MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Beach Boys - Pet Sounds (1966)

mijn stem
4,13 (1189)
1189 stemmen

Verenigde Staten
Pop
Label: Capitol

  1. Wouldn't It Be Nice (2:22)
  2. You Still Believe in Me (2:30)
  3. That's Not Me (2:27)
  4. Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder) (2:51)
  5. I'm Waiting for the Day (3:03)
  6. Let's Go Away for Awhile (2:18)
  7. Sloop John B. (2:56)
  8. God Only Knows (2:49)
  9. I Know There's an Answer (3:08)
  10. Here Today (2:52)
  11. I Just Wasn't Made for These Times (3:11)
  12. Pet Sounds (2:20)
  13. Caroline, No (2:52)
  14. Unreleased Backgrounds * (0:50)
  15. Hang on to Your Ego * (3:18)
  16. Trombone Dixie * (2:53)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 35:39 (42:40)
zoeken in:
avatar
5,0
bawimeko schreef:
Het knappe is dat dit in essentie een solo-album is van Brian Wilson met studio-muzikanten en vocale bijdragen van de Beach Boys.


Brian Wilson deed altijd al bijna alles. Maar je hebt gelijk, dit is overduidelijk 'the Brian Wilson Show'. 1 van de beste platen aller tijden (kijk maar naar mn personal top ten). Ik wilde er nooit echt aan geloven, vond hem in het begin erg saai. Alle nummers leken op elkaar, zo leek het. Maarrr, zoals bij elk meesterwerk moest deze plaat gewoon eventjes groeien, bij sommige is dat na 3 draaibeurten, bij deze moest ik er een half jaar over doen.

avatar
DonDijk
Wat is het toch een sneu gezicht om hem nu een poging te zien doen te ''performen'' ...waarom doet zo iemand dit? Ik gun het hem van harte hoor en waarschijnlijk zal hij er een hoop lol aan beleven, dus dat zal dan ook wel het antwoord zijn op mijn eigen vraag.

avatar van bawimeko
4,5
Het is het Sly Stone/Peter Green-verhaal; het is soms een klein wonder als iemand als Brian Wilson ineens weer op het podium staat en z'n muziek ten gehore mag brengen.
Dat deed hij met Smile, recentelijker met Pet Sounds. Persoonlijk denk ik dat dit 'kunstje'nu wel vertoond is en het word tijd voor een verdiende pensioenering of (en misschien zit er dat wel aan te komen) een volledig nieuw album.

avatar
Pieter Paal
Dit is een steengoeie plaat en ik heb er verder niets aan toe te voegen, want er is in de media al zoveel over gezegd en geschreven.
Mijn cd-versie heeft ook nog die gave bonus-tracks.
'I know there's an answer' is als 'Hang on to your ego' in de versie van Frank Black (van Pixies) begin jaren 90 bijna nog een hit geweest.

avatar van Bart Bengel
Pet Souds, deze lp cd, hebben de Beatles groen en grijs gedraaid
Het was van alle vier hun favoriet.

Het was dan ook een meesterwerk van Brain Wilson, sommige nummers zijn tijdloos.

avatar van LeRoi
4,5
KLASSIEKER!
God Only Knows en Sloop John B zullen altijd hier of in het hiernamaals blijven klinken....

avatar van bawimeko
4,5
Als ik heel eerlijk ben vind ik Sloop John B wat detoneren met de rest. Net als 'Run For Your Life" op Rubber Soul.... Tussen al het vernieuwende ineens een folk-liedje. Was dit niet idee van Mike 'dwarsligger' Love die al die ideeen van Brian Wilson maar nieuwlichterij vond?

avatar van Lennonlover
4,5
Sloop John B. Ik vind een stukje van "Zeil je Voor het eerst" van Bart Kael daarop lijken...

avatar
5,0
bawimeko schreef:
Was dit niet idee van Mike 'dwarsligger' Love die al die ideeen van Brian Wilson maar nieuwlichterij vond?

