MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

mijn stem
3,49 (391)
391 stemmen

Verenigde Staten
Metal
Label: Blackened

  1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
toon 14 bonustracks
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
zoeken in:
avatar van pos
4,0
pos
Kronos schreef:
(quote)

En ook naar Megadeth, Alice In Chains, My Dying Bride, Annihilator, Sepultura, Hypothermia, Agent Steel, Slayer, Opeth, Neurosis, Baroness, Venom, Savatage, Motörhead, Pantera, Rush, Scorpions,...
.


Bij die 9 ? Nee je neemt me in de maling. Of heb je stiekem zitten scrollen naar 2014 ofzo

avatar van west
4,0
pos, volgens mij heb jij jouw punt wel gemaakt. En niet iedereen is het ermee eens. Ik zou zeggen: punt.

avatar van pos
4,0
pos
west schreef:
pos, volgens mij heb jij jouw punt wel gemaakt. En niet iedereen is het ermee eens. Ik zou zeggen: punt.


Ja sorry maar ik lig al 2 dagen ziek op de bank. Dan ga je dit krijgen. Ik reageer ook alleen maar op mensen die me steeds quoten. Bij deze dan punt.

avatar
3,5
Jelle78 schreef:

Afsluiter Spit Out The Bone is opgebouwd rond een werkelijk geniale riff, maar behalve die ene riff moet ik zeggen dat er weinig gedenkwaardigs gebeurt in dat nummer. Bijna alsof ze er niet in slaagden een echt nummer rond die riff te bouwen, maar de riff te goed vonden om niet te gebruiken (wat feitelijk ook zo is).
Weinig gedenkwaardigs...dat is het stukje in jouw betoog waar ik mij totaal niet in kan vinden. De zang (hoe Hetfield Spit out the bone brult), het bas loopje halverwege vind ik al gedenkwaardig genoeg.

avatar van west
4,0
Beterschap pos!

avatar
3,5
Hier mijn mening over de nieuwe Metallica:

- een aantal nummers die net te lang zijn waardoor het minder gaat boeien, al dan niet doordat de band net een riffje teveel erin wil stoppen of een riff te vaak herhaald
- de solo's van Kirk: veel inhoudsloos gegier - en door te veel gebruik van wah-wah effect klinkt het ook nog eens vaak hetzelfde; solo's klinken amateuristisch als je ze vergelijkt met het flitsende werk op de recente albums van bijv. Megadeth, Annihilator en Testament

+ de meeste nummers zitten goed in elkaar, blijven boeien en liggen lekker in het gehoor
+ het drumgeluid van Lars is eindelijk weer eens goed, sowieso drumt Lars op dit album strak en met gave roffels en accenten waardoor het nummer er beter van wordt
+ James is nog steeds een goede zanger met pakkende zanglijnen en catchy teksten en met een gevarieerde aanpak per nummer
+ layout van het cd-doosje: origineel en mooi uitgewerkt

avatar van RuudC
2,0
west schreef:
pos, volgens mij heb jij jouw punt wel gemaakt. En niet iedereen is het ermee eens. Ik zou zeggen: punt.



Nee, het is gewoon nonsens. Bovendien heb ik dit argument zelf al gebruikt en is het overduidelijk dat mensen met weinig tot geen metalervaring dit album veel hogere waarderingen geven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

avatar van DargorDT
4,5
Ik ben 42 en luister al 22 jaar naar metal. Ik was er dus laat bij, zou je zelfs kunnen zeggen Heb Metallica drie keer live gezien. Favoriete metal is erg breed, van My Dying Bride tot Slayer en van Opeth tot Iced Earth, Maiden en Judas Priest. Ik ken honderden metal-albums. En ik geef 4,5. Ik vind het allemaal kolder, maar goed. Hou het er gewoon op dat smaken verschillen, zo ingewikkeld doen is helemaal niet nodig...

avatar van SirPsychoSexy
3,0
RuudC schreef:
Het is overduidelijk dat mensen met weinig tot geen metalervaring dit album veel hogere waarderingen geven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Bah, wat een elitaire houding. Alsof je als "expert" in de metal verheven bent boven de leken, die dit enkel maar goed kunnen vinden omdat hun kennis van het genre onvoldoende zou zijn en ze dus van niet beter weten. Zo heb je lekker even nagenoeg alle mensen die deze plaat wel kunnen appreciëren, over dezelfde kam geschoren.

avatar van RuudC
2,0
Wat is er? Er zit helemaal geen sneer achter deze opmerking. Gewoon een feitelijke constatering. Volgens mij heb eerder al gezegd dat het echt geen probleem is of je dit album tof vindt of niet.

avatar van namsaap
3,5
RuudC schreef:
Wat is er? Er zit helemaal geen sneer achter deze opmerking. Gewoon een feitelijke constatering. Volgens mij heb eerder al gezegd dat het echt geen probleem is of je dit album tof vindt of niet.


