Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

3,99

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
289 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 30 april, 21:51 uur [permalink]
Off-topic berichten over stemgedrag verwijderd.

avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 30 april, 23:01 uur [permalink]
Gretz schreef:
Voor mij vallen alleen Ergens Toen, Serenade en Nachtwinkel een beetje uit de toon. Deze nummers hadden prima weggelaten kunnen worden. Of nog beter: vervangen door nog een episch nummer met de lengte van Stefan en Lisette of Trein Vuur Dageraad.

Vind het juist jammer dat Serenade niet een stukkie langer duurt. Prima om een album zo te eindigen imo.

En gek genoeg doen Trein Vuur Dageraad en Stefan en Lisette me niet zoveel - op de tekst van laatstgenoemde na. Terwijl ze toch verreweg het best gewaardeerd worden hier.

Nog een mening: Aan de Oevers van de Tijd staat nog steeds lonely at the top.

avatar van Snoeperd
geplaatst: 30 april, 23:06 uur [permalink]
Die mening deel ik, Aan de Oevers van de Tijd is een ongeëvenaard Nederlandstalig nummer.

Qua album zou deze echter tot mijn favoriete Spinvis-album kunnen uitgroeien. Qua productie is het album steengoed en de afwisseling tussen ballades en uptempo nummers is perfect.

Nummers als Hallo Maandag, Artis, Tienduizend Zwaluwen, Stefan en Lisette, De Kleine Symfonie en vooral Trein Vuur Dageraad staan hier al de hele week op repeat. En ook de andere nummers groeien met de luisterbeurt. Ik ga hier nog heel veel plezier aan beleven. Nu nog hopen dat ik hem nog ergens live kan gaan zien de komende tijd.

avatar van Gretz
geplaatst: 30 april, 23:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nicolage Rico schreef:

Nog een mening: Aan de Oevers van de Tijd staat nog steeds lonely at the top.

Aan de Oevers van de Tijd is wel zo'n nummer van pure buitenklasse (voor mij tezamen met o.a. Wespen, Kom Terug, Oostende en Bagagedrager), op dat niveau komen de nieuwe nummers voor mij ook (nog) niet.

Is je het trouwens al opgevallen dat Erik zich bij het schrijven van Tienduizend Zwaluwen heeft laten inspireren door het nabije succes van een instituut dat jou enorm aan het hart gaat? Die ik hier helaasch niet bij naam kan noemen. Ik vind de songtekst wel behoorlijk toepasselijk als je bedenkt wat er volgend weekend in een bepaalde stad gaat gebeuren, na zoveel jaren van tegenslag. Ik ben benieuwd of de scholen op maandagochtend 8 mei nog gesloten gaan worden. En het is ook wel een grappig toeval als je bedenkt op welk label de beste man zit.

(Uiteraard kan de tekst ook prima over iets anders gaan, bijv. een oorlogssituatie zoals sommige recensies suggereren.)

geplaatst: 30 april, 23:30 uur [permalink]
Edgar18 schreef:
Heb je de geheime boodschap in deze nummers nog niet ontdekt dan?

Ze bevatten allemaal flarden van andere Spinvis-nummers toch? Of bedoel je dat niet? Ik probeer alleen te bedenken uit welk nummer ik het melodietje van Serenade herken.

geplaatst: 30 april, 23:33 uur [permalink]
Snoeperd schreef:
Nu nog hopen dat ik hem nog ergens live kan gaan zien de komende tijd.

Er is een tour aangekondigd na de recente theatertour.

avatar van Cheater_07
geplaatst: 1 mei, 07:01 uur [permalink]
Gretz schreef:

Ik weet niet of Serenade verwijst naar een Spinvis nummer van een eerder album, maar ik ben blij dat dit nummer eindelijk genoemd wordt. Wat een prachtig outro zeg, kippenvel (altijd) en een beetje tranen (soms)!!

