Roger Waters - Is This the Life We Really Want? (2017)

Label: Columbia

1. When We Were Young (1:38)
  2. Déjà Vu (4:27)
  3. The Last Refugee (4:12)
  4. Picture That (6:47)
  5. Broken Bones (4:57)
  6. Is This the Life We Really Want? (5:55)
  7. Bird in a Gale (5:31)
  8. The Most Beautiful Girl (6:09)
  9. Smell the Roses (5:15)
  10. Wait for Her (4:56)
  11. Oceans Apart (1:07)
  12. Part of Me Died (3:12)
avatar van cddrive
advdkl schreef:
73 jaar en dan nog zo'n werk afleveren! Ik teken ervoor: op die leeftijd nog de zin hebben om, op welk gebied dan ook, zo productief, expressief en bevlogen te zijn! En ja..het heeft 25 jaar geduurd... maar met wat een gevoel voor detail en perfectie is deze cd samengesteld! Degenen die het hebben over 'gemakzucht', 'in herhaling vallen' of wat dan ook, wil ik wel eens spreken wanneer ze zelf 73 zijn.... Wat een meesterwerk! Zelden de laatste jaren zo van een nieuw album genoten!

avatar van meneer
En aansluitend nog even voor degenen die verlangen naar een vernieuwende Waters (alhoewel al weer wat ouder), schaf deze even aan: Roger Waters - Ça Ira 2005 Zo vernieuwend dat het vernieuwende klassieke werk niet eens op MuMe staat (tenminste, ik kwam het in mijn queeste naar nieuw vernieuwend werk van Waters niet op deze site tegen).

avatar van uppie
ok je hoort erg veel PF muzikaal terug maar tekstueel !!!! vind het een meesterwerk !

Even voor de herinnering:

De man was sinds het vertrek van Syd Barret, de artistiek leider van Pink Floyd.
Logisch dat er PF verwijzingen zijn.
Ik heb inmiddels de helft zo'n beetje gehoord en zoals vaker, raakt Waters mij als vanouds.
Een artiest die de lef heeft om politieke zaken tekstueel en ook visueel te benoemen is goud.
Tot nu toe mooie liedjes met lading en de analisten die elk rifje en akkoordenschama op een weegschaal leggen.....kom op guys.
Waters is nooit de meest originele geweest in het bedenken van echt vernieuwends.
Niets onverwachts toch?

Maar beladen is het wel en de boodschap is echt.
De man is er nog, met dezelfde felheid en
passie.
We mogen er dankbaar voor zijn.

avatar van Rudi S
advdkl schreef:
73 jaar en dan nog zo'n werk afleveren! Ik teken ervoor: op die leeftijd nog de zin hebben om, op welk gebied dan ook, zo productief, expressief en bevlogen te zijn! !

De man heeft 4 echtscheidingen achter de rug, tja op je 73 moet je toch nog steeds eten.

avatar van Broem
Zou Roger z'n sheep niet op the dry hebben Pure passie en behoefte aan verafgoding zo nu en dan. Daar had hij in zijn The Wall tijd zo'n hekel aan. Nu volle stadions jaar in jaar uit. Hopelijk komt ie weer een keer in de buurt. Kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van Zwaagje
Mausie schreef:
Inmiddels nog een aantal keer geluisterd, maar mijn eerste indruk blijft helaas staan. Het is mij te gezapig en het aantal momenten dat ik opveer zijn spaarzaam. Ik hoor wel dat het muzikaal gezien allemaal goed in elkaar steekt, the man can play! Maar als het je niet pakt, dan houdt het op. Roger Waters zonder de rest van PF is denk ik gewoon niet aan mij besteed. De rest wens ik veel luisterplezier toe!
En daar sluit ik me bij aan. Zit muzikaal goed in elkaar, maar in mijn oren een herhaling van zetten. Misschien ben ik muzikaal gezien ook andere wegen ingeslagen. Ik zet af en toe maar eens een PF lpeetje op. Dit raakt me niet (meer).

