Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
avatar van Juveniles
wibro schreef:
Prachtig album dat zeker niet onderdoet voor Spinvis' uitstekende debuut uit 2002. Heb Spinvis trouwens afgelopen donderdag zien optreden in Doornroosje in Nijmegen. Geweldig concert . Ik moet zeggen dat die Erik de Jong ook best wel gevoel heeft voor humor. Tja, en dan die dames Saartje (Zij zong o.a. Nachtwinkel) en Merel. Die deden het bovendien ook erg goed. Zagen er best leuk uit trouwens.

Gisteravond in het Paard te DH was het ook meer dan geweldig!! Live voegt de band zoveel meer toe aan de studio albums. Zelfs Nachtwinkel was te doen! Eervolle vermelding voor de violist.
En ja, de dames mogen er zijn

avatar van sj0n88
Juveniles schreef:

En ja, de dames mogen er zijn

Dit soort berichten hoort op VrouwenMeter jongens

avatar van nelnontwisa
alles is, wat blijft en hij danst vind ik bijna lastig om naar te luisteren. helemaal omdat bijna alles wat ervoor komt van erg hoog niveau is. ik vind die drie nummers zo slap dat ik het bijna niet voor elkaar kan krijgen het album af te luisteren. erg jammer want de rest hoort meiner meinung nach tot het beste wat spinvis ooit op een plaat heeft gezet.

Dit zijn juist 3 gevoelige prachtnummers...een mooie coda

avatar van Nicolage Rico
luigifort schreef:
Dit zijn juist 3 gevoelige prachtnummers...een mooie coda

Eens. Het opgehemelde Trein Vuur Dageraad (het lied dan) is daarentegen een skipmoment.

avatar van luigifort
Vind ik wel mooi, maar ook iets te theatraal en overschat..

avatar van -SprayIt-
Luister deze de laatste dagen weer veel. Artis, De Kleine Symfonie en de titeltrack, Trein Vuur Dageraad zijn hier veruit favoriet. Laatstgenoemde lijkt ingrediënten te hebben uit het laatste album van Radiohead, trouwens. Vooral het piano'tje (volgens mij uit Daydreaming) en verschillende geluidseffecten.

avatar van Chameleon Day
En zo moet ik bij het slot van Stefan & Lisette, als die (synthetische) viool inzet, altijd meteen denken aan How to Disappear Completely. Zelfde sfeer.

Dim
Nachtwinkel had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden en Van De Bruid En De Zee is een twijfelgevalletje, maar voor de rest: prachtige arrangementen en teksten.

avatar van Frenz
Hmmmm, mss TVD toch iets te snel afgeschreven na een paar luisterbeurten. Het viel me rond de jaarwisseling al op dat dit album zo hoog stond op vele lijstjes.

Er zit iets zij-igs in zijn stem, bij gebrek aan een beter woord, waar ik moeilijk overheen stap, hoor fraai de liedjes ook zijn.

avatar van devel-hunt
Normaliter heb ik niets met Nederlandstalig, maar spinvis is uitzonderlijk goed, bijna on-Nederlands zeg maar, behalve de heerlijke surrealistische teksten in een badje van dagdromend de wereld in kijkend dan. Goede muzikale omlijsting en de warme productie doet de rest ?

avatar van ArthurDZ
Bericht over nieuw nummer verplaatst naar Spinvis

avatar van Pepino
Ben ik de enige die het nummer "Trein Vuur Dageraad" beschouwt als de "One Day Like This" van de Lage Landen?

avatar van blur8
Had de vergelijking met Elbow zelf nog niet zo gemaakt.
Leuk gevonden. want we sluiten niet uit dat Erik & Guy elkaars muziek wel eens gehoord hebben.

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag pas Tienduizend Zwaluwen - Blauwe Versie door Spotify aanbevolen gekregen terwijl die al een week uit is.

Ik volg Spinvis op Spotify en dit is/was mijn meest beluisterde album van 2017 via de streaming-site.

avatar van Juveniles
sj0n88 schreef:

Dit soort berichten hoort op VrouwenMeter jongens

Van schrik, Sjonnie had natuurlijk gelijk, nooit een rating gegeven...Met terugwerkende kracht 4,5 voor 1 van de mooiste nederlandstallige albums ooit.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Deze plaat lang niet gedraaid, maar ik kan concluderen dat het absoluut niet aan kracht heeft ingeboet. Tienduizend Zwaluwen, wat een pracht! Triest en opbeurend tegelijk, een vreemde cocktail van emoties. Kippenvel.

Wrathchild1
Maar eens verdiept in dit Nederlandstalige , kleine fenomeen. Wordt hier erg gewaardeerd blijkbaar, maar we zijn niet allemaal gelijk.

