Arctic Monkeys - The Car (2022)

Label: Domino

1. There'd Better Be a Mirrorball (4:25)
  2. I Ain't Quite Where I Think I Am (3:11)
  3. Sculptures of Anything Goes (3:59)
  4. Jet Skis on the Moat (3:17)
  5. Body Paint (4:50)
  6. The Car (3:18)
  7. Big Ideas (3:57)
  8. Hello You (4:04)
  9. Mr. Schwartz (3:30)
  10. Perfect Sense (2:47)
avatar van Juul1998B

Even uit interesse hoor, niets persoonlijks of aanvallends.
Op ieder nieuw album van een grote artiest reageer je met 1 ster en meestal met ''ze kunnen er beter mee stoppen'' of zoiets als wat je nu zegt.

avatar van coldwarkids
There’d Better Be A Mirrorball en Sculptures Of Anything Goes behoren tot een van de beste Arctic Monkeys tracks. Wat een behoudende sfeer!

avatar van davevr
Juul1998B schreef:

Puur uit interesse waarom je veel albums zo matig vindt.

Ieder zijn ding hé. Wat mij opvalt is dat sommigen (en ik bedoel niet jij hé Michiel) heel kritisch zijn op dit en maar doorgaan over " ik geloof hem niet" of zo, maar elke scheet die Cave laat krijgt 5*. Moest Cave dit gezongen hebben was t waarschijnlijk de plaat van t jaar op mume. Ik denk dus dat we de intrinsieke waarde van scores op mume niet moeten overschatten. Mensen, ik ook, hebben een persoonlijke voorkeur of and met iets of iemand. Er is hier een sterke voorkeur voor (indie) rock en alles dat daar buiten valt krijgt sowieso minder.

avatar van Hangtieniedanstaatie
Dit kun je luisteraars niet aandoen. Zelfs niet je hondstrouwe fans.

Aldus de man die '06 SexLijn Hits' en verder louter Spaanse muziek, 'electronic' en scores 5 sterren geeft.

In het begin is het wennen. Maar nu de plaat in een soort loop op staat, begin ik er erg van te houden...Achteloos werkt muziek soms het best. Dus toch liftmuziek? Kiddin'
Alex Turner stelde zich nooit zo bloot.
Een 21 eeuws icoon als geen ander. Koesteren.

davevr schreef:

Wie is Cave?

Hangtieniedanstaatie schreef:

Juul1998B schreef:

Puur uit interesse waarom je veel albums zo matig vindt.

Er zijn ook artiesten die juist moeten doorgaan. Zelfs grote en oudjes. Wat Tom Jones, Willie Nelson en recentelijk Jean Michel Jarre de laatste jaren ten gehore brengen smaakt gewoon naar nog meer ( Jammer dat Vangelis recentelijk is overleden. Zijn laatste album uit 2021 was erg goed).

avatar van Hangtieniedanstaatie

Dan lees je zeker niet al mijn bijdrages.

Ik lees je bijdragen altijd en ik kom tot dezelfde conclusie als Juul1998B.

ohmusica
Een zeer klassiek songalbum met heel veel referenties naar de rijke pophistorie. Enkele pers. kanttekeningen hoewel ik het geheel goed kan waarderen en de plaat heeft zeker heel sterke kanten. 1. De zanger doet zijn uiterste best om het heel goed te zingen en komt een heel eind, maar deze songs smeken om een prachtstem met veel soul. 2. De strijkers vind ik hier en daar wat overdadig, in elk nummer komen ze wel terug.. 3. Ik mis wat rafeltjes of dat het echt spannend of beetje ongewoon wordt.

Het is allemaal een kwestie van smaak (perceptie, beleving, appreciatie danwel in mijn geval vergevingsgezindheid) om hier helemaal voor te gaan.

avatar van SOAD
Het album begint wat te groeien. Aan de ingehouden zang moet ik nog steeds wennen, al is me dat op het vorige album ook nooit echt gelukt. Zo'n nummer als Tranquility Base is naar mijn mening daardoor echt om zeep geholpen.

Hoogtepunten zijn voor mij gek genoeg "Hello You", met die fijne strijkers, en "Body Paint".

