Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Bad Seed

1. The Spinning Song (4:43)
  2. Bright Horses (4:52)
  3. Waiting for You (3:54)
  4. Night Raid (5:07)
  5. Sun Forest (6:46)
  6. Galleon Ship (4:14)
  7. Ghosteen Speaks (4:02)
  8. Leviathan (4:47)
  9. Ghosteen (12:10)
  10. Fireflies (3:23)
  11. Hollywood (14:12)
Begin maar in het moeras van The Birthday Party.

avatar van Rufus
Hoewel de albums daarvoor meer dan behoorlijk zijn vind ik dat
Nick Cave vanaf The Good Son zijn songs een rustiger sound meegeeft.

avatar van devel-hunt
De oude Cave, komt nooit meer terug. Het verdriet en de pijn heeft hem voor altijd getekend en heeft hem in de greep. Zijn muzikale koers is die van rouw en pijn ingeslagen. Geen rouw die hij alleen wil beleven, hij wil het met de wereld delen, ingetogen vol met wanhoop en groot verdriet
Ghosteen, het is zwaar maar heel mooi en intens en bijna gênant persoonlijk, hij laat zich echt in zijn ziel kijken. Warren Ellis, heeft muzikaal grote invloed op het totaal, de bijna spookachtige begeleiding bied geen plaats aan drums en gitaar.
Prachtige plaat, maar niet voor even tussendoor. Daar is de plaat te intens voor.
Ben benieuwd hoe zijn concerten er rond Ghosteen uit gaan zien.

aERodynamIC schreef:

Het is te makkelijk om te zeggen 'ga maar voor mijn favorieten als Henry's Dream of Let Love In'.

Ik denk ook dat The Boatman's Call of The Good Son goed in de smaak kunnen vallen. No More Shall We Part ook.

Mwah. Laat No More Shall We Part maar achterwege. Z'n minste?

coldwarkids schreef:
Mwah. Laat No More Shall We Part maar achterwege. Z'n minste?

Volgens mij sta je hier redelijk alleen in, maar dan zeg ik er wel bij dat ook ik het één van zijn minste vind

avatar van Wickerman
Ongelooflijk!! No More Shall We Part zijn minste noemen. Het ultieme Nick Cave album! Bargeld, Ellis en Harvey in een uitmuntende ondersteunende rol, zonder het geluid over te nemen, zoals Ellis doet op Ghosteen. Nummers als ‘Hallelujah’, ‘Oh My Lord’ en ‘And I Said Closely By Her Side’ en zo kan ik nog wel even doorgaan zijn ongeëvenaard in zijn oeuvre.

Wickerman schreef:

Ik vind het niet zijn minste, maar behoort zeker niet tot mijn favorieten. Ik weet dat de meeste liefhebbers daar totaal anders over denken. Ik was dus verrast dat coldwarkids dus ook niet zo enthousiast is over dat album. Overigens gewoon 4* waard voor mij (want de McGarrigle zussen zijn een mooie aanwinst op dat album).

Maar ben je niet bekend met het werk van Cave en vind je Ghosteen goed dan zou ik juist wel naar No More Shall We Part gaan luisteren, dus niet achterwege laten zoals coldwarkids schreef

Wickerman schreef:

Je bedoelt As I Sat Sadly By Her Side? Prima nummer net als Fifteen Feet Of Pure White Snow maar toch vind ik het een van zn minste.

avatar van Wickerman
Het was nog vroeg vanochtend, maar die bedoel ik! Prachtnummer!

Wickerman schreef:
Het was nog vroeg vanochtend, maar die bedoel ik! Prachtnummer!
Dat is uiteraard een verschrikkelijk goed nummer maar dat album is te veel in de sfeer van de "heer". Dat trek ik niet. Af en toe een nummertje daarvan is prima.

avatar van dix
dix
coldwarkids schreef:
Je bedoelt As I Sad Sadly By Her Side?
Ik denk dat 'As I Sat Sadly By Her Side' wordt bedoeld.

