Pearl Jam - Vitalogy (1994)

Label: Epic

1. Last Exit (2:54)
  2. Spin the Black Circle (2:48)
  3. Not for You (5:52)
  10. Satan's Bed (3:31)
  11. Better Man (4:28)
  12. Aye Davanita (2:58)
  13. Immortality (5:28)
  14. Hey Foxymophandlemama, That's Me (7:44)
  15. Better Man (Guitar / Organ Only) * (3:54)
  16. Corduroy [Alternate Take] * (4:43)
  17. Nothingman [Demo] * (4:36)
avatar van milesdavisjr
Vitalogy vormt wat mij betreft een vreemde eend in de bijt. Alsof de heren moe waren van het verwachtinspatroon wat rondom de band hing en zich hierop afreageerden. Hoewel de plaat wel degelijk enkele fraaie songs bevat; Nothingman, Better Man en Immortality vormen uitstekende nummers. Het zijn de titels waarbij Eddie met zijn zware stem de nummers als het ware 'draagt'. In een dergelijke setting blijven de heren op hun best. Helaas moeten de heren ook regelmatig flink los gaan en met een schreeuwende Eddie op de voorgrond wordt het luisterplezier niet bepaald vergroot. Weg is de bezinning, fraaie arrangementen die de nummers naar een hoger niveau tillen en zorgen voor diepte in de songs. The Ramones en The Stooges komen om de hoek kijken, en ofschoon dit geen verkeerde invloeden hoeven te vormen werkt het in mijn ogen bij Pearl Jam juist averechts. Hulde voor het deels compromisloze karakter wat de heren tentoon spreiden maar een mager oordeel ten aanzien van de uitvoering. Een aantal goede songs kunnen de plaat niet redden.

Tussenstand:

1. Ten
2. Vs.
3. Vitalogy

avatar van Eddie
Van alle Pearl Jam platen (die ik ken) is dit voor mij denk ik wel het beste. Ik lees veel terug over hoe goed Eddie Vedder op deze plaat was, daar ben ik het wel mee eens. Het enige grote nadeel van deze plaat vind ik de 'opvullers' Bugs (dat je zo iets in de oefenruimte doet is nog tot daar aan toe), Pry To en Ay Davanita. Dat haalt voor mij echt de vaart uit de plaat. Stupid mop kan ik nog wel waarderen omdat dat de afsluiter van de plaat is, dan stoort het me minder ('bugs' had ik als afsluiter ook leuk gevinden)

@ Eddie beter dan ten?? Kan haast niet

avatar van Eddie
Neal Peart schreef:
@ Eddie beter dan ten?? Kan haast niet

Eens, de afzonderlijke nummers zijn absoluut niet beter dan de afzonderlijke nummers op 'Ten' maar als geheel vind ik deze toch net wat prettiger. Vitalogy heeft een beetje dat mysterieuze, mystieke, dat vind ik er zo mooi aan.

avatar van Poles Apart
Eddie schreef:

Eens, de afzonderlijke nummers zijn absoluut niet beter dan de afzonderlijke nummer op 'Ten' maar als geheel vind ik deze toch net wat prettiger. Vitalogy heeft een beetje dat mysterieuze, mystieke, dat vind ik er zo mooi aan.

Vind ik ook, creatief gezien is dit album vele malen interessanter dan het 'classic rock' album "Ten". Op dit album durfde de band nog te experimenteren. Dat het niet altijd werkt vind ik geen probleem. Kan nog altijd prima genieten van "Not for You", "Spin the Black Circle" (een single zowaar!) en "Corduroy", als ook het donkere en af en toe wat geflipte sfeertje.

avatar van Rogyros
Als geheel vind ik dit ook Pearl Jam's beste album. Ik trek alle vullertjes ook prima, behalve dan de afsluiter. Maar voor de rest is dit echt het boeiendste album in hun schitterende catalogus.