Tom Waits - Rain Dogs (1985)

Label: Island

1. Singapore (2:46)
  2. Clap Hands (3:47)
  3. Cemetery Polka (1:51)
  4. Jockey Full of Bourbon (2:45)
  5. Tango Till They're Sore (2:49)
  6. Big Black Mariah (2:44)
  7. Diamonds & Gold (2:31)
  8. Hang Down Your Head (2:32)
  9. Time (3:55)
  10. Rain Dogs (2:56)
  11. Midtown (1:00)
  12. 9th & Hennepin (1:58)
  13. Gun Street Girl (4:37)
  14. Union Square (2:24)
  15. Blind Love (4:18)
  16. Walking Spanish (3:05)
  17. Downtown Train (3:53)
  18. Bride of Rain Dog (1:07)
  19. Anywhere I Lay My Head (2:48)
avatar van freakey
ricardo schreef:
.....zoek echt een relaxte en rustige bluesy plaat, maar dan wel met de doorleefde stem van Waits. Over 3 week ben ik jarig, weet ik tenminste wat ik voor mijn verjaardag moet vragen.

Probeer dan Heartattack & Vine eens....

avatar van Deren Bliksem
kiriyama schreef:
Alice kan je wel laten liggen als je deze ook niets vindt.

Zijn 2 totaal verschillende albums als je het mij vraagt.

kiriyama
Ja, maar ricardo heeft iets tegen riedeltjes en tingeltjes, je kan moeilijk stellen dat dat niet in Alice zit. De songs zelf zijn misschien iets makkelijker hapbaar, echt minder experimenteel is het niet.

avatar van ricardo
Maar die riedeltjes en tingeltjes zitten niet in ieder nummer, er zitten ook erg mooie en rustige nummers in. Eerst maar eens deze en Closing Time gaan doorgronden voordat ik verder ga met mijn Waits zoektocht, deze en Closing Time worden immers het beste beoordeeld, en niet alleen maar op deze site.

Straks heb ik de kast vol met Waits platen en is het toch niets voor mij, en dat zou zonde zijn.

Maar wel bedankt voor het meedenken en de tips allemaal.

Het valt me wel op dat echt ieder Waits album enorm hoog beoordeeld word. Er is 1 album die in de 3.50 scoort, de rest zit allemaal boven de 3.70. Er zal vast iets van Waits bij zijn wat mij wel bevalt.

Misschien na vele luisterbeurten deze wel, want op de 1 of andere manier blijf ik wel nieuwschierig naar dit album, en zet hem iedere avond wel een keertje op.

avatar van The Scientist
Je moet in ieder geval niet op zoek gaan naar techniek, Waits is een artiest die je in mijn ogen een beetje moet verbazen. Ik adviseer mensen die zijn stem niks vinden altijd om het gewoon niet zo veel vaker te proberen. Als de songstuctuur je niet ligt is er wellicht nog hoop voor je .. Glaasje whiskey erbij et voila

Verder ben ik het wel met de algemene beoordelingen eens, veel artiesten (Young/Cohen/Dylan/Morrison) hebben geweldige dingen gemaakt maar ook een hoop rommel, bij Waits heb ik die rommel nog steeds niet ontdekt, maar dit blijft wat mij betreft wel zijn hoogtepunt

avatar van ricardo
Ik heb het al vaker gelezen, maar het lijkt soms net een film soundtrack. Als je je ogen dichtdoet waan je je in een film, en van dat soort wisselingen moet je maar net van houden op een cd. Ik moet zeggen dat in het tweede gedeelte van de cd een stuk beter genietbare nummers staan dan in het eerste gedeelte. Het lijkt mij ook sterk dat nog een ander Waits album die na deze komt mij goed gaat bevallen. Komt er toch nog eentje van na deze dan wellicht Alice of Mule Variations, maar verwacht dat het mij niet gaat liggen, maar dat weet je pas als je ze gaat beluisteren en niet eerder.

avatar van ricardo
Dit album was eerst even wennen, maar begin steeds meer te wennen en te genieten van dit album. Zeer veel variatie staat erop, eerst zag ik het nog als een onsamenhangend hoopje rest rommel, maar vind de nummers een mooie structuur hebben en het volgt elkaar erg mooi op.