100 punten voor dix!

avatar van gtenbosch
Lang gewacht want wilde de CD met tekst erbij hebben en het dan ondergaan.. ben zelf net mijn dochter kwijtgeraakt dus kan uit eigen ervaring voelen hoe Nick met het verlies van Arthur omgaat. Hij heeft 4 jaar voorsprong op me dus deze CD kan me goed op weg helpen.
Ben heel benieuwd hoe het concert straks gaat, staat dit album centraal dan zal het heel wat anders worden als de laatste concert reeks (heb hem in Ziggo én Down the Rabbit Hole gezien)
de "parents' songs raken mij het meeste en Night Raid
Voorlopig maar ondergaan en mee/beleven maar de 5 sterren staan nu al vast Dank je Nick!

avatar van yorkethom
The Best Albums of the Decade (2010-19), According to Music Critics - Metacritic

Wow: Ghosteen is blijkbaar het best scorende album van dit decennium (!). Waanzin.

avatar van DargorDT
Best apart, voor zo'n ambient-klinkend elektronisch klankentapijt met zang die deels als een gesproken voordracht bij je binnenkomt. Spreken van zanglijnen is lastig. Dit is gevoelige, diepzinnige, ietwat onheilspellende, mystieke, 'ik-slok-je-op-en-verdrink-je-hoofd-en-oren-in-duisternis-muziek. Geen gemakkelijke kost. Ook niet iets wat je zomaar even opzet, denk ik. Is het per se leuk om hiernaar te luisteren? Ik werd er niet vrolijk van. Dat is ook niet de opzet, dat snap ik. Dit is een beklemmend klankenspel waar je aan toe moet zijn. Maar het slaat dus in als een bom.

Ik heb één keer geluisterd, afgelopen nacht, wetende dat dit waarschijnlijk niets voor mij is. De acht of negen soorten rock, veertien soorten metal, alle soorten prog, traditionele pop, uiteenlopende klassieke muziek en aanverwante klanken waarmee ik mijn oren doorgaans vul, klinken toch wel anders. Mijn smaak is erg breed. Maar ik hou ook wel van een donker sfeertje, wat mystiek, en kan bijvoorbeeld You Want it Darker van Leonard Cohen zeer waarderen. Nieuwsgierig vanwege de hoge score hier wilde ik dit toch wel proberen.

Nick Cave moet ik nog leren kennen. Ik weet dat zijn laatste albums sterk afwijken van zijn eerdere werk, dat me waarschijnlijk meer plezier verschaft. Jammer dat er geen instrumentale versie van Ghosteen op de markt is gebracht... Dat is vloeken in de kerk, ik weet het, want ook de lyrics (en die heb ik zeer intens gevolgd) dragen bij aan de kracht. Maar dan zou je je ook nog kunnen ontspannen en heerlijk wegdromen bij al dat moois. Dat is nu met Cave's boodschap lastig.

Ga ik dit nog vaker beluisteren?

Ja.

q2§
yorkethom schreef:

Ook hier bevestigd het alweer dat Ghosteen beter uitpakt dan Skeleton Tree. Z'n zang is op dit album veel mooier en hier voel je de pijn in z'n stem. http://www.anydecentmusic.com/chart/AllTime.aspx (Plus het feit dat het verhaal hierachter zeer heftig is)

avatar van yorkethom
q2§

Ja maar Skeleton Tree staat er letterlijk eentje onder. Is ook gewoon een meesterwerk hoor.

coldwarkids schreef:
Als je bij een nummer als I Need You de pijn niet voelt met je welhaast een hart van steen hebben. Dat nummer snijdt dwars door je ziel. Ze kunnen bevestigen wat ze willen maar voor mij blijft Skeleton Tree het meesterwerk. Ghosteen is bij tijd en wijle zeer fraai maar mist voor mij de beklemming die ik bij de vorige wel voel.

philtuper schreef:

Waar zegt coldwarkids dat hij I Need You zo niet aanvoelt?
Een hart van steen lijkt me straf als muziekliefhebber...