Ik geloof dat de synths komen uit Van de Bruid en de Zee! Ik denk dat ik ze daar in de achtergrond heb ontdekt... ? (in die zin verwijzen ze wel naar een eerder Spinvis nummer )

Meer hierover in mijn review. Na jaren meegluren voel ik dat ik ook maar eens wat moet zeggen alvast op 4* gezet!

geplaatst: 1 mei, 10:09 uur [permalink]
Ik ben iemand die muziek een stuk belangrijker vind dan teksten, maar bij sommige artiesten vallen ze wel gelijk op. Zoals bij Spinvis. Lieve, leuke, melancholische, verdrietige teksten met bijpassende muziek. Ook vaak multi-interpretabel, waardoor een nummer voor de één een ander gevoel oproept als bij een ander. En dat is natuurlijk knap. Op dit Trein Vuur Dageraad weet Spinvis mij weer regelmatig te raken.

Dat gebeurt gelijk al bij Hallo Maandag, waarop prompt al een geweldige gitaarsolo staat. Iets wat ik altijd wel kan waarderen. Van de Bruid en de Zee valt me na deze sterke song dan wat tegen. Een wat oppervlakkig aardig synthesizernummertje. Ik moet hier aan Toontje Lager denken. Gelukkig begint dan de prachtige piano van Artis. Wat een mooi liedje is dit! De vergelijking tussen het leven in Amsterdam met vriendin wat verandert is en Artis waar dingen nooit voorbij zijn is leuk. En alles is een beetje jij... en dan op het eind de prachtige trombone.

10.000 Zwaluwen is een geluksmomentje ons gegeven door Spinvis. Waarvoor hartelijk dank! Dan komen Stefan en Lizette om de hoek kijken. Gitaar en drum vormen een fijne basis voor een lekker lopende prachtige song met een mooi verhaal. Nachtwinkel is een wat vreemde eend in de bijt en zo ook wel een onderbreking van de plaat.

Kant B van de plaat begint met De Kleine Symfonie, een leuk rustig liedje, wat ik vooral instrumenteel goed in elkaar vind zitten. Dageraadplein is ineens een stukje (Ierse) folk, met Boudewijn de Groot flarden, wat ik nou niet echt vind passen op dit album. Alles Is is een mooi liedje. Wat Blijft, een 2-stemmig gezongen nummer, wat mij wat minder ligt.
Gelukkig volgen dan nog twee echt mooie nummers. Allereerst de fraaie titelsong: wat zwaarder aangezet, ook met strijkers, afgewisseld met alleen orgel en stem tussendoor. Hij Danst is samen met Serenade een waardige afsluiting.

Ik vind kant A van de plaat erg sterk en kant B wat meer wisselend van niveau. Bij elkaar heb je toch een meer dan goede plaat, zeker vanwege de paar echt prachtige songs die hierop staan. Alweer een mooie plaat van Spinvis.

avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 1 mei, 10:51 uur [permalink]
Gretz
Haha. Ik vond Tienduizend Zwaluwen al het mooiste liedje van de plaat. Nu staat-ie los van de rest. Dank.

Al moet ik bekennen dat ik mijn vinger niet helemaal op de tekst kan leggen.

avatar van niels94
geplaatst: 1 mei, 11:10 uur [permalink]
Na tegenvallertjes van Kendrick Lamar en Gorillaz is er toch een grootheid, voor mij dan, die de verwachtingen meer dan inlost. Een wat gepolijstere Spinvis (hoewel, dat kun je van Tot Ziens, Justine Keller ook zeggen), maar wat is dit goed uitgevoerd. De ene na de andere prachtmelodie komt langs, uitgevoerd met sterke arrangementen. En ja, die heerlijke terloopse teksten vol subtiele melancholie en nostalgie. Album van het jaar tot nu toe, als je het mij vraagt.

avatar van VladTheImpaler
geplaatst: 1 mei, 12:04 uur [permalink]
De synths in Van de Bruid en de Zee en Serenade hadden zo van een Beach House nummer kunnen zijn.

geplaatst: 1 mei, 12:27 uur [permalink]
Die synths doen mij in ieder geval denken aan de synths ten tijde van de Prefab Sprout hoogtijdagen, zalig. Van de Bruid en de Zee is zeker een van mijn faves van het album. Ik ben verder ook dol op snippets als intro of outro, dus Serenade valt bij mij erg goed, heerlijk om zo het album uitgeleid te worden..

geplaatst: 1 mei, 12:38 uur [permalink]
Voor de zoveelste keer een Spinvis geprobeerd, maar - ondanks dat ik fervent visliefhebber ben - wil dit me maar niet smaken. Ik geef het definitief op teneinde sancties richting medemensen en objecten in mijn directe omgeving te vermijden. Ik hoor het niet of kan het niet horen en ook voelen - wie niet horen wil, moet maar voelen - lukt niet.