Neen, Al Jardine kwam met deze traditional aan. Brian Wilson heeft vervolgens een compleet nieuw arrangement gemaakt voor het liedje.

avatar van Lennonlover
4,5
Ik heb net gezien bij de muziekgame van per dag de beste platen van een artiest op te noemen, dat god only knows aan het winnen is.

sorry maar ik vind dat gewoon absurd. Ik vind het écht een goed nummer, begrijp me niet verkeerd. én een goed album. Maar vraag aan iedereen, zelfs iemand die niets van muziek afweet, om een paar van hun favoriete nummers van the beachboys op te noemen, en je zult te horen krijgen: Good Vibrations, surfin' USA, ... . (behalve natuurlijk de MuMe'rs ) Weet je good vibrations, surfin' usa, I get around, california girls, barbara ann, then I kissed her: DAT zijn de nummers die je nog steeds mag draaien op feesten. Zelfs in discotheken gaan mensen daar nog steeds voor uit hun dak, iedereen kent ze! Dat is dan ook de beachboys sound, het is de sound die ze hebben groot gemaakt. Daarom is Pet Sounds eigenlijk niet echt mijn ding. Het zijn niet echt the beachboys. Pas op, ik vind het een écht goed album maar ze waren beter in wat ze in het begin deden: opslepende, fantastische surfermuziek!

avatar van auto pilot
5,0
Het is wel evident dat er een groot gapend gat zit tussen wat de meer intensieve muziekluisteraars (muziekverzamelaars/snobs) goed vinden en wat de meer casual muziekluisteraars (top40-luisteraars) goed vinden. De 'echte' liefhebbers vinden meestal andere liedjes de beste dan de liedjes die gedraaid worden op de radio/in de disco's.

avatar van Lennonlover
4,5
uhu. Maar ik prefereer toch wel de meer voor de hand liggende beachboys en ik bescouw mezelf toch wel als een iets intensievere muziekbeluisteraar dan een top-40 beluisteraar. Een uitzondering waarschijnlijk

avatar van Casartelli
4,0
Casartelli (moderator)
wij zijn allen uitzonderingen op de regel(s)...

avatar van auto pilot
5,0
Lennonlover schreef:
uhu. Maar ik prefereer toch wel de meer voor de hand liggende beachboys en ik bescouw mezelf toch wel als een iets intensievere muziekbeluisteraar dan een top-40 beluisteraar. Een uitzondering waarschijnlijk

Dat kan ook heel makkelijk, muziek beluisteren is geen exacte wetenschap. Gelukkig ook niet zeg.

avatar
5,0
Maar ook een exacte wetenschappelijke muziekliefhebber zal uiteindelijk het bijna als een wiskundige puzzel in elkaar stekende God Only Knows preferen boven andere nummers

avatar van Lennonlover
4,5
waarom??? omdat jij het nummer zo geweldig vind?

avatar
5,0
Omdat het harmonisch een interessant nummer is. Uiteindelijk is het een vorm van wiskunde. Mocht je enige muziektheoretische kennis hebben dan zul je het hiermee eens zijn.
En ja, ik vind het een geweldig nummer, krijg er elke keer weer de rillingen van (in positieve zin). Een 'leek' zal de Beach Boys waarschijnlijk associëren met de simpelere, makkelijker in het gehoor liggende surfsound uit de beginjaren. Dat is volkomen begrijpelijk.

avatar
EVANSHEWSON
bawimeko schreef:
Mét Revolver het hoogtepunt van de jaren '60. Het knappe is dat dit in essentie een solo-album is van Brian Wilson met studio-muzikanten en vocale bijdragen van de Beach Boys. Arrangementen, productie, songs schrijven; Brian deed het allemaal!
De heruitgave is prachtig (stereo- en mono-uitvoering), op de Pet Sounds-sessions-box is goed te horen hoe gedreven en perfectionistisch Brian Wilson was!


