The War on Drugs - I Don't Live Here Anymore (2021)

Label: Atlantic

1. Living Proof (4:53)
  2. Harmonia's Dream (6:26)
  3. Change (6:04)
  4. I Don't Wanna Wait (5:13)
  5. Victim (6:00)
  6. I Don't Live Here Anymore (5:27)
  7. Old Skin (4:52)
  8. Wasted (4:10)
  9. Rings Around My Father's Eyes (4:17)
  10. Occasional Rain (4:54)
avatar van AOVV
Waar ik dat ten tijde van Slave Ambient en Lost in the Dream (nog) niet voor mogelijk had gehouden, en ik bij voorganger A Deeper Understanding de eerste tekenen aan de persoonlijke wand zag, is het dan nu zover: het nieuwe album van The War on Drugs slaagt erin me - ook na meerdere luisterbeurten - haast compleet onverschillig te laten.

Het begint nog wel goed met die mooie opener, en dan het jachtige Harmonia's Dream. Ik merk dat het doorgaans de jachtig klinkende songs zijn die ik waardeer bij de band van Adam Granduciel, al is het wondermooie Thinking of a Place wellicht een uitzondering. Daarna hoor ik vooral songs die me helemaal niets doen, ze mogen dan nog zo valkundig in elkaar gestoken zijn (en dat geloof ik echt wel). De titelsong weet bovendien wel wat op te wekken, maar dat is dan eerder irritatie, omdat die song al het stadionrock-opsmuk niet nodig heeft. En dat koortje vind ik al helemaal niets.

Wat me vooral opvalt, is dat ik met het voortschrijden van de nummers steeds verder wegzak in een soort drijfzand van onverschilligheid, en geen van de songs erin slaagt me eruit te trekken. Die uniforme sfeer die hier eerder werd aangehaald, zal daar misschien voor iets tussenzitten, daar kan ik goed inkomen. Ik begin zelfs te denken dat het openingsnummer niet per se beter is dan de andere tracks, maar dat in mijn beleving zo voelt omdat het de opener is. Ik bedoel maar: zet 1 van die andere songs vooraan, en ik vind 'm wellicht gewoon prima.

Een dubbel gevoel, dus. Dat vraagt om een score die daarbij past.

3 sterren

Occasional Rain is wel weer een prachtige afsluiter, zoals In Reverse dat ook was op LOITD.

Mijn gevoel bij deze band is bevestigend. Grote publiek was al binnen en dat zal niet weggaan, integendeel.

Maar het overrompelende, de levensbepalende nummers zijn er niet meer. Zoals het gevoel bij een zotte verliefdheid. Maar die songs hebben we toch maar mooi gehad in de tennies.

Volwassen en dus ook een tikkeltje saai.
Deze band is over zijn artistieke piek, maar niet qua populariteit.

avatar van harm1985
Lekkere plaat, maar heeft in tegenstelling tot de voorganger geen nummer dat me echt grijpt, zoals Pain of Thinking of Place. Nou, misschien de titelsong.

avatar van DjFrankie
Inderdaad geen uitschieters maar plaat luistert lekker weg. Geen rare zijsprongen, misschien iets meer poppy maar kan deze band nog steeds waarderen.

avatar van Homer
Een van m’n favoriete bands van de afgelopen jaren. A Deeper Understanding en Lost In The Dream nog met 5 sterren beloond.
Maar helaas. Dit album weet me echt niet te raken. Living Proof is een veelbelovend begin, het tweede nummer is ook erg goed, maar dan begint de gezapigheid de overhand te krijgen.
Wel 3 sterren, omdat de muziek an sich goed is. Maar voor mij is dit album een tegenvaller.

Leuke achtergrond muziek. Album kabbelt voort. Haalt het inderdaad bij lange na niet bij zijn voorgangers...

Dit album kabbelt juist minder voort dan de voorgangers. Sommigen noemden het juist Ziggo Dome rock of zoiets.

avatar van Dirruk
In Amerika is de term "Madison Square Garden Rock" ook al gevallen rond dit album.

avatar van philtuper
Hier in Limburg hebben ze het al over 'Dark Gothic Doom Industrial Pop Rock'.

avatar van johan de witt
Verhoogd naar 4,5.
Als album hun beste vind ik.
Van begin tot eind boeiend en ook echt een geheel, prachtig.

