MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Terroristen.

Ziegler
Die overtreffen wel die iPad van het bericht ervoor in ieder geval.

Dit weekend in Het Parool een stuk (2) over de bekende 'Dutch disease' bij concerten. Oftewel mensen die het nodig vinden om de hele week op luid volume door te spreken terwijl de muzikanten op het podium gewoon aan het spelen zijn.

Ha, ja grappig. Ik wilde het artikel ook net plaatsen. Peter van Brummelen beschreef deze klacht al in zijn review van het Radiohead concert. Een avond waar ik mij ook bijzonder heb staan storen aan deze ziekte.

Tijdens het tweede concert van Radiohead daar gelukkig helemaal geen last van gehad. Alleen een groepje achter ons dat het wel nodig vond om bij Holly Herndon (voorprogramma) voortdurend gesprekken te voeren. Die waren echter muisstil toen Radiohead eenmaal begon. Denk dat het wel scheelt dat ik behoorlijk ver vooraan stond (5m van het podium), achter in de zaal zullen er ongetwijfeld meer irritante praters zijn geweest.

Gretz schreef:
achter in de zaal zullen er ongetwijfeld meer irritante praters zijn geweest.

Ik zat op de tribune en daar was het muisstil. Ik vond dat bijna een onwerkelijke ervaring. Gelukkig zijn er meer bands waar het wel stil kan zijn (Sigur Rós bijvoorbeeld). Maar verder? Mijn allergrootste ergernis en menig concert is er toch best een beetje door verpest.

Ik sta bijna altijd wel vooraan bij concerten maar ook dan hoor je het gekwek vaak gewoon nog van achter de zaal.

buizen
Hoe duurder het concertkaartje, hoe hoger de kans op (grote) LCD-schermpjes in de lucht.

Ik noem nu even het Radiohead-concert omdat de schrijver van het artikel toen al aan de ziekte refereerde in zijn recensie van de eerste avond. Maar over het algemeen gebeurt het vaker wel dan niet dat ik mij heb staan ergeren bij een concert.

Als hobby psycholoog wijt ik het aan de korte aandachtsspanne van veel mensen en het vergeten waarvoor ze nu eigenlijk kwamen. Ook daarvoor heb ik wel een theorietje als oorzaak, maar daarin kan ik te veel doorschieten.

Meer vooraan staan is inderdaad de beste oplossing, maar werkt niet altijd. Daar heb je dan weer te maken met de vele fotografen die door elkaar lopen en vlak voor je gaan staan.

Ja, en te ver vooraan voel ik me vaak wat asociaal aangezien ik dan nog makkelijker het zicht van de mensen achter me ontneem.

Gretz schreef:
Ja, en te ver vooraan voel ik me vaak wat asociaal aangezien ik dan nog makkelijker het zicht van de mensen achter me ontneem.
Wij kunnen er toch weinig aan doen dat we wat langer zijn? In het verleden voelde ik me hier ook wel eens schuldig over maar daar ben ik wel vanaf gestapt. Als mensen niet tegen lange mensen aan willen kijken moeten ze maar eerder gaan zodat ze vooraan kunnen staan .

Edgar18 schreef:
(quote)
Wij kunnen er toch weinig aan doen dat we wat langer zijn? In het verleden voelde ik me hier ook wel eens schuldig over maar daar ben ik wel vanaf gestapt. Als mensen niet tegen lange mensen aan willen kijken moeten ze maar eerder gaan zodat ze vooraan kunnen staan .

Dat is waar inderdaad, maar bij een relatief laag podium voelt het voor mij toch wat prettiger om dan wat meer aan de zijkant te gaan staan ipv middenvoor. Ook al ben ik een van de eerste in de zaal. Ben verder nooit de moeilijkste als er een kleiner persoon vlak achter me vraagt of hij/zij voor me mag gaan staan.
Onlangs in de Ekko bij de album release wel gewoon midden vooraan op de eerste rij gestaan. Er was ruimte genoeg, dan heb ik er minder moeite mee.

buizen
De oude Grieken en Romeinen waren zo dom nog niet.
Een amphitheater is toch wel de ideale setting voor een optreden ter vermaeck.
Zo kan iedereen wat zien.

