MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de site

zoeken in:
Ik weet niet wat het benodigde budget is om de kosten te dekken, maar een ruime schatting: tussen de 50 en 100k. Da's zonder Sywerts en zo. Wat zou jouw plan zijn om te zorgen voor voldoende inkomsten, Mssr Renard?

Mssr Renard
Ik stap uit de discussie. Wat een gedoe toch allemaal weer. Iedereen klaagt over reclames en over Moviemeter en een trage site.

Ik plaats één opmerking over hoe ik denk over de hyperkapitalistische samenleving en de rapen zijn weer gaar. Ik ben weg uit deze topic.

Edit: 52.000 gebruikers maal 10 euro per jaar is toch wel een behoorlijk bedrag?

Maak je niet te druk Michiel

52.000 gebruikers laten betalen gaat niet lukken natuurlijk. Al zouden het er wellicht meer worden als er iets meer tegenover een 'abonnement' stond dan enkel het afkopen van reclame: langere toplijsten, uitgebreidere zoekfunctie, het aanpassen van je gebruikersnaam, meer metadata in je albumlijsten, een mooie grafische weergave van (je) albumlijsten, extra statistieken over je stemgedrag (aantal stemmen per genre/land/jaar) etc.

Rateyourmusic.com heeft dat goed voor elkaar, o.a. ook met crowdfundingsacties. Maar ook dan zal er waarschijnlijk nog wel flink bijgelegd moeten worden.

Het is leuk en aardig dat er 52.000 accounts bestaan op MusicMeter, maar het is natuurlijk maar een zeer klein aantal dat ook daadwerkelijk actief is.

Ik snap beide posities. De opmerking 'alles moet winstgevend zijn' voelt wat raar. Ook Jordy verdiende gewoon aan de sites, dat heeft hij nooit onder stoelen of banken gestolen. Je moet flink wat tijd steken in het onderhouden van de site, en ik denk niet dat veel mensen dat gewoon voor hun hobby gaan doen. Er moet toch brood op de plank komen.

Maar de manier waarop het nu gebeurt is natuurlijk wel schrijnend. Jordy verdiende eraan maar gaf ook om de site en de gebruikers. De nieuwe eigenaren lijken enkel en alleen om de inkomsten te geven. Die overcommerciele houding gaat al snel tegenstaan.

Mssr Renard
Dank je Arrie, voor het beter kunnen verwoorden van mijn standpunt.

De grote baas geeft in dat interview wel aan dat MovieMeter een community heeft van 300.000 mensen, dat is ook ongeveer hoeveel accounts er zijn... Dat een aanzienlijk deel al meer dan 10 of zelfs 20 jaar niet meer is ingelogd maakt voor hem blijkbaar niet uit, zolang ze maar genoeg engagement vertonen om te interacteren op een goede campagne.

Ponty Mython
Ah, net zoals de bezoekersaantallen van MovieMeter waar laatst mee werd gepocht. Dat zijn vooral bezoekers die niet blijven plakken, maar alleen op de berichten op de frontpage klikken.

Maar goed, het moet onderhand wel duidelijk zijn dat de eigenaren nauwelijks geïnteresseerd zijn in het community aspect van de sites, en meer in snelle kliks en inkomsten van agressieve reclame?

trebremmit schreef:
Denk dat jij geen ondernemer bent of wel?

Nu hang je wel lekker de wijsneus uit ik snap ook wel dat er geld verdiend moet worden, en daar is niks mis mee. Dat is ook niet het deel van de post van Mssr Renard waar ik achter stond, maar wel de rest. Precies wat Arrie zegt eigenlijk. Een clubje gasten dat niks anders doet dan clickbait en advertenties toevoegen aan websites en volledig teert op content die door vrijwilligers geleverd wordt (zonder daar ook waardering voor terug te geven). Ik vind ook dat daar iets mis mee is, en dat zijn wat mij betreft wel de schaduwkanten van kapitalisme. Als het alleen nog maar om geld draait, dan verlies ik wel een beetje het respect.

