Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
ohmusica schreef:

Subjectief en weinig relevant gezien de interesse en waardering in deze muziek. Die zich ook moeilijk laat verklaren vanuit jouw standpunt. Dit verklaart de frictie. Je ziet wel vaker in popmuziek onverwachte wendingen die succes opleveren. Platenbazen die zich achteraf de haren uit hun kop trekken omdat ze bepaalde artiesten de deur hebben gewezen.

Natuurlijk is het subjectief, maar wel relevant. Ik luister een plaat en bepaal of ik het leuk vind of niet. Dan koop ik het of niet, omarm het of niet. Daarvoor moet je dus een gedegen mening vormen. En als je iets niet aanstaat, dan ga je eerst weken op Musicmeter erover zeuren en daarna ga je weer naar de volgende plaat.

Ik ben overigens geen platenbaas, en ik wijs niemand de deur. Ik ben maar een onbeduidend stipje in het gigantische muziek-universum. Eefje zal er niets van merken dat ik haar stem niets vind.
Bovendien luister ik (hoor mijn nou) genoeg obscure zooi van artietsen die niet eens aan een platencontract hebben mogen ruiken.

Nu zou ik het erg graag bij willen laten. Ik heb gezegd wat ik wilde en jullie hebben daar genoeg op geageerd. Het is goed zo.

ohmusica schreef:

Mssr Renard heeft zelf al gereageerd, maar ik val hem bij: dit vind ik een nogal doorzichtige drogreden om iemand negatieve reactie af te keuren. Natuurlijk is die beoordeling subjectief, maar dat zijn de vele positieve reacties op dit album ook. En los van het feit dat het voor de beoordelaar wel degelijk relevant is wat hij van de plaat vindt (met het oog op een eventuele fysieke aanschaf bijvoorbeeld) vind ik het voor het totaalbeeld hier op MusicMeter ook wel belangrijk dat andersdenkenden hun visie geven op een album dat nogal 'in the picture' staat.

Want het is juist doordat dit album voortdurend in de updates opduikt, dat mijn interesse gewekt werd. Dan ga je luisteren, en hoewel deze muziek niet direct aansluit op mijn eigen muzikale kaders, zou ik het best interessant kunnen vinden, onder meer vanwege de hier eerder aangestipte raakvlakken met de laatste van Lana del Rey.
Dat je een andere mening 'weinig relevant vindt vanwege de interesse en waardering voor deze muziek' is dan een rare drogreden: omdat zoveel anderen het wel waarderen, zouden ik of een ander het niet goed mogen vinden? En dan worden we ook nog afgerekend op het feit dat we ons buiten onze comfortzone begeven? Of lees ik dat verkeerd?

Toegegeven: aan haar stem moet ik nog steeds een beetje wennen. Ik heb toch meermalen het gevoel dat ze weliswaar niet vals zingt, maar daar af en toe toch tegenaan hangt. En soms lijkt het alsof muziek en zang niet helemaal 'matchen', zoals ook Mjuman hierboven al eloquenter verwoordt.

Niettemin heb ik het album gisteren nog twee keer tot me genomen. Ditmaal niet via crappy computerspeakertjes, maar via Spotify over een heel behoorlijke geluidsinstallatie. En dat verandert mijn kijk erop toch enigszins: de redelijk minimale begeleiding klinkt nu toch wat voller en krijgt klankmatig meer inhoud. De opener vind ik inmiddels prachtig en ook de titelsong kan me wel bekoren, al vind ik nog steeds dat ze dat niveau niet over de hele linie vasthoudt. Maar ik merk, net als met de laatste Lana del Rey, dat het me toch meer in z'n greep krijgt. Misschien komt het toch nog goed

Ik heb ook wat teksten meegelezen: die zijn volgens mij bewust vaag gehouden, om de muziek niet teveel in de weg te zitten. Want eigenlijk vind ik dat 'onverstaanbare' niet eens zo erg. De klanken vormen, ongeacht de betekenis, een redelijke eenheid met de muziek; ik heb de indruk dat het Eefje daar vooral om te doen was/is.

avatar van Gretz
Ook in de FHM (sinds wanneer reviewen zij albums ) de maximale score!

ohmusica schreef:

