The National - First Two Pages of Frankenstein (2023)

Label: 4AD

1. Once Upon a Poolside (3:36)

met Sufjan Stevens

2. Eucalyptus (4:24)
  3. New Order T-Shirt (4:56)
  4. This Isn't Helping (4:04)

met Phoebe Bridgers

5. Tropic Morning News (5:09)
  6. Alien (4:07)
  7. The Alcott (4:27)

met Taylor Swift

8. Grease in Your Hair (3:57)
  9. Ice Machines (4:16)
  10. Your Mind Is Not Your Friend (4:24)

met Phoebe Bridgers

11. Send for Me (4:14)
avatar van Gele Stift
Ik blijf telkens terugkomen bij het idee dat dit album door AI gecreëerd is. Gok zo dat je over een paar jaar het hele discografie van een band kan uploaden en dan zou bij the National er dit uitrollen. Of is deze AI al beschikbaar?

avatar van vinylbeleving
Gele Stift schreef:

Ik snap dat wel. Dit album klinkt gemiddeld, maar ook anoniem en flets, automatisch en zonder persoonlijkheid of 'ziel'.

avatar van jerome988
vinylbeleving schreef:
Dit is precies wat ik bij de laatste Muse had en daar werd ook over AI gespeculeerd.

Bij de eerste 6 nummers van First Two Pages of Frankenstein vind ik het bijna jammer dat ik ze te goed vind om links te laten liggen, want het begint allemaal voorspelbaar en saaiig te klinken. Bij de laatste 5 nummers hoor ik wel toekomstperspectief voor The National, al is bijvoorbeeld Grease in Your Hair praktisch een Terrible Love 2.0, zoals ik eerder plaatste.

Berninger's teksten zijn voor mij echt de ziel van de plaat, hij blijft een exceptioneel tekstschrijver. Het bijzondere aan deze plaat is denk ik dat het instrumentaal heel hedendaags is, maar de teksten lijken heel retro / jaren '80, met als makkelijkste voorbeelden Once Upon a Poolside, New Order T-Shirt, Tropic Morning News en Ice Machines. Alleen de songtitels al... Berninger haalt denk ik ook veel inspiratie van Japanse schrijvers. Zijn teksten hebben een zelfde soort levendigheid die ik ook bij Haruki Murakami zie.

Zodra we aankomende zomer in een hittegolf terecht komen kan First Two Pages of Frankenstein zomaar de ideale soundtrack blijken. Het betreffende boek zet ik ook weer iets hoger op mijn leeslijst. Stephen King sprak in zijn uiteenzetting over essentiële werken in het horrorgenre tussen 1950-1980 (Danse Macabre) ook uitgebreid over Frankenstein. Met deze gedachten blijkt dit album ineens een stuk spraakmakender dan ik op voorhand dacht.

avatar van Vert Lin
Toch een van mijn favoriete groepen, maar deze plaat is het gewoon niet. Te weinig melodie en afwisseling. De drummer laat zich in tegenstelling tot vorige platen nauwelijks horen, wel Taylor maar die behoort niet tot mijn favorieten. De eerste 2 singles zijn prima. Jammer hoor, de coldplay afslag lijkt genomen.

0,5
Wederom dramatisch slecht. Ik heb The National tig keer live gezien maar zelfs dat laat ik nu aan me voorbijgaan

avatar van ZOLTAR
Niets aan de hand plaat. Beetje saai. Beetje zoals we The National kennen. Je mist er niets aan. Je kunt hem ook links laten liggen. Kunt hem draaien en je schouders ophalen. Of nog een keer draaien en mee neuriën.

avatar van Johnny Marr
Ik vind 'm weer erg lekker maar ik snap de kritieken ook zeker wel. Het doet geen vliegje kwaad deze muziek. Moet kunnen denk ik dan.

1980Joost schreef:

Waarschijnlijk Lisa Hannigan of Mina Tindle. Die staan ook in de liner notes vermeld. Die leveren vaker bijdrages aan National platen. Alleen iets meer op de achtergrond.

Net als Sufjan en Phoebe hier dus. Stoort me dat die wel vermeld worden, hehe.