Loreleij (D) 17 juni a.s.: Rainbow
http://www.scoteire.de/media/kunena/attachments/4166/CelticNightB%C3%BChne.png

Gretz schreef:
haha, ja je bent ook wel behoorlijk groot! Maar als kleiner persoon kan ik aangeven dat je toch altijd wel je plekje weet te vinden achter langere mensen. Het is grappig om te zien hoe je ongemerkt toch verschuift t.o.v. mensen voor je. Waar je aan het begin van het concert nog achter iemand staat, sta je zo een paar meter uit elkaar aan het einde van het concert.

Wat betreft die fotografen gaat het mij er meer om dat ze primair voor de foto's komen en als ze even geen foto's schieten, dan vlak voor je neus gaan staan praten met hun vakgenoten over hun vak.

Edgar18 schreef:
(quote)

Doe eens denken aan de familiefoto: waar staan de lange mensen en waar de kleine (kortere)? Voor een lang mens doe je hier heel kortzichtig.

Lijkt me gouwe tip voor concertbezoekers: ben je korterr dan 1.70 kom dan 3 kwartier voor aanvang; ben je korter dan 1.75 kom dan een half uur voor aanvang. En de portier bij de deur heeft een meetlat, die ie langs iedereen legt. En lange Ed en Geert mogen pas 5 minuten voor aanvang naar binnen - serves you right

Mjuman schreef:
Doe eens denken aan de familiefoto: waar staan de lange mensen en waar de kleine (kortere)?
Dit lijkt een aardige vergelijking maar dat is het natuurlijk niet . Bij het maken van de familiefoto gaat het om het creëren van een mooi 'totaalplaatje'. Dat de lange mensen dan weggestopt worden aan de achterkant is gezien het doel van de samenkomst nog wel te begrijpen.

Bij een concert is het totaalplaatje niet interessant. Een vergelijking met een kudde op hol geslagen beesten lijkt me dan ook beter. Zodra de deuren van het hok opengaan stuift iedereen naar voren. Zij die dit het snelste doen hebben de beste posities - ongeacht de grootte en omvang van het beestje.

Precies. Als je als relatief klein persoon zeker wil zijn van voldoende zicht moet je gewoon zorgen dat je ruim op tijd binnen bent. Men kan niet verwachten dat iedereen nog opzij gaat voor de kleinere medemens, dat is niet realistisch.

Maar zoals eerder aangegeven vind ik het geen enkel probleem om mee te werken aan een oplossing als iemand achter mij het niet goed kan zien.

Gretz schreef:
Precies. Als je als relatief klein persoon zeker wil zijn van voldoende zicht moet je gewoon zorgen dat je ruim op tijd binnen bent. Men kan niet verwachten dat iedereen nog opzij gaat voor de kleinere medemens, dat is niet realistisch.

Maar zoals eerder aangegeven vind ik het geen enkel probleem om mee te werken aan een oplossing als iemand achter mij het niet goed kan zien.

Tja - heren hebben nog nooit gehoord van het zgn "tall poppy syndrom" - de kop die boven het maaiveld uitsteekt

De suggestie dat "kleinere mensen dan maar eerder moeten komen" vind ik net zo belachelijk als de ooit - als grap - geopperde suggestie dat senior citizens (bejaarden) voortaan beter op bepaalde tijdstippen konden winkelen.

Het standpunt van "ik ben nou een lange lummel en ik sta nou eenmaal hier" vind ik droevig; wat is er nou mis mee om iemand die ca 30 cm korter is voor je te laten, een vrouw bijv? Ik kies meestal een centrale plek met goed geluid - in de buurt van de PA - helaas is dat vaak ook bij de bar

'Uittsjekken' van het 'gerät' - instrumenten (merken), opstelling doe ik vaak vooraf - ik mag graag zien waarop men speelt (merken, typen, ook de effectdozen etc); kan ik de geluiden en hun herkomst plaatsen

Mjuman schreef:
(quote)

Het standpunt van "ik ben nou een lange lummel en ik sta nou eenmaal hier" vind ik droevig; wat is er nou mis mee om iemand die ca 30 cm korter is voor je te laten, een vrouw bijv? Ik kies meestal een centrale plek met goed geluid - in de buurt van de PA - helaas is dat vaak ook bij de bar

Volgens mij lees je m'n berichten niet helemaal goed, want ik zeg juist dat ik regelmatig mensen voorlaat die een stuk kleiner zijn. Maar dan kunnen ze dat het beste wel vragen (al wil ik het ook nog wel suggereren als ik heel duidelijk zie). Zijn wel eerder vrouwen die het vragen.

