Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van Harribo
DargorDT schreef:
Goede solide platen krijgen van jou dus een onvoldoende?

Productie goed en solide. Afwisseling en originaliteit een vette min. Teveel hetzelfde Vandaar

west schreef:
Vandaar dat jouw uitspraak te ver gaat volgens mij.

Zeg gerust dat het eigenlijk geen steek houdt want Metallica is ook bij 'rasechte metalheads' nog steeds erg populair. Of Hardwired…To Self-Destruct goed bevalt is gewoon een kwestie van smaak dus.

Trouwens, zowat alle oude metalbands herhalen zichzelf. En ruim de helft van nieuwe metalbands herhaalt oude bands.

Verder woekeren er in het metalwereldje nog wat zielige black, screamo, core, emo -excessen waar je beter ver van weg blijft; tenzij je een metalen plaat in je kop hebt.

avatar van Etiul
Spit Out The Bone echt een fantastisch nummer, en ook heel erg Megadeth. Had zo op één vd latere Megadeth albums kunnen staan.

Metallica-jansen
Etiul schreef:
met een damage inc momentje tijdens de solo.

avatar van legian
RuudC schreef:
Hardwired gaat zonder twijfel uitgeroepen worden tot metalalbum van 2016, maar dat is een populariteitsprijs en geen kwaliteitsprijs.

Dat is toch sowieso met een album van het jaar, wat voor genre het dan ook is. Ik heb de afgelopen jaren zo ontzettend veel goede albums gehoord maar die zijn vrijwel nooit in een lijstje te vinden, waarom? omdat ze totaal niet populair zijn.

Ik ben het echter wel met je eens hoor, het album duurt veel te lang. En vandaag op het werk toch even wat van het oude en dit werk door elkaar gehaald, veel verschil zat er echt niet tussen. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat het album best lekker klinkt. Maar metalalbum van 2016, neuh dat zeker niet.

CorvisChristi (crew)
Na drie veelbelovende voorproefjes keek ik reikhalzend uit naar deze nieuwe plaat van Metallica. Acht jaar hebben we er op moeten wachten. Acht jaar....
Maar helaas: het is middelmatigheid troef. Tot op het saaie af. De meeste nummers zijn mid-tempo en klinken ongeïnspireerd en suf. Om over de solo's maar te zwijgen. Hammett's ideeënbus op dat gebied is anno 2016 leger dan leeg.
De zang van Hetfield klinkt zeurderig, vervelend. De drums van Ulrich standaard.
Absoluut dieptepunt is "Am I Savage?"!! Echt...wat dachten ze op dat moment toen ze dat nummer schreven?

Mensen echt.....Metallica was ooit geweldig. De eerste drie albums zijn klassiekers. Maar dat is ondertussen 30 jaar geleden. Wat daarna is uitgebracht kan en zal nooit kunnen tippen aan de drie eerstelingen.
...And Justice for All kent zeker nog z'n momenten en zelfs The Black Album kan ik nog een warm hart toedragen (was mijn eerste kennismaking met Metallica).
Maar daarna....Load, Reload (ook wel genaamd Kloot en Rekloot), St. Anger (ook wel St. Bagger genoemd)....oh help!!!
Bij Death Magnetic leek er weer hoop. Maar die hoop is bij mij definitief overboord gegooid na beluistering van de meest langverwachte en veelbelovende metal-plaat van 2016.

Eigenlijk hadden ze het net zoals bij Beyond Magnetic bij een mini-album moeten houden, met daarop de eerste 3 singles en afsluiter "Spit Out the Bone". Dan was het leuk geweest.

Om mijn leed te verzachten heb ik maar heel gauw Brotherhood of the Snake van Testament opgezet. Deze metal-knaller die een half maandje eerder het levenslicht zag laat horen hoe metal écht hoort te klinken. En niet zoals op dit halfslachtige dubbel-album (nota bene!)

Zonde!!!

CorvisChristi schreef:

Ik vind de vier eerste albums ook het beste hoor. Maar wat is dit nu weer voor een gezeur van 'hoe metal écht hoort te klinken'?

'Metal'-lica?

Maar zonder gekheid: het is gezeur van mij, ik weet het. Maar ik ben gewoon zwaar teleurgesteld.
Ik had een ouderwets hakkend, inspirerend album verwacht. En het leek er ook even op, getuige de eerste 3 singles. Want daar kreeg ik zowaar het oude gevoel weer een beetje bij terug.

En misschien mag ik niet snel vergelijkingen trekken met andere bands, gezien dat wellicht niet helemaal fair is, maar als je eens kritisch naar de songs luistert: de gitaren bijvoorbeeld. Die riffs, zo saai en simplistisch. Spanningsloos.