avatar van philtuper
Hij zegt dat precies boven mijn bericht Jake Bugg, althans, zo interpreteer ik het. ‘Ook hier bevestigt het alweer...’
Hoe lees jij dit dan? Let wel, ik vind Ghosteen ook een prachtig album, maar bij Skeleton Tree voel ik ook en misschien wel meer de pijn in zijn stem.

avatar van Jake Bugg
Beide albums raken me keihard. Ghosteen komt nog indringender binnen bij mij.
Dit was ook het allereerste album van Nick Cave dat ik een kans heb gegeven en dat was direct raak!
Daardoor zal het dan ook altijd speciaal blijven...
Door Ghosteen ben ik Nick Cave beginnen te waarderen en ben ik me gaan verdiepen in zijn oeuvre.
Kan al zeggen dat ik de zachtere Nick zeer indrukwekkend vind en de hardere Nick niet mijn ding is...
Iedereen heeft dus zijn eigen inkleuring bij de albums.
Hetgeen wat Skeleton Tree voor u philtupernog meer binnenkomt ben ik benieuwd naar.
Idem voor waar coldwarkids meer de pijn voelt bij Ghosteen.

Ik hoor het bij beide albums, enkel Ghosteen is voor mij persoonlijk net dat tikkeltje meer waard gezien het bovenstaande...

avatar van Venceremos
Ga dan eens heel snel naar No More Shall We Part luisteren.

avatar van Cannabooze
Ik sta er toch van te kijken dat Night Raid zo laag staat in de waardering. Voor mij is dat één van de prijsnummers.

Anyway.
Bijzonder album dit. Maar ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen. Ik moet stiekem wel altijd lachen om die mensen die Cave's teksten helemaal begrijpen.

Wat Cave voor mij goed kan is een verhaal vertellen. Ook al begrijp ik helemaal niets van de verhalen; hij weet me wél te raken.

Mocht iemand me kunnen uitleggen waarom bijvoorbeeld de paarden in de fik staan, hoor ik het graag.

avatar van pejo
Het heeft me wat tijd gekost maar ben eindelijk om. Met trots het volledige album volgehouden, daarna kwam de verslaving om steeds weer opnieuw in verschillende volgorde te beluisteren. Ik heb de fout gemaakt om te oordelen vanuit Spotify terwijl dit een album is dat ongecomprimeerd op een goede installatie heel veel meerwaarde krijgt. De diepe bas geeft extra lading aan de donkere nummers wat vooral bij het nummer Ghosteen enorme indruk op me maakt. De elpee is al onderweg, nu nog concerttickets scoren Barcelona lonkt...

Cannabooze schreef:

Anyway.

Ook ik heb Night Raid aangevinkt als favoriet en snapte het ook al niet waarom zo laag. Zooo mooi!

avatar van Cannabooze
coldwarkids schreef:

Prachtig inderdaad! Die lachjes in Cave zijn stem, en het fluisterende "Just so, just so" maken dit lied tot de meest pure Cave. Er zit hier duidelijk een diepe betekenis in voor hem.

Jake Bugg schreef:

Zet I Need You maar eens op. En dan nog eens, en nog eens. Liefst op de koptelefoon of volume 12. Knakt je ziel als een twijgje.

philtuper schreef:

Datzelfde effect heeft Waiting For You ook op mij, net als I Need You!

avatar van philtuper
Waiting For You heeft dat zeker ook ja. Dat kan Nick goed hoor. Zieltjes knakken. Maar laten we wel wezen. Het is een held.

ROukes schreef:
Muziek moet mij raken,Pfff...dit gaat diep.
Echt een prachtig album.Van begin tot het eind.
Het vorige album ging over t overlijden van z'n zoon,en dan deze... beetje een verlengstuk van t vorige.Zou zeggen neem je tijd en ga er naar luisteren... prachtig

Als je dan toch niet de moeite wilt nemen om de gehele Cd te luisteren, luister dan alleen het nummer"Ghosteen" en je weet voldoende