Ik kies verder het liefst een plek waar de beleving het best is. Bij de meeste concerten is dat toch vrij vooraan, omdat de kans op lullende mensen naast je dan een stuk kleiner is. En omdat je dan vaker omringt wordt door even fanatieke fans die ook helemaal in de muziek op gaan. Bij Paradiso (grote zaal) is het bijvoorbeeld wel weer beter om je iets verder naar achteren te positioneren omdat het geluid vlak bij het podium vaker wel dan niet te hard klinkt.

Je zou op mij alleen kritiek moeten hebben als ik zo'n beetje altijd op de eerste rij moet staan. Maar dat is helemaal niet het geval. 5-10 m van het podium vind ik meestal perfect.

Gretz - niet alles persoonlijk maken: mijn reactie was generiek. Lees gewoon nog eens terug: het is de combinatie van het "survival of the fittest" principe, gecombineerd met dat van "wie 't eerst komt, 't eerst maalt" waarmee ik moeite heb.

Heb trouwens ooit mee mogen maken dat een babe haar pumps uitdeed en zich al hakkend een weg naar het podium baande. Of mensen die later komen en toch pál voor je gaan staan omdat je meer dan 50 cm ruimte liet vallen (omdat je niet je edele delen tegen een anders anus wilde proppen). De innerlijke beschaving - of liever het gebrek eraan - treft me telkens weer. En die lijkt evenredig te zijn aan de omvang van het concert.

Mjuman schreef:
Of mensen die later komen en toch pál voor je gaan staan omdat je meer dan 50 cm ruimte liet vallen (omdat je niet je edele delen tegen een anders anus wilde proppen).
Over ergernissen gesproken... Deze scoort ook hoog!

Afgelopen weekend was ik bij een concert van De Dijk in TiVre. Een concert in een wat ander genre en met een wat ander soort publiek dan de concerten die ik meestal bezoek. Het mooie is, de bezoekers bij dit (uitverkochte) concert gedroegen zich een stuk vriendelijker en beschaafder dan de bezoekers bij het gemiddelde 'MuMe-verantwoorde' concert waar ik kom. Het kan natuurlijk toeval zijn. Maar het zou ook zomaar kunnen dat 'de echte muziekliefhebber' zich net wat asocialer en intoleranter gedraagt dan de rest van de concertbezoekers.

Het geklets tussendoor was helaas wel wat meer/erger dan normaliter.

Al lezend door dit topic kom ik een ergernis tegen die ook steeds meer mijn plezier vergalt. Het voortdurende gekwek van hele volksstammen tijdens concerten en festivals. Soms heb ik het gevoel of ik in een kippenhok ben aanbeland.

Gelukkig heb ik dit voorjaar DE remedie tegen al dat geouwehoer tijdens een concert gevonden. Ergens in april was ik in "het Depot" in Leuven. Een verademing, die Belgen weten wat genieten is. Vooraf natuurlijk veel normaal geroezemoes, maar zaallicht ging uit, podiumspots gingen aan en geen bezoeker hoorde je nog. Vanaf dat moment heb ik met volle teugen kunnen genieten van een fantastisch concert van Calexico. Zelfs tijdens het voorprogramma was het volop genieten van Gaby Moreno, een fragiele singer songwriter uit Zuid Amerika met vnml. luisterliedjes.

Bijkomend voordeel is dat België het bierland bij uitstek is, dus op bier aangelengd met water staat bijkans de doodstraf en zul je dus niet te drinken krijgen. Maar misschien komt dit ook wel omdat op 1 kilometer afstand van "het Depot" het hoofdkantoor staat van de grootste bierbrouwer ter wereld.

Al met al een aanrader voor eenieder die bereid is wat kilometers te maken voor een goed concert. De Belg is toch minder luidruchtiger dan hun Noorderburen, die ook vaak door de Belgen danook getypeerd worden als "die Hollanders met hun grootbek".