Hier in Limburg zeggen. Misschien wel hun beste album!!

avatar van Venceremos
En in Groningen hebben we 'm nog steeds niet gehoord.

avatar van El Stepperiño
Ik ben dus helemaal verslaafd aan het titelnummer. Ik weet niet wat het is, kan het blijven luisteren! Rest ook dik in orde, en wellicht zelfs een groeiplaat. Waar het de één niet raakt, gaat deze juist steeds meer onder mijn huid zitten. Begin met 4*

avatar van Rudi S
Brabant vindt het eigenlijk ook wel hun beste album .

avatar van Alicia
Zuid-Holland vindt 'm ook erg goed. Ja, tis de meest verslavende TWoD zelfs!

avatar van Cor
Cor
Mmmm, gevalletje moeilijk dit. Bij de eerste beluisteringen overheerste 'mwah', daarna toch wel waardering voor de zorgvuldig gecomponeerde en geproduceerde songs, waar elke keer kleine laagjes ingekleurd worden. Maar de totaalindruk maakt nog niet dat ik na een draaibeurt al verlangend naar een restart uitkijk. Mooi, verzorgd, maar ook voorspelbaar en niet overal even spannend. Maar een ruime voldoende is dit zeker.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Noord Holland neigt ook naar een hoge score.

Ach. Zoveel meninkjes. TWOD is gewoon retro. Kwa kleertjes, presentatie, instrumentarium, composities, zang etc etc. Ze zijn al met de groten der aarde vergeleken. Ik kan er intens van genieten. In Yankiestan noemen ze zoiets een 'Tight Band'. Volledig terecht. Hoe mooi (vaak) melancholisch en zéker live een lust voor het oor. Niet voor niets is hun recente live registratie beoordeeld met een 4,2. En volledig terecht.

Wat mij betreft is dit album een tikkeltje minder dan de 2 voorgangers, anders, maar desalwelteplus 5*.
Wat zijn nummers als Harmonias Dream & I Don't Wanna Wait toch wederom van een ongekende schoonheid. Living Proof bevestigt mijn mening als retro-band. Prachtig vaag clipje.

Mag ik TWOD een tip geven? Maak meteen opnames van het concert. En laat de mensen die registratie (na ff wachten) mee naar huis nemen. Zoals Underworld jaaaren geleden deed. Magistraal!

avatar van Monsieur'
Zwolle vindt dit zeikerige Fanta-reclame muziek. Denk dat Giel hier wel weer een stijve van krijgt.

avatar van hmaeghs
Dit album is meer van hetzelfde.
En dat is fijn.
En dat is vertrouwd.
En de volgende keer graag wat anders.

avatar van dynamo d
Grandioos album, dat voor mij vooral na het eerste nummer echt in een flow losbarst!

avatar van SirPsychoSexy
Venceremos schreef:
En in Groningen hebben we 'm nog steeds niet gehoord.
Gelderland idem. Als het voortbouwt op de vorige 2 zoals de recensies aangeven, dan kunnen we ons niet voorstellen dat dit bijzonder goed gaat binnenkomen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wel overwegend positieve kritieken op dit album.
Nog te weinig geluisterd om een definitief oordeel te vellen.
Ben pas bij Lost In The Dream ingestapt bij deze band.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoor de voorganger Slave Ambient klinkt.

Deze Amerikaanse rock band groeit verder naar grote hoogtes met dit album. En hoor ik in de titeltrack nu ook de Simple Minds?

avatar van Eveningguard
In het begin helemaal weg van deze band, maar ook ik moet nu toegeven dat de kwaliteit van de albums met de tijd minder lijkt te worden. Lost in the dream is van een dikke 5 sterren naar 4 sterren gegaan bijvoorbeeld.

Best mooi dit maar het is wel heel erg veel van hetzelfde weer. Tekstueel valt het allemaal niet erg in de smaak ook.

avatar van sj0n88
Een meer dan aardig album, maar haalt het wat mij betreft bij verre niet bij de twee ijzersterke voorgangers. Hoewel ik het album graag opzet, zijn er maar weinig nummers die me echt van de sokken blazen. Enkel I Don't Wanna Wait en I Don't Live Here Anymore komen boven het maaiveld uit.

sj0n88 schreef:

Tja als je vindt dat nummers zoals Living proof of Harmonia's dream niet boven het maaiveld uitkomen... Onbegrijpelijk . Ofwel hebben we een andere definitie van maaiveld.