Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
avatar van Premonition
Mjuman schreef:
Herinner me een NL band Still Wave, dat was meer mijn ding (wellicht iets meer pop) - zijn die nog actief?

Het is Stillwave trouwens, uit jouw eigen stad! Hebben imo één van de betere albums van 2017 gemaakt, Sell Another Soul.
Zijn ook samen met Whispering Sons op toernee geweest.
Image ligt mij nogal zwaar op de maag, ik weet niet wat ik er mee moet op dit moment. Alone is een fantastische single, maar de rest moet nog wat rijpen, ben ik bang.

avatar van E-Clect-Eddy
Zangeres...? Okay, dat was me niet opgevallen. Meende wat Ian Curtis (Joy Division) invloeden in de stem te horen.

Wel dat het inderdaad wat The Mission / Eldritch bloed door de muzikale aderen stroomt en ook de zangstijl hierdoor beïnvloed lijkt. In Dense hoor ik ook nog iets dat doet denken aan Siouxsie and the Banshees. De eerste beluistering valt goed.

Premonition schreef:

Watje. Luister om te beginnen het nummer Skin nog eens. En met luisteren bedoel ik: laat het even hard over je luidsprekers de kamer in denderen. Dus geen koptelefoon, maar open air.

Dit is geen muziek terwijl u werkt. Mijn ervaring is in elk geval dat je het best 'in de muziek kunt gaan zitten'. Even niks anders, alleen dit. Doe desnoods je ogen dicht. Deze muziek wil je meenemen. Dat lukt alleen als je daar aan toe wil geven.

reptile71 schreef:

Dat laatste is - denk ik - de essentie. Smaak is als een wave, als je getroffen wordt op het hoogtepunt is het fijns, dan is 't een hit - sta je aan het eind van een bijna uitgemeanderde golf, worden alleen je blote voeten nat; niet je ziel.

De laatste Ride doet me bijv ook geen ene mallemoer, terwijl Nowhere me naar de top van de golf brengt.

avatar van reptile71
Mjuman, dat is heel persoonlijk. Mijn leven bijvoorbeeld is één lang groot orgasme.

reptile71 schreef:

Ach, ik heb altijd de Nederlandse Ron Jeremy willen ontmoeten; is me dat dus al gelukt

Maar ik snap wat je zegt - voor mij is te veel rock doorsnee geworden en daarnaast veel te concreet.

avatar van reptile71
Soms vergeten mensen echt 'in de muziek' te gaan zitten, omdat ze meer luisteren om iets te beoordelen (op musicmeter gebeurt dat nogal eens). Zoeken naar vergelijkingen enzo. Ik ben lang niet van alle hedendaagse post-punk revival muziek gecharmeerd, veel is gewoon oersaai. Whispering Sons heeft mij met name live echt gepakt, juist omdat het niet saai was. Dit album moet nog groeien bij mij. Ik moet dan echt tijd hebben om het zonder bijgeluiden om me heen een beetje op volume te luisteren. Dat gaat niet altijd, dus heb ik er wat tijd voor nodig. Wel vandaag al het nummer Skin ontdekt. En ik vind dat ze heel knap afwisseling hebben aangebracht in het album. Het is geen brij van allemaal dezelfde sound.

reptile71 schreef:

Vergelijken is heel menselijk - geen idee hoeveel van ons (vaak rationeel) doen en laten daarop is gebaseerd, maar veel. Vwb luistergedraf alhier snap ik en beaam ik je punt: luisteren en on to the next. Ik gaf dit album een kans , omdat ik aardig wat bekende pp'ers ernaar zag luisteren en m'n interesse was gewekt.

Wat jij beschrijft, heb ik vaker met andere muziek - 's avonds laat draai ik steeds vaker electronic (ook ambient, maar niet alleen) en jazz. En dan kan ik prima in de muziek 'verdwijnen' - heb vandaag de dubbelaar van Dead Bees on a Cake besteld en ik verheug me nu al op de luisterbeurt ergens midden volgende week.

avatar van reptile71
Vergelijken gaat ook vanzelf als je herkenning hoort in de muziek. En daar kom je niet omheen natuurlijk bij dit genre (bij welk genre eigenlijk wel?). Maar belangrijk: vergeet niet ook echt te luisteren.

Overigens was een gedachte die ik vanmiddag had toen ik deze plaat luisterde dat het niet altijd dicht bij mijn gevoel komt. Soms is het misschien wat te dramatisch. Die tijd heb ik een beetje gehad en dan voldoet de oude garde inderdaad voldoende aan de eventuele behoefte. Dan is het feest der herkenning weer heerlijk als ik een good old Pornography opzet (een plaat die jij ook niet echt kan waarderen als ik het me goed herinner, of was dat alleen Disintegration, Mju?)

Vooralsnog: deze plaat ga ik voorlopig even een aantal keren draaien en wie weet volgt er dan wel een keer een review.

avatar van WesleyX16
Wat een geweldige bands komen er uit Vlaanderen. En er is nog een Belgische radiostation die daar veel reclame over maakt ook. Ja in Vlaanderen gebeurt het. Afgelopen vrijdag weer 2 topplaten uitgekomen, Tamino en deze van de Whispering Sons.

