschaf van dit nieuwe album al volledig. Een regelrechte klassieker in wording!!!
Een ander hoogtepunt is het heavy Dream No More. Een heerlijke stamper in de stijl van Sad But True. Op en top MetallicA dus.
Ook het, aan de overleden Motörhead frontman Lemmy Killmister opgedragen, nummer Murder One valt in deze categorie. In de tekst van dit nummer zitten verwijzingen naar nummers/titels van Motörhead. Een prachtige tribute aan deze legende.
Het is gedurfd van de band om niet alleen voor de snellere nummers te gaan. Dit terwijl de old-school MetallicA fans hier toch echt op zitten te wachten. Sterker nog. Het merendeel van de nummers op deze plaat zijn trage heavy metal stampers. Slechts op 4 van de 12 nummers (en als je bonustrack Lords of Summer meerekend 5) word het gaspedaal echt goed ingetrapt.

Ten opzichte van het 8 jaar oude Death Magnetic maakt MetallicA op deze plaat qua songwriting een flinke stap voorwaarts. Waar op Death Magnetic, overigens alles behalve een slechte plaat, nog wel eens wat knip en plak werk valt te bespeuren klinken de nummers op Hardwired... To Self-Destruct veel meer als een geheel. Alleen bij het experimentele ManUNkind (fantastische titel!!!) piept en kraakt het geheel een beetje.

Ook qua sound heeft de band een grote stap voorwaarts gemaakt. Waar op Death Magnetic nog keurig mee werd gedaan aan de hippe loudness-war is er op dit nieuwe werkstuk gekozen voor een veel vollere sound. Je kunt hooguit zeggen dat de drums iets te hard staan en aangezien Lars Ulrich technisch gezien niet de beste drummer is kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die zich hier aan gaan irriteren. Kun je Lars zijn stijl, zoals ik, wel waarderen dan valt met de iets te harde drum sound wel te leven.

Conclussie: Hardwired... To Self-Destruct is een prachtig overzicht van ruim 35 jaar MetallicA gevangen in 12 nummers (bijna 80 minuten). Is het album een klassieker in wording? Nee, dat niet. Bevat het album klassiekers in wording? Absoluut. Hardwired, Dream No More, Moth into Flame en Spit out the Bone zijn nummers die een vaste plaats in setlist van MetallicA verdienen. Voor nieuwe fans een super album om mee te beginnen en voor oude fans een super goed MetallicA album om mee terug te kijken naar 35 jaar metal(lica) geschiedenis. Een must have!!!

4,5/5