Die Pet Sounds Sessions Box is een aanra(N)der van formaat!
Absolutely!

avatar van Lennonlover
4,5
Kjeupa schreef:
Omdat het harmonisch een interessant nummer is. Uiteindelijk is het een vorm van wiskunde. Mocht je enige muziektheoretische kennis hebben dan zul je het hiermee eens zijn.
En ja, ik vind het een geweldig nummer, krijg er elke keer weer de rillingen van (in positieve zin). Een 'leek' zal de Beach Boys waarschijnlijk associëren met de simpelere, makkelijker in het gehoor liggende surfsound uit de beginjaren. Dat is volkomen begrijpelijk.


Ik ben geen leek wat muziek betreft en zeker niet wat the beachboys betreft. Maar je hebt gelijk, ik heb geen kennis in muziektheorie. Ik weet niet of dat je interesseert, die "muziekwiskunde" maar ik vind het knudde. WTF maakt he nu uit of een nummer zo of zo is geschreven? Ik vind sommige nummers zelfs mooier met een paar valse noter erin! Waarom zijn de albums van Paul McCartney minder goed nu, dan vroeger? da's omdat je gewoon duidelijk hoort dat het allemaal juist moet zijn. Het moet allemaal perfect mathematisch gebeuren. Sorry maar dat vind ik bullshit. Muziek moet vanuit het hart, de ziel en emotie komen en niet uit het rationele en verstandelijke.

tot zover mijn furie

avatar
EVANSHEWSON
Lennonlover heeft nog maar eens groot gelijk : Muziek is geen wiskunde, gelukkig zal het dat ook nooit worden; Muziek moet vanuit de buik komen, en muziek moet je voelen, meer zinnigs kun je eigenlijk over muziek niet zeggen, toch ?

avatar van Lennonlover
4,5
EVANSHEWSON schreef:
meer zinnigs kun je eigenlijk over muziek niet zeggen, toch ?


jawel hoor: "GEWELDIG"

avatar
5,0
Ik zeg niet dat je een leek bent en ik ben geen exacte wetenschapper. Hoe bepaalde harmonie tot stand komen vind ik wel heel interessant. Het bruggetje van God Only Knows bezorgde mij altijd kippenvel: wat brengt zoiets teweeg? Een bepaalde harmonische wenteling, bepaalde modulaties, op elkaar opeenvolgende akkoorden. Dat kan ook een valse noot zijn die 'oplost'. Iedereen kan hierdoor geroerd raken. Om iets dergelijks te bereiken gaan muzikanten uit van hun intuïtie en sommigen, zoals Brian Wilson, weten dit op een meer bewuste manier te gebruiken (al zou je dat, gezien zijn mentale toestand nu, niet altijd meer van hem denken). Hij had precies in z'n hoofd hoe hij iets wilde laten klinken, combinaties etc: Als een wiskundige puzzel. Zoals hierboven ook al even geopperd door Evanshewson: de Pet Sounds-box is wat dat betreft een aanrader. Brian Wilson die vanuit de controlekamer aanwijzingen geeft aan de muzikanten over vaak hele specifieke stukjes die gespeeld moeten worden.
Ik ben het volstrekt eens met het feit dat muziek een emotionele aangelegenheid is. Maar hoe een emotionele toestand bereikt wordt in muziek kan heel goed op een 'wiskundige' manier.

avatar van bawimeko
4,5
Kjeupa schreef:
Hij had precies in z'n hoofd hoe hij iets wilde laten klinken, combinaties etc: Als een wiskundige puzzel. Ik ben het volstrekt eens met het feit dat muziek een emotionele aangelegenheid is. Maar hoe een emotionele toestand bereikt wordt in muziek kan heel goed op een 'wiskundige' manier.


Het grappige van Brian Wilson is deels het geniale en deels ook juist het "ongeletterde". Het was nog nooit vertoond (en nog steeds uniek) om een basharmonica op te nemen in het instrumentarium. Het intro van I Still Believe in You is gespeeld op een 'geprepareerde' piano. Paul McCartney heeft goed geluisterd naar de basloopjes die Brian Wilson voor sessie-muzikant Carol Kaye had bedacht.....
...ik ga binnenkort weer 'ns een Pet Sounds-avond beleggen en de sessies weer beluisteren...alsof je bij Rembrandt in z'n studio mag rondlopen bij het maken van de Nachtwacht!

avatar van Lennonlover
4,5
Kjeupa schreef:
Maar hoe een emotionele toestand bereikt wordt in muziek kan heel goed op een 'wiskundige' manier.