Zonder die mensen had deze site niet meer bestaan. En ja die reclame is irritant. Maar zo'n ongenuanceerde rant is nog veel irritanter.

Mausie schreef:
Een clubje gasten dat niks anders doet dan clickbait en advertenties toevoegen aan websites en volledig teert op content die door vrijwilligers geleverd wordt (zonder daar ook waardering voor terug te geven). Ik vind ook dat daar iets mis mee is, en dat zijn wat mij betreft wel de schaduwkanten van kapitalisme. Als het alleen nog maar om geld draait, dan verlies ik wel een beetje het respect.

Ze leveren een dienst, wij maken daar gebruik van en betalen ervoor door abonnementen en advertenties. Ik kan er zelf prima mee leven als dat volledig zakelijk blijft, dus zonder waardering.

Overigens zou zulke waardering dan ook twee kanten op moeten werken, lijkt me. Daar heb ik weinig van teruggezien in dit topic...

Mssr Renard
trebremmit schreef:
Zonder die mensen had deze site niet meer bestaan. En ja die reclame is irritant. Maar zo'n ongenuanceerde rant is nog veel irritanter.

Excuses voor de ongenuanceerde rant. Ik zal mijn woorden beter kiezen voortaan.

Brunniepoo schreef:
Ze leveren een dienst, wij maken daar gebruik van en betalen ervoor door abonnementen en advertenties. Ik kan er zelf prima mee leven als dat volledig zakelijk blijft, dus zonder waardering.

Overigens zou zulke waardering dan ook twee kanten op moeten werken, lijkt me. Daar heb ik weinig van teruggezien in dit topic...

Het mag prima zakelijk blijven, als er een goede dienst wordt afgeleverd. Zo niet, dan krijg je dat tweede punt waar je het over hebt.

Je kan reclame afkopen, voor de rest is alles gratis. De bedrijven betalen met hun reclame voor deze site, niet de gebruikers. Mag je dan een goede dienst verwachten of is dat mooi meegenomen?

Vergelijkenderwijs kan je MuMe nu gelijkstellen met Commerciële Omroep en MuMe toen (Jordy) met Publieke Omroep.

De reclame nu vormt de kurk waarop de site drijft - hosting, backup/recovery, onderhoud + nieuwbouw moet worden betaald - en iedereen kan nagaan wat zulks kost (afhankelijk van de bestede tijd) - destijds was 't ook veel liefdewerk/oud papier.

Bij de commerciële omroep wordt de broek opgehouden door (meerdere vormen van) reclame; bij de publieke omroep wordt daarnaast 40 - 45% bekostigd uit overheidsgelden.

Net zoals bij de commerciëlen de hoeveelheid en frequentie van reclame (een film van 1u: 45 minuten die opeens 2u:20 duurt) als storend kan worden ervaren, kan dat hier ook het geval zijn. Daarnaast kan je je afvragen of het klakkeloos opdienen van allerlei (silly) reclame o.b.v. een cpm-model (cost per mille) wel leidt tot enige zinvolle vorm van conversie. Je zou je intelligentere (en waarschijnlijk meer effectieve) vormen van advertizing kunnen voorstellen.

Met zo’n levendige discussie is er niets gelogen over de interactiviteit van de gebruikers, de waarde van de site in hun dagelijks leven en de langdurige betrokkenheid bij het plaatsen van content met toegevoegde waarde.

Nu nog instroom van jeugdige gebruikers en de site verkoopt zichzelf. En anders wordt dit een site voor ouwe zemelaars. Ook een niche.

Ponty Mython
Mjuman schreef:
Net zoals bij de commerciëlen de hoeveelheid en frequentie van reclame (een film van 1u: 45 minuten die opeens 2u:20 duurt) als storend kan worden ervaren, kan dat hier ook het geval zijn. Daarnaast kan je je afvragen of het klakkeloos opdienen van allerlei (silly) reclame o.b.v. een cpm-model (cost per mille) wel leidt tot enige zinvolle vorm van conversie. Je zou je intelligentere (en waarschijnlijk meer effectieve) vormen van advertizing kunnen voorstellen.