"Sculptures of Anything Goes" voel ik niet zo. Ik hoor wat ze willen. Een dreigend sfeertje onder een diepe synth, en normaal zijn dat juist de nummers waar ik gek op ben maar nu hoor ik enkel wat gewauwel, kabbelt wat voort.

avatar van thelion
Langzaam verwijderen de Monkeys zich steeds verder van mijn muzikale voorkeuren.
Dit album is weer een stap verder van wat ik aangenaam vind om te horen. Het is zeker niet slecht maar stijgt ook niet meer boven de middelmaat uit. De eerste 3 albums deden dit wel en de volgende 2 waren gewoon goed en hun vorige was al niet meer je van het.

Er zit naar mijn mening te weinig "pit" in, dit gaat richting "elevator music (een term die ik in dit topic al vaker ben tegen gekomen).
Helaas hiermee kunnen de Monkeys mijn aandacht niet vast houden.

avatar van Cannabooze
thelion schreef:

Dit is gewoon een ander genre.
Voor de één geweldig. Voor de ander helemaal niks.

Veel liefhebbers van het eerste uur vinden het jammer dat de band niet over de platgetreden paden blijft wandelen.

Zelf zit ik in kamp geweldig.
Mijn eerste AM vinyl aanschaf. (Rest op cd.)

avatar van Kos
Kos
Ze worden mij wat te groovy. Rammelende gitaren mag wel weer een keertje.

Cannabooze schreef:
Dit is gewoon een ander genre.
Voor de één geweldig. Voor de ander helemaal niks.

Zelf zit ik in kamp geweldig.
Mijn eerste AM vinyl aanschaf. (Rest op cd.)

'Gewoon een ander genre' vind ik te makkelijk als verklaring waarom mensen dit niks of een stuk minder vinden. Binnen dat 'gewone, andere genre' heb je echt enorm sterke albums met zangers die zich daar helemaal in thuis voelen (maar waarvan ik nu al weet dat het AM publiek dat dit album goed vindt die andere albums maar zo zo zullen vinden). Bij mij komt dit niet helemaal lekker over, juist vanwege dat andere genre vind ik het een prima album, maar Turner overtuigt mij hier niet echt qua zang en dat is jammer, want ik ben dol op dit soort muziek. Ik mis denk ik een vleugje drama dat hier gewoon goed bij past en achterwege blijft. Had ik dat ervaren dan was ik helemaal met dit album weggelopen denk ik.

Dan lees je zeker niet al mijn bijdrages.

Doe toch normaal met je 1* voor dit album. Je kan het namelijk overdrijven.

Je kunt het natuurlijk minder goed vinden, maar dit is nou precies wat ik bedoelde met dat deze site mij soms te zuur wordt.

avatar van dj24
FoolsGold schreef:
Kan jij wellicht toelichten waarom dit album zo goed is? Persoonlijk vind ik het niets maar ben altijd oprecht geïnteresseerd in andermans mening. Wellicht zie ik iets over het hoofd en ervaar ik het album anders na nog meer luister beurten en ingevingen van anderen

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar de muzikale inkleuring van de 'lome' nummers is om van te watertanden zo mooi. Op het eerste gehoor lijkt er misschien niet zoveel te gebeuren, maar hoe vaker je het album hoort, hoe rijker de nummers klinken. Niet alleen het orkest, maar ook de band mag zich op subtiele manier uitleven. Gitaarsolo's zijn spaarzaam, maar zeer functioneel. Als je I Bet You Look... overigens verwacht, dan kom je waarschijnlijk wel bedrogen uit. In die zin is het natuurlijk ook minder een Arctic Monkeys, maar meer een The Last Shadow Puppets album. Je kunt er heerlijk bij wegdromen, zonder dat het slaapverwekkend wordt. Het album doet me overigens heel erg denken aan Burt Bacharach. Het lijkt alsof zijn geest rondwaart in elk nummer. Heel erg benieuwd hoe een samenwerking zou klinken?!

Na aanvankelijk wennen ben ik lyrisch. Plaat op repeat deze zaterdag.

Kos schreef:
Ze worden mij wat te groovy. Rammelende gitaren mag wel weer een keertje.

Las net een interview met Turner dat gedacht is aan een rock-plaat eind 2019,maar het leek een andere richting uit te gaan.

Btw, AM uit 2013, die was pas groovy..

avatar van bver
gerre schreef:
Na aanvankelijk wennen ben ik lyrisch. Plaat op repeat deze zaterdag.

Hetzelfde hier!

Matig enthousiast in het begin, maar kan er nu niet genoeg van krijgen. Heb ook net dezelfde ervaring als dj24, hoe vaker je het album hoort, hoe rijker de nummers klinken.

Vraag me alleen wel af hoe ze dit live gaan overbrengen. Subtiele details gaan waarschijnlijk verloren gaan en hoe gaan ze de balans vinden tussen het oude en het nieuwe werk?

