The Chameleons - Script of the Bridge (1983)

Label: Statik

1. Don't Fall (4:05)
  2. Here Today (3:58)
  3. Monkeyland (5:17)
  4. Second Skin (6:51)
  5. Up the Down Escalator (3:58)
  6. Less Than Human (4:12)
  7. Pleasure and Pain (5:11)
  8. Thursday's Child (3:33)
  9. As High as You Can Go (3:35)
  10. A Person Isn't Safe Anywhere These Days (5:43)
  11. Paper Tigers (4:17)
  12. View from a Hill (6:40)
  13. In Shreds [Previously Unreleased] * (4:09)
  14. Dear Dead Days [Previously Unreleased] * (4:31)
  15. Things I Wish I'd Said [Previously Unreleased] * (5:12)
  16. Don't Fall [Live in Bremen, 1983] * (3:49)
  17. Here Today [Live in Bremen, 1983] * (3:51)
  18. Thursday's Child [Live in Bremen, 1983] * (3:46)
  19. A Person Isn't Safe Anywhere These Days [Live in Bremen, 1983] * (4:48)
  20. Less Than Human [Live in Bremen, 1983] * (4:01)
  21. Pleasure and Pain [Live in Bremen, 1983] * (4:31)
  22. Second Skin [Live in Bremen, 1983] * (6:01)
  23. Paper Tigers [Live in Bremen, 1983] * (4:07)
  24. Monkeyland [Live in Bremen, 1983] * (4:56)
  25. Singing Rule Britannia [Live in Bremen, 1983] * (4:19)
  26. Up the Down Escalator [Live in Bremen, 1983] * (3:59)
  27. View from a Hill [Live in Bremen, 1983] * (6:17)
maseddi schreef:

De chameleons zijn voor mij een reden om niet te houden van Interpol

Dat vraagt om een verklaring. Ik ben fan van beide bands, mede omwille van het ultieme gitaargeluid van zowel Chameleons als Interpol. Als je van een bepaalde sound houdt maakt het toch niet zoveel uit of het al eens eerder is gedaan of niet?

Gish
In de platenkast van de jongens van Interpol zal dit meesterwerk zeker niet ontbreken. Het is ook logisch dat jonge bands beinvloedt worden door de popgeschiedenis. Maakt ook allemaal niets uit.
Goede muziek is goede muziek.
Dit album is wel verplichte kost voor iedere Interpol fan.
Een echte klassieker.

perfume
Monkeyland! Zegt genoeg over de huidige tijdgeest! Een klassieker? Voor mij wel.

avatar van Alicia
Deze Script Of The Bridge wordt mooier en mooier! Bovenaards mooi. De ander albums mag je ook beslist niet missen. Wat een band!

@ Skyline....enne...wat die rollator betreft....nog dertig jaar later en ik weet zeker dat ik deze plaat nog steeds in mijn oren heb zitten! Achter die rollator welteverstaan!

skyline
Na lang wachten is de 25 bejaarden editie binnen. Mijn vrees dat het remasteren de plaat niet beter zou maken was gegrond. In het beste geval hoor je geen verschil, en wanneer je dat wel hoort -bijv. in Here Today, waar Dave naar achter(!) is geschoven in de mix - is het resultaat alleen maar minder.

Gelukkig maakt de 2e (live) CD veel goed. Het geluid en het optreden zijn veel beter dan dat op de live CD van the Gallery Club en is uit 1983, en klinkt dus ook heel anders en puntiger dan de opname in the Academy aan het begin van dit millennium.

Dave's atmosferische gitaarwaaiers, zwanger van de delay, komen hier goed tot uiting, met name op Pleasure and Pain, Paper Tigers en natuurlijk View from a Hill, een afsluiter zo monumentaal en majestueus als the Doors' The End en JD's Decades.