Vind je dat? Voor mij is het ofwel het ene ofwel het andere. Je kunt het vergelijken met mensen op school. Ofwel ben je goed in wiskunde/logische vakken ofwel ben je goed in talen/leervakken. Ik zit in het laatste groepje en ik denk dat je muziek puur uit de wiskunde niet kunt maken.

avatar van fluidvirgo
5,0
Lennonlover schreef:

Ik ben geen leek wat muziek betreft en zeker niet wat the beachboys betreft. Maar je hebt gelijk, ik heb geen kennis in muziektheorie. Ik weet niet of dat je interesseert, die "muziekwiskunde" maar ik vind het knudde. WTF maakt he nu uit of een nummer zo of zo is geschreven? Ik vind sommige nummers zelfs mooier met een paar valse noter erin! Waarom zijn de albums van Paul McCartney minder goed nu, dan vroeger? da's omdat je gewoon duidelijk hoort dat het allemaal juist moet zijn. Het moet allemaal perfect mathematisch gebeuren. Sorry maar dat vind ik bullshit. Muziek moet vanuit het hart, de ziel en emotie komen en niet uit het rationele en verstandelijke.

tot zover mijn furie


Ik ben even niet in deze thread geweest en het is zo te zien alweer veel te lang geleden, want na het lezen van de afgelopen discussie zakte mijn broek af, en niet van genot.
Indien ik dit niet op de juiste wijze parafraseer moet je me maar verbeteren, Lennonlover. Maar ik haal uit jouw furie dat God only knows wiskundig perfect in elkaar zit maar niet vanuit het hart of de ziel komt. Als dat werkelijk het geval is dien je nu in de hoek te gaan staan en je (heel) diep te gaan schamen! De song is complexer dan een Surfin' USA, maar het is alsof op Pet Sounds voor het eerst alle registers op emotioneel gebied open getrokken worden, alsof Wilson zijn ziel openlegt voor het publiek. Hij was niet iemand die de emotie in een gesprek kon tonen, daar had hij de muziek voor. De muziek is zijn toonbeeld van emotie. Luister bijvoorbeeld naar Til I die van het Surf's up album, zelden zo'n donkere song gehoord, je kunt de pijn voelen. Brian had het plaatje in zijn hoofd. Waar hij zijn emotionele problemen moeilijk te lijf kon gaan kon hij het wel op een unieke manier uiten binnen muziek. De muziek van Wilson, zeker binnen Pet Sounds is van het fragielste soort, vergeet de wiskunde, Wilson = Emotie.

avatar van Lennonlover
4,5
Je hebt gelijk. Maar het deel dat je quoteerde bedoelde ik in het algemeen. Het sloeg niet speciaal op God Only Knows of zelfs niet op Pet Sounds. Mijn post was een reactie gericht op een post van Kjeupa.

Kjeupa schreef:
Maar ook een exacte wetenschappelijke muziekliefhebber zal uiteindelijk het bijna als een wiskundige puzzel in elkaar stekende God Only Knows preferen boven andere nummers


Op hém moet je slagen, niet op mij

Leve de strandjongens!

avatar
5,0
Ik weet niet wat er niet duidelijk is aan bovenstaande opmerking van mij en de daaropvolgende vervelende, eindeloze discussie. Maar mocht er iemand (meer) uitleg nodig hebben over wiskunde in muziek bladiebla, ontvang ik dat graag in een persoonlijke mail. Vind ik niet de niet de moeite waard om als discussie aan dit album toe te voegen.

avatar van fluidvirgo
5,0
Kjeupa schreef:
Ik weet niet wat er niet duidelijk is aan bovenstaande opmerking van mij en de daaropvolgende vervelende, eindeloze discussie. Maar mocht er iemand (meer) uitleg nodig hebben over wiskunde in muziek bladiebla, ontvang ik dat graag in een persoonlijke mail. Vind ik niet de niet de moeite waard om als discussie aan dit album toe te voegen.


