MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Rainbow - Rising (1976)

mijn stem
4,17 (429)
429 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Polydor

  1. Tarot Woman (6:08)
  2. Run with the Wolf (3:47)
  3. Starstruck (4:04)
  4. Do You Close Your Eyes (2:58)
  5. Stargazer (8:27)
  6. A Light in the Black (8:11)
  7. Tarot Woman [Rough Mix] * (6:06)
  8. Run with the Wolf [Rough Mix] * (3:49)
  9. Starstruck [Rough Mix] * (4:04)
  10. Do You Close Your Eyes [Rough Mix] * (3:04)
  11. Stargazer [Rough Mix] * (9:08)
  12. A Light in the Black [Rough Mix] * (8:12)
  13. Stargazer [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (8:33)
  14. A Light in the Black [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (9:52)
  15. Man on the Silver Mountain [Pirate Sound Tour Rehearsal] * (2:22)
toon 9 bonustracks
totale tijdsduur: 33:35 (1:28:45)
zoeken in:
avatar van AstroRocker
4,5
M.Nieuweboer schreef:
(quote)

Rising is wel degelijk grensverleggend. Vóór dit album is er niets dat zo bombastisch en zo snel is. Aldus zette het de norm voor zowel NWOBHM als voor thrash, die qua bombast en snelheid precies dit album probeerden te overtreffen en daar niet altijd in slaagden.
Daarbij is Starstruck het eerste hardrock/heavy metal nummer met een solo voor slidegitaar.


Mwah, ben ik het niet helemaal mee eens. Deep Purple in Rock voldoet toch ook enigszins aan jou bovenstaande (ge-quote) reactie. En dat album was er 6 jaar eerder. En dan noem ik niet eens Made in Japan met Space Truckin (ok, vooral keyboards). Maar goed, dat is jou persoonlijke mening en als jij dat zo vind dan is dat prima.

avatar
PurpleJapan
Rising is het ware vervolg op Deep Purple - In Rock, daarmee slaat AstroRocker de spijker op de kop. Child in Time is het magnum opus van de rockmuziek, Stargazer magnum opus part II.

avatar
5,0
PurpleJapan schreef:
Rising is het ware vervolg op Deep Purple - In Rock, daarmee slaat AstroRocker de spijker op de kop. Child in Time is het magnum opus van de rockmuziek, Stargazer magnum opus part II.


Sorry maar dat vind ik echt tever gedacht....sterker totaal niet vergelijkbaar.

avatar
Ozric Spacefolk
Lol

Ook zo'n plaat die ik maar met moeite kan afluisteren.

Kan me wel herinneren dat ik de twee slotnummers erg lekker vind.

Ik vond Rainbow (en alles met Dio) altijd een beetje teveel Dungeons & Dragons...

Kill the King vind ik hun gaafste nummer. Lekker tempo, lekker kort, lekker krachtig.

avatar
PurpleJapan
Neal Peart schreef:
Sorry maar dat vind ik echt tever gedacht....sterker totaal niet vergelijkbaar.


Ik niet. Qua stijl en impact ligt dit album in het verlengde van In Rock. Rising, een volgende mijlpaal in de doorontwikkeling van rock en ontwikkeling van metal.

avatar
5,0
Totaal Niet Rising zit veel meer in symfo hoek die totaal niet te vinden is op IN ROCK

avatar
Cured
PurpleJapan schreef:
. Rising, een volgende mijlpaal in de doorontwikkeling van rock en ontwikkeling van metal.
Wat Metal betreft moet je toch bij een ander album wezen van dit jaar, nml. Sad Wings Of Destiny van JP.

avatar
PurpleJapan
Neal Peart schreef:
Totaal Niet Rising zit veel meer in symfo hoek die totaal niet te vinden is op IN ROCK


Rising is (evenals In Rock) een voorbode van progressive metal, akkoord, maar met symfo heeft dit album weinig van doen.

Afgezien van de lyrics is Rising ook niet wezenlijk progressiever dan In Rock.

avatar
5,0
[quote]PurpleJapan schreef:
(quote)


Rising is (evenals In Rock) een voorbode van progressive metal, akkoord, maar met symfo heeft dit album weinig van doen.

Afgezien van de lyrics is Rising ook niet wezenlijk progressiever dan In Rock.[/quote

nummers als Tarot Woman en Stargazer vind je met de beste wil nooit op In Rock

avatar
PurpleJapan
Tekstueel wijken beide stukken af van het gebodene op In Rock, maar om nou te stellen dat Rising over de gehele linie ambitieuzere composities bevat; nee.

