MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

mijn stem
4,28 (1649)
1649 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Avant-Garde
Label: Verve

  1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
toon 20 bonustracks
totale tijdsduur: 48:51 (2:16:30)
zoeken in:
avatar
Stijn_Slayer
Het is heel duidelijk: Deranged hoort het niet, dus Cales muzikale achtergrond bestaat in één keer niet meer. What's next: de holocaust ontkennen? Was je ook niet bij.

De reputatie van Morton Feldman, La Monte Young, Terry Riley en John Cage is enorm in artistieke kringen. En zelfs daarbuiten genieten ze wel enige bekendheid.

avatar van The Scientist
5,0
Deranged schreef:

Ik ben Lou en John fan maar dit werk vind ik niet zo geweldig, dat is het. En voor mij heeft het gewoon het karakter van het gemiddelde debuutalbum, namelijk die van 'onervaren beginners'. Een ongepolijst geluid dat zich bepaald nog net kan meten met de hoogtes die men later wel zou bereiken.

Als ik een debuut vergelijk met later werk is dat toch echt meestal de conclusie die ik trek.


Als je dat nou meteen zegt hebben mensen (of in ieder geval ik) er denk ik een stuk minder moeite mee ... Ik ben het er niet mee eens, maar dat is persoonlijk.

Die namedropping heb ik zelf ook niet zoveel mee, daarmee bewijs je niet zoveel... Maar hij heeft wel een gedegen muzikale achtergrond.

avatar
Deranged
Tja, of Cale nou wel niet ervaren was. Zijn solodebuut ben ik ook niet kapot van. Doe mij maar een Fear. Voor mij gewoon echt een typisch voorbeeld van hoe men doorgaans op latere albums pas echt gaat knallen, ongeacht hun achtergrond daaraan voorafgaand.

Beste nummer hier vind ik overigens Sunday Morning.

Misschien is dat ook heel afwijkend.

avatar van chevy93
3,0
Vast niet. Er zijn heel veel mensen die Sunday Morning het beste nummer vinden. Vooral omdat dat één van de meest 'normale' nummers op het album is.

avatar van The Scientist
5,0
Zou wel eens interessant zijn, kijken of de gemiddelde beoordeling van mensen die Sunday Morning als favoriete nummer hebben aangevinkt wezenlijk afwijkt van de Heroin-fans

avatar van jellecomicgek72
4,5
Hier sowieso; Venus in Furs en I'm Waiting for the Man

avatar
Cured
De meerderheid van de nummers is goed/top, de rest voldoende tot tenenkrommend. Maar ja, 'apart' was het wel, zeker als je het in die tijdsperiode afzet. Als je een wat conservatieve smaak/insteek hebt en/of van 'verzorgde' muziek houdt, kan je het gauw 'nogal ruk' vinden (denk ik).

avatar van Paap_Floyd
4,5
jellecomicgek72 schreef:
Hier sowieso; Venus in Furs en I'm Waiting for the Man
Volgens mij zijn dat ook mijn favjes. De Nico-nummers vind ik de minste denk ik

avatar van Co Jackso
4,0
The Scientist schreef:
Zou wel eens interessant zijn, kijken of de gemiddelde beoordeling van mensen die Sunday Morning als favoriete nummer hebben aangevinkt wezenlijk afwijkt van de Heroin-fans

Ik heb ze beide aangekruist, maar Heroin beschouw ik toch wel als het meesterwerk op dit album.

avatar van pmac
3,5
Bizarre plaat voor die tijd. In het westen van de VS was het volop zomer met de hippies met hun westcoast en psychedelica. The Velvet underground laat hier met deze in New York opgenomen plaat een compleet andere en uiterst duistere wereld horen. Historisch gezien is deze lp
top. Muzikaal gezien rammelt het nog wel wat (blikkerige productie) en niet alle nummers zijn even sterk. Niettemin een must have in je platenkast.