Hier is Pipo weer, nogmaals hou 'es even vast Mamaloe - tja, d'n Mssr Renard prietselpraet - Subjectief en weinig relevant gezien de interesse en waardering in deze muziek - aanwrijven en dan zelf met een hogere snelheid door de bocht gaan dan de Nordschleife toestaat. Vwb het eerste lid "subjectief" is voldoende gezegd - thank you gaucho - vwb betreft het tweede dreig je echt het pad van de lemmingen ( 1.000.000 lemmings can't be wrong ) - in te gaan: grootschalige waardering a.k.a. commercieel succes staat niet gelijk aan kwaliteit: De toppers, Vrienden van de Amstel, Guus Meeuwis en nog een andere joker (van wie de naam even ontschoten is) die meerdere dagen achtereen de Ahoy vol krijgt, maar ook - sorry hoor, André Rieux vormen daarvan het levende bewijs. Vwb de laatste live - door omstandigheden (restaurantbezoek in Aken, Domplein) live gezien en af en toe meerdere snippets op tv - pet af, knap wat ie doet (in zekere zin bewondering en het is echt een heel 'Unternehmen' dat konden we ervaren,omdat we destijds, onbedoeld, in het hetzelfde hotel in Aken zaten), maar het is gewoon niet mijn smaak- again: quantity is not quality (Robert Pirsig - Zen and the Art of Motorcycle Maintenance).

Nou gaan we weer terug naar Eefje - en omdat 't vrijdag is, geef ik een kwart puntje bij: 3,25

Mssr Renard schreef:
edit: [bla bla]. (Ik zal de rest van mijn berichten ook weghalen.)
Hoe ben ik hier nu weer in verzeild geraakt? Het is de frustratie dat iedere keer als ik inlog ik deze plaat op de voorpagina zie staan. Alsof ik het goed móét vinden.

Zaken in de categorie 'welk album staat er op #1 in de rotatielijst en krijgt daarom een spot op de frontpage van MusicMeter' kun je ook gewoon beter zo snel mogelijk uit je cirkel van betrokkenheid halen Je hebt er geen/zeer beperkte invloed op en daarom geeft het alleen maar frustratie als je je er druk om gaat maken. Nergens voor nodig

avatar van ohmusica
gaucho schreef:

Mssr Renard heeft zelf al gereageerd, maar ik val hem bij: dit vind ik een nogal doorzichtige drogreden om iemand negatieve reactie af te keuren. Natuurlijk is die beoordeling subjectief, maar dat zijn de vele positieve reacties op dit album ook..

Ik vind mijn reactie jegens Mssr Renard achteraf gezien ook wat bot geformuleerd. Ik begrijp zijn kritiek heus wel en iemand met kritiek mag er ook iets van vinden ook al gaat het tegen een breder gedragen opinie in. De verschillende reacties zijn best interessant, begrippen of opinies wat de een wel van iets vindt en de ander juist weer niet... heeft ook iets ongrijpbaars of niet te verklaren.

dapperedodo schreef:
Ik versta absoluut niet wat ze zingt. Volgens mij doet ze dat bewust. Anders zou iemand om haar heen haar daar wel op gewezen hebben. Op oudere platen van haar precies hetzelfde.

Exact wat jij zegt (het eerste deel dan, ik kan het er moeilijk mee eens zijn dat de prachtige, poëtische teksten van bedenkelijk niveau zijn). Eefje heeft in meerdere interviews aangegeven dat ze de teksten (en de directe verstaanbaarheid ervan) ondergeschikt vindt aan de muziek. In het proces van schrijven start ze ook altijd met een melodie. Haar manier van zingen kun je volgens mij het beste zien als een extra instrument, zonder dat het van noodzakelijk belang is om precies te weten wat ze zingt of waar de songteksten op slaan. Zoals gaucho al aangeeft houdt ze de teksten ook bewust een beetje vaag. In interviews laat ze tevens niets los over de exacte betekenis van sommige nummers.

Dit alles maakt wel dat haar muziek voor een internationaal publiek een stuk toegankelijker is dan de gemiddelde Nederlandstalige artiest. Ik ken een aantal fans die nauwelijks kennis hebben van de Nederlandse taal, maar compleet weglopen met haar albums. Het is dan toch het gevoel wat de muziek oproept Eigenlijk ook helemaal niet zo vreemd, want bijvoorbeeld Sigur Rós heeft ook een grote internationale fanbase kunnen opbouwen Ik zie het zeker wel gebeuren dat Eefje met Bitterzoet meer voet aan de grond krijgt in Europa!

avatar van harm1985
Wat Gretz zegt kan ik beamen, ik heb een Turkse oud collega die slechts beperkt de Nederlandse taal beheerst en toch Eefje kan waarderen sinds ik haar Nachtlicht cadeau gaf.

