Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Definitive Jux

1. Iron Galaxy (5:56)
  2. Ox Out the Cage (3:28)

met El-P

3. Atom (5:52)

met Alaska en Cryptic One

4. A B-Boys Alpha (4:27)
  5. Raspberry Fields (4:01)
  6. Straight Off the D.I.C. (4:17)
  7. Vein (4:27)
  8. The F-Word (5:27)
  9. Stress Rap (5:31)
  10. Battle for Asgard (4:26)

met C-Rayz Walz en L.I.F.E. Long

11. Real Earth (3:57)
  12. Ridiculoid (4:46)

met El-P

13. Painkillers (5:58)
  14. Pigeon (6:10)
  15. Scream Phoenix (5:05)
avatar van hiphopisntdead
Jacktherapper schreef:
El-P, held, achtelijk harde beats, (...)

Zijn maar weinig mensen, vooral op die leeftijd die zijn beats voelen denk ik.

avatar van FlyLo
hiphopisntdead schreef:

Zijn maar weinig mensen, vooral op die leeftijd die zijn beats voelen denk ik.

Valt wel mee denk ik.. Ik ken dit toch ook al meer dan een jaar en vond het hele album altijd al uitstekend.

avatar van GarnalenPeller
Jouw top 10 ook .

avatar van Stapler
Valt wel mee zegt ie . Dacht het dus niet he . Alleen mensen die er zich in verdiepen en er passie voor hebben zullen het echt waarderen. Over het algemeen dan he De meeste mensen luisteren Pop en alles daarom heen.

avatar van J.M.
Eergister weer sinds hele lange tijd herluisterd. Maar damn, dit album blijft geniaal!! Vooral als je hem een tijdje niet luistert dan waardeer je het allemaal des te meer . Misschien nog me top 10 in.

avatar van hiphopisntdead
Ik heb precies hetzelfde met dit album, ik zet het op, luister het de hele week alleen maar. En dan heb ik iets van okee genoeg nu, en dan een maand later precies hetzelfde.

avatar van René.
Zal nog wel moeten groeien. Vooralsnog klinkt het rommelig.

avatar van schizodeclown
Is inderdaad een groeiplaat!

avatar van Outblasty
Niks voor mij. Ik voel de beats niet en ik vind de rappers ook niet echt lekker flowen. Over de teksten kan ik nog niet echt goed oordelen na twee luisterbeurten.

avatar van Kill_illuminati
Vordul Mega's flow hierop is ongelooflijk goed! Vast Aire doet het prima maar kan zich niet tippen aan Mega. Wacht maar, over een jaar piep je anders.

avatar van Outblasty
Kill_illuminati schreef:
Ik geef het zeker ook niet op hoor. Ik zet het gewoon af en toe eens aan.

Relax
Ja is echt een groeiertje dit. Je moet er vooral aan gewend raken.

Dj2Jelle
Scream Phoenix krijgt trouwens weinig stemmen. Is toch wel min of meer mijn favoriete track van dit album.

avatar van Pooiertje
Mee eens

avatar van Rhythm & Poetry
Op een album als dit staat geen mindere track. Scream Phoenix is inderdaad ook een fantastische track, maar de concurentie is heftig.

avatar van VanDeGriend
Off topic berichten verwijderd

avatar van josbosvos
Kill_illuminati schreef:

Ironisch dat ik juist Vast Aire de betere vind van het duo, hoewel Vordul Mega natuurlijk wel heel goed is .

avatar van Stapler
Ja ik vind juist Vaste Aire de grote held .

avatar van FlyLo
Ik heb het album nog een herkansing gegeven maar het blijft steken op 4*. Er ontbreekt iets maar het is moeilijk om aan te wijzen wat. Misschien een combinatie van de niet zó geweldige producties en de (te) zware lyrics van Vaste Aire en Vordul Mega.

4* blijft natuurlijk een geweldig cijfer voor een kwalitatief hoogstaand album.

avatar van schizodeclown
Er is naar mijn mening geen enkel hiphop-album dat zo'n bijzondere productie heeft als The Cold Vein, met zijn donkere hi-tech alien science fiction sfeer.
Het is spacy en zwevend, maar tegelijkertijd komt het ook wel hard waardoor het iets machtigs uitstraalt.
Niet machtig in de zin van ''wij overheersen de scene'',meer van ''wij komen uit de onderground en droppen hier een unieke plaat''.

El-P en het V-duo hebben hier inderdaad een ware meesterwerk afgeleverd.
Ik verhoog trouwens naar 5*, alles bevalt me nou wel, alhoewel ik 4 tracks niet zo extreem goed vind maar alsnog kwalitatief heel goed zijn, en dan nog hou je 11 meesterlijke(!) tracks over.

