Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Bad Seed

1. The Spinning Song (4:43)
  2. Bright Horses (4:52)
  3. Waiting for You (3:54)
  4. Night Raid (5:07)
  5. Sun Forest (6:46)
  6. Galleon Ship (4:14)
  7. Ghosteen Speaks (4:02)
  8. Leviathan (4:47)
  9. Ghosteen (12:10)
  10. Fireflies (3:23)
  11. Hollywood (14:12)
The Mercy Seat en Oh My Lord verwacht ik ook wel.

Ik heb de kaartjes voor Keulen en Berlijn al gereserveerd. Maar ik maak me wel een beetje druk om de optredens in al die Palasten en Arena's.

Afgaande op de laatste 3 albums mag en moet het toch wel een stukje intiemer?

avatar van mattman
Jan uit Berlijn schreef:
Afgaande op de laatste 3 albums mag en moet het toch wel een stukje intiemer?

Hmm. Om één of andere reden stuwde net die grote schaal van die zalen de show naar een hoger niveau. Meer energie om één of andere manier. Een groter samenhorigheidsgevoel (vies woord, I know). Ik ben er zeker van dat de impact niet zo groot was geweest had die show van 2017 in pakweg de AB plaatsgevonden.

Heb Cave al vaker in kleinere zalen gezien maar die arena tour in 2017 steekt er met kop en schouders bovenuit.

Arbeidsdeskundige schreef:
Eerlijk is eerlijk. Dit is een leuke woordspeling. Al ben ik het vanuit alle poriën in mijn lichaam volstrekt oneens met je. Dit is het beste album dat ooit gemaakt is. Durf ik dat nu al te zeggen? Ja, dat durf ik! Ik ben me er nu weer volledig in aan het onderdompelen.

Nou dan ga ik het album maar gauw draaien....

avatar van philtuper
Lambchop schreef:
Dit album is niks voor mij, ik spoel het zo door de ghosteen.
Ik zou zeggen, ga lekker autotune luisteren, of is dat te Kurt door de bocht?

mattman schreef:

Wel apart. Dat een U2 of Muse in die grote stadions spelen, kan ik nog ergens wel begrijpen. Gezien de bombast enzo. Daarnaast vind ik die massahallen nooit echt aangenaam. Mijn voorkeur gaat uit naar kleine, intieme zaaltjes. zeker bij Nick Cave.

Maar goed. Ik laat me verrassen.

avatar van mattman
Jan uit Berlijn schreef:

Maar goed. Ik laat me verrassen.

Naast het feit dat grote zalen 'm als gegoten zitten tegenwoordig, is de vraag naar tickets gewoon véél te groot om nog in kleine zaaltjes te spelen. Het wordt nu al een lotterij om kaartjen voor de Ziggo te krijgen. Idealiter kondigt hij een Ziggootje of 3 aan om aan de vraag te voldoen. Cave verkoopt anno 2019 meer tickets dan een QOTSA, Red Hot Chili Peppers of Killers, om maar eens 3 grote namen te noemen.

mattman schreef:

Ja, dat klopt. Maar het blijft mij toch verbazen. Cave maakt (zoals gebruikelijk) geen 'commerciële' albums en toch trekt het de massa aan. Is amper te beluisteren op muziekzenders. Ik gun de man alle geld van de wereld, maar vind het toch een vreemd en ondoorgrondelijk fenomeen......dat de massa er op afkomt dan. Zou hij het zo gewild hebben?

Ik ben overigens benieuwd naar de concertreeks van meneer Clapton. Met prijzen tussen de 250 en 350.

avatar van Ponty Mython
'De massa', dat klinkt nogal denigrerend. Zouden het niet allemaal Cave fans kunnen zijn?

avatar van Culture VBJ
Vooropgesteld dat het onmiskenbaar een traumatische ervaring is om een dierbare te verliezen, zeker als het je kind betreft.
Het overkwam schrijver A.F.Th. Van der Heijden en het overkwam Nick Cave. Beiden hebben hun rouw en verdriet verwerkt en geuit in hun werk. Dat is hun goed recht uiteraard, maar staat hun requiem voor hun omgekomen zoon dan ook boven alle kritiek? Bij het verschijnen van “Tonio” leek het wel of je het boek per definitie goed moest vinden. En nu “Ghosteen”...
De vijfsterren recensies zijn niet aan te slepen. Ik heb een paar keer goed geluisterd, maar persoonlijk vind ik het allemaal erg veel, erg lang en erg donker. Natuurlijk het is een rouwalbum (een dubbelalbum ook nog), maar persoonlijk heb ik geen behoefte om me er regelmatig in onder te dompelen. Anders gezegd, ik hoef niet elke dag naar een uitvaart... Daarmee wil ik niets afdoen aan het verdriet van Cave. Dat gezegd hebbende, vind ik het nummer Bright Horses een prachtig liedje, misschien wel het mooiste van 2019.

