Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

8. Waste (4:26)
  9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
Royalengineer
'Dit is een poging tot "copy paste" van wat in de jaren 80 plaatsvond. Een poging....., maar imo niet boeiend genoeg om de originelen te doen vergeten. Het voegt niets toe aan de historie. OK, klein voorbehoud; ik moet de live-optredens van deze band nog ervaren. Wellicht dat die wat toevoegen aan wat ooit eens was' (Quote van een mede MuMe gebruiker....).

Sommigen zijn blijkbaar al jong oud; doe voor de fun eens een test wat je mentale leeftijd is.

Royalengineer
Zo, toch nog 2 5-sterren albums dit jaar! Waarvan de ene deze is (en de ander van Arctic Monkeys). Meteen Whispering Sons op 1 gezet ten koste van AM in het jaarlijstje van 2018.

De laatste keer dat ik zo in m'n nopjes was met een debuutalbum was in 2014: Royal Blood uit het VK.

Trotser ben ik op dit debuut van onze zuiderburen!

avatar van Erikpol
Royalengineer schreef:

wat een verschil is je post een half uur later. Volgens mij ook overdonderd bij het luisteren?

Royalengineer
Had m al vaker beluisterd. Vooral met koptelefoon is Image subliem.

avatar van WoNa
Ik heb het album een paar keer een kans gegeven, maar wat een duisternis. Alles is ellende en daar ging ik een kleine 40 jaar geleden niet voor en dat is zo gebleven. (Klonen van) Joy Division? Het is gewoon niets voor mij. Bovendien vind ik het als geheel ook bijzonder matig wat dit album biedt. Vandaar een stem. Het is niet alleen smaak derhalve.

avatar van vigil
Alone is toch wel redelijk geniaal!

avatar van matthijs
Vandaag de plaat voor het eerst helemaal geluisterd, tjonge dit is wel een meesterwerkje waar mijn kritische gedachten die het in een hokje willen stoppen geen ruimte krijgen door de intense impact van deze bezwerende klanken.

Royalengineer
Ik heb gezien dat een grote groep hun aanvankelijke waardering opschroeven, en dat een kleine minderheid omlaag gaat.

Betekent dat we hier te maken hebben met een groeiplaat, zeker voor degenen die misschien minder bekend zijn met de postpunk-wave van dit decennium.....

avatar van steve harris
klinkt ouderwets goed

Ik ben blij dat er weer aandacht is voor post-punk, maar ook hier niet het enthousiasme wat verschillende hier hebben. Een hoog jaren 90 darkwave gehalte met invloeden uit begin jaren 80 post-punk. Dan hadden de acts in het verleden een mooier eigen geluid.
Neemt niet weg dat ik deze in mijn Top 10 van 2018 een plek geef, dit gun ik ze wel.

deric raven schreef:

Kan zien in je album top 10 waar je muzikale roots liggen: jaren tachtig en negentig deels; prima toch?

Maar, 'das war einmal'.... Op een gegeven moment mag je ook wel eens minder in het verleden blijven hangen qua muziekkeuze. Meer in het heden wordt ook zeer goede muziek geproduceerd.
Om die reden is - in ieder geval mijn album 10 - bezet door bands/artiesten die voor het merendeel pas aan de weg zijn gaan timmeren in DEZE eeuw..... De bands uit de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig van de VORIGE eeuw hebben hun naam al gevestigd en ruimschoots bewezen met goede albums en dito muziekstijl.

Bedankt dat WS met Image ook meedoet in jouw jaarlijst.

Ik had het geluk om als een van de eerste de plaat in bezit te hebben. Is wel bijzonder, zeker als deze vervolgens zo omarmd wordt.

avatar van Rainmachine
Na het lezen van alle lyrische jubelkreten was ik toch wel nieuwsgierig. Klinkt wel lekker ook al mis ik hier toch een aantal ingrediënten waar een zelfde soort band in de jaren 80 ook mee in de problemen was gekomen. De sfeer is lekker en ik ben het meest onder de indruk van het gitaarwerk en de mix hiervan. Het zwakst vind ik toch de stem, ook de drums klinken een beetje rubberig en erg drumcomputerig. Dat hoeft tegenwoordig niet meer, tenzij er opzettelijk voor gekozen is natuurlijk.

De stem doet me ook telkens denken, is het een man of is het een vrouw. Maakt op zich niet uit want in beide gevallen zou ik het een slechte zanger(es) vinden. Ik mis voor een man de dramatiek (Ian Curtis/Adrian Borland etc) en voor een vrouw de donkere sensualiteit (Siouxie / Ann Clark etc.). Dat is hoe ik het ervaar, er zijn ook veel mensen die dit anders ervaren, zo hoort het ook natuurlijk.

Ik blijf het tof vinden dat er bands zijn die kiezen voor deze muzieksoort want dit is (voor mij) toch wel een erg bijzondere periode geweest in de jaren 80. Qua sfeer geeft ik het album 4 sterren, voor de kleine minpuntjes haal ik er een halfje af.

avatar van Alicia
En... als je daarmee klaar bent, heb ik ook nog een hele waslijst aan post-punk muziek uit de 21e eeuw! Bovendien hebben we voor dit soort zaken een hele leuke en informatieve topic!