ps Ik heb een Duitse persing op Verve met een Amerikaanse hoes (met de banaan helaas een stukje afgepeld ). Iemand enig idee of hij zo is uitgebracht destijds? Kan er weinig over vinden.

avatar van IllumSphere
4,5
Voor mij is Nico de enige reden waarom ik dit geen vijf geef. Op All Tomorrow's Parties zorgt ze er wel voor dat het nummer nog mooier wordt, maar op de andere nummers had ze beter haar mond gehouden. De meerwaarde zie ik er niet van in.

avatar van kobe bryant fan
5,0
IllumSphere schreef:
Voor mij is Nico de enige reden waarom ik dit geen vijf geef. Op All Tomorrow's Parties zorgt ze er wel voor dat het nummer nog mooier wordt, maar op de andere nummers had ze beter haar mond gehouden. De meerwaarde zie ik er niet van in.

Hier ook, voor de rest nog steeds een fantastische plaat!

avatar
Yann Samsa
Haha, nee. Nico maakt deze plaat beter. Geweldige stem, zeker op I'll Be Your Mirror.

avatar van Gloeilamp
5,0
Yann Samsa schreef:
Haha, nee. Nico maakt deze plaat beter. Geweldige stem, zeker op I'll Be Your Mirror.


Hier ben ik het dan weer mee eens. Ik vind dat Nico dit album juist stukken beter maakt, eigenlijk ieder nummer op dit album is een schot in de roos maar de nummers met Nico vind ik meestal toch wat specialer. Een van de sterkste punten aan dit album is de afwisseling tussen Reed en Nico, dat maakt dit album voor mij ook zo fijn om te beluisteren.

avatar
Yann Samsa
Reed en Nico hebben beiden een nogal bijzonder stemgeluid. Een niet perfect stemgeluid. De éne is hees, doet bijna parlando, gaat buiten de maat; de ander is koud en toch warm, vals en toch mooi, zoet en toch schel. Love it or hate it. Het eerste in mijn geval.

avatar van Paap_Floyd
4,5
Wat weet je het toch leuk te brengen elke keer, Ferre.

avatar van herman
5,0
Over Nico:
Yann Samsa schreef:
koud en toch warm, vals en toch mooi, zoet en toch schel. Love it or hate it. Het eerste in mijn geval.

Hier nog één. Mooi gezegd, koud en toch verdomd warm. Nico weet me echt te raken, maar bij mij heeft het wel jaren geduurd voordat ik daar aan toe was. Voor mij maakt Nico eigenlijk deze plaat.

Plusjes geven vind ik ondoenlijk. Momenteel staat er eentje onomstreden bij Venus in Furs. De twee andere bij Heroin en Femme Fatale.

avatar van Rudi S
5,0
Rudi S schreef:

Nico zingt dit nummer niet slecht en zij heeft blijkbaar ook wel aanhangers brrrrr, Lou's liedjes zingen boe.

avatar van Stalin
pmac schreef:
In het westen van de VS was het volop zomer met de hippies met hun westcoast en psychedelica. The Velvet underground laat hier met deze in New York opgenomen plaat een compleet andere en uiterst duistere wereld horen.


Ruim een half jaar voor de Velvet Underground hun debuut, kwam een stelletje langharig en ongewassen mannen van bovengenoemde westcoast nou juist met hun debuutplaat die behoorlijk anders klonk...

avatar van Mjuman
Stalin schreef:

Ruim een half jaar voor de Velvet Underground hun debuut, kwam een stelletje langharig en ongewassen mannen van bovengenoemde westcoast nou juist met hun debuutplaat die behoorlijk anders klonk...


Hoe je ook denkt over Lou Reed (zijn verscheiden) én mensen die zijn werk nu draaien en becommentariëren, vind ik reclame maken voor een album van The Mothers op deze plaats bizar en ongevraagd - en dat geldt mutatis mutandis ook voor een vergelijking van bands (VU vs MoI) in de huidige setting.

avatar van ricardo
4,0
Waar maak je je druk om Mjuman!