Ponty Mython schreef:

Laat ik het dan het 'grote publiek' noemen
Ik betwijfel of het allemaal Cave fans zijn hoor. Maar laat ik daar achteraf over oordelen. Ik vrees eerlijk gezegd wel dat een groot deel de achtergrond van de muziek niet kent of weet. Met, en daar ben ik erg bang voor, 'gezellige' conversaties die het concert m.i. verstoren gaan. Lekker een pilsje erbij en maar lullen.....wat helaas te vaak voor komt. Maar goed, ik hoop dat ik ernaast zit.

Jan uit Berlijn schreef:

Die ervaring had ik uiteindelijk de vorige keer in Ziggo niet. Ik wilde aanvankelijk niet eens gaan want Nick Cave in zo'n zaal zag ik niet zitten. Blij dat ik toch gegaan ben want het bleek één van de meest indrukwekkende optredens die ik meegemaakt heb.

aERodynamIC schreef:

Dank, dank! Ook aan mattman. Dit stemt mij iets positiever.
Hoe mooi zou het zijn voor de ware muziekliefhebber als artiesten als Cave en nog een hoop groten in de grote zalen staan en de Toppers gewoon in de kroeg .*

*oeps

avatar van yorkethom
Vandaag stond mijn Spotifymuziek op shuffle. Niet de beste manier om muziek te beluisteren I know, maar soms gebeurt dat.

Elk nummer passeert en dan kiest Spotify om Bright Horses af te spelen. En ik word, na 32 afgespeelde nummers van andere verdienstelijke artiesten, in de muziek gezogen.

Ondertussen zijn we weer een luisterbeurt van Ghosteen en een minder productieve avond verder. Man man wat raakt dit album mij. Verslavend mooi.

avatar van Cor
Cor
Inderdaad, verslavend mooi. Kippenvel op m'n armen, terwijl de ingrediënten beperkt zijn en de achtergrond bekend (Cave's zoon Arthur overleed een paar jaar geleden op 15-jarige leeftijd).
Trage, drone-achtige electronica, hier en daar een ontregelende knispering van synth's en spaarzame piano aanslagen van de meester zelf. Een meditatie, een requiem. Cirkels van rouw en cirkels van hoop die zich uiteindelijk in elkaar vervlechten. Verpakt in die huilende slotzin: "It's a long way to find peace of mind" van het tranentrekkende mooie slotakkoord 'Hollywood'.
Stond mooi beschreven in de NRC: Nick Cave & The Bad Seeds hebben zich een weg gehakt door het woud van muziek. Via oerblues en rauwe rock naar melancholieke ballads, gospel en artrock zijn ze terecht gekomen op een plek waar nog niemand geweest is. Maar de muziek blijft voor Nick Cave altijd het platform om zijn verhalen te vertellen. Muziek en verhaal die opnieuw een prachtige symbiose vormen.

avatar van yorkethom
Het gemiddelde zakt hier wel wat. Mag van mijn part weer wat tienden omhoog. Vind deze zelfs beter dan zijn twee voorgangers (die nog hoger scoren hier).

avatar van sillus
Gewoon genieten.. weer een erg duister album. Vorige albums moest altijd even inkomen. Dat heb ik bij dit album helemaal niet. Ik had hem op repeat laten staan. Maar niet de neiging om iets anders te luisteren. Ook een erg dromerige sfeer..

[quote]ROukes schreef:
Muziek moet mij raken,Pfff...dit gaat diep.
Echt een prachtig album.Van begin tot het eind.
Het vorige album ging over t overlijden van z'n zoon,en dan deze... beetje een verlengstuk van t vorige.Zou zeggen neem je tijd en ga er naar luisteren... prachtig

[quote]ROukes schreef:

De CD (Spotify)nu al een paar keer beluisterd,het nummer "Ghosteen" springt er voor mij bovenuit,de drama en die stem in dat nummer........pfffffff

Wat een prachtig album. Mijn muzikale hoogtepunt van dit jaar. Het is mij niet snel te somber....

