The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)

4,17

Label: Rolling Stones

1. Rocks Off (4:31)
  2. Rip This Joint (2:23)
  3. Shake Your Hips (2:59)
  4. Casino Boogie (3:33)
  5. Tumbling Dice (3:45)
  6. Sweet Virginia (4:25)
  7. Torn and Frayed (4:17)
  8. Sweet Black Angel (2:54)
  9. Loving Cup (4:23)
  10. Happy (3:04)
  11. Turd on the Run (2:36)
  12. Ventilator Blues (3:24)
  13. I Just Want to See His Face (2:52)
  14. Let It Loose (5:16)
  15. All Down the Line (3:49)
  16. Stop Breaking Down (4:34)
  17. Shine a Light (4:14)
  18. Soul Survivor (3:49)
  19. Pass the Wine (Sophia Loren) * (4:54)
  20. Plundered My Soul * (3:59)
  21. I'm Not Signifying * (4:54)
  22. Following the River * (4:52)
  23. Dancing in the Light * (4:21)
  24. So Divine (Aladdin Story) * (4:31)
  25. Loving Cup [Alternate Take] * (5:25)
  26. Soul Survivor [Alternate Take] * (3:58)
  27. Good Time Women * (3:21)
  28. Title 5 * (1:47)
675 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van loneranger

Op de een of andere manier pakt dit album mij totaal niet. Gisteravond nog eens beluisterd, na in het verleden al vaker geluisterd te hebben, van begin tot eind maar de meeste nummers doen mij weinig tot niets. 'Rip this joint' en 'Happy' vind ik nog wel aardig maar van de andere nummers word ik niet warm of koud. Ik zal deze niet vaak opzetten.

avatar van judgepaddy
loneranger schreef:

Dat kan en daar is niks mis mee.
Ik zou je hoogstens kunnen aanraden om eens wat luistertijd te steken in de roots waardoor de stones beïnvloed zijn.
Jaren 50 Rock & Roll, Roots, Blues, Gospel, Soul.
Voor mij is dit een van de beste Stones albums omdat deze invloeden zich naar mijn mening kristalliseren in die unieke Stones-sound, die op zijn beurt weer authentiek wordt.

avatar van nlkink
Ik heb met dit album dezelfde ervaring als No One. Als 18-jarige voor het eerst gehoord en toen vond ik het helemaal niks. Bij albums als Let It Bleed en Beggar's Banquet viel het kwartje daarentegen wel meteen. Heb 'm zelfs op CD gekregen en zo goed als nieuw weer doorgegeven als cadeau.
Nadat ik een paar losse tracks (Happy, Tumbling Dice) op verzamelaars tegenkwam en Ronnie Lane een live versie van Sweet Virginia hoorde doen begon het toch weer te kriebelen. En langzaamaan is dit gewoon een groeiplaat gebleken. En dat zijn in mijn ervaring de echte blijvers.

avatar van LucM
Net als No One stond ik na de eerste luisterbeurt sceptisch tegenover dit Stones-album wegens wat te rommelig maar uiteindelijk beschouw ik het nu ook als een meesterwerk vanwege het spelplezier en de diversiteit. Inderdaad een groeialbum.

Exile weerspiegelt vooral waar The Stones goed in zijn.
Rock, blues en country elementen.
Dit allemaal in een goudeerlijke produktie gegoten.
De balans is erg goed en het blijkt vooral ook dat de tandem Richard/ Taylor perfect werkt.
Op deze komt alles samen en dat hebben ze nooit meer overtroffen.
Sticky Fingers was al geweldig, maar deze gaat er nog ff overheen wat mij betreft.

avatar van HansVon
Zo mee eens bikkel2 ! Dit album is weergaloos.
Let it Bleed, Sticky Fingers en Exile on Main St. zo geweldig goed alledrie, dat als ik lust in de Stones krijg ik een van de eerste twee of deze opzet.
Want Exile vind ik nl. anders lekker!
Heel vroeger was Tumbling Dice mijn favoriet van deze lp, nog steeds erg prima, maar er zijn zovele toppers dat ik na het laatste nummer denk dat ik Exile echt in mijn Top 10 moet plaatsen.
Maar ja dat heb ik ook met de andere 2...

Mooi oprecht beschreven Hans en helemaal mee eens.
68/72 is top en hoewel The Stones nadien in de 70's nog goed overeind bleven, is Exile hun echt laatste masterpiece, wat mij betreft tenminste.
Sticky Fingers heeft misschien individueel wat meer memorabele nummers, maar het geheel is hier zo sterk, dat ondanks dat het een dubbelaar is, alles boeit.
Het is de vibe, de muzikaliteit en het gepassioneerde.
Op volgende albums gaan The Stones steeds meer volgen, wat uiteraard geen bezwaar is, maar uiteindelijk wel hun hun artistieke input beperkte.

avatar van HansVon
Inderdaad.
Zou 't moeten nakijken, maar Angie bekoorde me nadien nog het meest .....
Stop Breaking Down ...en dan naar mijn mandje ; zorgt voor een heerlijke nachtrust ☺️

Truste !

Toen deze plaat uitkwam werd in mn omgeving best lauw gereageerd. Zelf viel ik gelijk als een blok voor dit album. Eerst op vinyl later op cd en daarna de speciale cd versie. Ga eenpersoonlijke top 50 vinyl samenstellen en deze zit daar zeker in. Kan deze wekelijks draaien.

west schreef:
Haast je voordat deze absoluut briljante versie niet meer te krijgen is op vinyl:
Rolling Stones* - Exile On Main St (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Het is de Half Speed Mastering, mastered at Abbey Road Studios en ik weet echt niet wat ik hoor. Zoveel prachtige details die ik nog nooit zo (goed) hoorde in deze oh zo mooie muziek. Het klinkt alsof je bij ze in de studio staat in 1972. Ik las een review van iemand die vijf speciale vinyl versies in de loop van de jaren heeft verzameld, waaronder het origineel, dat dit duidelijk de beste was. En je krijgt ook nog eens het originele artwork: inschuifhoes voor 2 platen met 12 ansichtkaarten.

Op de beurs volop te vinden voor 22.50

heb m toch laten staan, want 4 exemplaren wordt wat overdreven.

Eigenwijze lennon...

Eigenwijze lennon...

Haha.. nee... prioriteiten.. wat heb ik aan 4 dezelfde albums? Het houdt een keer op.

lennon schreef:

Heel verstandig. Maar dat geluid...

west schreef:

Heel verstandig. Maar dat geluid...

Ben nu ook al heel tevreden... wat niet weet wat niet deert he... al weet ik wel hoe 45rpm remastered kan klinken...heb er een paar.