U2 - All That You Can't Leave Behind (2000)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Beautiful Day (4:08)
  2. Stuck in a Moment You Can't Get Out Of (4:32)
  3. Elevation (3:47)
  4. Walk On (4:56)
  5. Kite (4:26)
  6. In a Little While (3:39)
  7. Wild Honey (3:46)
  8. Peace on Earth (4:48)
  9. When I Look at the World (4:17)
  10. New York (5:30)
  11. Grace (5:30)
  12. The Ground Beneath Her Feet * (3:44)
  13. Summer Rain * (4:06)
  14. Always * (3:46)
  15. Big Girls Are Best * (3:37)
avatar van vielip
Geweldige recensie Allard-A!! Mooi om te lezen (ook al ben ik het niet op alle punten met je eens )

avatar van Allard-A
@ Vielip: Bedankt voor het compliment! En tsja, smaken verschillen, daar hebben we nu net dit forum voor;) Nu ik je vorige bericht even lees: Peace On Earth vind ik zeker niet slecht. Nu ik het zo lees, en nog eens luister, hoor ik er ook wel een beetje TUF in, al ligt de tekst er wat mij betreft toch echt te dik bovenop. Over Stuck In A Moment... zullen we het wel nooit eens worden...;)

avatar van Maartenn
Allard-A schreef:
Elevation is het eerste mindere nummer. Een naar megalomanie neigende stadionkraker. Zeker geen slecht nummer, vakkundig en 'stadionproof' gemaakt, maar het raakt me niet.

Ik heb het idee dat een stadionknaller zo'n beetje vaste prik aan het worden is op de recentere U2 albums. Hiermee bedoel ik concreet dat de nummers op plaat afdoen als - jij noemt het - megalomaan (al vind ik niet dat deze nummers in wat voor opzicht dan ook aan grootheidswaanzin leiden), maar in een stadion pas echt goed tot zijn recht komen.

Ik bedoel hiermee natuurlijk het rijtje Elevation, Vertigo en Get On Your Boots.

avatar van Rudi S
Mooi verhaal van Allard- A ik denk dat hij de plaat perfect heeft geanalyseerd.
Ik zelf vind Grace wel een mooie en juiste afsluiter, zoals U2 het wel vaker doet.
Het valt mij op dat ik deze nog steeds vaak uit de kast haal als ik gewoon een lekker cd'tje wil luisteren.

Maartenn schreef:

Dat is precies wat ik bedoel. De drie die jij noemt zijn m.i. oppervlakkige nummers die rechtstreeks voor het stadion gemaakt zijn en daarom uit de toon vallen op het album (Elevation vind ik een hinderlijke, oppervlakkige onderbreking van vijf topnummers).

Overigens vind ik Elevation (I need you to elevate me here) en Vertigo (All of this can be yours. Just give me what I want and no one gets hurt) toch wel iets megalomaans hebben. Bij Get On Your Boots is dat wat minder, maar dat vind ik persoonlijk niet echt ergens over gaan. En een rappende Bono

Jammer dat U2 tegenwoordig blijkbaar denkt dat het op elk album een 'stadionkraker' nodig heeft. Ik denk namelijk dat dat niet hoeft. Ze hebben m.i. al vaak genoeg bewezen dat ze prachtige nummers met diepgang kunnen schrijven, die ook in het stadion tot zijn recht komen.

avatar van rkdev
Allard-A schreef:
Ja, helemaal mee eens. Ik hoor 10x liever een nummer als FEZ-Being Born (van NLOTH) of bijvoorbeeld Walk On, Kite en Ground Beneath Her Feet van dit album.

edit: het kippenvel dat ik nu heb terwijl 'Walk On' op de radio is en daarvoor het aangrijpende moment werd uitgezonden waarop Bono de slachtoffers in Berlijn herdacht (tijdens het concert in Hamburg) geeft voor mij maar weer ten volste aan waarom ik dit de beste band van de laatste 30 jaar vind.

