Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino (2018)

Label: Domino

1. Star Treatment (5:54)
  2. One Point Perspective (3:28)
  3. American Sports (2:38)
  4. Tranquility Base Hotel & Casino (3:31)
  5. Golden Trunks (2:53)
  6. Four Out of Five (5:12)
  7. The World's First Ever Monster Truck Front Flip (3:00)
  8. Science Fiction (3:05)
  9. She Looks Like Fun (3:02)
  10. Batphone (4:31)
  11. The Ultracheese (3:37)
avatar van jellecomicgek72
aERodynamIC schreef:
maar het probleem is dat Alex gewoon niet zo'n sterke zanger is.

Grapje zeker?

Eerste nummer viel me erg tegen, maar het album werd eigenlijk steeds beter en interessanter. Niet zoals we gewend zijn van de Monkeys, maar het album zit nog steeds muzikaal slim in elkaar. Voorlopig 4/5*

jellecomicgek72 schreef:

Grapje zeker?

Toch vind ik dat zijn vocale kwaliteiten op dit album niet optimaal uit de verf komen. Veel te veel crooning fluisterzang.

Kijk dat die gast van Spinvis dat doet oke. Die kan gewoon niet zo heel goed zingen. Maar Turner kan toch wel beter dan dit.

avatar van JVT
JVT
Denk wel dat hij beter kan dan dit, maar die crooning fluisterzang zoals jij het noemt is wel volledig de bedoeling lijkt mij. Dus lijkt me eerder een kwestie van smaak dan van niet beter kunnen

SOAD schreef:

Wat ? Ik vind hem juist buitengewoon goed zingen op dit album. Een andere vraag is of je zijn croonerige stijl mooi vind.

avatar van repelstefan
Dit klinkt toch helemaal niet slecht? Ben pas bij luisterbeurt 1 maar kan de 1,0 tot 2,0 sterren die werden gegeven niet zo goed plaatsen. Dit gaat in elk geval echt wel een voldoende worden. Vind het zelfs wel een prettig geluid dat ze laten horen. Maar eerst nog maar eens rustig een aantal keer beluisteren en laten indalen

jellecomicgek72 schreef:

Grapje zeker?

Voor dit soort nummers vind ik hem niet goed nee. Ik hoor liever andere artiesten croonen. Ik had ook beter kunnen toevoegen dat ik dat vind

avatar van AstroStart
Continu op repeat. Dit zou wel eens een van de beste albums van het jaar kunnen worden/zijn.

avatar van mattman
Hoe meer ik er naar luister, hoe minder enthousiast ik ervan word... Ik hou enorm van mooie, genuanceerde muziek maar dit voelt soms toch een beetje als mossel noch vis.

Dit album is duidelijk gebaseerd op Serge Gainsbourg, Nick Cave, The Beatles en lijkt een beetje op een light versie van Father John Misty. Maar dan wel een net-niet-versie van die acts. Daarnet nog eens Pure Comedy van FJM opgelegd en toen bedacht ik me dat deze AM in het niet valt naast die plaat. Kan je eigenlijk beter naar de 'originelen' luisteren. Waarom dan toch nog een 2,5 ster? Omdat ik het heel straf vind dat AM dit aandurft. En omdat de allereerste en allerlaatste track wel nog de moeite waard zijn. En sommige arrangementen blijven erg mooi.

Geen EOY materiaal voor mij vooralsnog, maar alsnog een ok plaatje.

mattman schreef:

Nick Cave, Father John Misty.

Och ja, die was ik nog vergeten.

American Sports is echt een van de beste AM-nummers ooit zeg.

And I never thought, not in a million year
That I'd meet so many lovers
Can I please have my money back?
My virtual reality mask is stuck on ‘Parliament Brawl’
Emergency battery pack just in time for my weekly chat with God on videocall

avatar van Voorprogramma!
Album al meerderen keren beluisterd en eigenlijk snap ik tot nu toe het gezeur niet echt van de andere, ik vind het misschien wel hun beste plaat..

AM maakt een Ziggy Stardust

Four Out of Five is beste AM nummer tot nu toe..

avatar van Royalengineer
Even wennen wanneer je dit album beluisterd met de eerste twee van de Arctic Monkeys in gedachten.... Niet doen! Nee, beluister deze met AM in mind. AM vind ik hun beste album tot nu toe, maar deze evenaart minstens AM. De stijl is bijna volledig anders dan voorheen; deze jongens, uhh, mannen maken progressie - een definitief vaarwel aan hun adolescente muziek van 2006-2007..... Ik ben na drie luisterbeurten voldoende onder de indruk om 4 sterren te geven.

avatar van Kramer
Zo, ik heb netjes tot de officiële releasedatum gewacht (schouderklopje voor mezelf). Nu eens even ontbijten met een bakje cruesli en Spotify aan.

avatar van centurion81
Kramer schreef:

Same same

avatar van 123poetertjes
Eerste indruk valt niet mee, maar ik heb ook niet het idee dat dit album ook voor de eerste indruk gemaakt is.

Lijkt er vooral op dat Alex' inbreng bij Mini Mansions een voorbode is geweest voor een geheel album. Daar kon ik het prima hebben daar het slechts een coupletje betrof, maar een heel album in deze stijl is me teveel van het goede. Een slomere langspeler is an sich prima en ontwikkelingstechnisch niet onlogisch maar dit is wel heel erg sloom.

