Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

3,99

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
289 BERICHTEN 8 MENINGEN
geplaatst: 26 juni, 22:30 uur [permalink]
En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.
Aan alternatieve tekst, die de ronde doet, hebben we niet zo veel.

avatar van niels94
geplaatst: 26 juni, 22:39 uur [permalink]
Volgens mij zijn Stefan en Lisette gewoon de mensen uit Limonadeglazen Wodka.

Biem.

geplaatst: 26 juni, 22:45 uur [permalink]
De kracht van poezie is dat ieder zijn eigen ding uithaalt.
Met dank aan SpinVis die ons laat nadenken over een simpele NL.tekst .

avatar van Chameleon Day
geplaatst: 27 juni, 00:03 uur [permalink]
En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.

Wie zegt dat '"ze" zonder meer Stefan en Lisette zijn? Het kunnen ook anderen zijn. Waaronder iig Stefan achter het stuur, want hij remde niet, vertelt het verhaal.

De alternatieve tekst vertelt ons dat het niet de bedoeling van de verteller was dat ook Lisette zou komen te overlijden (hoewel de kans ook niet is te negeren dat in het alternatieve verhaal Stefan weer het ziekenhuis uit zou komen). Maar goed, de verteller is ook de schepper van het verhaal op dit album. Dus het kan maar zo, dat de schepper het toch beter vond dat ook Lisette haar einde moest vinden.

geplaatst: 27 juni, 14:44 uur [permalink]
En de regel: " Ze zaten in de auto van z'n broer" dan.
Aan alternatieve tekst, die de ronde doet, hebben we niet zo veel.

dit.

ja dat verteld de alternatieve tekst, maar in de nieuwe versie kan in principe alles zijn omgedraait, dus daar heb je niets aan. zoals ik al zei, alleen deze tekst, daar gaat t om.

plus, wat me wel duidelijk de bedoeling lijkt is dat die "ze" wel degelijk Stefan & Lisette zijn, want het gaat steeds over "ze", zou een beetje raar zijn als daar een of ander vaag figuur voor in de plaats komt

geplaatst: 27 juni, 14:54 uur [permalink]
blur8 schreef:

De ik-persoon die vroeger een relatie had met Rosalie.

eehh ?

geplaatst: 28 juni, 12:51 uur [permalink]
Het is de combi van deze zinnen:

We werden ouder op het stille veld
Stefan en Lisette Altijd samen maar niet echt een stel
Roel en Bas gingen studeren in een andere stad
Rosalie ging trouwen

5 namen die samen "We" vormen maakt dat er ook een ik-persoon is. in totaal dus 6.
er zijn 2 koppels benoemd. Rosalie is niet gekoppeld.
Vandaar dat de ik-persoon een relatie had met Rosalie.

geplaatst: 29 juni, 13:40 uur [permalink]
Het is de combi van deze zinnen:

We werden ouder op het stille veld
Stefan en Lisette Altijd samen maar niet echt een stel
Roel en Bas gingen studeren in een andere stad
Rosalie ging trouwen

er zijn 2 koppels benoemd. Rosalie is niet gekoppeld.
Vandaar dat de ik-persoon een relatie had met Rosalie.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 29 juni, 13:48 uur [permalink]
Uit die regels kun je afleiden dat er ongeveer zes personen zijn - want de verteller telt natuurlijk ook mee, want die is duidelijk een personage -, maar je kunt niet uit de regels afleiden dat er drie stellen zijn, laat staan dat de verteller een relatie had met Rosalie.

geplaatst: 29 juni, 17:56 uur [permalink]
We gaan er even van uit dat het ook echt ergens over gaat?

avatar van SébastienY
geplaatst: 29 juni, 18:15 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:
We gaan er even van uit dat het ook echt ergens over gaat?

Maar dan wel zelf op je paard zitten als popprinsesje Taylor Swift hier wordt bekritiseerd. Ik snap best dat je hier niets aan hebt, maar schop andere mensen die Spinvis wel goed vinden dan niet tegen de schenen dat het een en al gebakken lucht en hoogdravend pseudo-intellectueel gebrabbel is. Dan zit je bij MM niet op je plaats.

geplaatst: 29 juni, 18:56 uur [permalink]
SébastienY schreef:

Ik bedoelde het eerlijk gezegd ditmaal oprecht: het lijkt me sterk dat hij een verhaal van A tot Z vertelt waarbij de details belangrijk zijn. Bij poëzie (als je Spinvis zo wilt omschrijven) gaat het veel meer om het gevoel.

Afgaand op de felle counter heb ik overigens wel een gevoelig punt te pakken.

avatar van SébastienY
geplaatst: 29 juni, 22:50 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Afgaand op de felle counter heb ik overigens wel een gevoelig punt te pakken.

Misschien wel, maar ik heb een bloedhekel aan mensen die enerzijds alle popmuziek (in de enge zin) bij voorbaat tot op het bot afkraken en anderzijds anderen afbreken omdat ze muziek die niet zo gemakkelijk in het gehoor ligt en enige moeite vergt (waar Spinvis bijhoort) toch goed vinden itt tot zichzelf. En jij hoort in deze bij categorie twee. Jij mag dit nietszeggende pseudo-intellectuele muziek vinden, maar daarvoor hoef je anderen niet te bekritiseren. En als zeker geen tien berichten schrijven bij Spinvis met telkens dezelfde ondertoon: dat fans van Spinvis dat in feite enkel maar zijn om snugger over te komen en te pochen met het feit dat de teksten van Spinvis een soort dichterlijke genialiteit hebben die zij snappen wel en de modale mens niet.

Ik ben mij sinds de release al aan het ergeren aan jouw berichten in dit topic, en nu vond ik het toch het moment om er op in te gaan.

geplaatst: 29 juni, 23:37 uur [permalink]
Ik heb voor de zekerheid m'n comments nog even nagelezen, maar nergens heb ik ook maar iets over de fans gezegd. Dus waar je die onzin vandaan haalt?

Verder geef ik toe dat ik in herhaling val, nu ik het zo nalees. Ben er zelf ook wel klaar mee, dus ga vooral verder waar je gebleven was.

geplaatst: 30 juni, 08:31 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Je voert een flauwe discussie. Nee, letterlijk zeg je het niet. Maar er bestaat zoiets als impliceren

avatar van trebremmit

trebremmit (moderator)
geplaatst: 30 juni, 11:09 uur [permalink]
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van luigifort
geplaatst: 30 juni, 12:35 uur [permalink]
On topic dan maar weer...
Fave song van dit album: Van de Bruid en de Zee
Kom maar op met die GH van Spinboy Gretz

avatar van markraver

geplaatst: 1 juli, 22:14 uur [permalink]
Artis

avatar van E-Clect-Eddy
geplaatst: 6 juli, 16:32 uur [permalink]
Weer een halfje erbij, wat mij betreft eigenlijk geen minpunten aan dit album alleen het openingsnummer en de afsluiter zijn te kort.

Ondertussen is dit mijn meest beluisterde album van Spinvis geworden, en is Erik mijn all-time Top 150 van meest beluisterde acts binnengekomen van een 275ste plek een jaar geleden (aldus Last.fm).