Ik zie het meer als een muzikale evt aanvullende suggestie van Stalin.

avatar van Stalin
ricardo schreef:
Waar maak je je druk om Mjuman!

Ik zie het meer als een muzikale evt aanvullende suggestie van Stalin.


Inderdaad Mjuman...

Het is zeker niet bedoeld als reclame, maar inderdaad meer als suggestie voor iemand die de westcoast ziet als een en al peace, love en understanding.

En volgens mij trek ik ook zeker geen vergelijking tussen de 2 bands, in welke setting dan ook.

Ook geen slecht woord over Lou van mijn kant, mocht je dat vermoeden hebben naar aanleiding van mijn bericht.

Integendeel...

avatar van Mjuman
@Stalin - je bent een lekker ding - ik ervoer het als tamelijk wrang. Zappa - "fick mich, du miserabeler Huhrensohn" - zou Lou Reed-lovers soelaas bieden? Volgens mij ligt ie in zijn graf nu te schuddebuiken.

Mensen zijn nog volop bezig te beseffen wat voor impact de dood van Lou Reed voor hen persoonlijk heeft - de rouw is nog niet eens gestart. En whoppa, daar komt Stalin de troostende boodschap aanreiken: er is meer en wijst naar een artiest die - o ironie - ook al dood is

avatar
Deranged
Dankjewel Stalin.

avatar
Stijn_Slayer
Lou Reed had een hekel aan Zappa, omdat het label het niet aandurfde om twee experimentele platen tegelijk uit te brengen. De plaat van de Velvets bleef daarom liggen.

Dus Zappa was niet eerder.

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:
Lou Reed had een hekel aan Zappa


Mag jij 1 keer raden wie de persoon was die Zappa in 1995 postuum mocht inhuldigen in de Rock and Roll Hall of Fame...

Ik vrees trouwens dat deze discussie nu echt uit de hand loopt

avatar van pmac
3,5
Stalin schreef:
(quote)


Inderdaad Mjuman...

Het is zeker niet bedoeld als reclame, maar inderdaad meer als suggestie voor iemand die de westcoast ziet als een en al peace, love en understanding.

En volgens mij trek ik ook zeker geen vergelijking tussen de 2 bands, in welke setting dan ook.

Ook geen slecht woord over Lou van mijn kant, mocht je dat vermoeden hebben naar aanleiding van mijn bericht.

Integendeel...







Okay je hebt half gelijk . Zappa kon er ook wat van. In die zin kun je de Doors daar ook in betrekken. Maar de duistere en onheilspellendesfeer van the Velvet Underground was toch tamelijk anders dan de hippiesfeer die zich afspeelde rond San Francisco en Los Angeles. Evengoed bedankt voor je aanvulling.

avatar
Deranged
Ik ben dat album nu aan het luisteren, en ik vind het wel lekker eigenlijk. Mijn eerste indruk is dan ook best wel een stukje beter dan dit. Een veel rijkere twinkeling in de composities. Maar Zappa was dan ook uiteindelijk een groter muzikant dan Lou of Cale, in alle eerlijkheid.

avatar van GrafGantz
5,0
Deranged schreef:
Maar Zappa was dan ook uiteindelijk een groter muzikant dan Lou of Cale, in alle eerlijkheid.


In alle subjectiviteit zal je bedoelen.

avatar van korenbloem
5,0
Deranged schreef:
Ik ben dat album nu aan het luisteren, en ik vind het wel lekker eigenlijk. Mijn eerste indruk is dan ook best wel een stukje beter dan dit. Een veel rijkere twinkeling in de composities. Maar Zappa was dan ook uiteindelijk een groter muzikant dan Lou of Cale, in alle eerlijkheid.


hoe was zappa een grote invloed? dit album is in 1966 al opgenomen, maar later pas uitgebracht. de instrumentatie is beinvloed vanuit La Monte Young, fluxus en John Cage. Cale komt uit de new york avantgarde traditie. En muzikaal gezien hoor ik geen overeenkomsten met de vroege zappa (Freak out)

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 16:51 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 16:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.