Brian Eno - Another Green World (1975)

Rock / Electronic
Label: Virgin

1. Sky Saw (3:27)
  2. Over Fire Island (1:51)
  3. St. Elmo's Fire (3:02)
  4. In Dark Trees (2:31)
  5. The Big Ship (3:01)
  6. I'll Come Running (3:50)
  7. Another Green World (1:41)
  8. Sombre Reptiles (2:21)
  9. Little Fishes (1:34)
  10. Golden Hours (4:00)
  11. Becalmed (3:56)
  12. Zawinul / Lava (3:00)
  13. Everything Merges with the Night (3:54)
  14. Spirits Drifting (2:36)
avatar van Linius
Zat net Me and Earl and the Dying Girl te kijken en werd verrast met maar liefst drie nummers van deze plaat. The Big Ship zal na die film nooit meer het zelfde klinken. Zeer goede toepassing van zijn muziek.

Zawinul/Lava heeft in de verte al wel wat van 1/1 op Music for Airports.

Eno op een heel andere toer. Geen ''Roxy Music'' meer te bespeuren op dit hele fraaie album.
Een soort Minimal Music is er voor in de plaats gekomen.
Smaakvolle, meestal korte collages van aparte sounds horen wij hier. Een uitstekend gelukt experiment imo. Maar ook een aantal nummers met meer kop en staart.
Wat mij opviel is de tijdloosheid van het geheel. Niet zozeer een plaat die in de 70's gemaakt zou hoeven zijn.
De relaxte percussie, af en toe functioneel gitaarwerk van voornamelijk Robert Fripp ( weer zo herkenbaar) maar tevens van Eno, die ook de vocalen voor zijn rekening neemt. Maar het is over het algemeen een instrumentaal gebeuren.
Een duidelijke richting naar Ambient en dat was iets waar hij wel even mee doorging.
Over de coherentie kun je inderdaad discusseren. Een heel duidelijke lijn is er niet te bespeuren, maar toch heeft elk werkje hier iets bijzonders. Nergens geen gefreak of drukke toestanden, maar meer de kunst v/h weglaten.
Duidelijk ook experimenten met gitaar en pianosounds en synths.
Another Green World is een vredige plaat, bol van creativiteit en als geheel een zeer fascinerende luistertrip.
Nogmaals, zijn tijd vooruit.

Met medewerking van John Cale, Phil Collins, Percy Jones en de al eerder gemoemde Fripp.

prachtige plaat van deze geluidstovenaar. Net als de vorige soloplaten boordevol verrassingen en juweeltjes. En nu nog mooier: zeer recent geleden zijn de eerste 4 solo albums van Eno op dubbel LP (180 grams vinyl) op half speed en dus op 45 rpm af te spelen. Dat is extra genieten, helaas wel vaker uit de stoel om de lp's om te draaien cq te verwisselen. Maar dacht geeft je weer even tijd om deze muziek te verwerken.