Weet iemand trouwens waar El-P de samples vandaan heeft?

avatar van Osiris Apis
schizodeclown schreef:

Weet iemand trouwens waar El-P de samples vandaan heeft?

O.a. Bo Hansson, Nektar en Transformers. Transformers vind ik bijzonder gevonden en past goed bij het hi-tech sf sfeer van het album. Maar dat is niet echt een sample.

avatar van BZN
BZN
wat een super album, dikke 4,5

avatar van schizodeclown
Ik ga een aantal tracks hier uitgebreid beschrijven:

Als ik 1 hiphoptrack zou moeten noemen wat de essentie van spacend hiphop zou moeten zijn is Iron Galaxy het.
Het aanhoudende 1-tonige string in combinatie met het 4-tonige creeeren een ongekende prachtige atmosfeer, alsof je een mysterieuze ruimtereis maakt.
Dit moet het mooiste hiphopnummer zijn die ik ooit heb gehoord.

Ox Out the Cage heeft constant iets dreigends, elke sample die elkaar opvolgt houdt je telkens in spanning.
En het aparte hierbij is dat hier niet altijd geluiden worden uitgekozen die heel duister klinken, maar soms een beetje cartoony, waardoor dit meer een gevoel van apocalyptische chaos weergeeft maar niet van totale ondergang.

Over Atom zeg ik niet veel, behalve dat het een supertrack is, want El-P heeft dit wel aardig complex in elkaar gezet, in dit geval zou ik zeggen onderga het gewoon en kom er zelf achter.

Bij A B-Boys Alpha word er bijna alles aan gedaan om het machtig te maken, elke sample, de bas en de beat die qua sound diep inslaat lijken een gevoel van onverwinnelijkheid te willen creeren.
Behalve het pianoriedeltje dat je constant hoort!
Dat is het emotionele gedeelte de hele song door, het geeft een triest gevoel, dus tussen al het machtige bombast door wat onoverwinnelijk lijkt te zijn is er toch nog een zwakke gevoelige plek.

Was Iron Galaxy voor mij de mooiste hiphopnummer ooit? Dan is Raspberry Fields wel de allerbeste ooit!
Hier lijk ik mij te bevinden in een alien ruimteschip, maar niet zo 1 van metaal en ijzer en allemaal knopjes, maar een organisch voertuig bestaande uit allemaal weefsel en buitenaards levend ''blubber'' dat wegdrupt.
Dit heeft iets chaotisch weg, maar het is eerder als een biologisch machine dat de hele tijd in beweging is, het implodeert,explodeert en gaat ook weer in elkaar en dan weer uit elkaar, terwijl het tegelijkertijd smelt, dat maakt het zo organisch.
En ik heb nog nooit zo'n unieke beat gehoord!
Ten eerste is het totaal uit ''balans'', de basdrum overheerst,en met regelmaat heb je maar 1 keer de snare tussen al die kicks in.
Toch doet het wat het moet doen, het ondersteunt de samples en de MC's, maar TEGELIJKERTIJD gaat het er ook in mee, en dat is heel bijzonder.
Normaal heb je bij vrijwel zo'n beetje alle hiphoptracks de beat die overheerst, en daar omheen gebeurt er van alles.
Deze beat is juist 1 met de andere geluiden, het is........ uniek!

Straight Off the D.I.C. is ook weer bijzonder, eerst heb je de alien-geluid wat vanuit het niets komt en weer voorbij gaat, maar een seconde later is de sfeer weer chill door een simpel piano sample, daarna word het zelfs nog meer relaxed na een simpel piano-nootje.
Wat hier ook bijzonder is is de samenspel tussen bas,beat en de samples.
Als je de simpele bas en beat op zichzelf zet is het eigenlijk best saai en een beetje voortkabellend.
Maar als de alien-geluid erin komt worden de bas en beat dreigend en duister, maar als dan het piano riedeltje erin komt heeft het weer iets avontuurlijks, als dan het eenvoudige piano-nootje erin komt maakt dat de bas en beat weer heel relaxed, de bas en beat verandert dus de hele tijd van sfeer door de samples terwijl het eigenlijk de hele tijd hetzelfde is.
En dan is er de couplet waarin van alles gebeurt, het refrein heeft iets weg alsof je je thuis bevind, in een thuishaven.
En dat gaat precies mee met de rest, want in de lyrics word vaker New York geroepen, en het heet Straight Off the D.I.C., ze willen hier dus New York representen, in de couplet gebeurt er van alles en het refrein geeft een gevoel van thuis, dus dit is een statement van New York, hun thuis waarin van alles gebeurt.