Wij als muziek liefhebbers, journalisten nog meer, hechten kennelijk veel waarde aan teksten, zo veel zelfs dat we er betekenissen aan gaan toekennen die de artiest niet zo bedoeld had. Idem dito met kunst. Eefje houdt haar privé, privé. Mijn perceptie is dat de teksten fictie zijn, mini sprookjes niet noodzakelijk met een diepere betekenis. Het kan zo voor eenieder betekenen wat hij of zij wil. Precies om die reden spreekt en nummer als Powderfinger van Neil Young me meer aan dan Monsanto Years.

Toch denk ik dat dit album wel als concept album beschouwd kan worden, met herhalende thematiek, net zoals OMG van Kevin Morby. Het kan geen toeval zijn dat de woorden Zwart, Glas, Bitterzoet en hemellichamen als zon zo vaak terugkeren op dit album. Of dat Stilstand deels wordt herhaald in Kom Op.

avatar van Rudi S
Oei, het is na een paar keer luisteren toch nog best knokken tussen mij en bitterzoet.
De vorige albums vond ik in ieder geval wel goed met De koek als duidelijke favoriet.
Maar even doorzetten dan en voor de "on-nederlands goed" roepers wil ik toch wel even zeggen; kom op het is geen Kensington

avatar van Jasper'sLament
Mjuman schreef:
Eerder schreef ik al dat de stem me niet echt lag en daarbij verwees ik naar stem- en ademhalingstechniek en daar blijf ik bij, het lijkt alsof de timing niet juist is: zang en muziek lopen niet synchroon, sterker nog ze heeft de neiging te lang en te veel door te zingen, waardoor je - net als bij Susanne Sundför - het gevoel krijgt dat ze net niet aan het stikken is; een bekend gevoel van vroeger, schoolzwemmen, en per se nog even langer dan 1 minuut onder water willen blijven.

Ik vind dit zo'n vreemd stukje, zou je het kunnen toelichten met wat voorbeelden? Ik herken echt niets van wat jij beschrijft bij deze zangeressen.

avatar van spoon
Als je niets met deze muziek kunt, ligt dat aan jouw belevingswereld en daar kan/wil ik verder geen oordeel over vellen.
Waar ik me dan wel wat aan erger is dat een aantal personen die niets voelen bij deze muziek, perse "de schuld" bij eefje willen leggen. Ze zingt vals, hijgerig, teksten zijn niet te verstaan etcetc.. en daarom is het niets.

Dat is haar stijl mensen...haar eigen stijl en dat is al heel wat tegenwoordig!! Geen probleem voor haar in ieder geval en lijkt me geen tekortkoming.

Dat jij er niets bij voelt licht volledig bij jouw belevingswereld er zijn zat namelijk genoeg mensen die er wel wat mee kunnen en het weten te waarderen. En deze mensen hebben niet per definitie last van een stoornis of zijn meelopers.
Open deur wellicht, maar blijft lastig voor sommigen..(verder voor mij niet discussie waardig, je kunt he t proberen, maar ga er niet in mee)

Het abstracte in haar muziek zorgt er bij mij voor dat ik sneller een verbinding voel. Dit in tegenstelling met sommige andere artiesten die als het ware een stomp in je gezicht geven om duidelijk te maken dat zij pijn voelen...

Sommige mensen hebben duidelijkheid nodig, anderen hebben genoeg aan een vage omtrek en laten hun eigen verbeelding het werk doen.

Dit album van Eefje weet mijn verbeelding goed in gang te zetten. vandaar 4* en de toekomst zal uitwijzen of dat nog hoger gaat worden.

avatar van koosknook
Met mijn belevingswereld is het dramatisch gesteld.

avatar van Mssr Renard
Met de mijne ook. Eefje is te hoog gegrepen. Ik moet naar minder abstracte muziek luisteren.

Het helpt natuurlijk wel als je je denkraam openzet: de Borealis zorgt ervoor dat zompige gedachten worden verfrist.

Eens te meer toont zich de wet van MuMe: in plaats van te dissen dient ge uw geest te verfrissen; zo niet zal toediening van pek en veren u wel een andere toon leren.

Terwijl we hier op een site zijn waar vrijelijk over muziek en persoonlijke bevindingen kan worden gediscussieerd betekent het wel dat je binnen de grenzen van de repressieve tolerantie moet blijven. Ik hou me aan het recept van mijn belevingstherapeut: 1* daags een afgepaste dosis Eefje, dan leef je en beleef je. Alhoewel ik nu weer een afspraak moet maken met m'n relatietherapeut, omdat mijn lief een draaiend Eefje niet kan velen.