Een Dave Mustaine speelt rondjes om Hetfield en Hammett. De laatste van Megadeth, Dystopia, bewijst dat als geen ander. Wat dat betreft hoop ik dat Mustaine na al die jaren er niet rouwig meer om is, dat hij niet meer in Metallica zit....

avatar van Kronos
Ik kan me in heel je bericht vinden, CorvisChristi. Zonet het album een tweede keer beluisterd en ik vind het ook teleurstellend. Ondanks die paar snelle nummers klinkt Metallica ongeïnspireerd en uitgeblust.

Hoewel ik nog geen enkel nummer had gehoord lag mijn verwachting best hoog door de eerste berichten hier. Maar vanaf er vergelijkingen met Load en Reload kwamen heb ik die hoge verwachting maar laten varen en daardoor valt het me nu niet heel hard tegen.

Maar toch. Niet alleen Testament en Megadeth, maar ook Anthrax, Metal Church, Death Angel, Fates Warning en Diamond Head zijn oudjes die het vandaag veel beter doen.

CorvisChristi schreef:

Des te groter is mijn teleurstelling dan ook, gezien de rest, m.u.v. "Spit Out the Bone" me gewoon niet kan bekoren...
Halo On Fire? Briljant nummer. Now That We're Dead is ook bepaald niet verkeerd. De hele eerste LP / CD is zo ijzersterk. Verderop is Confusion ook zo'n sterk nummer.

Kronos schreef:
Zelfs de grootste componisten recycleerden wel eens thema's van vroeger. Van zichzelf of van anderen. Van mij moet Metallica zich niet elke keer helemaal opnieuw uitvinden.

OK maar als we even ene Ludwig van B. erbij pakken: die wist er nog wel een meesterwerkje of wat uit te persen zelfs toen hij doof werd dat kun je van Metallica niet zeggen (OK het nieuwe meesterwerk danwel de doofheid danwel een van beiden kunnen nog komen)

Heb het album 2x geluisterd maar er zijn geen nummers die écht pakken: geen hitpotentie. Zet voor de grap maar even een oud live nummer van de 3CD versie op als "Jump in the Fire" of "The Four Horsemen". De geluidskwaliteit is veel minder -uiteraard- maar "song-technisch" is het veel pakkender, rauwer en interessanter: kortom terechte klassiekers.

Kronos schreef:
Metallica gaat natuurlijk nooit meer dezelfde indruk maken als toen je vijftien was.

Goed punt, fair enough. Maar weet Metallica met hun nieuwe werk wel/ook indruk te maken op de huidige generatie 15 jarigen? (Dat typeert wel de groten: generatie-overstijgend)

purgie schreef:
Heb de band ooit ontdekt via Hanneke Kappen, zij kwam met de sublieme demo 'No Live Till Leather' aanzetten. Metal met een punkrandje. Snel het album Kill em All aangeschaft wat in 83 uitkwam en ik was verkocht. Daarna elk jaar naar het concert van het uitgebrachte album, Kill en All en Ride the lighting in de stadsgehoorzaal in Leiden, Master en Justice in de groenoordhallen ook in Leiden en The black album in de Kuip, Rotterdam. Daarna ben ik afgehaakt en als ik dit album luister weet ik ook waarom.

Klinkt bekend: ook ik ben ooit in de Groenoordhallen -die trouwens niet meer bestaan- geweest, ik geloof in 1990 dus dat zal de Justice tour zijn geweest. Ook afgehaakt na -en denk ook wel door- het Black Album.

Nummer als Atlas, Rise!, Confusion en Spit Out the Bone zijn best aardig maar niet meer dan dat. Niet -meer- voor mij maar ook niet echt slecht.

avatar van Von Helsing
bobdrop schreef:

Ik denk het wel, ik voorspel zomaar dat dit album volgende week in 30 landen op 1 binnenkomt en dat ze weer honderd(en) miljoenen gaan verdienen met de aanstaande tour. Denk ook niet dat de heren wakker liggen van wat kritiek her en der op Mume, youtube, Blabbermouth of Facebook.

Zelf vind ik het een uiterst genietbaar album, terwijl ik ze toch ruim 20 jaar niet echt kon harden.

Von Helsing

Ah ja de financiële kant: OK ik ben zo iemand die de Top 40 en andere charts al jaren niet volgt dus heb niet zoveel kijk op wat (nog) populair is (bij de jeugd) en wat niet. Atlas, Rise! is toch wel 'n erg lekker nummer: ik denk dat ook de oude(re) fan met gerust hart naar een concert kan gaan en een mooie avond gaat hebben.

Maar dat maakt ze natuurlijk niet vernieuwend: dit album is m.i. géén equivalent van de 9e Symphonie van Ludwig von B. Dat hoeft ook niet maar is wel jammer.

avatar van Von Helsing
bobdrop schreef:
Von Helsing

Het is ook niet zo verfrissend als de Tragische Ouvertüre van Brahms, helaas....