Vein is een track van tegenstellingen, je hoort de hele tijd een hoog aanhoudende noot met een zuivere sound, daartegenover heb je weer een smerige bliep, de beat is hi-tech, daartegenover heb je het heel simpele orgel-nootje, en ertussendoor hoor je weleens het piano riedeltje wat moeilijk van karakter is, waardoor het helemaal tegendraads word.
Nou lijkt dit ook de hele tijd chaotisch te zijn, maar van 2:28 - 2:40 heb je een ''stotterende'' robotstem, dan merk je pas echt wat chaos is, als daarna weer de beat in komt met de rest is er opeens helemaal niet meer het gevoel dat het tegendraads en warrig is, maar het hele plaatje past opeens perfect, het is nou juist in balans!

Bij Stress Rap doet de muziek de titel eer aan, de lange zuivere noten geven goed het gevoel weer van treurnis en zorgen, tegelijkertijd heb je de piano op de achtergrond wat stressvol klinkt maar tegelijkertijd iets sprookjesachtigs geeft en ook als achtergrondmuziek van een verhaal klinkt, en daarom komt de smerige droge gedempte hoorn goed van pas, want het leven is geen sprookje.

De muziek van Real Earth brengt je in de maling, want normaal heb je de strakke drums die zeg maar vast is, als je daarna de open sound van strings hebt is dat de vrijheid, en dat lijkt regel te zijn in muziek, hier word de regel gebroken;
De keyboardstrings hebben nou iets straks en bazigs, daarna veranderen de strings steeds lager waarna het uiteindelijk uitmond in de drumcomputer die heerlijk los gaat.
Dus nu is het juist de drumbeat wat vrijheid geeft wat je bijna kan zien als een ode aan hiphop.
Het refrein klinkt heilig, alsof je je op heilige grond bevind, ze rappen ook ''1 dimensial MC's'', alsof hun in een andere dimensie zitten, dat is met deze plaat zowiezo, bij deze track drukken ze je dat nog ff op je neus.

De orgel noten van Ridiculoid geven een geborgen, veilig gelukkig en relaxed gevoel, de 2 snelle noten zijn juist stimulerend en hoopgevend, zo vult het elkaar perfect aan, waardoor dit een waar gevoel van euforie voortbrengt.

Scream Phoenix lijkt religieus te zijn door de vocals, alsof je je tussen de goden bevind, maar het is geen eindstation, want het heeft ook iets dreigends, avontuurlijks en episch. De ''snaar''daartegenover is juist weer simpel, relaxed en down-to-earth, de orgel dat je af en toe hebt maakt het dan toch nog droevig en zelfs bijna hels.
Al die verschillende indrukken en mix van emoties maken dit nummer een heftig geheel waardoor het juist theatraal overkomt, en dat is het ook, maar het is niet ''nep'' of over the top, het is meer een diepe heftige expressie wat zwaar emotioneel beladen is wat je op het eerste gezicht niet zou denken, omdat de emotie zo zwaar is.

The Cold Vein bestaat uit ongelooflijk bijzonder hiphop-materiaal, met elke track opzichzelf en verschillend van de anderen, en toch tegelijkertijd is het een geheel wat precies als een puzzel in elkaar past.
Meesterwerk!

avatar van GarnalenPeller
En dat zijn alleen nog maar de beats, kan je nagaan.

avatar van schizodeclown
Ik ben geen wonder in lyrics nee

avatar van nega
Ja eindelijk kan ik het kwartje oprapen. Had hem wel vaker geluisterd. Maar vond het echt niets aan, omdat het productioneel totaal niet mijn ding was. Ik heb echt mijn best gedaan om dit te diggen, en dat is zeker gelukt nu. Over de lyrics wil ik het niet hebben, want die zijn gewoon over the top. De beats zijn erg spacey en hard en icm Vast en Vordul is dit gewoon een ziekelijk/buitenaards album. Had nooit gedacht dat ik dit vet zou vinden. Props naar El-P. Ik zal dit plaatje binnenkort wat vaker draaien, denk dat het een 5 gaat worden.
Mijn favorieten: Straight off the DIC, Stress Rap en Painkillers

geniaal

P-DawG
Net als bij Madvillain lijkt hier het kwartje bij mij pas een aantal jaar later te vallen. Ik weet alleen nog niet of ik het net zo hoog zal gaan waarderen maar feit is wel dat dit de laatste tijd behoorlijk groeit bij mij. Het zal sowieso 4* worden, misschien zelfs meer.

P-DawG
nega schreef:
Ja eindelijk kan ik het kwartje oprapen.
Gezegde omdraai-fail. Kom nou, het gaat er juist om dat het kwartje valt

RedLightCityBoy
Na een luisterbeurt van The Cold Vein vind ik alle andere muziek ineens slappe hap.