avatar van Bluebird
Toch knap dat iemand van 73 nog steeds in het heden leeft met een vlijmscherpe visie. Mij zou het niet meer lukken voorzie ik nu al.

avatar van webrob
Broem schreef:

Hoogstwaarschijnlijk volgend (voor)jaar ; hij heeft zelf aangegeven dat de huidige tour waarschijnlijk 2 jaar zal duren.

avatar van Faalhaas
De buurman schreef:
Muziek hoeft inderdaad niet per se vernieuwend te zijn. Bijvoorbeeld als je AC/DC bent. Maar van Roger Waters vind ik het wat tegenvallen dat hij nadrukkelijk zóveel muzikale verwijzingen naar zijn oude werk doet. Juist omdat alle Pink Floyd platen vroeger zo'n eigen geluid hadden, moeten de stukjes zelfplagiaat wel een bewuste keuze van hem zijn.

Natuurlijk heeft hij het volste recht om dat te doen. Maar als zo'n groot artiest na 25 jaar weer eens wat nieuws uitbrengt hoop je toch dat je verrast wordt. Dat het beter, of in ieder geval anders is dan dat je je had kunnen voorstellen. Dus niet een verzameling van bekende muzikale thema's, overgangen, ritmes en melodieën, weergegeven in een iets hippere productie.

Ook tekstueel vind ik het allemaal wat minder bewonderenswaardig en aangrijpend dan zijn oudere werk als The Wall, The Final Cut en Amused To Death. Een vergelijking maken daarmee is gerechtvaardigd, juist omdat de muziek de luisteraar steeds in contact brengt met dat verleden. Is This The Record We Really Want? Eerlijk gezegd niet, dus. Roger Waters stijgt niet boven zichzelf uit. Gelukkig, hij blijkt ook maar een mens.

Dit.

Moet er bij zeggen dat het wel prima wegluistert allemaal. Maar iets minder rechtstreeks recyclen van ouwe nummers had een nog veel betere plaat opgeleverd.

avatar van Drs. DAJA
Roger Waters is zelden zo relevant geweest voor de tijdsgeest. Wat een album!

avatar van pinkfloyd76
25 Jaar na masterpiece Amused to Death.... het is het wachten waard geweest, schitterend album. Goed uitgebalanceerd op muzikaal gebied, deze plaat verveelt geen minuut, albums deze zijn een ware luisterervaring/ beleving. De productie door Nigel Godrich staat als een huis, dit juweel zal nog de nodige rondjes onder de naald gaan draaien.

avatar van chevy93
Bluebird schreef:
Het lijkt me amper lovenswaardig om er een anti-Trump visie erop na te houden. (dat is gewoon common sense)

chevy93 schreef:

Die slag is u!

Het blijft iig net als de laatste Marillion een album die de tijdgeest feilloos weergeeft. Waarmee het dan ook geen tijdloos album zal worden maar op dit moment de volle mep waard.

chevy93 schreef:

Net niet de meerderheid van het totaal aantal stemmers in the USA was dat niet met je eens, bijna 63 miljoen stemmers. De man werd er president mee, met alle gevolgen van dien. Het is daarom niet lovenswaardig, maar wel uiterst nodig om deze visie als artiest te uiten op een vlijmscherpe plaat als deze met bijbehorende tour.

Stil ff west. Ik ben aan mijn 3e luisterbeurt bezig!

Just kidding....it's Friday.
Indrukwekkend geheel tot nu toe.
Recentie volgt spoedig.

Toch maar verhoogd naar 5... kan er geen genoeg van krijgen; heerlijke plaat...Waters verdient wat mij betreft een standbeeld.

avatar van EttaJamesBrown
minicooper schreef:

Standbeeld? Hij heeft al de Rijn, Maas, Waddenzee, Eemskanaal.....

EttaJamesBrown schreef:
Standbeeld? Hij heeft al de Rijn, Maas, Waddenzee, Eemskanaal.....

Trump geeft hem wel een standbeeld op Liberty Island. The day after tomorrow.