Carpe Diem
Veel positieve berichten, dat is de reden waarom ik dit album ben gaan luisteren. Ik heb het inmiddels een paar keer geluisterd, maar het doet mij vrij weinig.

De manier van zingen van Eefje vind ik saai en eentonig. Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, want zo zijn er wel meer zangers en zangeressen die zangtechnisch niet de beste zijn, maar toch goede muziek maken.
Qua productie zit het wel aardig in elkaar. Er word wisselend gekozen voor 1 vocal, dubbele vocals, en regelmatig een soort van koortjes die door Eefje zelf verzorgd worden. Voor mij is saai het beste woord om dit album te beschrijven.

avatar van Broem
Ben het eens met een aantal van bovenstaande posts (die het album niks vinden) Heb het album ook geluisterd vanwege de goeie recensies. Eigenlijk tegen beter weten in...want je weet nooit he. Omdat het gewoon niet mijn muzieksmaak is en ik beter spijt kan hebben van de muziek die ik wel heb geluisterd ipv die ik niet heb geluisterd. Vandaar mijn poging. Geen score omdat ik dat niet eerlijk vindt. Uiteraard zo subjectief als het maar zijn kan maar is mijn manier van stemmen. Ik ben dus niet in Eefje teleurgesteld omdat ik eigenlijk al van tevoren wist dat...Ik vind het echt niet om aan te horen en onderga het beluisteren van dit album als een taakstraf Op naar de volgende.

Broem schreef:
... en onderga het beluisteren van dit album als een taakstraf Op naar de volgende.

Weer de hooligan uitgehangen? Hoeveel platen moet je als taakgestrafte ondergaan?

Mssr Renard schreef:

Zelfkastijding schijnt in een of andere religie een vorm van boetedoening te zijn. Laten we ‘t daar maar op houden

avatar van Rudi S
SM met eefje , laat Slowgaze het niet horen.

Rudi S schreef:
SM met eefje , laat Slowgaze het niet horen.

En ik vind het ook geen mooie vrouw. Dus stemmen met mijn l.l doe ik ook niet. Nu ben ik er klaar mee.

avatar van Slowgaze
Broem schreef:
En ik vind het ook geen mooie vrouw.

spoon schreef:

Daar gaan we weer... Als je wat minder te spreken bent over een album dat door een groot aantal mensen de hemel wordt ingeprezen, ligt het opeens aan je bekrompen belevingswereld...!

Een album dat op deze site nogal 'in the picture' staat, kan rekenen op aandacht van muziekliefhebbers die in de basis een andere smaak hebben dan wat hier wordt uitgeserveerd. Dan krijg je dus ook commentaren van mensen die er minder mee kunnen. Zolang ze dat enigszins behoorlijk onderbouwen, lijkt me dat je daar als liefhebber van Eefjes muziek weinig problemen mee zou moeten hebben. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.

Tot dusver vind ik dat de discussie hier op een redelijk waardige en inhoudelijke manier gevoerd wordt. Niemand heeft hier de Eefje-liefhebbers aangewreven dat ze meelopers zijn of last hebben van een stoornis. Jammer dan dat je af en toe toch dit soort jij-bakken krijgt toegespeeld. Accepteer nou toch gewoon dat anderen er anders tegenaan kijken. Dat niet iedereen meegaat in het bewieroken van dit album lijkt me uitermate gezond. Het geeft in elk geval een evenwichtig beeld van hoe zo'n album door een breed publiek beleefd wordt.
Zo werkt het toch ook bij andere albums op de site? Ik merk dat zelf ook wel eens bij albums die ik zelf fantastisch vind. Dan werkt inhoudelijke kritiek van anderen alleen maar verhelderend: je neemt er kennis van hoe anderen zo'n album beleven. Dat verruimt je blik en soms kun je daar zelfs je voordeel mee doen.

Gelukkig is er voor mijn belevingswereld nog hoop. Want zoals ik hierboven al aangaf: mijn waardering groeit naarmate ik het album vaker beluister. Misschien komt het nog goed met mij...