Vroeger kon ik the Chameleons nooit draaien zonder dat ik mijn gitaar erbij moest pakken, en na jaren gedwongen snaarafkicken - twee kids, weet je wel - heb ik er na het beluisteren van deze live-opname toch weer eentje opgedoken. Drama natuurlijk.
Was ook helemaal vergeten dat Dave en Reg ttv SotB hun gitaren een hele toon hoger (Fis) stemden ipv van de (standaard) open E.
Kwam daar weer achter toen ik Dave's echo-ende riff op twee-derde van View from a Hill weer probeerde, maar die is in B-mineur en gossiemikkie wat zat ik te stumperen toen ik me ineens weer die alternatieve tuning binnenviel. En dan speel je een Bm riff in de open (en dus gemakkelijke) Am positie. Wonderbaarlijk!!!

avatar van Chameleon Day
skyline schreef:

Begrijp ik het nu goed dat je deze remaster maar links moet laten liggen (even los van het live-gedeelte) en je tevreden moet stellen met het vinyl (zoals ik alleen heb)? Deze heb ik nml. op het lijstje classics staan om te verzilveren.

Weg met dat voetbal vanavond, ik word alsnog gitaargod, verdorie!!!

Mmm...ik krijg ook wel weer zin om mijn gitaar en delay-apparatuur weer eens tevoorschijn te halen en af te stoffen.....toch maar voetbal denk ik.....gitaargod is een gepasseerd station vrees ik.

Laurora
skyline schreef:

Skyline,

Ik heb deze op LP én CD (een oude, niet deze nieuwe), is het het dan nog waard of gewoon niet doen.

Ps. ik kijk wel alleen naar mijn gitaar..

skyline
Mijns inziens heeft de nieuwe weinig zin. Althans, als het echt om SotB gaat. Misschien dat the Viking er anders over denkt, maar ik denk dat hij doelde op de bonus CD die de moeite waard zou zijn. Die is ook niet slecht, maar als het gaat om de ultieme sprankelende versie van een van de drie beste platen ooit dan is de originele vinyl-uitvoering as good as any.

Vraagje. In het bijgesloten boekje waar Mark B. wat kort kommentaar geeft op de songs vertelt hij bij Paper Tigers dat ze tijdens de soundcheck als opener voor een "famous alternative rockband" bijna slaags waren geraakt met deze band.
Toevallig iemand die weet met welke club het bijna matten was?

avatar van MartinoBasso
Killing Joke misschien? Ik meende ooit iets gelezen te hebben waarin beweerd werd ze het niet zo konden vinden met Killing Joke..

avatar van MartinoBasso
Wist trouwens niet dat ze hun e-snaar een toon hoger zetten, mooi zo.

skyline
Niet alleen de e-snaar, Martijn. Alle 6 een hele toon. Dus ipv de standaard E,A,D,G,B,E nu Fis,B,E,A,Cis,Fis.
Maakt de Chameleons songs inderdaad ineens een stuk eenvoudiger.
Good luck!

avatar van RealChameleon
MartinoBasso schreef:
Wist trouwens niet dat ze hun e-snaar een toon hoger zetten, mooi zo.

Inderdaad Killing Joke: staat op de website. Al Mark Burgess boek gelezen? Echte aanrader.

RealChameleon schreef:

Gelukkig vind ik ze allebei geweldig.
Kun je in het kort iets vertellen over dat boek..?

Wat een onzin en dat bij zo'n mooi album

Dat sloeg inderdaad allemaal nergens op.
Hoop onzin en wat off topic berichten verwijderd.

avatar van PinkEclipse
25 jaar geleden verscheen het debuutalbum van The Chameleons. Om dit te vieren is nu een speciale verjaardagseditie verkrijgbaar.
In de 2CD-box vind je een geremasterde versie van het originele album. Daarnaast krijg je nog 3 exclusieve mixes en een concert dat de groep speelde tijdens hun Europese tour in 1983.
In totaal staan er 27 nummers op "Script Of The Bridge" editie 2008.
Geweldig album en mede door de live-uitvoering op 5 sterren uitgekomen.

avatar van Chameleon Day

Hmmm.. dat wekt interesse.. hier ga ik me eens wat meer in verdiepen.

Je zult horen waar Editors en Interpol e.d. de mosterd vandaan gehaald hebben. Alleen is dit wel een stuk romantischer en meer gevarieerd dan genoemde bands.