Jean-Maurice
Ik luister nu naar hun bandcamp.
Whispering Sons - whisperingsons.bandcamp.com

avatar van Erikpol
Wat is dit ontzettend goed zeg, eindejaarslijstjes werk wat mij betreft.

avatar van frolunda
Prima album van deze voor mij nog onbekende Belgische band die je zo in de New wave tijd van begin jaren tachtig doet wanen.Fijne verrassing.

frolunda schreef:

Je moet ze vooral eens live gaan zien. Ik heb ze in april gezien. Echt heel erg goed!

Jean-Maurice
Dit klinkt na hun geweldige EP wel héél erg goed, cd besteld.

Best wel compromisloos eigenlijk, geen buiging voor de commercie maar ze doen gewoon hun eigen ding. Die stem van Fenne Kuppens vind ik echt geweldig maar ook het gebruik van synths op dit debuut is een hele mooie aanvulling. Pas als ik het origineel heb volgt een uitgebreidere beschrijving. Maar deze band is toch wel van een uitzonderlijk niveau. De jaren 80 zijn definitief terug (echo's van Siouxsie). Prachtig!

reptile71 schreef:

Skin is ook een liedje dat me meteen opvalt. Mooi met die synths en dan heb ik het origineel nog niet eens. Ik heb het album nu drie keer beluisterd op hun bandcamp en ik ben erg onder de indruk.

avatar van blur8
Ook opvallend: De keiharde slottonen van NoTime, Waste & Dense. Abrupter kan niet.

De Sons staan al in mijn top10 jaarlijst. Kan er nog een halve ster bij?

blur8 schreef:
Nog opvallender. No Image staat in de actuele setlist als toegift en maakt daar, en als albumslot een verpletterende indruk. Zonder beukende drums, Zonder gierende gitaren. Puur met die intrigerende zang. De Sons staan al in mijn top10 jaarlijst. Kan er nog een halve ster bij?

Ik stem niet maar naar mijn smaak is dit een band van een uitzonderlijk niveau, daarvan komt er maar eens in de 20 jaar een bovendrijven. Ik heb ze dit jaar live gezien en ik weet genoeg! Ik heb het album nog niet in mijn bezit maar wat ik er tot nu toe van gehoord heb op hun bandcamp is dit top!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
1/2 erbij, dit is toch wel heel erg fijn. Iedereen die dit voor het eerst hoort denkt ook een man te horen, dus niet. Wel fijne donkere stem, en goed begeleid door de band.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik moest er even inkomen, maar sodeju wat een plaat! Een plaat waar je wel even voor moet gaan zitten merk ik. Als ik daarnaast andere dingen doe, vind ik het lastig om erin te komen. Maar als ik mij hieraan overgeef, is het echt ziek intens. Duister en meeslepend.

Ik moet dan maar eens even goed nadenken over dat concert woensdag blur8.

avatar van blur8
niet nadenken. Doen. je gaat er geen spijt van krijgen.

Jean-Maurice
Anno 2018 waan ik mij even terug naar de wave en postpunk van de jaren 80. Dit imponerende debuutalbum van Whispering Sons is een aangename trip terug in de tijd. Het is compromisloos en recht voor de raap zoals de grote bands van weleer (Siouxsie) ook al eens deden. Kwalitatief erg goed en aanstekelijk des te meer al was het alleen al om de unieke lage zangstem van zangeres Fenne Kuppens. Dit album staat anno 2018 als een stevig huis op de fundamenten van de alternatieve jaren 80. Aanrader!

oh ja ik was Scram C Baby ook aan het pluggen
En dankzij dit berichtje luister ik daar nu ook naar en mogelijk nog wel wat mensen.

avatar van matthijs
Jean-Maurice schreef:
Anno 2018 waan ik mij even terug naar de wave en postpunk van de jaren 80.
Ja, dat doen ze heel goed, die feel, zonder dat het als imitatie voelt. Oprecht en intens. Perfect voorprogramma voor Echo of the Sisters. Tenzij ze de komende maanden heel groot worden, dan mogen ze een double bill doen!

matthijs schreef:

Dat gevoel heb ik bij deze band ook. Het klinkt fris en nieuw. Een van de grote nieuwkomers in het genre.

avatar van Ray P Leak
Het album opent prachtig maar helaas verlies ik halverwege mijn aandacht.
Niettemin; De beste Bauhaus-kloon die er te vinden is.

avatar van Premonition
Ray P Leak schreef:
Het album opent prachtig maar helaas verlies ik halverwege mijn aandacht.
Niettemin; De beste Bauhaus-kloon die er te vinden is.

Ik merk dat bij mij hetzelfde gebeurd. De eerste 3 nummers zijn fantastisch, daarna zakt de boel behoorlijk in om bij de laatste nummers weer op te leven. Maar ik vind de groep live veel beter tot z’n recht komen dan op de plaat, dus dat neem ik mee in m’n vier *.

avatar van Erikpol
Premonition schreef:

Herken ik niet. Ik ben geboeid van het eerste tot het laatste nummer.

avatar van zamozen
Goed album de stijl maar ook de stem van de zanger doet me denken aan deine lakaien.

zamozen schreef:
Het is een zangeres.

matthijs schreef:

Ik heb zo het idee dat je geen idee hebt hoe Echo & Sisters nowadays live klinken. Denk dat WS ze live op halve kracht in het kwadraat overstijgt. Daarom zullen ze nooit bij een van hen in het voorprogramma kunnen komen.