En hij zong nooit beter. Mensen zijn gewoonte-dieren eh..
Aerodynamic, jij houdt van strijkers toch eh..Geef het toch nog een kans.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
There'd Better Be a Mirrorball vind ik echt een pareltje, die melodie blijft in je hoofd rondzingen. En sterke zang van Alex Turner, snap de kritieken daarop niet zo goed.

avatar van remcodurez
Ik hoor er zelfs wat Arcade Fire van hun eerste albums in.

Productiegewijs goed, zangtechnisch ook op punt, in tegenstelling tot wat anderen beweren. En in de subtiliteit zit inderdaad voldoende moois verscholen.
Ik vermoed dat de lage stemmen gewoon van moeilijke klanten komen die, of teleurgesteld zijn, of gewoon moeilijk willen doen. En voor sommige zal het kwartje gewoon nog moeten vallen, is wel eigen aan dit type muziek.

avatar van Roxy6
Dit kun je luisteraars niet aandoen. Zelfs niet je hondstrouwe fans.

Ik ben het met West eens dat dit behoorlijk stupide is. Een album 1 ster geven met daarbij een idiote tekst waar niemand wat mee kan.

Wanneer je de totaalscore op die manier naar benden brengt, wees dan in ieder geval ook zo stoer om er een inhoudelijke reden bij te geven.

Onder veel AM followers van het eerste uur zijn de meningen verdeeld, dat is ook heel logisch gezien de afslag die de groep heeft gemaakt van hun oorspronkelijke fraaie gitaar gedreven songmateriaal.

Een groot aantal meningen hier komt ook van mensen die het album wel de kans geven die het verdient en die blijken vaak na meerdere luisterbeurten met positieve bijstellingen van hun eerste indruk te komen.

Ik volg de AM en ook de TLSP vanaf het begin en heb grote bewondering voor het lef, de klasse en gedrevenheid waarmee Alex Turner en zijn kompanen hun eigen oeuvre vorm geven.

Dit album moet ik nog goed beluisteren maar weet nu al dat het een absolute groeier is.

west schreef:

Deze site bestaat al wat jaartjes en dit is niks nieuws hoor west, dat is altijd al geweest dus dan zou deze site altijd al zuur zijn geweest: onder welke steen heb jij gelegen al die jaren?

Jij bent trouwens zelf ook wel een zure.... Sigur Rós - Kveikur 1,5*? Voel eens aan je hoofd: 4,5* hoort die te krijgen

gerre schreef:
En hij zong nooit beter. Mensen zijn gewoonte-dieren eh..
Aerodynamic, jij houdt van strijkers toch eh..Geef het toch nog een kans.

Ik zeg niks over zijn zang kwaliteiten he. Ik vind het ietwat saai of ik mis net even dat kleine beetje extra (geen idee). Geef mij maar wat meer pathos in de vorm van Almond of Walker om er twee te noemen (er zijn er meer). Dit is meer Bowie-cool (alhoewel ik die meer venijn vind hebben wat hem zo interessant maakt) en in de combinatie met deze zeer rustig kabbelende nummers pakt mij dat minder. Nogmaals: je zal mij niet horen zeggen dat ie niet goed zingt of zo. Misschien ook net iets te weinig uitspattingen en doorlopend ingehouden wat op den duur niet meer zo werkt. Zou ook kunnen.

En wat zeg ik nou over de muziek en de nummers? Bevalt me uitstekend omdat ik van dit soort muziek hou. Juist ja. Wel lezen natuurlijk Daarom staat het gewoon netjes op 3,5*. Het zou hoger uitpakken als de combi zang en genre mij meer zou bevallen. Misschien dat nog meer draaibeurten (momenteel staat de teller op 5) nog een halfje extra oplevert terwijl dit soort albums het ook tot 4,5* zouden moeten kunnen schoppen bij mij omdat het in mijn straatje past, daar staat dus een rem op (net die voor mij ontbrekende vonk).