DonDijk

Hoop niet dat je het te depressief vindt

DonDijk schreef:

Hoop niet dat je het te depressief vindt

Ga je moeder pesten

Hmm Interpol en Editors.. Nooit echt veel mee gehad.. Al heb ik laatst voor het eerst de albums van the Editors geprobeerd, moet zeggen dat ik het goede albums vond. Al zijn ze me eerlijk gezegd niet goed bijgebleven.. Da's het nadeel met die muziek, het klinkt wel, maar laat niet echt veel indruk achter..

Naja ben benieuwd wat ik ervan vind

Carolaah schreef:
[Da's het nadeel met die muziek, het klinkt wel, maar laat niet echt veel indruk achter..

Nouja...

Bij mij dan hè..

Lost Highway
Zowiezo heb ik de indruk dat je zoveel mogelijk muziek op zo weinig mogelijk tijd tracht te beluisteren. Dat is jouw goed recht, maar mij zou het niet lukken om zo echt albums te laten groeien en te appreciëren.

avatar van Carolaah
Waar je die indruk vandaan haalt begrijp ik niet helemaal..
Ik sta altijd open om die albums meerdereluisterbeurten te geven.
Ik noteer alleen ook eerste indrukken van albums, dat wil niet zeggen dat ik ze meteen afschrijf. En vervolgens duurt het dan een lange tijd voordat ik weer een nieuwe rating/mening uitdeel over iets, omdat ik het de tijd gun om er vaker naar te luisteren als de momenten zich voordoen.

Beetje jammer dat je dan zo'n oordeel velgt. Nou ja, niet dat ik er verder mee zit (haha zou niet goed zijn), weet immers zelf wel hoe/wat.. en ja die indruk heb je misschien gekregen, wil hiermee alleen even rechtzetten dat dat beeld dus niet correct is.

Ik had het trouwens over die Editors albums, niet over The Chameleons.
Dat ik praat over dat het weinig indruk achterlaat, daarmee wil ik zeggen dat het geen albums zijn die bij de eerste luisterbeurten inslaan als een bom..
En ik vind die Editor-albums op het eerste gezicht niet heel vernieuwend, origineel, maar wel beviel me het geluid, alleen ondanks dat is er weinig tot nu toe bijgebleven, aangezien ik me weinig nummers kan herinneren, wat ik bij sommige andere albums wel heb. Dat wil niet zeggen dat zo'n album dan niet deugd.

Laurora
Gelukkig heeft dit album dan ook qua geluid, teksten etc. geen ene reet met Editors te maken.

avatar van Joy4ever
Laurora schreef:
Natuurlijk hebben ze raakvlakken.

Joy4ever schreef:
Natuurlijk hebben ze raakvlakken.

Feeder
starsailor schreef:

avatar van Joy4ever
starsailor schreef:

Feeder schreef:

Spijt me hoor, maar ik ben al 18 jaar Chameleons fan en kan beide Editors albums dromen, maar ik vind ze toch allebei van een andere categorie. Waar ik bij Interpol (met name op TOTBL) heel veel Chameleonesque gitaren terug hoor, hoor ik dat bij Editors helemaal niet.
Raakvlakken? Vast wel, new-wave en nu-wave. Maar niet wat hier in eerste instantie bedoeld word. Ik vind dat je niet tegen een Editors fan kan zeggen dat hij/zij naar The Chameleons moet luisteren omdat hij/zij dat dan ook goed moet vinden (en uiteraard andersom ook niet).

Lost Highway
Ik heb het al tot in den treure gezegd. Noch The Chameleons, noch Interpol, noch Editors vind ik op elkaar lijken. Het enige raakvlak is, zoals Starsailor zegt, dat het debuut van Interpol wel wat 'Chameleonesque' gitaren bevat. Voor de rest hebben ze allemaal een andere invalshoek en andere perspectieven qua songwriting. Als er een gelijkenis is tussen de drie dan is het dat het gitaarspel van de respectievelijke bands voor een ietwat gelijkaardige sound kan zorgen, wat maakt dat ze wel wat gemeenschappelijke fans hebben. Voor de rest stuk voor stuk een eigen identiteit.