Een feitelijke constatering? Hooguit een hypothese lijkt me. Wellicht gaat ook de hypothese op dat mensen met 'weinig metalervaring' meer met een open instelling naar deze plaat luisteren en zich niet laten beïnvloeden door wat 'een echte metalhead' van Metallica anno 2016 moet vinden.

avatar van Kronos
3,0
Beide stellingen lijken mij nogal uit de lucht gegrepen, met de bedoeling de eigen mening wat meer gewicht te geven.

avatar van namsaap
3,5
Kronos schreef:
Beide stellingen lijken mij nogal uit de lucht gegrepen, met de bedoeling de eigen mening wat meer gewicht te geven.


Al je dat uit mijn opmerking opmaakt moet ik me wat duidelijker uitdrukken. Ik probeer geenszins stelling te nemen of in de discussie over stemgedrag van wel/niet 'metalluisteraars'. Met de woorden 'wellicht' en 'hypothese' maak ik dat volgens mij ook duidelijk.

Ten grondslag aan de discussie ligt volgens mij dat aan de stem van sommige users (met een vergelijkbare muzieksmaak) meer waarde wordt gehecht dan aan anderen (associatie-/dissociatiegroepen). Ik probeer alleen aan te geven dat je ook op een andere manier naar het stemgedrag kunt kijken van anderen.

Als er dan een mening is waar ik 'gewicht aan wil geven' dan is het wel dat ik vind dat sommige Users wel erg veel gewicht aan hun mening geven door deze als feit te poneren.

avatar van west
4,0
RuudC schreef:
(quote)



Nee, het is gewoon nonsens.....

Oh, jij gaat nog even lekker door.

Hé Ruud: je hebt helemaal gelijk! Ben je nu blij?

avatar van Kronos
3,0
namsaap schreef:
Al je dat uit mijn opmerking opmaakt moet ik me wat duidelijker uitdrukken.

Ik had me wellicht wat duidelijker moeten uitdrukken, want ik had het niet over jouw reactie maar over de stellingen van RuudC en pos.

avatar van Fluvver
3,0
Lekker album! Voelt nog een beetje lang(dradig) aan, maar de eerste luisterbeurten stemmen mij positief verrast. Beste werk sinds load?

avatar van davevr
3,0
Toch niet zo slecht als ik verwacht had. Nu, ze gaan nooit meer de avant garde van de metallurgie worden maar soms ramt dit toch lekker. Met wat knippen was dit een 4* geworden, nu niet

avatar van i-mac
3,0
De 3 nummers die eerste werden gelanceerd klinken live echt wel goed.


METALLICA - Full Show in PARIS - Hardwired...To Self-Destruct Promo Tour - 15 November 2016 - YouTube

avatar
3,5
Na het album ruim 20x beluisterd te hebben kom ik tot de volgende conclusie:

Hardwired – 8,5
Atlas, Rise! - 9
Now That We're Dead - 9
Moth Into Flame - 9
Dream No More – 7
Halo on Fire – 8
Confusion – 8,5
ManUNkind – 7,5
Here Comes Revenge - 7
Am I Savage? – 6,5
Murder One – 7,5
Spit Out the Bone – 9

Gemiddelde 4.0

avatar van DargorDT
4,5
Dream No More doet mij denken aan The Thing That Should Not Be. Niet dat de twee echt op elkaar lijken, maar ik hoor wel parallellen. Iemand anders hetzelfde gevoel?

Luister de twee eens na elkaar.

avatar
TimZor
Ik heb deze reeds een aantal keer gedraaid en het blijft gewoon niet zo geweldig als vele andere cd's van o.a. Metallica. Maar als ik een aantal berichten hieronder lees kan/mag ik niet stemmen omdat ik ook net zo graag naar Cohen, Enigma of zelfs Diana Krall luister als dat ik naar Metallica luister ... ... ... ik heb nou eenmaal een erg brede smaak met muziek maar luister graag ook naar metal dus klopt het niet of dan de stem wel of niet representatief is.

avatar van Jazper
1,5
depiekman schreef:
Na het album ruim 20x beluisterd te hebben kom ik tot de volgende conclusie:

Hardwired – 8,5
Atlas, Rise! - 9
Now That We're Dead - 9
Moth Into Flame - 9
Dream No More – 7
Halo on Fire – 8
Confusion – 8,5
ManUNkind – 7,5
Here Comes Revenge - 7
Am I Savage? – 6,5
Murder One – 7,5
Spit Out the Bone – 9

Gemiddelde 4.0


Heb het nog een paar keer nagerekend, maar ik kom met geen mógelijkheid aan een gemiddelde van 4.0!

avatar
khonnor
Jazper schreef:
(quote)