Ik hoor dus niet tot het 'anti-kamp', en al helemaal niet tot de teleurgestelden (ik heb geen verwachtingen van deze band omdat ik er nooit een groot fan van ben geweest). Ik constateer slechts en dat heeft met mijn eigen smaak te maken (goh!). Dat anderen dat vaak nogal lastig vinden (ikzelf soms ook) en dan er tegenin gaan dat het niet zou kloppen is zoals altijd wel weer duidelijk, wat je ook van een album vindt: goed of slecht of ergens daar tussenin. Dan blijft er slechts één conclusie over: kwestie van smaak

Het is hier qua discussie een beetje als bij Chloë & the Next 20th Century van Father John Misty (laat ik daar dan weer wel enorm warm voor lopen).

avatar van Roxy6
Toen Alex Turner in 2016 met The Last Shadow Puppets - Everything You've Come to Expect uitbracht was ik direct helemaal om, ik heb dat album dat jaar veel gedraaid. Ik idee toen al was dat dit ook wel eens de richting zou kunnen worden waarop de AM zich zouden ontwikkelen.

In 2018 Brachten de Arctic Monkeys Tranquility Base Hotel + Casino uit, dit album moest ik eerlijk gezegd wel de nodige draaibeurten geven, maar het kwartje viel wel.

Nu is er dan The Car en naar mijn bescheiden mening is dit weer een logisch vervolg op.....
Mijn vermoeden is nu dat de brug tussen AM en TLSP hiermee een stuk helderder is. Maar waar blijft Miles Kane dan in het verhaal ? de tijd zal het leren..

Roxy6 schreef:

Ik ben mijn eigen opmerkingen bij beide Last Shadow Puppets eens gaan lezen en ik zeg nu gewoon weer exact hetzelfde
Ik vond hun eerste (4*) net even leuker dan de tweede (3,5*) en ik snap dat gezien dit album helemaal. Blijkbaar is mijn muzieksmaak niet erg aan verandering onderhevig de laatste jaren

Het debuut draai ik soms nog eens, die tweede nooit meer......

ohmusica
W.b. stem, de Almonds en Walker’s die hier worden genoemd (aERodynamIC) zijn maar dun gezaaid, maar als je een album als dit maakt roept het wel enige referenties op in deze richting.

Het zure of euvel aan deze site is, dat er te snel geoordeeld wordt. Waar ik rekening mee wil houden dat het album pas een paar dagen uit is, gewenning en acceptatie gaan zeker ook nog wel een rol spelen.

Smaak is ook het vermogen je tot iets te kunnen verhouden zonder er te snel over te oordelen. .?

ohmusica schreef:
Het zure of euvel aan deze site is, dat er te snel geoordeeld wordt.

Ook dat is iets dat nooit anders is geweest. Kan je tot het oneindige over in discussie: de oeroude vraag wanneer het 'gerechtvaardigd' is om te mogen oordelen. Soms weet je iets gelijk al en soms niet. Komt ook weer de aloude tegenopmerking: er kan indien nodig altijd bijgesteld worden als je later toch ineens anders beleeft. Zolang mensen zich aan de regel 1 keer in z'n geheel beluisterd houden is het daarna lastig om te bepalen wat wel en niet terecht is. Daarbij is de ene 3,5 de andere niet en weet de één het sneller voor zichzelf dan de ander.

Iemand geeft 18 en wordt er op aangesproken,west is slechts een voorbeeld, hopelijk kan ie dat hebben, terwijl ik hem een stem zie uitdelen die in mijn ogen weer 'belachelijk' is. Is het niet natuurlijk, ieder z'n smaak. Maar we wijzen graag met vingertjes waar we hetzelfde heus ook wel doen. Dat vind ik een groter euvel eerlijk gezegd dan die eeuwige discussie wanneer iemand wel of niet zou mogen stemmen of het nog ontelbare keren zou moeten proberen: jij mag die 1* niet uitdelen, want..... ik mag dat andersom wel, want..... jij houdt toch van strijkers, dus....... Zo werkt het niet toch?!

En we reageren alleen zo bij eigen favorieten en bij andere albums zal het aan de bekende achterste roesten, dus het is selectieve verontwaardiging (ook niet gek natuurlijk).

Maar aan de andere kant: dat maakt deze site tot wat ie is. Een beetje reuring af en toe kan geen kwaad. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, om maar eens een open deur in te trappen.

Overigens een discussie die hier natuurlijk niet thuis hoort en al heel vaak gevoerd is

aERodynamIC schreef:

Zeg Eric, wij hadden het er een tijd geleden samen al over dat het hier op MusicMeter een stukje negatiever werd. Je had het er toen een beetje mee gehad.

Inmiddels vind ik het zelf nog wat erger geworden hier. Bij sommige users moet ik tegenwoordig denken aan de negatieve sfeer die je op diverse sociale media aantreft. Het zal helaas bij deze tijd horen vrees ik, maar leuk vind ik het niet.