Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Bad Seed

1. The Spinning Song (4:43)
  2. Bright Horses (4:52)
  3. Waiting for You (3:54)
  4. Night Raid (5:07)
  5. Sun Forest (6:46)
  6. Galleon Ship (4:14)
  7. Ghosteen Speaks (4:02)
  8. Leviathan (4:47)
  9. Ghosteen (12:10)
  10. Fireflies (3:23)
  11. Hollywood (14:12)
avatar van Edgar18
Fijn om ook wat tegengeluid te lezen, naast de alom aanwezige juichkreten. De eerste luisterbeurt heeft op mij weinig indruk gemaakt. Eigenlijk in het verlengde van Push the Sky en (in mindere mate) Skeleton Tree. Er zullen nog wel een paar draaibeurten volgen, maar vooralsnog begrijp ik weinig van de bewieroking en het daaruit voortvloeiende pretentieuze gewauwel waar mijn bovenbuurman zo fijntjes aan refereert.

Kronos schreef:
Veel mensen smullen ervan. Dat spreek ik niet tegen.

Maar jij bent dus geen liefhebber van pakweg A Crow Looked At Me, Tonight's The Night, Carrie en Lowell of Funeral? Dat zijn rouwplaten die ik bijvoorbeeld ook erg sterk vind.

Lighthouse schreef:

...Carrie en Lowell of Funeral? Dat zijn rouwplaten die ik bijvoorbeeld ook erg sterk vind.

Dat het 'rouwplaten' zijn is dan ook één van de weinige dingen die deze platen bindt.

avatar van supersonischeboem
Jullie zure woorden getuigen gewoon van een grote achterstand in vrijwel alle aspecten van het leven, dit kan vrijwel niet anders. Onze gevoelswereld is ongeëvenaard en onze intellektuwele capaciteiten ( zie die zinnen ) zijn natuurlijk jaloersmakend voor de aardse heren!

Samen met de o-zo-menselijke GOD Nick vliegen wij ter hemel. Geen paniek, we zullen zwaaien!

avatar van NotFadeAway
[/quote]

Een greep uit wat 'pretentieus gezwam' van diverse users:

'Als je weet wat Cave heeft doorgemaakt, zou ik me schamen.'

Sorry hoor, maar bij dit soort uitspraken gaan mijn haren rechtovereind staan [/quote]

Een beetje jammer dat je mijn quote totaal uit het verband haalt. Deze zin had betrekking op de reacties die kwamen tijdens de live stream-première op YouTube. Reacties als: slaapverwekkend, klinkt als dolfijnenmuziek in een reformwinkel, en zo verder.

Dat mag je allemaal vinden uiteraard, en je hóeft het ook niet goed te vinden, maar als je ook maar een klein beetje kennis neemt van de inhoud en achtergrond van dit album, zou je zoiets niet zeggen. Althans, in mijn beleving. Maar misschien is mijn opvoeding met bijbrenging van enig empatisch vermogen heel ouderwets hoor, dat zou zomaar kunnen.

avatar van Ponty Mython
Ik zie niet waarom mensen niet zouden mogen zeggen dat het een slaapverwekkend album is, ondanks de nare gebeurtenis die Cave en zijn gezin is overkomen. Dat is hetzelfde als dat je geen grappen zou mogen maken over 9/11, oorlog, ziektes, geloof etc, omdat je er wel eens iemand mee zou kunnen kwetsen.

NotFadeAway schreef:
Met wat je hier schrijft ga je wat mij betreft de mist in. Dat Nick Cave een groot persoonlijk verlies heeft geleden staat buiten kijf. Dat het verliezen van een kind iets verschrikkelijks is daar zijn we het - denk en hoop ik - allemaal over eens.

Dat neemt echter niet weg dat je de muziek op dit album wat mij betreft gewoon mag definiëren als dolfijnenmuziek in een reformwinkel. Nick Cave kiest er zelf voor om een album uit te brengen waarin hij refereert naar het verlies dat hij heeft geleden. Dat is een keuze, hij had het ook niet kunnen doen. Als die muziek je totaal niet aanspreekt mag je dat wat mij betreft best ventileren. Dat staat volledig los van het wel of niet hebben van empathisch vermogen.

Omdat zijn zoon is overleden mag je het album niet "slecht" vinden? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Ik heb deze nu beluisterd. Vind het net als die van David Bowie. Wat zwart gallig. Miet mijn smaak. Volgende album dan maar weer.

avatar van NotFadeAway
Goed, ik ga het nog één keer proberen uit te leggen wat ik hiermee probeerde over te brengen.