Nederland, land van het kletsende publiek. Maar, het kan ook anders! Gisteravond bij Damien Rice in de tuin van paleis Soestdijk geweest. Een schitterend concert waar het de volledige (bijna) twee uur muisstil was. Het kan dus wel in Nederland .

jrn
Bij Spinvis - Trein Vuur Dageraad:

Vanavond in Vera Groningen viel me toch vies tegen. Heb Spinvis in de afgelopen jaren meerdere malen gezien, maar vanavond was het ronduit slecht. Geluid in Vera was erg schel (die viool was niet om aan te horen!) en ik vond de band een stuk minder strak dan ik gewend ben. Spinvis komt het beste tot zijn recht op het toneel. Bijkomend voordeel daarvan is, is dat het publiek in een schouwburg doorgaans wel z'n muil houdt, dat was vanavond wel een heel ander verhaal. Schofterig om bij een concert te doen alsof je in een café zit. Hufterig om me smerig aan te kijken alsof ik gek ben wanneer ik daar iets van zeg. Muil houden of thuisblijven mensen.

jrn schreef:
Schofterig om bij een concert te doen alsof je in een café zit. Hufterig om me smerig aan te kijken alsof ik gek ben wanneer ik daar iets van zeg. Muil houden of thuisblijven mensen.

Ergernis nummer 1 van ons muziekliefhebbers. Ik heb wel eens als antwoord te horen gekregen dat ik niet moest zeiken want zij hadden ook voor het kaartje betaald en moesten zelf weten wat ze deden. Daar hadden ze het volste recht toe. Tja.... de kroeg in het pand ernaast was zeker te ver lopen of zo

Ik zag laatst dat de Mezz in Breda gaat proberen om er iets aan te doen:

https://pbs.twimg.com/media/DQ8aHdGX4AEikmq.jpg:large

Praten tijdens concerten, ik merk er weinig van. Vaak spelen de bands waar ik heen ga zo hard dat een gesprek simpelweg niet te houden valt of iedereen is ook heel geconcentreerd aan het luisteren (post-rockconcerten).

Volgens mij word ik een dagje ouwer want ik snap helegaar geen klap van dat laatste stukje van Mezz. Straks ook naar Spinvis in Vera, hoop op stille/aandachtige buren.

Onweerwolf
jrn schreef:
Bij Spinvis - Trein Vuur Dageraad:

Vanavond in Vera Groningen viel me toch vies tegen. Heb Spinvis in de afgelopen jaren meerdere malen gezien, maar vanavond was het ronduit slecht. Geluid in Vera was erg schel (die viool was niet om aan te horen!) en ik vond de band een stuk minder strak dan ik gewend ben. Spinvis komt het beste tot zijn recht op het toneel. Bijkomend voordeel daarvan is, is dat het publiek in een schouwburg doorgaans wel z'n muil houdt, dat was vanavond wel een heel ander verhaal. Schofterig om bij een concert te doen alsof je in een café zit. Hufterig om me smerig aan te kijken alsof ik gek ben wanneer ik daar iets van zeg. Muil houden of thuisblijven mensen.

Gelukkig ben jij gisteren geweest en ga ik vanavond.

Ik heb juist een grafhekel aan mensen die denken dat ze voor anderen moeten bepalen hoe ze zich gedragen. Het is een concert en geen toneelvoorstelling.

PS: als je fatsoenlijke oorddoppen draagt wordt 90% van het geroezemoes om je heen gefilterd.

Onweerwolf schreef:
Ik heb juist een grafhekel aan mensen die denken dat ze voor anderen moeten bepalen hoe ze zich gedragen. Het is een concert en geen toneelvoorstelling.

PS: als je fatsoenlijke oorddoppen draagt wordt 90% van het geroezemoes om je heen gefilterd.

Bedoel je daar nu mee dat je dat geouwehoer prima vindt omdat een ander niet hoeft te bepalen dat je ook stil kunt zijn 'want het is geen toneelstuk'???? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Bij harde concerten heb je er inderdaad geen last van, dan zijn oordoppen sowieso noodzaak.

Maar bij akoestisch getinte optredens zit ik echt niet te wachten om mee te genieten van wat er die week allemaal voorgevallen is in een groepje dat toevallig achter me staat. Ik wil dan graag kunnen luisteren naar de muziek en ik vind het gewoon ook onbeschoft richting artiest en mede-concertbezoekers.