Ik vind het juist een prima onderwerp van discussie! En nee, extra uitleg heb ik niet nodig, heb mijn share van muziektheorie wel achter de kiezen Maar Kjeupa, ook dit onderwerp is er een om aan te snijden, en ik begrijp dondersgoed waar je heen wilt. Wat betreft God only knows kan ik het zelfs ten dele met je eens zijn. Het zit qua structuur en arrangement zo perfect in elkaar, alsof het als een wiskundig probleem is opgelost en er ook echt maar 1 oplossing mogelijk was. Bestaat er een combinatie van emotie en wiskunde binnen de muziek, dat is de vraag. Genoeg stof tot nadenken, en daar houden we van

1 ding voorop; we zijn het allemaal eens over het feit dat Pet sounds gewoon een geniaal werkje is, dus laten we even rustig gaan zitten, God oonly knows opzetten en ons (zoals bij elke luisterbeurt) laten verbazen over dit staaltje vernuft en schoonheid....

avatar van bawimeko
4,5
Persoonlijk vind ik dit ook een interessant thema, toch dreigt het gevaar van "over-analysering". Bij de Beatles was dat ook het geval; ze schreven een leuk deuntje en dan doken musicologen op de systematiek van hun harmonieeen.

Bij Brian Wilson (dat viel me bij het beluisteren van Smile laatst ook op) is het allemaal opvallend complex, niet alleen de kale melodie, maar ook de harmonieeen en een rijk en uniek instrumentarium. Het sterke van dit album is dat het niet "afhangt" van studio-trucjes; het is allemaal live gespeeld en ingezongen in de studio, na veel oefening en bijschaven. Geen tape-loops of toegevoegde echo, maar een stel doorgewinterde studio-musici met daarbovenop de briljante Beach Boys-vocalen.

avatar
5,0
Wat een leuke discussie hier. Wat ik er helemaal grappig aan vind is dat iedereen in de hele "exacte wetenschap discussie" (om het zo maar te noemen) het album op z'n minst goed vindt, en meestal geniaal. Maar iedereen heeft zo zijn eigen redenen waarom het zo goed is. Wat mij betreft maakt dat het album alleen nog maar genialer.

Toch nog een vraagje, in het bijzonder aan Kjeupa: wat is een exacte wetenschappelijke muziekliefhebber? Maar als iemand anders het weet, leg het me dan gerust uit. Fluidvirgo, jij schijnt het ook te begrijpen. Ik ben wiskundig niet zo onderlegd, dus ik ben benieuwd waar jullie de wiskunde zien, en wat voor wiskunde en wat voor formules, bijvoorbeeld in God Only Knows.

Ik denk niet dat er een gevaar voor "over-analysing" is, zolang je maar niet probeert in een paar woorden de essentie van het album probeert vast te leggen. Of van Brian Wilson. Of van The Beach Boys.

Wat ikzelf overigens mooi vind aan deze plaat is dat het lijkt alsof Brian Wilson precies heeft gemaakt wat hij wilde. En de sessiemuzikanten hadden er ook behoorlijk zin in (luistert Pet Sounds Sessions). Bovendien spreken de teksten me aan. In die hele surf/Beach Boys sound ben ik niet echt thuis, maar toch vind ik dit best wel goed. Geniaal zeg maar.
Ik merk nu trouwens dat ik niet precies kan uitleggen waarom ik het geniaal vind. Maar ja, da's hetzelfde als je verliefd bent, de ene keer vind je haar leuk, omdat ze grappig is, de andere keer omdat ze slim uit de hoek komt, een derde keer omdat ze ongelovelijk knap is. Wat dan weer niet wil zeggen dat ze nooit een slechte grap maakt. Zo ongeveer.

Dan wil ik me tenslotte nog aansluiten bij fluidvirgo:
Maar in feite kunnen we hier lang over doorpraten, wat natuurlijk hartstikke leuk is.
Dus laten we dat dan vooral maar doen.....

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 20:03 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 20:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.