Vooral dit dus.

Het ontbreekt de eigenaren aan wil (en creativiteit) om hier wat anders voor te verzinnen. Je hebt een hele community die ook wel snapt dat reclame nodig is om de site overeind te houden, maar laat daar nou genoeg mensen tussenzitten die ook creatief kunnen meedenken.

Je hebt daar notabene regisseurs als Martin Koolhoven en Stephan Brenninkmeijer die er een account hebben, en - gezien hun werk - vast wel iets zouden kunnen bijdragen aan creatieve oplossingen die zowel het management als de community kunnen plezieren. En dan heb je natuurlijk ook nog tientallen andere (actieve) gebruikers die eigen sites onderhouden en/of soortgelijke werkzaamheden hebben.

Maar in plaats van actief gebruik te maken van deze kennis trekken ze al vanaf het begin hun eigen weg. Dingen worden zonder enig overleg met de crew de lucht in gegooid (zoals de nieuwe layout die nog steeds maar half werkt) en van enige progressie of het inlossen van beloftes die aan de nog actieve gebruikers zijn gedaan destijds lijkt geen sprake. De crew lijkt zich er ook te bij hebben neergelegd.

En dan zijn ze nu bezig met een Engelstalige versie van MovieMeter, terwijl er nog genoeg te verbeteren valt aan de huidige site. Ik kan er in ieder geval geen lijn in ontdekken wat nou precies het einddoel is.

Ponty Mython schreef:
Ah, net zoals de bezoekersaantallen van MovieMeter waar laatst mee werd gepocht. Dat zijn vooral bezoekers die niet blijven plakken, maar alleen op de berichten op de frontpage klikken.

2 miljoen per maand.

https://www.realtimesnetwork.com/

2,5 pageview per bezoeker, dat is toch wel heel karig eigenlijk. Zeker als je je bedenkt dat de harde kern van MovieMeter een groot deel van die pageviews voor zijn rekening neemt. Ik zou daar wel eens een verdeling van willen zien, of de mediaan.

Brunniepoo schreef:

Sec heb je natuurlijk gelijk, maar het is/was wel even omschakelen na eerst jarenlang een betrokken eigenaar te hebben gehad en een nieuwe eigenaar die in het begin nog een enquête afnam en de indruk wekte hier enthousiast mee verder te gaan, maar vervolgens eigenlijk nooit meer wat van zich heeft laten horen.

Gelukkig is er nu Tim die af en toe aan de site sleutelt en de Spotify-tool (waar blijkbaar ook een vergoeding tegenover staat) heeft ingebouwd.

Ponty Mython
Hoeveel accounts van die 300k zouden er nog actief zijn? Een paar honderd?

herman schreef:

(quote)

Sec heb je natuurlijk gelijk, maar het is/was wel even omschakelen na eerst jarenlang een betrokken eigenaar te hebben gehad en een nieuwe eigenaar die in het begin nog een enquête afnam en de indruk wekte hier enthousiast mee verder te gaan, maar vervolgens eigenlijk nooit meer wat van zich heeft laten horen.

Gelukkig is er nu Tim die af en toe aan de site sleutelt en de Spotify-tool (waar blijkbaar ook een vergoeding tegenover staat) heeft ingebouwd.

Oh, een betrokken eigenaar heeft ook absoluut mijn voorkeur hoor. Maar goed, dat zit er niet in, en dan heb ik liever een niet-betrokken eigenaar dan geen eigenaar (en dus geen site).

Ponty Mython
ik zie dat de balk met de Metersites mysterieus is teruggekeerd onderin.

En MovieMeter is weer stuk.

herman schreef:

Voor mijn gevoel zijn veel mensen vergeten hoe 'meterfan' hier eind 2019 binnenkwam. Positief, met goede verhalen en toekomstplannen. En een grote aandacht voor en op de community.