Ik hoor toch ook in het kamp die Spinnie teveel een poëet vindt, al heeft die muzikaal/compositorisch gezien best mooie nummers. Ik vind de teksten over het algemeen beter op een boekenbal passen en vind de voordracht daar ook wel wat op lijken.(stem vind iknook onprettig).
Die zanger van Blōf zingt voor mij ook meer in mijn beleving , hoewel ik daar eigenlijk alleen de singles kan waarderen bij tijd en wijle.

Interessant om eens te beluisteren , maar ik laat het verder links liggen.

avatar van popstranger
Spinvis heeft met dit album zijn magnum opus gemaakt naar mijn mening. Of laat ik nuanceren tot zijn beste tot nu toe want ik zou nog wel graag hebben dat hij nog eens een album als dit dropt en zelfs probeert om nog over die lat te raken die hij nu wel hoog heeft gelegd.
Alleen Nachtwinkel staat hier een beetje te vloeken tussen de rest maar de hoogtepunten zijn te talrijk.
Hallo, Maandag dat Spinvis by numbers is en laat horen dat er zoiets bestaat als typisch Spinvis. Erik de Jong heeft een eigen sound ontwikkeld, tekstueel vaak vaag en qua zang een eindje verwijderd van de perfectie maar laat dat nu net zijn sterkste punt zijn. Laat dit zingen door iemand die vocaal de pannen van het dak zingt en de boodschap komt minder binnen. Het is dat vage en dromerige dat deze muziek net mooi maakt.
Artis dat verslag doet van een dagje uit en baadt in heimwee. Net als Tienduizend Zwaluwen dat een van de beste songs is uit zijn oeuvre.
Dageraadplein klinkt zelfs feestelijk en opgewekt en ook Trein Vuur Dageraad, de titelsong heeft alles in zich om zijn meezinganthem te worden.
Er worden wijsheden en vaagheden gedeeld en zo is het goed. Je kan er je eigen interpretatie aan geven, iets wat vaak de kracht van muziek is. Ik zet deze graag op op dagen zoals vandaag; niks hoeft en je kan genoegen nemen met het voorbijglijden van de tijd en je gedachten de vrije loop laten. Spinvis maakt er de perfecte soundtrack bij.

avatar van MRDammann
Dit vind ik eigenlijk te leuk om het niet te delen hier.

Ook in de rest van de wereld wordt Spinvis nu ontdekt. De Britse actrice Florence Pugh (Little Women, Midsommar, Black Widow) heeft op haar Instagram stories het nummer Stefan en Lisette gedeeld met haar 1,6 miljoen volgers!

avatar van Daen
2 oktober komt het nieuwe album uit van Spinvis, genaamd "7.6.9.6". Nieuwe single te beluisteren op 7696.nl.

avatar van spoiler
Daen schreef:

Hopelijk gaat die beter zij dan Trein Vuur Dageraad. Alle platen van Spinvis zijn erg goed, maar deze vond ik net een voldoende.

De eerste twee singles klinken niet verkeerd.

avatar van luigifort
Tracklisting van het nieuwe album. EP klinkt alvast goed, Krajicek staat er niet op..."oudje" Parel wel. Titeltrack vind ik alvast prachtig, met schitterende achtergrondzang -en klanken die doen denken aan songs van Tot Ziens, Justine Keller, prachtig!

Scherven van jou vind ik een R.E.M. vibe hebben, doet me aan een liedje van ze denken rond Reveal/Around the Sun, maar met een Todd Rundgren sausje.

1. Ze Slapen
11. Verzonnen Man
12. Een Reden
13. Je Begrijpt Het Bijna
14. Nogensinde

Ik was nog niet zo vertrouwd met nota bene het titelnummer van deze plaat. Maar wat was dat een hoogtepunt gisteren in de ab. Met het heerlijk poëtisch en meezingbare refrein.

avatar van Tonio
Ik heb het album een jaar of zo bewust links laten liggen. Dat geeft soms nieuwe inzichten, soms in negatieve, en soms in positieve zin. Dat laatste is bij mij nu het geval. Wat blijft dit album sterk!
Een van die albums waarbij de beperking in het aantal favoriete nummers wel heel erg moeilijk is.

Ik zie dat het titelnummer en Stefan & Lisette er voor de meeste luisteraars boven uit steken. Kan ik mij in vinden. Maar de meesten hebben grote moeite met Nachtwinkel. Ik niet: ik vind het een heerlijk nummer, ben gek op de stem van Saartje. Ook fijn dat het doet denken aan de Spinvis-klassieker Lotus Europa.