Bovendien mis ik toch ook een beetje bezieling (oké, op AM was dat trouwens ook al niet echt aanwezig maar daar bleven de nummers los nog wel overeind). Misschien is dat ook wel mijn eigen schuld: ik zit teveel te wachten op een nieuwe Despair in the Departure Lounge of Dance Little Liar maar krijg een heel andere stijl sloom voor terug.

Komt nog bij dat mijn initiële liefde voor dit soort bands inmiddels een beetje aan het bekoelen is waardoor ik sowieso al minder naar deze release begon uit te kijken. Ik had het vorig jaar al bij Kasabian, begin dit jaar bij FF en de Aapjes lijken zich langzaam in het rijtje te gaan voegen.

Dim
Ik heb vanochtend drie keer gecheckt of Spotify ineens een nummer van Bowie ertussen door had gezet.

avatar van Rvdz
En toen klonk mijn favoriete band opeens als Father John Misty, getver. Ik geef hem nog wel een paar luisterbeurten maar voorlopig ben ik op zijn zachts gezegd niet enthousiast.

Father John Misty is 1 van de grootsten van het moment wel, haha.

avatar van Rvdz
Ongetwijfeld, maar er zijn maar weinig artiesten waar ik - zowel door de muziek als door de persoon - zoveel jeuk van krijg.

Four Out Of Five valt mij wel mee. Iedereen zit er met een vergrootglas op natuurlijk. En de meningen lopen uiteen, heerlijk

avatar van SOAD
Vind het wel een flinke vooruitgang ten opzichte van Suck it and See en vooral AM. De sound bevalt me ook wel eigenlijk. De nummers lenen zich niet voor 1 luisterbeurt en er zit eindelijk weer eens wat diepgang in.

avatar van blur8
Het getuigd van Lef om een album te maken waarvan je vooraf weet dat een deel van de initiële fanbase zal afhaken. Nu behoor ik tot degene die juist de stijgende kwaliteit in de releases waardeer. En Tranquility Base Hotel & Casino gaat weer een stap verder, door het album te presenteren zonder singles. Het statement is duidelijk: Beluister dit als een artistiek consept, waar de songs op elkaar reageren en alles behalve een verzameling nieuwe nummers zijn.
De Artics zijn verre van pleasers en beginnen dus met de 3 minst uitgesproken songs. Minimum aan gitaar, en One Point Perspective & American Sports lopen naadloos in elkaar over. Het volgende 3-luik zijn juist de meest uitgesproken songs met gitaar (T.B.Hotel, GoldenTrunks, 4outof5) . En wat een rijkdom aan melodieën: Geluiden en solo's beantwoorden elkaar of strijden tegen elkaar. Bijvoorbeeld de laatste 12 seconden van Four outof Five. Als luisteraar hoop je dat de gitaar een aanzet is tot iets veel langers, maar als je even niet oplet is het al weer voorbij. en daar zit het hele album vol mee.
Bij eerste beluistering springt Batphone er direct uit. De open walz-structuur maakt het een zeer intrigerend nummer. Je hoort dat hier bewust noten zijn weggelaten. Ik vul ze graag weer al luisterend op. Voorlopig hoogtepunt.
Benieuwd wat de repeat-knop nog meer in petto heeft, want dat de onderhuidse schoonheid niet direct in alle details duidelijk is en maakt dat de nieuwe AM een waar avontuur is. Mn voorgevoel weet eigenlijk al waar dit uiteindelijk op uitdraait, maar voor nu effe 4,5 *.

avatar van Fluvver
Zware pil de eerste keer luisteren. Dit album moet ik echt vaker luister en ben bij de eerste keer afgehaakt bij nummer 8.

Wat me tot nu toe opvalt is de heerlijke bas, wat kan die gast toch lekker spelen! Ik denk wel dat dit album niet voor mij is weggelegd, maar daarvoor moet ik het album vaker luisteren.

avatar van Grecio
Zo dat is wel even wennen zeg... ik luister hem eerst wel een keer of 5 voordat ik mijn oordeel geef. Het lijkt wel heel erg op een Alex solo album (op die uitstekende bass na zoals eerder genoemd)

Gelaagder dan ooit. Die opener zegt genoeg. Wie van rijke arrangementen houdt, komt aan zijn trekken. Deze band treedt een nieuw tijdperk in.

avatar van coldwarkids
1,5
gerre schreef:
Father John Misty is 1 van de grootsten van het moment wel, haha.

Hier op MuMe zeker?

avatar van SOAD
Dit mag eigenlijk niet onder de naam Arctic Monkeys vallen. Ik neem aan dat iedereen dat wel hoort. Het is meer Last Shadow Puppets (maar dan zonder Miles Kane) of Alex solo. Hoe dan ook. Hij bevalt steeds beter. Een ruime voldoende dus.

Als je nou voortaan eens wat langer wacht met je stem. Zie jou wel vaker een extreem lage score geven.

avatar van Rvdz
Dan nog is het natuurlijk wel een beetje gaar dat bij de eerste de beste leak keer op keer de 1,5* en 2* stemmen binnen komen stromen en die dan na een dag of twee alweer omhoog gegaan zijn. Je kan ook gewoon even wachten met je oordeel geven.

SOAD schreef:

Wie is dit?