Rainbow borduurde voort op de muzikale erfenis van Blackmore in Purple, maar verlegde de lyricale koers richting "sword, magic and wizardry".

Daarmee was de band ontegenzeggelijk grensverleggend, evenals haar 'voorganger' dat zes jaar voordien op eigen wijze was.

avatar
Nieuwstad
In Rock heeft nog echt het jamgevoel in zich. Rising is meer sophisticated.

avatar van gigage
4,5
Zoveel hard rock bands waren er niet in 1976. Al snel wordt de sticker klassieker erop geplakt. Vaak terecht en hier al helemaal. Ben het met Nieuwsstad eens dat dit album echte composities bevat ipv verzameling hard gespeelde blues orientated jam sessies. Waarmee ik In Rock teveel typeer , maar het gaat om het punt.

avatar
PurpleJapan
Nieuwstad schreef:
In Rock heeft nog echt het jamgevoel in zich. Rising is meer sophisticated.


Spontaniteit versus berekening, maar voorzien van dezelfde sophistication, zo luidt mijn eindoordeel.

gigage schreef:
Zoveel hard rock bands waren er niet in 1976. Al snel wordt de sticker klassieker erop geplakt. Vaak terecht en hier al helemaal.


Er waren plenty hardrock bands in 1976; duizenden, waarschijnlijk ontelbare. Slechts enkelen daarvan - waaronder uiteraard Rainbow - bezitten anno 2013 een échte klassiekerstatus. De overgrote meerderheid van betreffende groepen is afgezien van bij een selecte groep heavy 70's rockers van alle leeftijden, vrijwel volledig uit beeld verdwenen.

avatar
Ozric Spacefolk
PurpleJapan schreef:
(quote)


Spontaniteit versus berekening, maar voorzien van dezelfde sophistication, zo luidt mijn eindoordeel.

(quote)


Er waren plenty hardrock bands in 1976; duizenden, waarschijnlijk ontelbare. Slechts enkelen daarvan - waaronder uiteraard Rainbow - bezitten anno 2013 een échte klassiekerstatus. De overgrote meerderheid van betreffende groepen is afgezien van bij een selecte groep heavy 70's rockers van alle leeftijden, vrijwel volledig uit beeld verdwenen.


Wat een onzin. ACDC, Priest, Motorhead, Thin Lizzy, Van Halen en nog vele, vele meer hebben zich ontwikkeld tot platinum-selling bands. Kan je van de sprookjesrock van Rainbow niet zeggen.

Overigens kent niemand die ik ken, deze band.

avatar
Nieuwstad
PurpleJapan schreef:
Spontaniteit versus berekening, maar voorzien van dezelfde sophistication, zo luidt mijn eindoordeel.


Volgens mij moet jij het woordenboek er nog eens bij pakken. Sophistication en spontaniteit gaan absoluut niet samen.

avatar
PurpleJapan
Ozric Spacefolk schreef:
Wat een onzin. ACDC, Priest, Motorhead, Thin Lizzy, Van Halen en nog vele, vele meer hebben zich ontwikkeld tot platinum-selling bands. Kan je van de sprookjesrock van Rainbow niet zeggen.


Enkele van de bands die je noemt debuteerden na 1976, anderen waren dat jaar nog geen gevestigde act.

Nog vele, vele meer??? Noem er nog eens 25 dan???

Nieuwstad schreef:
Volgens mij moet jij het woordenboek er nog eens bij pakken. Sophistication en spontaniteit gaan absoluut niet samen.


Heb ik gedaan. Maar nog steeds zie ik de contradictie niet.

avatar
Nieuwstad
Ozric Spacefolk schreef:
Wat een onzin. ACDC, Priest, Motorhead, Thin Lizzy, Van Halen en nog vele, vele meer hebben zich ontwikkeld tot platinum-selling bands. Kan je van de sprookjesrock van Rainbow niet zeggen.

Overigens kent niemand die ik ken, deze band.


De bands die jij daar noemt treden nog steeds op waardoor ze nu groter zijn. Maar destijds was Rainbow net zo groot hoor. In 1980 waren ze bijv. hoofdact op het Monsters of Rock festival waar die dag ook bands als Judas Priest en the Scorpions speelden.

avatar
Nieuwstad
PurpleJapan schreef:
Heb ik gedaan. Maar nog steeds zie ik de contradictie niet.