Niet de topmuziek van wat ik er van verwacht had, maar deze begint mij wel steeds beter te bevallen.

avatar van niels94
Boem, pats en meer van dat soort geluiden. Dit album is de laatste paar dagen ineens loeihard ingeslagen. Wát een album! Voor het zo ver was, was er wel een flink groeiproces nodig: met name aan de stem moest ik toch wel erg wennen. Inmiddels vind ik die stem echt prachtig. Tom Waits is daarnaast ook nog eens een geniale songwriter, zowel instrumentaal als gezongen en tekstueel is dit zeer sterk. Lekker afwisselend, zoals hierboven al wordt gezegd, met nummers die variëren tussen lekkere rocknummers en nummers met een meer jazzy inslag, er staan enkele gigantische parels op dit album (zoals Hang Down Your Head, Time en Downtown Train om er maar drie te noemen), maar alle nummers zijn gewoon ontzettend sterk. Dat ik het geweldig vind moge in elk geval duidelijk zijn. Ik beloof niks, maar een top 10 positie lijkt behoorlijk plausibel...

avatar van kobe bryant fan
Fantastische Waits plaat maar ik moest in het begin wat wennen aan zijn stem zeker na dat ik Closing Time had gehoord. Maar vanaf je er gewend aan raakt is het 53 minuten genieten, de teksten zijn schitterend en de muzikanten spelen prachtige songs.
Ook is er veel variatie van instrumentals naar jazzy songs naar rauwe Blues en dan naar rockende songs.

avatar van ArthurDZ
Aanschouw uw exemplaar van Rain Dogs, als u het album bezit tenminste. Bekijk de plaat/CD/cassette (of hebt u hem alleen op uw pc?) eens goed. Merkt u iets speciaals op? Nee? U kan het aan de buitenkant natuurlijk niet zien, maar van zodra u het album begint af te spelen moet u er maar eens op letten: er staat niet alleen muziek op. Er kleeft ook een heuse wereld aan vast.

Een wereld die bevolkt wordt door onder andere éénarmige dwergen, vrouwen met houten benen en heel veel bijna permanent dronken mensen. Het is er altijd nacht en het is er altijd vuil. Maar op de één of andere manier is het er wel gezellig. In het midden van de nacht komt dit album dan ook het beste tot zijn recht.

Het lot van mensen aan de zelfkant van de maatschappij wordt door Tom Waits bezongen terwijl hij zelf in de goot ligt. Of zo wil hij het ons toch doen geloven. Tom Waits is namelijk de geknipte man om met zijn kapotgerookte, grommende stem het lot van de armen te bezingen. Zijn verleden als barpianist in downtown Los Angelos heeft hem zonder twijfel geholpen om de personages in bijvoorbeeld ‘Tango Till They’re Sore’ zo levensecht mogelijk te maken. Misschien heeft hij het tafereel zelf gezien. Mensen die niet naar huis willen, bang voor de realiteit, en op de dansvloer blijven zwalpen terwijl de schoonmaker al aan het vegen is. Dit album staat er vol van, nummers waarvan een paar zinnen een hele wereld kunnen oproepen, zoals naast het al genoemde ‘Tango Till They’re Sore’, vooral ook ‘Downtown Train’, ‘Singapore’ en het titelnummer. Een ronduit geweldig album!

Mooi stukje Arthur.

Bedankt!

avatar van Flipman
Wow! Ik kan me honder procent vinden in jouw recensie, Arthur. Maar dan extra in de tweede alinea, beter kun je het album niet beschrijven!

Want het is zo. Misère wordt in het werk van Tom Waits en Kathleen Brennan neergezet als iets gezelligs en nostalgisch. Een penibele situatie wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet het beste van kan maken. Of er een prachtig muzikaal portret van schildert. Rioolgeur & Lantaarnschijn, laten we maar zeggen.

Kleine aanmerking op je stukje; dit is geen wereld maar een land. Samen met de rest van zijn oeuvre vormen ze een hele planeet, inderdaad. Plaat Waits !

Bedankt Flipman. Jouw recensie is ook erg goed. Mooi beschreven

Dank U !

Overigens; 'Plaat Waits' moet natuurlijk 'Planeet Waits' zijn.

avatar van shimahero
Dit kan niet anders dan een 5 sterren plaat zijn voor mij.

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad, iedere song is een schot in de roos. De teksten zijn fantastisch, Waits z'n stem past er perfect bij en instrumentaal is het ook allemaal fantastisch!

shimahero schreef:
Dit kan niet anders dan een 5 sterren plaat zijn voor mij.
Geef je toch maar 4.5 !

avatar van shimahero
Bij deze weer aangepast : )

avatar van Eveningguard
Heer Waits... Waar het voor sommige artiesten moeilijk is om een goede plaat uit te brengen, heeft de grootmeester moeite met het maken van klotezooi. Wat staan hier mooie nummers op zeg. Zodra je aan zijn stem gewend bent is het puur genieten.

downtown train . Heerlijke song

YouTube - Lyrics- Tom Waits- Downtown Train

avatar van Devoo
Eigenlijk niet te bevatten dat dit dezelfde man is van het schitterende Martha! Geheel andere stijl, maar daarom zeker niet slecht.

sugartummy
wat kan deze man goede ballads schrijven! jammer dat rod stewart er zo nodig één moest verpesten. keith richards speelt ook nog mee, past er perfect bij. alleen midtown ligt me niet, duurt gelukkig slechts net een minuut. anywhere i lay my head is het prijsnummer, wat een pijn klinkt er in die stem! f.....ing amazing!