Ik volg de charts ook niet maar dat is mijns inziens wel een goede indicator of de jongere iets kopen of niet, tenzij wij het over Marianne Weber hebben.

avatar van pos
pos
Het is in ieder geval duidelijk dat de serieuze stemmers zich inmiddels aan het melden zijn. Hehe sorry voor mijn cynisme.

avatar van milesdavisjr
De gemiddelde score valt nu al een stuk lager uit dan een aantal dagen geleden. Dat was ook wel te verwachten. Ik heb het album wederom beluisterd in de hoop dat bepaalde details mij zijn ontschoten, details die het album laten groeien. Er zijn echter bands (Testament, Death Angel, wellicht ook Armored Saint in 2015) die veel geïnspireerder voor de dag komen. Het gaat er bij mij niet om of Metallica met een Master 2.0 zou komen, Load vind ik bijvoorbeeld een creatieve plaat waar de heren lieten horen niet bang te zijn voor een koerswijziging. Weliswaar geen topplaat maar wel een gedurfde stap. Waar ik mij ook nu weer aan stoor; enkele nummers die en saai zijn en veel te lang duren. Am I Savage, Here Comes Revenge, Halo of Fire voegen niks toe aan het oeuvre van Metallica. De heren rekken de nummers veel te lang op, maar desalniettemin boeken de heren in mijn oren wel vooruitgang in vergelijking met de laatste 3 platen. Benieuwd of er weer 8 jaar gewacht moet worden op een plaat.

Rudi1984
milesdavisjr schreef:
Benieuwd of er weer 8 jaar gewacht moet worden op een plaat.

Ik heb het idee dat dit de afscheidsplaat is. Acht jaar mee bezig geweest, ze zijn halverwege de vijftig, laten van vrijwel alle albums nog een keer elementen de revue passeren; zou je als een mooie afscheidstournee kunnen zien.

Het is geen band die nu opeens in twee, drie jaar een opvolger eruit ramt en ze zullen ook wel eerst uitgebreid gaan touren. Dan zijn ze straks zestig.

Rudi1984
Tenzij het een soort Load/Reload-achtige constructie is natuurlijk. Maar of je dan met een dubbelalbum begint...

avatar van namsaap
Bijzonder om te lezen wat Metallica hier los weet te maken met het nieuwe album .

Tja, alles is al eens gezegd maar inderdaad: Death Angel, Testament, Flotsam & Jetsam (over de Megadeth en Anthrax verschil ik van mening met diverse anderen hier) etc.... hebben inderdaad betere Thrash Metal plaatjes uitgebracht dit jaar. Lars is geen superdrummer, Kirk speelt al jaren inspiratieloos, James is minder agressief.

Maar toch..... ik vind 'Hardwired' gewoon een fijne plaat! Metallica speelt allang geen thrash metal meer, get over it! Of zet een LP op van een van de talloze jonge honden die zich hebben laten inspireren door het Metallica uit de jaren '80. En laat elkaar lekker in eigen waarde.....

CorvisChristi (crew)
Ik ga misschien weer wat tegen de schenen schoppen, maar kom op!!! Wie zit er na deze teleurstellende plaat überhaupt nog te wachten op een opvolger. Ten eerste moeten we er daar dan inderdaad weer acht jaar op wachten, ten tweede gaat het hoogstwaarschijnlijk weer een deceptie worden.

Er zijn zoveel meer en, vrees ik, toch betere bands die, ook onder de oudgedienden, veel betere en interessantere platen uitbrengen. Zoals Kronos terecht al eerder opmerkte, brengen al eerder genoemde bands en leeftijdgenoten van Metallica als Testament, Exodus, Megadeth, Anthrax etc...tegenwoordig nog steeds goede platen uit.

Ik verwacht niet continue dat het in het verlengde moet liggen van de platen waar, in dit geval Metallica, groot mee is geworden. Maar let dan wel op dat je gedenkwaardige songs blijft schrijven, die impact hebben, blijven hangen, maar bovenal gewoon wel potentie hebben.
Een album als Load is misschien wel creatief en gedurfd, maar heeft helaas wel het mankement dat er te weinig écht goede songs op staan. En het album duurt ook nog eens vééééél te lang.
Precies waar dit album ook last van heeft. Te veel, te lang, te saai. Kortom: niet interessant.

avatar van namsaap
Voor zover ik uit jouw posts kan opmaken,CorvisChristi, heeft jouw kritiek op het nieuwe album meer te maken met slecht verwachtingsmanagement en minder met de kwaliteit van het album an sich .

namsaap schreef:

"Hardwired", "Moth Into Flame" en "Spit Out the Bone" laten anders wel horen dat Metallica nog steeds op hun manier ouderwets een 'thrash'-sound kunnen neerzetten. Wat mij betreft hadden er nog een stuk of 10 van dat soort nummers op het nieuwe album mogen staan. Dan was er een big smile op mijn gezicht verschenen.
Maar helaas is dit dus niet het geval
En zeker. Echte thrash speelt Metallica al meer dan 30 jaar niet meer. The Black Album is ook geen thrash, maar kent wel veel meer gedenkwaardige songs dan elk nummer op Hardwired.