Ik heb waardering voor 's mans inzet; hij wordt alom gewaardeerd, maar hier wil het maar niet lukken, ikword er uitermate kriegel van. Ergo conclusio: I surrender

geplaatst: 1 mei, 13:17 uur [permalink]
Je bent ws meer van de ambachtelijke muziek en olieverf van bv een Dead Can Dance dan de Ravensburger van Spinvis

geplaatst: 1 mei, 13:53 uur [permalink]
Tof dat je hem nog wel regelmatig een kans hebt gegeven Mjuman! Dat Spinvis voor jou in de categorie NMD valt wekt bij mij geen enorme verbazing. Ik meen me te herinneren dat je eerder ook al zei kriegel te worden van De Visser, Romeijn en Roosbeef, zekere epigonen die ik toch vrij gemakkelijk in dezelfde categorie schaar. Ik vermoed dan dat je Nederlandstalig in combinatie met een gemiddelde of matige zangstem niet zo goed trekt? Of zit het pijnpunt hem wel in de muzikale omlijsting?

geplaatst: 1 mei, 14:15 uur [permalink]
luigifort schreef:

Ravensburger voldoende hier in huis: Het grote veillingspel, Het beursspel, Palazzo, Puerto Rico - we doen er alleen niets meer mee. Ministeck geeft me rillingen, tenzij

Het zal de laaglandse spruitjeslucht dan wel lulligheid zijn - het is me gewoon te knutsel/ambachtelijk concreet. Muzikaal is Eefje wel aardig (maar die stem ...) en Aafke Romeijn kan ik ook wel waarderen.

avatar van SOAD
geplaatst: 1 mei, 14:55 uur [permalink]
Om een album als klassieker aan te mogen duiden moet het voor mij aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit zijn:

- Het moet een consistent geheel zijn of op zijn minst zo aanvoelen. Check (✓)
- Er moet een bepaalde sfeer gecreëerd worden die op een intense manier beleefd word. Check (✓)
- Het songmateriaal moet van uitstekende kwaliteit zijn. Dit houd in dat het overgrote merendeel van het album ijzersterk is en de mindere liedjes ook hun functie hebben. Check (✓)
- Het album mag geen houdbaarheidsdatum hebben en er moet minimaal een paar keer per jaar naar geluisterd worden.

Ik denk dat het laatste vinkje er nog wel eens zou kunnen komen.

geplaatst: 1 mei, 16:07 uur [permalink]
Mooi gezegd SOAD! Wat betreft het laatste argument: ik heb Trein Vuur Dageraad al bijna 25x beluisterd de afgelopen week en de sleet zit er nog allerminst op. De meeste nummers zijn van dusdanige klasse dat ze niet snel vervelen.

geplaatst: 1 mei, 20:29 uur [permalink]
SOAD schreef:

- Het moet een consistent geheel zijn of op zijn minst zo aanvoelen. Check (✓)

Dat consistente vind ik dus niet. Er zitten een paar vreemde eenden in de bijt, die het geheel verstoren, zoals Nachtwinkel en Dageraadplein.
Sommige songs zijn van een minder niveau en (best) aardig. Zie ook mijn review hier vlak boven.

avatar van spoiler
geplaatst: 1 mei, 21:56 uur [permalink]
Zeer mooie nieuwe Spinvis plaat, maar deze moet even bij mij landen. Iets wat ik bij de vorige platen zeker niet had.
Maar ik kan alvast zeggen dat ik Nachtwinkel echt een overbodige track vindt. Had best weg gelaten mogen worden. Voorlopig zet ik hem op een 4.

avatar van UnknownPleasure
geplaatst: 1 mei, 22:07 uur [permalink]
spoiler schreef:

hmmmhmmm!
nachtwinkel had niet perse gehoeven, had daarvoor in de plaats een nummer met de kwaliteit van De Kleine Symfonie/Wat Blijft/Trein Vuur Dageraad of Stefan en Lisette gestaan was mijn stem in ieder geval ietsje meer richting de 5 gegaan. maar nog niet helemaal.