Oef! Dat waren een paar intensieve luisterbeurten.
Geeft niets, want het blijkt de moeite waard.
Eindelijk een nieuwe Roger Waters.
De beschouwer, de criticus, de bedenker en cynicus.
Daarbij natuurlijk ooit het creatieve brein van Pink Floyd.
Op dit album heeft hij uiteraard,en niet onverwacht,het hart weer op de tong en is hij misschien wel scherper dan ooit.
Deze steeds zieker wordende wereld is voor Roger Waters in ieder geval voer voor zijn creativiteit.
We hebben het langs zien komen, geen vernieuwingen en zelfs in muzikale vorm wat verwijzingen naar Wish You Were Here, Animals en The Final Cut.
Is dit storend? Nee, geenszins.
Ik heb zelfs de indruk dat hij dit in bepaalde nummers express hebt gedaan.
Dat klinkt misschien raar, maar de man is in een fase gekomen dat terugkijken logischer is dan dat je zou denken.
Waters is inmiddels wel 73 ( zou je hem nog niet geven) maar het is wel zo.
Er van uitgaande dat dit zijn laatste studioplaat is, geeft die vibe misschien wel wat extra impact.
Voor de duidelijkheid; Het is geen opzichtig herhalen, daar is hij te slim voor, maar de dreigende basloopjes, de kenmerkende effects, de grimmige keys, maar ook de acoustische gitaar en de neurotische stem, maar ook kalmer in veel opzichten. Waters is wat dat aangaat niet meer uit op het hysterische.
Blijft er uiteindelijk een razend knappe plaat over.
Mooie warme productie en de spanning blijft aanwezig.
Tussen alles in is Smell The Roses de mindere track, maar voor de rest is het geheel een lust voor het oor.
Waters weet hoe hij iets overbrengt
Beladenheid in de teksten die fel zijn, maar met een relatief simpele aankleding ook veel emotie teweeg brengt.
Neem nu afsluiter Part Of Me Died.....da's effe slikken hoor. Prachtig werkje.

Net niet zo overdonderend als een Amused To Death, maar hij komt akelig dicht in de buurt.
Hij flikt het wederom.
Ik kan niet anders stellen dat ik blij ben dat hij deze plaat heeft gemaakt. Chapau!

[quote]bikkel2 schreef:

Blijft er uiteindelijk een razend knappe plaat over..
Hij flikt het wederom.

Dat dus

avatar van toonk57

Tussen alles in is Smell The Roses de mindere track

Nou dat schreeuwt om een verklaring. Het enige nummer waar toch het meest muzikaal vuurwerk in zit... prachtig gewoon!

Enige minpuntje is wel dat het daar enigszins wat aan ontbreekt op dit album maar de kwaliteit en inhoud van de nummers compenseert dat ruimschoots. Als actueel en tegelijk retrospectief album zijn alle PF verwijzingen dan ook heel bewust gekozen. Waaruit je toch mag concluderen dat het zijn slotakkoord is geworden. Tenzij Waters nog eens uit wil pakken als ie 100 is...

Sigaartje Hans??

Sigaartje Hans??

Dat zal ik je betaald zetten, Haché !!!

Bluebird schreef:

Dat zal ik je betaald zetten, Haché !!!

bas1966 schreef:
toch halve terug....AtD is en blijft zijn magnus opus

Hoewel ATD natuurlijk in vorm veel weg heeft van The Wall en The Final Cut, is dat album onovertroffen.
Daar gaat deze nieuwe worp ook niet overheen.
Maar het lange wachten is beloond, want dit is een uitstekende plaat.

bas1966 schreef:
toch halve terug....AtD is en blijft zijn magnus opus

Daar ben ik het niet mee eens. Animals is 'zijn' magnum opus, gevolgd door dit album. Beiden zitten op een constant zeer hoog niveau. AtD kent wat dipjes en is soms net te pathetisch, net als the Wall.

avatar van bas1966
ok. jouw mening. Animals en deze zitten dichtbij hoor.