avatar van vielip
Zorgen die 'stadionknallers' er stiekem niet voor dat de albums zo lekker divers zijn? Ik vind die nummers in ieder geval niet hinderlijk aanwezig ofzo. Al vind ik Get on your boots veruit de minste van de 3 hierboven genoemde!

avatar van Allard-A
Zeker, het komt de diversiteit ten goede. Of het de kwaliteit van het album als geheel ten goede komt, waag ik te betwijfelen. Het is ook niet zo zeer dat ik met de nummers an sich moeite heb (behalve Get On Your Boots, voor mij het slechtste U2-nummer van de laatste tien jaar), maar wel dat ze zo overduidelijk 'voor het stadion' zijn geschreven, en dat ze op de tracklisting niet uit de verf komen. Elevation bijv. staat tussen Stuck In A Moment en Walk On in. Dat is voor mij een beetje alsof ik tijdens een heerlijk diner in een sterrenrestaurant tussendoor een kroket geserveerd krijg: op z'n tijd erg lekker, maar op dat moment ongepast

Vertigo, als opener van HTDAAB, vind ik helemaal op z'n plaats. Over Get On Your Boots zwijg ik liever...

rkdev schreef:

Inderdaad, je hebt echt geen stadionkrakers nodig als je dit live kunt spelen. Hoe ongelooflijk mooi!

Allard-A schreef:
Elevation[/i] bijv. staat tussen Stuck In A Moment en Walk On in. Dat is voor mij een beetje alsof ik tijdens een heerlijk diner in een sterrenrestaurant tussendoor een kroket geserveerd krijg: op z'n tijd erg lekker, maar op dat moment ongepast

Oké, dan is Stuck in a moment voor mij een slap blaadje sla als voorafje...

avatar van sinterklaas
Releasedatum 30 oktober 2000? Ik kan me echt heel heel goed herinneren dat ik deze cd heb gekocht (of laten kopen door me moeder ) op vrijdag 27 oktober 2000 bij Fame Amsterdam.

avatar van VanDeGriend
Bij offieciele releasedata op een maandag zijn de grotere titels vaak al op de vrijdag ervoor te koop.

avatar van jellecomicgek72
Opzich goede plaat, maar ben toch meer fan van het 'oude' U2. Beautiful Day blijft wel een topnummer natuurlijk.

avatar van vincentcorjanus
een nieuwe band erbij U2 album klinkt goed moet de plaat nog ff vaker draaien!!

avatar van Deren Bliksem
Ik snap de zin niet.

Deren Bliksem schreef:
Ik snap de zin niet.

Ik haal eruit dat ie U2 net ontdekt, en dus een nieuwe band erbij heeft...

avatar van vincentcorjanus
Sorry mijn zin was iets te snel neergezet en bevat geen goed Nederlands, ik heb vandaag Achtung Baby, besteld ben benieuwd.

avatar van Gloeilamp
Dat zal het wel zijn. Ik heb U2 nooit ontdekt omdat het thuis heel vaak gedraaid werd. Dit was toch wel mijn favoriet. Ik ga het vandaag weer een keertje opzetten.

avatar van Ronald5150
Na het geweldige "Achtung Baby" is U2 naar mijn mening iets te veel doorgeschoten met voor mij "Pop" als dieptepunt. Met "All That You Can't Leave Behind" keert U2 weer terug naar het vertrouwde geluid. Helaas moet ik constateren dat ik het allemaal iets te braaf vind en het kabbelt allemaal teveel voort. Ik mis de scherpe randjes in zowel de teksten als in het gitaarspel van The Edge. Ook de ritmesectie "grooved" minder en lijkt een beetje een gastrol te vervullen. "Elevation" klinkt mijn inziens weer te bombastisch en zal het live als stadion athem ongetwijfeld goed doen, maar op de plaat valt hij ook een beetje buiten de boot in vergelijking met meer ingetogen nummers als "Walk On", "Kite" of "Piece on Earth". Over het algemeen zeker geen slechte plaat (maar over de gehele linie net geen voldoende), het klinkt vertrouwd, maar voor mij persoonlijk iets te braaf. Ik mis de urgentie die U2 uitstraalde op bijvoorbeeld "The Joshua Tree" en "Achtung Baby".

