Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van Stalin
freakey schreef:

Beefheart had o.a. John French als zijn "secretaresse" zeg maar....

Ik heb John French zijn geweldige boek in mijn bezit en ik denk dat Trout Mask Replica zonder zijn aanwezigheid toch heel anders had geklonken.

John was tenslotte de man die de krankzinnige hersenkronkels van Don moest zien om te zetten naar muziek en dit ook nog weer eens moest zien duidelijk te maken aan de andere leden van de groep...

Waarvoor hulde

kiriyama
Inderdaad, fans van de kapitein moeten eens naar de 'Grow Fins' boxset luisteren. Daar staat een piano worktape op van het nummer 'Evening Bell' dat op ICFC staat. Prachtig om zo'n skelet van een nummer te horen en dan het eindresultaat. Zonder French had TMR idd. heel anders geklonken, wel vraag ik me dan meteen af of het ook per definitie minder had geklonken. De Piano worktape vind ik namelijk wel beter dan het uiteindelijke nummer.

avatar van harm1985
freakey schreef:

Onze kaptein kon natuurlijk wel als geen ander aan andere duidelijk maken hoe hij zijn verzonnen bliepjes achter elkaar wilde hebben... = ook componeren.

Vergelijk het maar met iemand die niet kan schrijven en het hele verhaal opdreunt aan iemand die het voor hem opschrijft, de verteller is hier dan toch wel de schrijver van het verhaal nietwaar?

Beefheart had o.a. John French als zijn "secretaresse" zeg maar....

Zong/neuriede Michael Jackson zijn demo's ook niet in?

avatar van Stijn_Slayer
harm1985 schreef:

Zong/neuriede Michael Jackson zijn demo's ook niet in?

Ik geloof het wel. Zelfde idee als Boudewijn de Groot die de arrangementen voorzong. Met zang en uitleg kun je iemand best duidelijk maken hoe je het wil hebben. Je moet alleen zorgen dat degene die het omzet in een partituur een uitstekend muzikaal gehoor heeft, en dit om kan zetten in concrete noten, accenten, maatsoorten en tempo's.

avatar van Arrie
Wat berichten verwijderd. Sorry orbit, hoewel ik het enigszins met je eens ben, gelieve een wat vriendelijkere en minder aanvallende toon aan te slaan (en dat geldt ook in mindere mate voor kiriyama, dat bericht kan idd wel wat bot aankomen).

Overigens vind ik niks verbazingwekkends aan interviews lezen van artiesten die je niks vindt, ik doe het zelf ook. Maar laten we het over Captain Beefheart en zijn magische band hebben!

avatar van niels94
Ik heb hem binnen Heb hem nog een keer helemaal geluisterd en de 4,5* staat als een huis. Het was even wennen maar nu kan ik echt genieten van dit album, er zijn heel erg weinig albums die mij 80 minuten weten te boeien, deze kan het.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week hier in het forumtopic 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

Captain Beefheart (Don Van Vliet) heeft de muziekwereld meer dan 15 jaar geleden (in 1999, sic) de rug toegekeerd om zich volledig op zijn schilder- en tekenwerk toe te leggen, maar zijn stempel op de rock blijft onuitwisbaar. Deze vriend van Frank Zappa (de producer van Trout Mask Replica) keerde de bluesmuziek binnenstebuiten en bracht blues met de mentaliteit van de freejazz. Het resultaat werd als avant-gardisch beschouwd, zozeer zelfs dat de leden van The Magic Band nadien nog moeilijk aan de slag konden in een 'gewone' rockcontext. Trout Mask Replica is onmiskenbaar Beefhearts meesterwerk. Een tegendraadse ritmiek, hectische blazers, gitaren die je op het verkeerde been zetten. Dit is muziek die moeite vergt, maar het genot achteraf is dubbel zo groot. Captain Beefheart is een mythomaan. Zo beweerde hij dat hij de achtentwintig songs van deze dubbelelpee op iets meer dan acht uur op de piano had gecomponeerd, wat door de leden van zijn Magic Band nadien is ontkend. Het belang van de groepsleden voor de muziek is overigens niet te onderschatten. De sterkte van Beefheart zelf zijn 's mans fantastische, ongepolijste zang én de teksten. Want hoe geniaal zijn muziek ook was, de captain schreef schitterende teksten, over allerlei thema's zoals ecologie, de holocaust, vrouwlijk sex-appeal of verraad.
(bron: DM, De Cultuurkenner, 1999)

avatar van willemmusic
Hoe rijk deze verzameling fantastische songs wel niet is, wordt duidelijk in uitvoeringen van anderen òf een andere uitvoering door de Captain zelf, luister en huiver bij deze versie van Orange Claw Hammer ,
met dank aan Stalin(de MuMe-er) !

avatar van The Scientist
avdj schreef:

Met dit album weet ik het niet. Ik hoor vooral avant-garde achtige blues en jazz. Tel daar een bizarre zanger bij op en je hebt geen dertien-in-een-dozijn album. Vraag is of het dan ook geniaal is? Als ik met mijn telefoon bliebjes produceer en er een drummer bij haal ben ik zeker ook briljant?