Wederom een geweldige plaat van de mannen van The National. Dat ze rustigere muziek maken dan 10/20 jaar geleden is ook niet zo gek toch? Ze worden ook een dagje ouder en dan wordt je zelf ook gewoon wat kalmer.

avatar van Faalhaas
jerome988 schreef:

De laatste Metallica hetzelfde verhaal. Het zou me niets verbazen als bands dit doen om inspiratie op te doen.

avatar van Broem
Prbm1959 schreef:

Wel bijzonder dat je een band tig keer live gaat bekijken terwijl je ze al langere tijd dramatisch slecht vindt Die logica ontgaat me.

avatar van Broem
Ik hoor niks nieuws maar wel vertrouwd. Soms is dat genoeg. Ook dit album bevalt me goed en luistert lekker weg. Zal geen jaarlijstje album worden maar wel met regelmaat gedraaid worden. Fraaie aanvulling op de discografie van The National. Live zal ik ze overigens niet gaan zien

Broem schreef:

Ja 'tig keer live gezien' en dan nu een score geven van 0,5 hoe serieus kun je dat nemen ?

avatar van Roxy6
na mijn uitgebreide recensie van afgelopen woensdag het album nog vaak gedraaid, ik overweeg nog omhoog te gaan in mijn score.

avatar van 1980Joost

Ja en speciaal een account op MuMe aanmaken hiervoor. Toch ook wel weer mooi dat deze band dat los kan maken bij iemand

avatar van brt
brt
ZOLTAR schreef:
Niets aan de hand plaat.

Teksten gelezen? Gaat niet bepaald nergens over. Of doel je op de muziek?

avatar van ZOLTAR
Ja, sorry. Het is geen boek.
Of iig alleen 2 paginas

avatar van Venceremos
Roxy6 schreef:

Fijn dat je het even meldt. Wacht in spanning af!

avatar van coldwarkids
Je kan maar hartjesgeil zijn

Venceremos schreef:

Fijn dat je het even meldt. Wacht in spanning af!

Ja Venceremos in het donkere bos, ik schreef het speciaal voor jou!

avatar van Venceremos
Tag me dan teminste even fatsoenlijk dan. Roxy6

avatar van yorkethom
Kaaasgaaf schreef:
Echt waar? Ik vind dit ook al zo’n national-by-the-numbers-song, zeker niet onaangenaam, maar het beklijft nergens voor mij, ik hoor er niks onderscheidends in en denk alleen maar: dit type nummer heeft deze band al zoveel vaker zoveel beter gemaakt. Als ik zo’n enthousiast bericht echter lees, hoop ik meer dan ooit dat het kwartje nog zal vallen, uiteraard zal ik daar dan uitgebreid op terugkomen. Misschien moet ik het album als geheel even loslaten (even uit mijn comfort zone als albumluisteraar treden) en zo nu en dan een los nummertje proberen, wie weet dat dat wel helpt…

Is misschien wat persoonlijk dan, als iemand die niet lang geleden door een scheiding gegaan is en ook bijna letterlijk woorden als 'hou jij dit en dat maar' gezegd heeft. Doodsimpel en effectief refrein, maar dat toch binnenkomt. 'I'm only gonna break it'. Komt gewoon niet vaak voor. Ook heerlijk hoe die muzikale laagjes erbij komen, die blazers in het laatste couplet en je kan me oprapen. Je zegt 'dit type nummer hebben ze al zoveel beter gemaakt', over welk nummer heb je het dan?

I Need My Girl is ook heel simpel en rechtlijnig, maar dat vind ik dan weer een heel matig nummer. Ongewild cheesy.

Komt er trouwens bij dat Eucalyptus geweldig gaat werken live. Vuist in de lucht nummertje. Voor mij dan toch.

Zelf vind ik dat " you should take it.." heel erg denken aan Mr. November en die blazersfinale doet me denken aan High Violet. Nee, het is zeker geen origineel nummer, maar het raakt wel.

avatar van remcodurez
Heb een vergelijkbaar gevoel bij dat nummer. Het had zo op High Violet kunnen staan (vooral ook die blazers naar het einde toe, waar ze zeker live wel een dingetje van gemaakt hebben). Toch vind ik het iets te braaf en al zeker als je dit met eerdere klassiekers gaat vergelijken.