Al blijf ik vinden dat die hoes absoluut niet kan...

avatar van spoon
gaucho schreef:
bekrompen belevingswereld

ik heb het niet over een bekrompen belevingswereld gehad. Dat is uit jouw eigen rijke fantasie ontsproten. Ik denk dat het nog wel goed gaat komen tussen jouw en Eefje

Verder is je verhaal me duidelijk en ben ik het in grote lijnen met je eens...ik verkondig ook maar gewoon een mening, net als iedereen hier

avatar van davevr
Ik begrijp, als domme Belg, de Nederlanders niet goed, 99% van jullie groepen klinken als doorslagjes van Amerikaanse of Britse bands. Niets eigen geluid, aparte sound, heb je dan eens iemand die een eigen geluid heeft, een identiteit heeft, echt goed is, goede maar idd poetische teksten schrijft, die nuance heeft in haar muziek. Dan vinden jullie het slecht. Snap het niet

Niemand klaagt Over Neil Young, of Dylan, of spinvis hun stem maar nu wel?

avatar van meneer
davevr schreef:

Niet fout bedoeld maar daar ben je dan ook een Belg voor. Net zoals ik de Belgische muziek scéne volledig niet begrijp en er werkelijk ook echt niks aan vind, Daar ben ik niet een domme kaaskop voor maar gewoon mijn andere cultuur (Gorky daar uitgelaten, dat wel).

Maar Eefje zou zeer goed in het Vlaamse kunnen passen. Ik geloof dat ze zelfs tegenwoordig in Gent woont ? Dat zou natuurlijk ook van invloed kunnen zijn op dit album en daarom dat ik er niks aan vind. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat Gent één van mijn favoriete steden is en ik zou graag eens met Eefje een goede abt willen drinken bij het Waterhuis aan de Bierkant en daarna ribbetjes eten bij Amadeus in het Patershol. Maar het liefst met een goed Engels of Amerikaans bandje als achtergrondmuziek. Een klassieke Steve Hackett, Radiohead of een Bon Iver of zoiets. Goede bands waar nog menig Nederlandse band of zangeres van zou kunnen leren..

Zo, en nu ben ik wel klaar met Eefje.

avatar van davevr
meneer schreef:

Zo, en nu ben ik wel klaar met Eefje.

Dat bedoel ik net. Ik wil geen tweede Bon Iver, of Radiohead, of Hackett. Ik wil iets speciaals. Niet weer eens een doorslagje. En in NL vind ik dan The Ex en Eefje. Voor de rest niets.

avatar van Johnny Marr
meneer schreef:

meneer weet dingen De ribbetjes van Amadeus kunnen echt niet hé, zo waanzinnig lekker Nog lekkerder dan dit mooie album van Eefje!

avatar van Venceremos
Is deze plaat toch nog érgens goed voor In april gaat het Gentwaarts en die ribbetjes zullen niet worden overgeslagen.

spoon schreef:

Ik meende dat 'bekrompen' uit de context van je verhaal te mogen aflezen. Maar oké, die slag is voor jou: het was ook wel een beetje inlegkunde van mijn kant.

Blij om te horen dat het met mijn fantasie wel goed zit En ook zonder gekheid sluit ik niet uit dat het wel goed kan komen tussen Eefje en mij: inmiddels het album een keer of vijf, zes beluisterd en het begint toch een groeiplaatje te worden. Een voldoende kan er inmiddels wel vanaf.
Al blijf ik bij mijn kritiek dat ze soms wat teveel woorden in een regel propt waardoor het niet altijd lekker vloeiend loopt. Met name Kom op vind ik op dat punt een misser. En ook een nummer als Lange vinnen en Onverstaanbaar staan me tegen.

Daar staat tegenover dat ik in het merendeel van de overige nummers wel steeds meer moois begin te ontdekken, al treedt er naarmate het album vordert bij mij ook een zekere luistermoeheid op. Dan wordt het me toch teveel van hetzelfde. Ik merk dat dit album voor mij beter werkt als ik niet let op de teksten, wat in dit geval niet zo heel moeilijk is (sorry, klinkt flauw, maar ik kan er niet omheen). Haar stem ingezet als extra instrument - met dat uitgangspunt luistert het wat aangenamer, vind ik.

Maar juist dan ontgaat me het unieke van haar muziek juist weer een beetje. Het is inderdaad een zeldzaamheid dat Nederlandstalige teksten op deze wijze gekoppeld worden aan sferische housebeats en spaarzaam gedoseerde electronica. In die zin mag je best van een eigen stijl spreken. Maar zou ze zich niet van de Nederlandse taal bedienen, dan zou het m.i. niet zo heel bijzonder zijn.

avatar van mr.oizo
davevr schreef:

Niemand klaagt Over Neil Young, of Dylan, of spinvis hun stem maar nu wel?

En dan vinden wij het slecht? Volgens mij scoort Bitterzoet een zeer verdiende 3,90.
Ik begrijp de kritiek wel. Eefje is 'one of a kind'. Je houdt er van of je vindt het niets.

Ik ben er gek op! Eigenlijk vind ik elk album van Eefje wel goed. Scheef vind ik de beste Nederlandstalige single ooit.