Gezien de stilte daarna en de ontwikkeling op MM blijkt het niet meer dan leuke marketing praat. Beloftes zijn niet nagekomen, het functioneren van de sites is zeker niet vooruit gegaan (de site is al weken erg traag mensen, het gebruik, berichten plaatsen, updaten, etc.). En uiteindelijk wordt er niet geluisterd naar de community. Op MM lijkt de crew ondertussen in hetzelfde stramien te functioneren. Daar wordt het ook allemaal afgedaan met de dooddoener die Brunniepoo hier gebruikt. En ik kan na die jaren op MM nu wel stellen: Liever geen site dan het gedrocht dat het is geworden. Ik ben er niet voor niets weggegaan. Net zoals velen trouwens.

Het doet me een beetje denken aan het platen huis dat hier jaren geleden overgenomen werd. Een nieuwe eigenaar die de scepter zwaaide. Het veranderde, logischerwijs natuurlijk het een en ander. Er werd gezocht naar nieuwe klanten en om de bekendheid wat uit te breiden. Maar ondertussen deed hij er alles aan om de reeds bestaande klanten te leren kennen, en om ze te behouden. Hij bleek net zo'n liefhebber als de oude eigenaar.

En dat is hoe hier 'meterfan' binnenkwam. Het zit zelfs in zijn username. Maar hij blijkt niet zo'n fan te zijn als hij zegt. Dat de vaste gebruikers dan flink moeten omschakelen is logisch.

Nu hebben we hier de mazzel dat we voornamelijk met een trage site te maken hebben die hier en daar wat bugs vertonen en wat meer reclame. En niet het gedrocht van de huidige MM. Dus voor zover wil ik nog meegaan in de stelling van Brunniepoo. Maar als MM de toekomst van de andere meter sites moet zijn...

Maar goed, de focus lijkt nu naar de internationale MM site te gaan begreep ik. Dus we zitten hier voorlopig nog even veilig. Denk ik. Maar laten we niet vergeten wat hier bij de overname belooft was. Daar mag best wat over gezegd worden.

Germ (crew)
Het duurde even eer ik realiseerde dat je met MM Moviemeter bedoelt. Ik schrok even

Moet de naam van dit topic niet veranderd worden? …

Ben ik de enige bij wie de site (en vooral het forum) énorm traag gaat de laatste dagen? Pagina's duren soms een eeuwigheid (bij wijze van spreken) om te laden. Ik heb het enkel hier.

esteban schreef:
Ben ik de enige bij wie de site (en vooral het forum) énorm traag gaat de laatste dagen? Pagina's duren soms een eeuwigheid (bij wijze van spreken) om te laden. Ik heb het enkel hier.

Ik heb het ook, maar het is vooral heel erg wisselend. Soms loopt alles perfect en soms duurt alles eeuwen. Vooral berichten plaatsen is lastig.

esteban schreef:

Zie een pagina terug

Ponty Mython
Ponty Mython schreef:
ik zie dat de balk met de Metersites mysterieus is teruggekeerd onderin.

En weer weg.

De site lag er tussen 4 uur 12 en 5 uur* niet uit wat ook wel weer een unicum is.

*5 uur gemiddeld. Soms kan je na de nachtelijke break tot ver na vijven wachten tot de site weer operatief is en soms vanaf goed 4 uur 50.

Ponty Mython
B.Robertson schreef:
De site lag er tussen 4 uur 12 en 5 uur* niet uit wat ook wel weer een unicum is.

*5 uur gemiddeld. Soms kan je na de nachtelijke break tot ver na vijven wachten tot de site weer operatief is en soms vanaf goed 4 uur 50.

Er wordt dan waarschijnlijk een back-up gedraaid, maar waarom dat 4 á 5 uur moet duren..? Ten tijde van Jordy lag de site er 's nachts ook even uit, maar naar mijn herinnering niet meer dan een uur.

Ik las op MovieMeter dat er technische problemen zijn (ivm de aanhoudende traagheid), maar dat 'dit niet 1-2-3 op te lossen is'. Ze zullen wel te druk bezig zijn met de Internationale site...

Gast
geplaatst: vandaag om 03:45 uur

geplaatst: vandaag om 03:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.