Mogelijk, ik ben er wel erg benieuwd naar, ik hooop wel enige gevoelsmatige expressie te horen in je bliepjespatroon.

Bij deze plaat gaat het voor mij een beetje om de algemene sfeer die er hangt.. Als ik razend aandachtig naar elke seconde van de plaat ga luisteren ben ik na 5 minuten zo gek als een deur..

Om gewoon de muziek in zijn geheel te bevatten, eventueel onder het genot van een hapje en een drankje, en wellicht een goed gesprek.. dat werkt echt, dan wordt de gekheid aanstekelijk, zeer vermakelijk, en heerlijk ontspannend.. En dan bevat ik ook dat hij zijn expressies op een aparte maar knappe manier vormgeeft, die ook zeker een hoop charme heeft

avatar van Rudi S
Einde jaren 70 druk in de New wave wroetend kwam ik in aanraking met Captain Beefheart.
Mooie albums als Clearspot maar vooral het 5 sterren album Shiny Beast.
In 1980 kocht ik n.a.v. mooie kritieken het sterke Doc at the radarstation.
Veel bands die ik toen goed vond dweepte met Trout Mask Replica, dus dat werd de volgende.
Gewaarschuwd kocht ik deze zonder hem vooraf te beluisteren.
Ik denk nu ook dat als je al niet een beetje Howling Wolf en/of Ornette Coleman hebt ingenomen, dit album je zwaar op je dak valt.
Het is een soort van blues en Jazz door een Beefheartmolen gedraaid.
Iemand heeft ooit eens tegen mij gezegd dat ik dit album gewoon niet begreep, en dat klopt.
Ik heb eigenlijk jaren zitten wachten totdat de beeldende kunstenaar Don van Vliet de wereld zou gaan vertellen dat dit album een grote grap was (echter helaas R.I.P, misschien zit er ergens in een schilderij nog een briefje o.i.d.).
Achteraf denk ik dat er ook veel bands met dit album liepen te pronken zonder er iets van te hebben gehoord.
Nu ben ik in het kader van het topic 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
voor de zoveelste keer aan dit album begonnen.
Leuk zijn de verhalen er omheen van o.a. producer Zappa en de bandleden.
Zo was de band min of meer 8 maanden op water en brood opgesloten in een huis om dit album uit het hoofd te leren.
Vrijdags werden er boodschappen gedaan en de uitgehongerde bandleden werden zelfs weleens opgepakt wegens winkeldiefstal volgens Zappa.
Deze link naar een docu heeft een bepaald deel wat over dit album gaat, erg leuk.
Het album zelf, de liedjes!
Trout Mask Replica bevat zeker sterke nummers;
Moonlight on Vermont is zelfs geweldig goed , maar is wel meteen het nummer wat het dichts bij conventionele pop / rock muziek staat, ik kick ook altijd op het einde (Old time religion).
Ook nummers als Frownland, Dachau Blues, wild life, She's too much for my mirror, wild life en The Blimp kan ik wel waarderen.
Maar dan gaat het toch echt fout , nummers als:
Fallin'Ditch, Ella Guru (sorry hoor), Hobo chang ba, Dali's car , Neon meat dream of a Octafisch, Well en When big joan sets up vind ik niet bepaald een plezier om te beluisteren.
Ik geef het album nu dus definitief op en groet iedereen die hier plezier aan beleeft.

hierbij de link naar de TV docu ;
Captain Beefheart | Online Documentaries - online-documentaries.tv

avatar van freakey
Kijk, da's tenminste iemand die begrijpt dat ie het niet begrijpt....

avatar van Rudi S
Blij dat wij tenminste elkaar begrijpen

avatar van Kronos
Ik begrijp dit album ook niet maar beleef er wel veel plezier aan.

@Kronos, geluksvogel.
Ik zou dit album ook zo dolgraag goed willen vinden .

Waarom?

avatar van Deren Bliksem
Ik denk omdat hij dan een album thuis heeft die hij wel leuk vindt in plaats van een album die hij niet leuk vindt. Dat is toch niet zo raar?

avatar van Cabeza Borradora
Om dat vervelende gevoel weg te krijgen dat hij iets "mist" wat anderen wel vatten??