Dat is het hele probleem met dit album. Losstaand vind ik het wel degelijk, maar zodra je het naast het niveau van hun ander werk legt is het appelen met peren vergelijken. Er is geen enkel nummer op dit album dat me echt verrast of waarin ik de melancholie ingezogen wordt. En dat terwijl alle voorgaande albums wel enkele nummers had die ik geweldig vond.

avatar van VladTheImpaler
Dit zal denk ik mijn minst favoriete The National worden, al groeit ie langzaamaan wel een beetje bij meerdere luisterbeurten. Ik mis toch vooral wat dynamiek, het kabbelt me wat te lang in hetzelfde tempo voort. Het is duidelijk dat er muzikaal verder wordt geborduurd op de weg die de Dessner broers nu al een tijdje zijn ingeslagen. Slecht is het allemaal zeker niet, ze halen met gemak een voldoende maar ik hoop toch wat meer bij The National. De nummers doen we net wat te weinig en ik veer niet echt snel op of dat ik een paar nummers snel los op zet.

avatar van R-DJ
Prbm1959 schreef:

Wat een bullshit

avatar van dreamtheater06
Op het eerste gehoor vond ik dit ook (opnieuw) een redelijk zoutloze plaat van the National. Maar de nummers zijn toch zeker erg mooi allemaal; ik betrap me erop dat ik dit de laatste week toch meer en meer opzet.

Vooral Eucalyptus en Your Mind is not Your Friend zijn echte The National klassiekers in wording. Ik snap dat dit niet per se een nieuwe sound is voor de band maar zoals mijn vrouw zei toen Tropic Morning News als eerste uitkwam: "Ze klinken zo lekker ongegeneerd als zichzelf".

Grootste probleem met deze plaat lijkt me vreemd genoeg de productie/mix. Want vergelijk deze ingetogen nummers eens met de live versies; daar spat de energie weer vanaf.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik zit stiekem te wachten op Gretz die alle haters de mond gaat snoeren

avatar van bikkel2
Uiteindelijk een aardige plaat, maar het is ook voor mij deels bevredigend.
Het is nooit slecht of tenenkrommend, de produktie had beter gekund, maar dat is persoonlijk.
Her begin is prima, ook de opener Once Upon A Poolside is best geslaagd en t/m Tropic Morning News is de kwaliteit hoog. Tropic Morning News zelfs een nummer wat ik keer op keer graag hoor.
Het is zo'n nummer die in je hoofd kruipt en zich nestelt.
Zo'n song waar je s'morgens mee op staat.
Eucalyptus heeft ook dat dwingende, een refein wat blijft hangen en gewoon een fijn verloop heeft.
New Order T - Shirt is bijna aandoenlijk, sombertjes, maar ondanks het traag voortvloeiende verloop, een heel pakkend liedje.
Idem voor This Isn't Helping, zelfreflectie lijkt het en Phoebe Bridgers doet een mooie vocale aanvulling.
So far,so good, maar dan stort het helaas toch wat in en blijft het dromerig, zelden opgewekt, maar tevens wat vlakker en minder aansprekend.
You're Mind is not Your Friend (wederom met Bridgers) is een opleving, maar dat is lang niet genoeg voor een album die met name leunt op de nummers die we in het begin tegen komen.

Natuurlijk, je kunt ze slechter maken dan dit, kwaliteit is er zeker, maar het boeit echter maar deels voor mij.

Paar weken gewacht met reageren en de plaat veel beluisterd, vooral op de koptelefoon. Ik vind het toch weer erg lekker hoor. Plaat groeit echt, want in het begin miste ik ook de “scherpe randjes”. Maar ik wodt nu toch heel enthousiast van:
- eucalyptus: vanaf it wouldn’t be fair - tip: kijk de opname van de tonight show; matt weer lekker intens. https://youtu.be/UrfMXtA9oGg
- Tropic morning news, de laatste anderhalve minuut met de fijne dessner solo op het eind
- de bridge in new order t-shirt na 3 minuten met de gejaagde gitaar
- nu al zin in de opbouw van grease in uour hair tijdens het optreden in de Ziggo Dome (hopelijk met een minder matte Matt dan de concerten vlak na Corona)
- en natuurlijk het super mooie once upon a poolside, dat bedenkt AI niet hoor

Jammergenoeg geen I’ll Still Destroy You materiaal van sleep well beast, wat voor mij samen met Boxer hun beste werk is, maar ik blijf dit ook lekker luisteren en voor mij wel eindlijstjes materiaal hoor! Zie uit naar de Ziggo Dome eind september.