Heb het nog een paar keer nagerekend, maar ik kom met geen mógelijkheid aan een gemiddelde van 4.0!


leren tellen

total aantal punten = 96.50 op een maximum totaal van 120 (12 maal 10)

96.50 gedeeld door 12 = 8.04 op 10 gemiddeld

dit is dus een 4 op 5 gemiddeld

heb het voor de grap ook even gedaan

Hardwired – 7
Atlas, Rise! - 8
Now That We're Dead - 5
Moth Into Flame - 7
Dream No More – 5
Halo on Fire – 6
Confusion – 3
ManUNkind – 5
Here Comes Revenge - 3
Am I Savage? – 2.5
Murder One – 2
Spit Out the Bone – 9

totaal 62.50 / 120 = 5.20 /10 = 2.5 sterretjes. mijn instinctmatige beoordeling was blijkbaar "bang on the money"

avatar van Jazper
1,5
khonnor schreef:
(quote)


leren tellen

total aantal punten = 96.50 op een maximum totaal van 120 (12 maal 10)

96.50 gedeeld door 12 = 8.04 op 10 gemiddeld

dit is dus een 4 op 5 gemiddeld


Oh, zo!

avatar van jive
4,0
SPEEDROCK schreef: James is nog steeds een goede zanger met pakkende zanglijnen en catchy teksten en met een gevarieerde aanpak per nummer

Wel grappig; ik herinner me een interview jaren geleden waarin de vragensteller beweerde
dat Metallica met zo'n zanger nooit miljoenen albums zou verkopen. de groep beaamde dit
en gaf toen aan dat ze ook op zoek waren naar een nieuwe zanger.

avatar van frolunda
4,0
Mijn eerste indrukken zijn toch wel erg positief,de band recycled weliswaar zo nu en dan uit eigen werk maar het overgrote deel van de nummers zit goed in elkaar (al duren sommige toch weer te lang) en ook de productie knalt uit de speakers.Vooral de gitaren en drums klinken erg vet.
Verder vond ik de zang (ik neem aan James Hetfield) op Halo on fire erg opvallend.
Echt een geweldig album voor de metal liefhebber op leeftijd zijn mijn eerste gedachten.

avatar van AGE-411
Hoe komt het eigenlijk dat er voor ieder nummer een een music video opgenomen is?

avatar
Rudi1984
AGE-411 schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat er voor ieder nummer een een music video opgenomen is?


Zullen wel een Beyoncétje hebben willen doen. Alleen vond ik het bij haar interessanter omdat zij een soort 'film' maakte rondom alle nummers samen.

avatar
Rudi1984
Inmiddels ook beluisterd; het is nog erger dan ik vreesde. Die eerste drie vrijgegeven nummers vond ik al vreselijk saai en geforceerd en die lijn is helaas over het hele album doorgevoerd. Disc 1 bevat hier en daar een lekker riffje, maar het duurt allemaal weer zo onnodig lang. Dat gehak van Lars in het begin van de meeste nummers alleen al; start dat nummer gewoon met een scherpe riff of in ieder geval iets wat een functie heeft! Het lijkt wel een oud dieseltje dat op gang moet komen.

Disc 2 is het schijfje waar ik nog een beetje naar uitkeek vanwege de vergelijkingen met Load, maar die blijken uit de lucht gegrepen te zijn. Wat Metallica hier laat horen kan echt niet - nummers als Am I Savage? doen vooral denken aan een bonus disc met outtakes. Het enige op deze schijf dat nog een beetje door de beugel kan is Spit Out the Bone, maar dat zegt vooral iets over de andere vijf nummers. Erg bijzonder is het namelijk niet, alleen snel.

Van de individuele bijdragen valt alleen James (wederom) in positieve zin op, die nog wel iets van bezieling laat horen. Het is een schril contrast met Kirk, die plichtmatig zijn uitgekauwde solo's afvinkt. En Lars en Robert? Tja, eerstgenoemde verpestte ook het vorige album al met zijn haast amateuristische spel en de baspartijen zijn me eigenlijk geen moment opgevallen, wat toch wel pijnlijk is voor een bassist met zo'n verleden.

Ik zal hier nu vast als hater worden weggezet, maar ik vind het oprecht jammer dat een band met zo'n geweldig verleden zich laat verleiden tot zo'n geforceerd rammelwerkje. Het doet me denken aan die reclame van Boney M van een paar jaar geleden die in een bejaardentehuis zijn oude kunstje probeert te evenaren, aangemoedigd door zijn op geld beluste manager.

Heel, heel erg jammer.

avatar van trebremmit
3,0
Off-topic berichten verwijderd, de discussie draaide in een cirkel, werd alleen maar grimmiger en had niks meer met het album te maken.
De discussie over wie het meeste ervaring heeft met metaal kan verder gevoerd worden per pm.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 18:22 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 18:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.