Vind je er geen ruk aan? Anderen misschien wel. Verlaat de zaal dan gewoon en vergal de avond van anderen niet. Wil je graag genieten van een drankje en er lekker slap bij ouwehoeren? Genoeg kroegen in de buurt. Daarmee bepaal ik niet hoe een ander zich hoort te gedragen. Dat heet gewoon fatsoen.

Niks mis met af en toe wat kunnen zeggen. Maar sommigen presteren het echt om doorlopend te ouwehoeren en weten van geen stoppen. Ook het volume kan omlaag (of zijn ze doof van alle eerder bezochte concerten?). Er zijn grenzen....

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Bedoel je daar nu mee dat je dat geouwehoer prima vindt omdat een ander niet hoeft te bepalen dat je ook stil kunt zijn want het is geen toneelstuk???? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Dat begrijp je goed.

Bij harde concerten heb je er inderdaad geen last van, dan zijn oordoppen sowieso noodzaak.

Ik draag oordoppen bij elk concert, ongeacht of het hard is of niet. Je kunt namelijk net zo goed een gehoorbeschadiging oplopen bij Spinvis als bij Napalm Death.

Maar bij akoestisch getinte optredens zit ik echt niet te wachten om mee te genieten van wat er die week allemaal voorgevallen is in een groepje dat toevallig achter me staat. Ik wil dan graag kunnen luisteren naar de muziek en ik vind het gewoon ook onbeschoft richting artiest en mede-concertbezoekers.

Vind je er geen ruk aan? Anderen misschien wel. Verlaat de zaal dan gewoon en vergal de avond van anderen niet. Wil je graag genieten van een drankje en er lekker slap bij ouwehoeren? Genoeg kroegen in de buurt. Daarmee bepaal ik niet hoe een ander zich hoort te gedragen. Dat heet gewoon fatsoen.

Niks mis met af en toe wat kunnen zeggen. Maar sommigen presteren het echt om doorlopend te ouwehoeren en weten van geen stoppen. Ook het volume kan omlaag (of zijn ze doof van alle eerder bezochte concerten?). Er zijn grenzen....

Uiteraard is er ergens een grens tussen wat wel en niet 'acceptabel' is maar die ligt bij mij een stuk hoger dan bij een aantal mensen.

Ik stoor me juist ontzettend aan mensen die zelf de regels willen bepalen, zoals gaan lopen janken als iemand iets zegt of de ellebogen uitsteken als je er met je rondje bier langs komt. Dergelijk volk mag wat mij betreft gedropt worden op een boorplatform in een oceaan naar keuze.

edit: gelukkig is dat soort volk bijna non-existent bij metal optredens waar ik toch het meeste heen ga maar als ik eens uitstapjes maak naar wat populairdere muziek is het toch geregeld een feit dat het publiek kut is. Voornamelijk in de randstad overigens. In het noorden valt het gelukkig sowieso mee.

Als je je niet wilt storen aan andere mensen dan moet je niet naar een plek gaan waar andere mensen komen. Zo sta ik er in ieder geval in.

Tja, sommigen weten de kroeg blijkbaar niet te vinden. Zal in het noorden dan wel kilometers verderop liggen. Lastig probleem. Ik snap het

Ik vind dat ik bij jouw toneelstuk ook wel kan ouwehoeren als ik er niks aan vind of omdat ik dat wel gezellig vind. Niemand die bepaalt wat ik moet doen en wat ik wel of niet mag en wie zegt dat het daar niet gepast zou zijn?

Zo, deze discussie hebben we ook gehad. Valt verder niks tegenin te brengen. Als je je immers niet wilt storen aan andere mensen dan moet je niet naar een plek gaan waar andere mensen komen. BAM! Dat is het. Dat wij zeikerds daar niet aan gedacht hebben.

Onweerwolf schreef:
Ik stoor me juist ontzettend aan mensen die zelf de regels willen bepalen

Onweerwolf schreef:
Als je je niet wilt storen aan andere mensen dan moet je niet naar een plek gaan waar andere mensen komen. Zo sta ik er in ieder geval in.

Wel opvallend dat jij je wel mag storen aan anderen..... maar anderen niet aan jou......

Gast
geplaatst: vandaag om 13:45 uur

geplaatst: vandaag om 13:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.