De Kleine Symfonie & Stefan en Lisette behoren nu al wel tot mijn top 10 spinvis nummers.

geplaatst: 1 mei, 22:20 uur [permalink]
Ik vind dit album beter dan Justine, al staan daar wel een paar van mijn favoriete Spinvis songs op. Zeker de A kant van Justine is top, de B kant heeft ook een paar fraaie songs, maar ook n paar minder memorabele momenten. Hier is de A kant ook duidelijk beter dan de B kant, maar is iets consistenter dan de B kant van Justine..

avatar van johan de witt
geplaatst: 2 mei, 04:30 uur [permalink]
Consistentie wordt overschat.
Het debuut had ook een (relatief) mindere B-kant maar is toch door de hoge pieken mijn favoriet. Daarna komt vooralsnog dit album. Maar de andere twee zijn ook erg mooi.
Vier topalbums op een rij, dat is in elk geval wel weer erg consistent

avatar van Edgar18
geplaatst: 2 mei, 11:38 uur [permalink]
Een drietal sublieme nummers, een aantal nummers met potentie maar ook een paar nummers waar ik weinig aan vind. In tegenstelling tot johan de witt ben ik overigens wel een liefhebber van consistentie in een album en dat hoor ik hier nog niet helemaal. Ik zet voorlopig in op 4* maar het album heeft best nog groeipotentie.

avatar van thomzi50
geplaatst: 2 mei, 13:37 uur [permalink]
Ben ik dan de enige die het echt iets minder vind? Ik heb toch steeds het idee dat ik, hoewel ik het album alleraardigst vind, iets mis. Ik vind Spinvis steeds meer klinken als een persiflage van zichzelf, vooral tekstueel; of luister ik alleen anders dan ik een paar jaar geleden deed, toen ik zijn eerdere werken liet kennen? Zijn werk zat al vaker wat tegen de kitsch aan, natuurlijk, dat was ook een deel van de charme. Maar op dit album vind ik hem voor het eerst af en toe over de rand gaan, dan wordt het een beetje pseudopoëzie, en ik vind het ook jammer dat hij instrumentaal zo duidelijk heeft gekeken naar zijn vorige werken. Het titelnummer vind ik overigens wel prachtig. Een andere favoriet: Stefan en Lisette.

geplaatst: 2 mei, 13:51 uur [permalink]
Vind deze deze juist weer een beetje beter dan Justine (waar ik eerder het gevoel had dat hij wat over de rand ging). Ook snap ik het tegengeluid jegens nachtwinkel niet helemaal, één van de beste nummers op de plaat denk ik (groot fan van Lotus Europa, dat verklaart misschien). Enkel Dageraadplein moet nog even binnen komen en is voor mij makkelijk het minste nummer van het album. Dit komt akelig in de buurt van Dagen van Gras, Dagen van Stro maar is bij vlagen net wat te tam om net zo te overtuigen als die plaat. Wel flink wat melancholische spinvis parels erbij met dit werk, zo ingetogen en droevig hoor ik onze Erik toch het liefste.

avatar van MDekens
geplaatst: 2 mei, 14:03 uur [permalink]
Helaas teveel nummers die ik blijf skippen om Justine te overtreffen. Vooral de rustige nummers doen mij echt helemaal niks en teveel gepolijst, daarbij is het instrumentaal niet altijd heel spannend.

De nummers die overblijven zijn dan wel weer echt van buitenklasse.

geplaatst: 3 mei, 00:55 uur [permalink]
5 sterren en een mooie recensie van Dansende Beren, waar de schrijver het aandurft om Spinvis tot de Serge Gainsbourg van de Nederlandse taal te benoemen.

Ik denk dat ik binnenkort ook al ga verhogen. De plaat zit nu al dicht tegen een 9,5 aan. Ik wil alleen de teksten nog wat beter ontleden voordat ik echt definitief overga tot de maximumscore.

geplaatst: 3 mei, 11:56 uur [permalink]
En nog een prachtige recensie op 3voor12, die mijns inziens precies de essentie raakt.

avatar van Tegid.mzk
geplaatst: 3 mei, 16:12 uur [permalink]