Maar goed. Wie dit een fijne plaat vind, moet dat vooral zo vinden. Mijn kopje thee is het in ieder geval niet.

namsaap schreef:

Hihi...misschien wel namsaap. Misschien ben ik te veel verwend en had ik mijn verwachtingspatroon moeten bijschaven.
Maar toch....bij "Hard Wired", "Moth Into Flame" en "Atlas, Rise!" kreeg ik zowaar het oude gevoel weer terug die ik al heel lang niet meer bij Metallica gehad heb. Een gevoel van nostalgie onder het mom van: wauw...de heren kunnen op hun oude dag nog best wel een lekker potje beuken.

Maar helaas is dit dus niet het geval

Sterker nog, ik vind the Black Album nog steeds een klassieker. Velen vinden het een saaie rakker maar ik vind het nog steeds de plaat die met een uitstekende productie, metal (ook al is het geen trash) een groot podium heeft gegeven. En Sad But True blijft natuurlijk een monster.

CorvisChristi (crew)
Zeker milesdavisjr. Je slaat de spijker op de kop. En daar noem je ook even een song. "Sad But True" is een klassieker.
Of wat te denken van "Enter Sandman". Je mag er alles van vinden, maar songtechnisch klopt dat nummer van begin tot eind.

The Black Album was mijn instapper betreffende Metallica. Dus ik kijk ook op een positieve manier tegen dat album aan. Daar waar velen toen al afhaakten.
Maar toch bewijst Metallica zonder op The Black Album thrash te spelen, wel degelijk beukers te kunnen neerzetten, die ook nog eens gedenkwaardig klinken.

avatar van hellboy123
Hoe je het ook went of keert, Metallica kan het nooit goed doen bij een groot deel van het publiek.
Maken ze MOP-2, dan komt het kritiek dat er angstvallig een kopie is gemaakt om de oude fans te pleasen.
Komen ze met een CD als hardwirded op de proppen dan klinkt het weer niet thrash genoeg...

Zoals de meeste mensen al aangeven, ze maken al sinds 1988 geen thrash-albums meer, dat moet men ook niet meer verwachten. Ik zie veel mensen Anthrax aanhalen alszijnde een band met een goed "thrash-album" dit jaar. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goed album, maar ook dat album is doorspekt met andere invloeden en klinkt in het geheel niet als de band die among the living heeft gemaakt.

hellboy123 schreef:

Het hoeft niet maar ik had er geen problemen mee gehad als de heren inderdaad met een Master of Puppets 2.0 op de proppen waren gekomen Toch vermaak ik mij ten dele ook wel met de nieuwe schijf. En of iets als 'Trash' wordt gekenmerkt maakt mij eigenlijk helemaal niet uit, dat labeltje vind ik helemaal niet interessant. Iets vind je goed of niet. En enkele nummers op Hardwired vind ik toch echt lekker klinken.

milesdavisjr schreef:

Precies, CorvisChristi heeft het maar over een trashsound ...dat is helemaal niet belangrijk. Moth into flame is ook geen echt trash hummer, maar kent wel afwisseling in melodie en tempo en vind ik daarom een topper. Ook Atlas Rise is prima met die Iron Maiden achtige twin gitaren halverwege maar het is verre van Trash. Halo On fire vind ik ook iets hebben al had dit wat korter gekund. Kwaliteit heeft niets met Trash of niet te maken. CD 1 heeft die kwaliteit grotendeels wel, CD 2 grotendeels niet. Het is jammer dat er niemand is geweest die bij de nummers van CD 2 heeft geroepen.....stop...dit is saaie eentonige bagger.

2 sterren geef ik voor dit album, meer kan ik er niet van maken.
Tot nu toe zijn er maar 2 nummers die mij weten te boeien.
Hardwired en Moth into flame. De rest van de nummers hebben teveel overbodige riffs en zijn daarom te langdradig en saai. De 3e cd met bonustracks maakt het nog een beetje goed.
De laatste 3 studioalbums van Metallica zijn niet mijn ding, het is te matig als geheel. Tot Load was Metallica nog top, Reload was al minder. Die 2 hadden ze samen moeten voegen.