Cabeza Borradora schreef:

Zoiets,maar ook omdat ik ook al heel wat tijd in het album heb gestoken om het kwartje te laten vallen.
Ik vind diverse Beefhearts wel goed, maar deze niet zo.
En ik vond het er zo ook wel leuk staan, niet te serieus het is maar een plaatje.

avatar van freakey
Ik ben als jochie van een jaar of 16, 17 verslaafd geraakt aan Zappa platen Zoot Allures en Roxy & Elsewhere die een oom van me altijd liet luisteren, dit overigens nadat een muziekleraar ons in de brugklas Plastic People liet horen, om er prompt bij te vertellen dat dat veel meer was dan het toen populaire ABBA ......

Ik werd toen door een oudere vriend van me bijgespijkerd in Zappa land... dus ook Beefheart.... hij zei ook altijd dat Trout Mask Replica Beefheart's finest hour was maar dat ik beter het toen redelijk nieuwe Doc at the Radarstation en Shiny Beast kon proberen...

Omdat ik toch wel erg benieuwd was naar Trout Mask Replica heeft ie die voor me op een tapeje gezet..... ik vond het helemaal niks....
Zeker de eerste 30 keer luisteren was een worsteling om er doorheen te komen.

Gaandeweg begon hier en daar het kwartje toch wel te vallen... Toen de cd uitkwam heb ik toen ook gekocht omdat ik in de loop va n de jaren redelijk verknocht was geraakt aan het aparte geluid van de plaat.... Sinds ik die cd in bezit heb is dit alleen maar meer geworden en is het uiteindelijk, na 25 jaar, uitgegroeid tot een van de hoogtepunten in mijn (toch niet misselijke) cd verzameling...

Ik wil maar zeggen, some things take time....

En voor hetzelfde geld valt dat kwartje nooit hoor, het blijft een vreemde plaat....

freakey schreef:
Zeker de eerste 30 keer luisteren was een worsteling om er doorheen te komen.

Dit is toch een spelfout of grap neem ik aan!
Als je dit serieus meent doe je je usernaam wel eer aan.

Dank je...

avatar van Kronos
Ik heb deze toch ook al wel best vaak gedraaid. Zijn drie laatste albums vond ik vrijwel meteen goed. Trout Mask Replica kwam me nogal vaag over. Maar door de jaren heen ben ik het steeds beter gaan vinden. Het is een rijk album waarop veel te ontdekken valt. In de nummers met alleen maar zang komt de stem van Captain Beefheart bijzonder goed tot z'n recht. Soms is het eerder een vreemde manier van praten dan zingen, maar juist dan valt op hoeveel muzikaliteit er in die stem zit.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Music4ever schreef:

Dit is toch een spelfout of grap neem ik aan!
Als je dit serieus meent doe je je usernaam wel eer aan.

Wel, het is natuurlijk wel een plaat met ontzetten veel nummer en een achterlijk lengte. Ik denk dat ik me ook aan de zijde van Freakey schaar en zeker kan beamen dat deze plaat pas na zeer veel luisterbeurten haar geheimen prijsgeeft.

avatar van willemmusic
Een jaar of zo nadat-ie uitgekomen was, kon je 'm vinden in de ramsjbakken van de Bijenkorf voor 4 harde guldens, toen voor mijn budget aanschafbaar. Ook ik heb hem veel gedraaid om te ontdekken met een ruwe ongeslepen diamant van doen te hebben. Ik geniet er nog steeds van na al die jaren, maar ik kan hem niet meer in zijn geheel draaien zonder het gevoel te krijgen zes koppen driedubbele ristretto achterover te hebben geslagen .
Dus, neem deze raad aan van een oude Beefie : wees voorzichtig met deze doos bonbons, als je teveel eet, worden ze niet lekker meer.
Of als je de dubbel-lp hebt : beperk je tot één kant per luisterbeurt.
Anders komt deze plaat, zoals zovaak gebeurt, hoog op de lijst "Minst Gedraaide Meesterwerken" !

avatar van Deren Bliksem
Ben het dus helemaal met jou en maartenn eens, dit album duurt te lang. Aan de andere kant is dat ook best wel weer een charme bij sommige artiesten. En ja, de Cap is zo'n artiest.

Deren Bliksem schreef:
Ben het dus helemaal met jou en maartenn eens, dit album duurt te lang.

Niet te lang, want alles past binnen zijn concept, maar de kost is te zwaar!

avatar van pygmydanny
Destijds door de lezers van MOJO als beste gekozen in How To Buy Captain Beefheart:

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

avatar van Stijn_Slayer
Wat een achterlijk blad is MOJO. Er zijn zat voorbeelden van Beefheart fans die TRM te ver vinden gaan, maar juist wel van albums als Safe as Milk houden. Als je als eerste TRM hoort, en dat bevalt niet goed, dan is de kans klein dat je nog een ander album van de kapitein gaat beluisteren.

Deze wordt toch algemeen beschouwd als de beste van Captain Beefheart, volkomen logisch dus dat MOJO deze op 1 staan heb. Zou achterlijk zijn deze niet op 1 te zetten...............