avatar van shimahero
Deze plaat doet me denken aan carnaval

avatar van Ward
De reïntegratie van Ward deel 4:

Het is lastig om wat te zeggen over Tom Waits, aangezien alles wel gezegd lijkt te zijn. Mijn eerste kennismaking met de muziek van Waits was toen ik een jaar of 11 was en mijn vader Mule Variations aanschafte. Dit wakkerde mijn vaders liefde voor Waits opnieuw aan en de rest van mijn jeugd heb ik dus, onvrijwillig, veel naar het gebulder van Waits moeten luisteren. Zeker toen ik zo klein was (11 tot 15 jaar ongeveer) vond ik dit echt een ware straf.

Hierdoor heb ik altijd negatieve associaties met de naam Tom Waits gehad. Het roept bij mij herinneringen op aan druilerige dagen waar ik door het slechte weer niet buiten een balletje kon gaan trappen, waardoor ik me binnen zit te vervelen vergezeld door de muziek van Tom Waits. Bij Radiohead heb ik ook jarenlang een zelfde negatief gevoel gehad. Toen ik ouder werd heb ik dat bij Radiohead makkelijk overwonnen, maar Tom Waits heb ik toch lang links laten liggen.

Ook al dacht ik ergens wel dat ik Tom Waits nu goed zou kunnen waarderen, vond ik het toch moeilijk om die negatieve associatie af te schudden. Daarom was ik wel blij dat Niels mij dit album tipte. Nu had ik geen andere keus om een keer echt aan Tom Waits te beginnen en ik ben zeker blij dat ik dat gedaan had. Al had ik het album niet meer gehoord sinds ik een kind was, herkende ik eigenlijk alle nummers echt meteen. Er zijn blijkbaar wel genoeg jaren overheen gegaan dat mijn jeugdtrauma’s wat betreft Tom Waits geen rol meer spelen in mijn beoordeling. Want ik vond de eerste luisterbeurt meteen van de eerste tot de laatste seconde puur genieten.

Ten eerste is er natuurlijk de stem van de beste man. Niemand kan zo bars bulderen, grommen en kraken als Tom Waits. Over die stem is al genoeg geschreven (en terecht!), dus daar heb ik verder niet heel veel aan toe te voegen. Al is het wat mij betreft de sterkste troef van de plaat. Een ander sterk punt van Rain Dogs is de sfeerschepping. Tom Waits schildert een portret van de markante buitenbeentjes van de maatschappij. De kracht zit in de romantische manier waarop hij dat doet. Net als in de boeken van Bukowski wordt een eenzame barfly opeens een tragische held. Een troosteloos leeg Hopperesque café klinkt opeens als de meest aanlokkelijke plek ter wereld.

Muzikaal is dit album ook om door een ringetje te halen. Aan de ene kant heb je de rammelende potten en pannen chaos zoals ik mij Tom Waits vooral herinner uit mijn jeugd. Die gedreven gekte wordt echter tot mijn verassing afgewisseld met toegankelijke, Springsteen-achtige nummers en hartverscheurende ballads (Time ). Gooi daarbij soms nog wat latin-ritmes en wat New Orleans blazers om de plaat wat extra schwung te geven en je komt toch wel dicht in de buurt van perfectie wat mij betreft. De plaat springt wel alle kanten op, maar blijft toch een zeer coherent geheel.

Ik kan niet anders dan hier het volle pond aan geven. 5*

avatar van Deranged
Bij een echt meesterwerk hoort ook wel een briljante hoes. Dat lijkt hier ook wel goed te zitten.

Prachtig album waar een stel behoorlijk uiteenlopende thema's een uiterst gedegen samenhang weten te vormen.

Naar mijn idee het ultieme Waits kunstwerk. De nieuwe richting die bij de voorganger werd geintroduceerd werd hier al gauw geperfectioneerd en niet meer overtroffen.

Onlangs weer gedraaid en ik ga gewoon eens lekker mee in de 5* regen want dat laatste halfje had er al lang bij gemoeten natuurlijk

avatar van Ernie
Mijn 4de Tom Waits schijf na Closing Time, Frank's Wild Years & Bone Machine Heel nieuwsgierig naar deze!

kistenkuif
Het overkomt me vaker bij door mij hooggewaardeerde albums Sommige vind ik zó goed dat ik er liever over zwijg. Dit is er zo eentje.

Tom Waits, Tom Waits..

Hoe ik er ingerold ben, geen idee. Dat ik fan ben, JAZEKER!

Door dit album (met name Tango till there sore, Rain dogs en Union Sqaure) ben ik Tom Waits gaan waarderen. Na nog een paar keer luisteren begreep ik ook Signapore en clap hands. Boem boem stamp stamp jazzy boem tingeling prachtig!

Door dit album ben ik nu Tom Waits fan!