En nu weer "on topic"!
Wat ik mij nu al tijden afvraag: waarom is die geweldige single Performance nooit op een album verschenen?
Voor mij is dit zelfs het beste nummer van Whispering Sons tot nu toe.

Alicia schreef:
Voor mij is dit zelfs het beste nummer van Whispering Sons tot nu toe.

Dat is heel simpel: je moet gewoon de single kopen met op de andere kant het eveneens geweldige Strange Identities.

Nog een lekkere non-album track: White Noise. Op de B kant van de single staat een remix van Performance.

Denk ook aan Joy Division en New Order (Factory Records), die ook altijd singles en 12 inches uitbrachten los van de albums. Leuk juist.

reptile71 schreef:

Juist ja, een echte band brengt (ook in deze tijd) nog singles uit.

avatar van Alicia
reptile71 schreef:

Aha! Leuk of niet, ik heb deze single natuurlijk al lang in huis. Maar dat vroeg ik mij dus gewoon even af. Het nummer had van mij dus ook op dit album mogen staan voor zelfs een halfje meer!

Royalengineer
Zo, vandaag deze op cd ontvangen. Nu nog ff wachten tot de kat van huis is en dan snoeihard over de boxen laten knallen..... 'Vuurwerk uit Vlaanderen'

avatar van reptile71
Alicia, ik vind Performance ook een van hun beste zo niet hun beste nummer. Daarom alleen maar fijn dat je iets meer moeite moet doen om hem te luisteren. Dit voorkomt (te snel) grijsdraaien. Hij staat niet op dit album omdat ze voor dit album met opzet allemaal nieuwe nummers hebben gemaakt, zonder daarop een single die al eerder uitgekomen was. 100% nieuw album.

avatar van Premonition
reptile71 schreef:

Toch stammen de meeste nummers van dit album uit de tijd dat ze White Noise opnamen. Ze hadden toen ook Alone als single kunnen uitbrengen, dus allemaal nieuwe nummers zijn het niet.

Premonition schreef:
Nieuw in die zin dat ze onuitgebracht zijn dan.

Alicia schreef:

Net nog eens naar 'Performance' geluisterd en het had inderdaad heel goed op dit album gepast. Zou het album nóg beter en completer hebben gemaakt. Mee eens.

Royalengineer
Een moral majority zal wel denken: Wat doet dit album op nr 1 van de rotatielijst?

Ik vermoed dat ze de link niet kunnen leggen met de periode end seventies early eighties; toen was 'doemdenken' een begrip..... Hetgeen je vaak toen terugvond in muziek.

'Iedereen enthousiast nu over Whispering Sons behalve de 'Bataclan adepten', komt te dichtbij, de ellende, Wij Oldies kunnen beter relativeren en ook nu donkere muziek waarderen..... of

avatar van matthijs
Royalengineer schreef:

Ja, het is een stijl die je niet zo vaak op nummer 1 ziet. Maar gelukkig veel nieuwsgierige open-minded mensen hier. Ik zie vaak vernieuwende stijlen op nummer 1.
Kan me ook goed voorstellen dat voor mensen die de stijl (en ook de inspiratiebronnen) niet kennen, dit een fijne kennismaking is. Niet alleen voor 'de liefhebbers'!

matthijs schreef:

Voor sommige mensen, voornamelijk jongeren denk ik, is dit genre nieuw.

avatar van Man of Sorrows
Ze worden in België ook op de radio gedraaid, wat steeds gek is want hun sound is iets wat je normaal nooit hoort op Radio 1 of Studio Brussel. En dat meer dan 10 jaar na de hoogdagen van de post-punk revival.

Ze hebben gewoon Humo's Rock Rally gewonnen en wedstrijden winnen is altijd een plus om media-aandacht te krijgen. Zeker deze, de belangrijkste. Ik heb ze ooit zelf live gezien de week voor ze de Rally wonnen trouwens.

Ik vind de actie (dat kan toch niet anders dat het dat is?) om deze op 1 te zetten in de rotatielijst een beetje belachelijk. Maar goed, het is toch komkommertijd

Ik heb enkel de single "Alone" al gehoord, en persoonlijk vind ik dat niet echt geweldig. Geeft geen nieuwe invalshoek aan wat ik al ken uit het genre. En de frontzangeres ligt me ook al niet echt. Het te mannelijke spreekt me meestal niet zo aan, kan daar ni aan doen, hehe.

avatar van Yield
Zo, net opgewaardeerd naar de volle mep. Wat een sensationeel goed album is dit zeg. Het beste wat onze zuiderburen de afgelopen jaren hebben afgeleverd. Dit album staat ook fier op 1 op mijn jaarlijst over 2018.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Zo, heb hier eventjes gebezemd. Berichten over liveconcerten verplaatst naar Whispering Sons, een paar berichten verplaatst naar het postpunk revival-topic, en een paar off-topic berichten verwijderd.