avatar van sierrra
Ronald5150 schreef:

Eerst vind je U2 te ver doorgeschoten en nu weer te braaf. Je mist de urgentie. Ik hoor graag wat je daar dan onder verstaat. Misschien bezieling?

avatar van Ronald5150
sierrra schreef:

Urgentie is een arbitrair begrip, maar in het verleden had ik altijd het idee dat U2 een verhaal te vertellen had, een boodschap om over te brengen. Dat mis ik hier. De term bezieling had ik hier ook kunnen gebruiken, maar die is voor mij in deze context inwisselbaar met urgentie.

avatar van sierrra
Ronald5150 schreef:

Dat U2 een boodschap te vertellen heeft/had is mij in die context eigenlijk nooit zo opgevallen. Sommige albums hebben wel een wat andere roots, maar ik denk dat de boodschap toch meer alleen van Bono komt/kwam. Urgentie is voor mij meer iets gehaast moeten doen waarbij ik bij bezieling meer aan elan/emotie moet denken.

Walk On + Stuck In The Moment, blijven voor mij altijd een van de mooiste nummers blijven!

avatar van jellecomicgek72
Ele-va-tion!! Geweldig nummer blijft dit toch, vooral live, echt knallen!

avatar van jerome988
Heerlijk album! Lekker meeslepende muziek van een hoog niveau, met goede gitaarsolo's en Bono in topvorm. Beautiful Day, Stuck in a Moment en Peace on Earth zijn m'n favorieten.

avatar van Heer Hendrik
Wat was ik destijds blij met dit album van U2! eindelijk de U2 weer waar ik van hield in de jaren 80. Het zal velen een doorn in het oog zijn als ik zeg dat ik niets heb met de U2 van de jaren 90. The Fly, Mysterious ways en al dat gedoe van Zooropa, Zoo-tv en POP. Ook Achtung baby heb ik geen klik mee. Helaas het is niet anders.
Met dit album keerden ze terug naar het geluid wat ze zo herkenbaar maakte in de jaren 80.

Als ik dit album nu beluister dan valt het me op dat het ijzersterk begint . De eerste 5 tracks zijn erg goed. Maar daarna zakt het toch weg met in a little while, het kinderliedje Wild Honey, peace on earth en When i look at the world.
New York is U2 op zijn best en het album sluit af met het mooie Grace.

Hmmm.... dus het album heeft voor mij in feite 2 kanten. De balans slaat gelukkig door naar de positieve kant. vergelijk ik dit album met de opvolger dan verliest dit album het. Want er staat geen minder nummer op How to dismantle an atomic bomb. Dat vind ik van dit album dus inmiddels wel.

avatar van LucM
Ik vind net Elevation en vooral Stuck in a Moment You Can't Get Out Of de minste nummers op dit album. Elevation lijkt mij te nadrukkelijk gericht op stadions en Stuck in a Moment is mij te bloedeloos. Over de rest heb ik weinig reden tot klagen.

Walk On vind ik een topper, en er staan zeker nog een aantal goede stukken op, maar ik hoor een wat vermoeide band aan het werk. Krachtelozer en met wat minder passie.
Ik vind het uiteindelijk toch een wat teleurstellende plaat, zonder dat het echt slecht is.

Dit is in ieder geval niet de U2 die ik gewend ben om te horen.

avatar van LucM
Het is een U2 dat terugkeert naar zijn beginperiode en dus minder verrassend. Eigenlijk te begrijpen na de vele kritiek die ze kregen na Pop. Ik zal trouwens alle U2-albums nog eens opnieuw beluisteren.

Het is inderdaad veel meer basic dan Zooropa en Pop, waar de groep duidelijk voor het experiment ging.
Maar de vergelijking met de beginperiode gaat wel wat mank.
Daar hoor ik echt een gretige jonge honden band met veel kwaadheid en frustratie in de zielen.
Dat hoor ik hier niet. Meer een U2 die op zijn lauweren rust.