Het is een prachtig album maar ik bemerk
bij mezelf dat het allemaal wel zwaar is rn gericht op rouw.
Verlang steeds meer naar de oude Cave die ik dan ook steeds meer beluister.

avatar van Wickerman
Gisteravond weer eens geprobeerd, dit keer met hoofdtelefoon en een glas wijn. Ik kwam er niet door heen. Enkele nummers wel hoor, maar naar mate het einde begin ik toch wel genoeg te krijgen van het geluid en de zware teksten. Helaas, ik heb Nick Cave hoog zitten. Maar dit is geen album voor mij.

avatar van rbbrbass
[quote]ROukes schreef:

Ik had begrepen dat het vorige album al min of meer geschreven was toen zijn zoon overleed en dat dit album dus veel meer dan zijn voorganger gaat over Arthur.

avatar van junglefire
Cave zingt beter dan ooit en ik hoor zijn pijn, maar ik vind de arrangementen (de progressies vaak ook) soms echt te zoet, cheesy zelfs.

avatar van jerome988
Leuke pre-order actie bij Sounds Haarlem. CD €10 en LP €20.

avatar van coldwarkids
Ik ben blij te zien dat buiten Musicmeter om dit album beter scoort dan Skeleton Tree. Hier zingt Cave ook zuiverder dan op Skeleton Tree. Ben het dus ook eens met junglefire.

avatar van WoNa
En zo bouwt Nick Cave zijn eigen kathedraal. Zo'n middeleeuwse, gothische waar bij de juiste lichtinval prachtige kleuren op de grond vallen van de glas-in-lood-ramen. Ghosteen is een monument. Ergens las ik dat dit Cave's laatste plaat is. Of dat klopt weet ik niet. Hij heeft in ieder geval geen Bowie gedaan, al is de plaat nog niet fysiek uit. Als het zo is, dan mag dit zeker als Cave's Blackstar gelden.

Hoe vaker ik de plaat draai, hoe imposanter hij wordt. Tegelijkertijd verdwijnt Cave langzaam in zijn eigen muziek. De Bad Seeds zijn een voetnoot op de plaat. Het is Warren Ellis die een grote rol speelt in het creëren van de atmosfeer rond Cave. Cave is in volle vaart op weg om het zwarte gat van zijn muziek ingezogen geworden om daarin voor altijd te verdwijnen. Wat hij met Ghosteen achterlaat is prachtig. Een plaat om alleen mee te zijn en om iedere noot op te zuigen. Om ieder geheim van te willen ontdekken.

'Skeleton Tree' is al een paar maal genoemd op deze pagina's. Een prachtig album, maar niet van dit niveau. Ik had eigenlijk verwacht dat voornoemd album het moment was voor Cave om zijn muziek een andere richting uit te duwen, maar hij heeft het nog een slag verfijnt en met groot succes.

Zoals ik al eens eerder heb geschreven, kwam ik laat tot Nick Cave. Gezien de kwaliteit van zijn laatste drie albums, moet ik misschien toch maar eens het verleden in. Tips met welk album te beginnen?

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Jake Bugg
WoNa schreef:

Deze Ghosteen was voor mij de eerste echte kennismaking met Cave waarna ik redelijk snel Skeleton Tree en dan Push The Sky Away ook een kans heb gegeven (Beide albums vind ik ook prachtig).
Daarna ben ik sinds een aantal dagen The Boatman’s Call beginnen luisteren en ik vind die ook zeker uitstekend dus ik zou zeggen daar te beginnen, maar ben benieuwd wat de echte Cave-kenners zullen aanreiken...

Jake Bugg schreef:
maar ben benieuwd wat de echte Cave-kenners zullen aanreiken...

Het is te makkelijk om te zeggen 'ga maar voor mijn favorieten als Henry's Dream of Let Love In'.

Ik denk ook dat The Boatman's Call of The Good Son goed in de smaak kunnen vallen. No More Shall We Part ook.

avatar van AbleMable
Gewoon vanaf het begin dus met From Her To Eternity en dan gewoon chronologisch verder gaan..