Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

4,07

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
216 BERICHTEN 7 MENINGEN
avatar van Ponty Mython
1,5
geplaatst: gisteren om 16:34 uur [permalink]
Het begint nu toch wel een beetje erg kitsch te worden. Al die 'dertien in een dozijn' popliedjes met foute orgeltjes, weeïge gitaar- en pianomelodietjes, droevige strijkers en blije trompetjes. Vreselijk. De praterige zang van De Jong wordt er ook niet beter op. Zoiets werkt prima bij Underworld of Faithless; hier in ieder geval niet. Wellicht toch eens wat zanglessen nemen, Erik? Anyway, ik mis de experimentele Spinvis van zijn debuut. Toen had het nog iets speels en aandoenlijks. Nu is het een beetje beschamend. Hallo Maadag, Dageraadplein en Trein Vuur Dageraad kunnen me nog wel bekoren, maar de rest...? Blergh.

geplaatst: gisteren om 16:58 uur [permalink]
Ponty Mython schreef:

Wat grappig, ik vind dageraadplein het enige mindere nummer. Breekt keihard de flow van het album.

avatar van hobbyrocker

geplaatst: vandaag om 07:21 uur [permalink]
Na alle lof op MM heb ik deze toch een kans gegeven.
Ik kan zijn manier van praatzingen niet goed hebben. Dat paste bij het begin, toen hij de liedjes nog knipte en plakte op de zolderkamer. Zachtjes, want anders maak ik mijn lief wakker. Dat had ontegenzeggelijk zijn charme. Nu is het in de studio opgenomen met een gezond budget. Hij mag zo luid als maar kan in de microfoon zingen en hij doet het niet. De charme is voor mij weg en er komt irritatie voor in de plaats bij mij.

avatar van Joxer
1,0
geplaatst: vandaag om 08:54 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:
Gebakken lucht, vooral. Composities die nergens uitdagen of vernuftig in elkaar steken, zang zo ontzettend slecht dat het geen zang mag heten en bovenal het willekeurig achter elkaar plakken van onsamenhangende woorden zodat het onder het mom van poëzie interessant moet overkomen. Echt zelden zoiets vreselijks gehoord.

En ik maar denken dat het aan mij lag, dat ik er werkelijk niks aan vind, die Spinvis. Hoogdravende interessantdoenerij. Het raakt me nergens, zowel op muzikaal als tekstueel gebied. Dat de man niet kan zingen vind ik niet erg (ben immers Rush-fan), maar maar het is allemaal zo gekunsteld, zo geforceerd.

avatar van Pinsnider

geplaatst: vandaag om 12:25 uur [permalink]
Hahaha
Herkenbaar. die gedachten had ik ook allemaal. En de twijfel. Toch de plaat aangeschaft. De twijfel bleef. Maar gisteren live gezien. En nu ben ik om. Briljant.

geplaatst: vandaag om 12:25 uur [permalink]
Mij echt raken met zijn teksten heeft Erik nog nooit voor elkaar gekregen. Daarom blijft het voor mij altijd niet meer dan vermakelijke muziek. Leuk, weer eens iets anders, maar met 3,5 ster wederom niet meer dan een ruime voldoende.
Dieptepunt hier is voor mij Nachtwinkel, dat trek ik echt niet. Hallo Maandag, Artis en Tienduizend Zwaluwen zorgen voor een sterk begin. Daarna wordt het wat minder zoals ook de andere Spinvis albums minder worden naar het einde.