Zoals ik letterlijk schreef: je hóeft het niet goed te vinden. Dus ja, je mag het album slecht vinden, je mag er grappen over maken. Vrij land enzo hè. Maar here’s the point: je gaat speciaal voor de eerste beluistering naar het YouTube kanaal van Nick Cave, dan neem ik al aan dat je bovenmatig geïnteresseerd bent, je vermoedelijk op de hoogte bent van het verhaal rondom de totstandkoming van dit album, en dan serveer je net zo makkelijk na een nummer of 3, 4 dit album af. Tja, dat vind ik allemaal wel heel erg makkelijk, en in het licht van het achterliggende verhaal niet zo heel erg respectvol naar de maker, die zich juist van zijn meest kwetsbare kant laat zien, maar waar je blijkbaar niet zo’n boodschap aan hebt, want ja - dolfijngeluiden.

Daarmee zeg ik dus niet dat je in volkomen adoratie voor Nick Cave of dit album hoeft te buigen, of het allemaal goed moet vinden. Sterker: in een eerder bericht zeg ik zelf iets over de weinige (muzikale) afwisseling op dit album. Ik stoorde me dus meer aan de nogal snelle en platte beoordeling op dat moment. Da’s al.

En grappen over 9/11? Tja, kan. Ik heb daarover nog nooit een leuke dijenkletser gehoord, maar misschien heb ik er eentje gemist.

avatar van Fathead
Ok, snob-modus geactiveerd:

In het museum heb je altijd wel mensen lopen die alleen maar zichzelf afvragen 'vind ik dit mooi?'. Hoe kun je in vredesnaam Munchs' Schreeuw 'mooi' vinden? Het is wanhoop, angst, ontreddering, gevangen op een doek.

En was het niet Cave zelf, die na zijn hit met Minogue, een MTV-award in ontvangst mocht nemen, maar verstek liet gaan? In plaats daarvan schreef hij een brief, waarin hij, krachtig en vilein, stelde dat muziek zich niet laten meten t.o.v. andere artiesten. Dat er wat dat betreft geen winnaars en verliezers zijn.

Misschien moet we met zijn allen wel een beetje afleren dat we niet altijd van alles willen 'vinden' van de muziek. Neem het eerst maar eens gewoon tot je. Probeer je te bedenken wat hij wil zeggen. Accepteer dat je niet alles begrijpt. Luister naar de wanhopige kopstem, de ijle soundscapes, de eindeloos durende spraakwatervallen. Kortom, luisteren.

Dit lesje leer ik trouwens vooral mijzelf. Ik heb meer dan 900 stemmen uitgebracht, en ongetwijfeld zitten daar albums tussen die ik te snel heb weggelegd, te vluchtig heb beoordeeld, etc. Het is de veelvraat in mij die altijd op zoek is naar toffe muziek. Het gevaar is altijd dat je niet écht luistert.

Daarmee ben ik natuurlijk niet tegen stemmen. Het is handig voor het bijhouden en terugzoeken van bepaalde platen. Ook doe je er je medeMuMeMaten een groot plezier mee!

Fathead schreef:
Dit lesje leer ik trouwens vooral mijzelf.
Gelukkig maar, ik vond het al zo belerend overkomen .

Kunst is meer dan iets vinden, maar het vinden hoort er wel degelijk bij. Voor mij althans.

avatar van Krokus
Is Kronos van de muziekpolitie?

Maar wees herust: begin november ga ik de plaat wel kopen!

mattman schreef:

Omdat zij de muzikanten zijn die Cave begeleiden.

Jammer dat je eerste post/stem een negatieve moest zijn, maar alsnog welkom op MuMe!

avatar van yorkethom
Spacelord schreef:
Ja, vond ik ook jammer... Maar als Nick & Seeds amen 5 sterren moeten opbrengen, en ik hoor niets van The Bad Seeds, dan blijven er voor Nick helaas nog maar 2,5 ster over... En dan vind ik het niet zijn sterkste werk dus worden het 2 sterren...]

Dus omdat je geen gitaar en drumstel hoort, denk je dat er geen Bad Seeds zijn? Ze zijn er natuurlijk wel hé. Sterker: op deze plaat hoor je de Seeds meer dan ooit in de achtergrondzang.

Mooi om te zien wat zo'n plaat allemaal losweekt hier. Gebeurt niet zo vaak.

Deze plaat lijkt niet alleen een laatste deel van de trilogie 'Push The Sky Away - Skeleton Tree - Ghosteen', maar ook de climax van de drie. En voor mijn ook gewoon het hoogtepunt.

avatar van Dance Lover
Inmiddels 2 x beluisterd, echt een plaat met talloze hoogtepunten; of het nou de stemmige sprookjesvoordracht bij het eerste nummer, de speelse ritmes van Leviathan, het mysterieus startende maar steeds levendiger wordende Ghosteen of de prachtige afsluiter betreft. Andere favorieten:
Bright Horses, Sun Forest en Galleon Ship. Genoeg mooie melodieën gehoord!

Fantastisch hoe Cave weer geheel compromisloos te werk is gegaan. Juist die eigenschap maakt dat zijn muziek altijd zo urgent blijft. Ongelofelijk hoe deze man kwaliteit blijft leveren. Een humaan album met genoeg muzikale begeleiding om heerlijk in te verdwalen! 4,5*

Krokus schreef:
Is Kronos van de muziekpolitie?