Ik wel. In Rock klinkt als een stel spontane rauwe jams die ze zonder al te veel erover na te denken op tape hebben gekwakt. Daar is weinig verfijnds(sophisticated) aan.

avatar
PurpleJapan
De productie van In Rock mag rauw zijn, compositorisch is het verfijnd (sophisticated) in optima forma.

avatar
PurpleJapan
Ozric Spacefolk schreef:
Overigens kent niemand die ik ken, deze band.


Idem inzake mijn kennissenkring. Kun je nagaan hoe bevoorrecht wij zijn.

avatar
Nieuwstad
PurpleJapan schreef:
De productie van In Rock mag rauw zijn, compositorisch is het verfijnd (sophisticated) in optima forma.


Nee is veel spontaner en meer jam achtig dan Rising. Rising heeft verfijndere melodieën.

avatar
PurpleJapan
Nieuwstad schreef:
Nee is veel spontaner en meer jam achtig dan Rising. Rising heeft verfijndere melodieën.


Rising is verfijnder geproduceerd, waardoor de melodieën gesophisticeerder overkomen. That's it.

avatar van gigage
4,5
@purplefan: duizenden hardrockbands in 1976? Het woord was maar net uitgevonden so to speak. Knappe vent als je er meer dan 100 kunt vinden met een album of ep release tot die tijd. Laat staan het tienvoudige. Zoals je zelf al opmerkte moesten vele bands nog debuteren.

avatar
5,0
Rising heeft toch veel meer prog elementen dan dat die er ooit zouden zijn bij IN ROCK. Alleen al door dat verschil gaat iedere vergelijking mank.

avatar
Nieuwstad
PurpleJapan schreef:
(quote)


Rising is verfijnder geproduceerd, waardoor de melodieën gesophisticeerder overkomen. That's it.


Nee, het zit hem niet alleen in de productie. Ook als je bijv. kijkt naar de zanglijnen in nummers als Speed King, Bloodsucker of Hard Lovin' Man. Die zijn veel ritmischer, terwijl Dio juist heel melodieus zong. Hetzelfde geldt voor Blackmores gitaarspel. Van korte hakkende riffs ging hij over naar meer melodieus en verfijnd werk.

avatar van vielip
5,0
Doe mij Rising maar! In rock is ook wel goed maar als ik tussen beide moest kiezen wist ik het wel...Ik hoor trouwens absoluut geen 'prog' op Rising. Op In rock dan nog eerder. Al gaat me dat ook te ver om 'prog' te noemen.

avatar
Ozric Spacefolk
PurpleJapan schreef:
(quote)


Enkele van de bands die je noemt debuteerden na 1976, anderen waren dat jaar nog geen gevestigde act.

Nog vele, vele meer??? Noem er nog eens 25 dan???

(quote)


Heb ik gedaan. Maar nog steeds zie ik de contradictie niet.


Aerosmith, Scorpions, Uriah Heep, Queen, Black Sabbath, Judas Priest, Thin Lizzy, Grand Funk Railroad, KISS, Led Zeppelin, The Who, Golden Earring, Kinks, Motorhead, Slade, The Sweet, Van Halen, Y&T, Whitesnake, Cheap Trick, Rush en de lijst gaat maar door... Allemaal erg goed verkopende en minstens zo interessante hardrock acts als Rainbow, met debuten van veel eerder dan Rainbow.

En in mindere mate ook Budgie, Atomic Rooster, Bad Company, MC5, Vanilla Fudge, Blue Oster Cult etc.

Ik vind Rainbow absoluut een goede band, maar jij stelt dat wat zij deden zo verheven is boven andere bands. Overigens was het debuut van Triumph ook uit 1976 en die waren me toch een partij groot in de 80's...

avatar van vielip
5,0
Je vergeet één van de grootste uit de jaren 70; Status Quo!

avatar
Ozric Spacefolk
Er zijn er zoveel meer die ik vergeten ben. Hawkwind nog bijvoorbeeld.

avatar van gigage
4,5
Als ik de lijst zo zie dan was Rainbow inderdaad de grootste in 1976. Sommige op hun retour, sommige nog in opkomst. Maar ze zijn eventjes later wel ingehaald door vele vele andere bands. Zie dit als mijn persoonlijk mening, dus als je het er niet mee eens bent dan snap ik dat wel.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.