Als je iemand noemt, gebruik dan een tag Krokus. Kan de ander eventueel reageren.

avatar van catchup
Ergens is het wel spannend, wat hij met zijn stem doet, dat heeft ie nog nooit gedaan, maar behalve dat vind ik het muzikaal armoedig. Ik wil wel ontroerd worden door goede muziek, maar ik ben niet langer geinteresseerd in dit persoonlijk leed. Het komt vooral therapeutisch over, ik zie alsmaar die puber voor me die wil vliegen en een zoekende vader. Gaat ie nu ook nog scheiden? vroeg mevrouw catchup vanmiddag bij het beluisteren. Sterkte meneer Cave.

avatar van Aladdin
Er zijn momenten dat deze plaat me wel raakt, maar uiteindelijk is het allemaal teveel van hetzelfde; langzaam, intens, soundscapes en net als je denkt, nou weet ik het wel topt hij de plaat af met twee lange nummers die nòg meer van hetzelfde laten horen.
Ik laat deze voorlopig aan me voorbij gaan.

Het ligt aan mij, aan mijn geestelijke achterstand en beperkte gevoelsleven, dat weet ik nu dankzij supersonischeboem....
supersonischeboem schreef:

......en gelukkig zijn daar nog 15 platen die ik allemaal goed tot briljant vind.

avatar van philtuper
Het is geen Skeleton Tree in ieder geval, die me van begin tot eind wist te boeien. Waarin meerdere soorten emoties worden opgeroepen. Van gitzwarte somberheid tot een opklarende lucht en alles wat daar nog tussenin zit (is nie veul maar nuances genoeg). Dit album is toch vooral meer van hetzelfde waardoor ik niet die klap in mijn gezicht krijg die ik wel bij Skeleton Tree kreeg. En ik bedoel dat positief. Voor mij is Skeleton Tree een van de beste albums die Cave gemaakt heeft. Samen met Push The Sky Away, The Boatman's Call, No More Shall We Part en Let Love In. Deze gaat niet in dat rijtje komen vrees ik.

Aladdin schreef:
Ik laat deze voorlopig aan me voorbij gaan.

Alles komt goed

Ghosteen by Nick Cave & the Bad Seeds Reviews and Tracks - Metacritic

Een perfect score gebaseerd op de eerste 6 recensies. Haha, dat heb ik nog nooit gezien bij een nieuwe plaat. Benieuwd hoe hoog die uiteindelijk gaat stranden.

The Best Albums of 2019 - Album of The Year - albumoftheyear.org

Ook op album of the year met afstand de beste plaat van het jaar.

Maar het is nog vroeg natuurlijk.

avatar van Mastroianni
Met Skeleton Tree is het ondanks vele pogingen niet gelukt. Dit album grijpt me nu al meer. Maar ik heb nog even tijd nodig om het allemaal te verteren.
Alvast zeer onder de indruk van Hollywood.

avatar van Voorprogramma!
Moet ook aan Scott Walker denken bij Part 2

avatar van supersonischeboem
Iemand hier lid van de OOR die zo lief is om de recensie hier te kopiëren?

avatar van Doc
Doc
Ik ben niet lid van Oor maar bedoel je deze? Eerste luisterbeurt: Nick Cave deelt zijn beproeving op helend 'Ghosteen' (album) | OOR

Iets met soundscapes, meditatief en new-age. Zucht.... zo'n recensie helpt voor mij ook niet echt.

avatar van titan
titan (crew)
Ik vind het een behoorlijke tegenvaller. Continu heb ik het idee dat ik naar outtakes van Skeleton Tree zit te luisteren en met outtakes is het vaak zo dat je meteen begrijpt waarom die het album uiteindelijk niet gehaald hebben. Elke song op dit album, zelfs de betere, halen niet het niveau van Skeleton Tree. Waar op dat album de liedjes door de duistere en soms zelfs verstikkende muzikale omlijsting boven de middelmaat uitstegen, is Ghosteen een voortkabbelend geheel met sacrale new age deuntjes. Volgende keer graag weer een lekker gierend uit de bocht vliegend album alsjeblieft.

titan schreef:

Ik vind dit dan weer beter dan Skeleton Tree. Hollywood is zelfs een van de beste dingen die Cave en de Bad Seeds ooit hebben gemaakt, volgens mij.

avatar van titan
titan (crew)
Lighthouse schreef:

Ik vind dat het beste nummer van dit album, maar binnen de discografie van de band niet meer dan een middenmoter.

avatar van Wrathchild1
Nick Cave is met het album slechter geworden. Waar ik met PTSA nog zeker wat kon , vond ik Skeleton Tree al monotoner en deze helemaal. Niet doorheen te komen.....het lijkt wel een langdradige kerkdienst en mijn pepermuntjes waren voor het einde al op.