MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de site

zoeken in:
https://howlandechoes.com/wp-content/uploads/2015/06/101113-shows-106-park-buzz-beyonce-happy.png

Beyoncé schrijft MusicMeter-geschiedenis en staat voorgoed op de frontpage

Beyoncé heeft opnieuw muziekgeschiedenis geschreven. De 44-jarige superster heeft voor het eerst in haar carrière de hoogste MusicMeter-onderscheiding ontvangen: een permanente plek op de frontpage. Ze kreeg deze erkenning naar aanleiding van haar spectaculaire Netflix-special Beyoncé Bowl, de halftime show die ze op Eerste Kerstdag gaf tijdens NFL’s Christmas Gameday in Houston.

Het iconische optreden, dat ze samen met een creatief team tot in de puntjes verzorgde, wordt door de MusicMeter-community gezien als een cultureel hoogtepunt. De show, waarin muziek, performance en visueel spektakel naadloos samenkwamen, wist direct de status van klassieker te bereiken.

Lees ook: Hoe Nederlandse Lisa Rose in recordtempo de Witte Trui en MuMeLadder verovert

Voor eeuwig op de frontpage
Met deze prestatie heeft Beyoncé iets bereikt dat maar voor enkelen is weggelegd: een onuitwisbare aanwezigheid op de hoofdpagina van MusicMeter. Waar anderen strijden om tijdelijke aandacht of wisselende noteringen, is Beyoncé nu verzekerd van een blijvende ereplaats, naast de grootste iconen uit de muziekgeschiedenis. Haar eerdere 35 Grammy’s, een Oscarnominatie en talloze onderscheidingen verbleken haast bij dit digitale eerbetoon dat haar naam voorgoed onlosmakelijk verbindt met MusicMeter.

Lees ook: Burgemeester treedt op bij illegale bosrave, wordt meteen genomineerd voor DJ Top 100

En er kan nog meer volgen: Beyoncé Bowl maakt ook kans op diverse andere MusicMeter-erkenningen, waaronder die voor de nummer 1-positie in de 'Top 100: Nummers waarin er na het noemen van de titel niet meer gezongen wordt' en de eindwinst in de Prog Ladder 2025. De officiële bekendmakingen volgen in december, precies een week na de uitreiking van de communityprijzen.

Enne, ze deed de beste cover-vertolking van At Last! Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.
Etta Loves Beyoncé

herman schreef:
(afbeelding)
Beyoncé schrijft MusicMeter-geschiedenis en staat voorgoed op de frontpage

Eindelijk weg. What happened?

mijn enige bron wat betreft muzieknieuws.

Cloudflare gebruiken heeft zo zijn nadelen. Ben benieuwd of ik dit kan posten voordat de site er weer uitligt...

Edit: gelukt!

In De Site > Algemeen > MusicMeter API?:

Ha mede muziekliefhebbers,

Voor de administratie van mijn eigen vinylcollectie ben ik een Python app aan het schrijven. Het is een mooie versie van 'een beetje van jezelf en een beetje van Maggie': Ik schrijf het functioneel ontwerp en ChatGPT poept de code uit. Onderdeel van mijn app is een scraper die bij MusicBrainz tracklistings en album-art ophaalt. Ik bezit ook albums die niet in de MusicBrainz database zijn opgenomen, maar wel bij Musicmeter. Het zou een hele mooie aanvulling op mijn app zijn als ik een scraper kan toevoegen voor Musicmeter.
Mijn vraag is daarom of er een API bestaat bij Musicmeter waarmee de diverse gegevens over albums kunnen worden uitgelezen. Zo ja, bestaat daar documentatie over?

Hartelijke groet,
HarryNak (zonder antenne op z'n dak)

Ik zou er absoluut niet op rekenen, HarryNak. Sterker nog, je krijgt hier waarschijnlijk ook geen antwoord op.

HarryNak schreef:
Voor de administratie van mijn eigen vinylcollectie ben ik een Python app aan het schrijven. Het is een mooie versie van 'een beetje van jezelf en een beetje van Maggie': Ik schrijf het functioneel ontwerp en ChatGPT poept de code uit. Onderdeel van mijn app is een scraper die bij MusicBrainz tracklistings en album-art ophaalt en (....)

Kan het kloppen dat ik geen idee heb waar het over gaat?
Ik geloof dat dat maar goed is ook

Onweerwolf
musician schreef:
(quote)

Kan het kloppen dat ik geen idee heb waar het over gaat?
Ik geloof dat dat maar goed is ook

Waarom zou dat goed zijn?

Dit is een hele normale vraag en als musicmeter.nl in de afgelopen jaren gewoon doorontwikkeld was dan zou het prima kunnen dat er een API beschikbaar was. Dat is vermoedelijk nu niet het geval. En mocht het wel zo zijn dat komt het antwoord hier niet omdat de huidige eigenaar hier niet komt.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Waarom zou dat goed zijn?
Sommige potjes laat je beter dicht, he.

Maar wat hier al gezegd is. Ik zou dan eerder kijken naar de API's van Discogs, Last.fm of Spotify..

Spotify linkjes toevoegen bij nieuwe albums gaat niet goed.
Als je een linkje wat ergens anders wel werkt hier wil plakken krijg je de melding ongeldige Last fm link.
Mume geeft zelf een you tube link als suggestie.
Een paar nieuwe albums geprobeerd ( o.a. Tom Smith).

Dank voor ieders reactie. Scrapers voor MusicBrainz en Discogs heb ik inmiddels, maar ja: een musicmeter.nl scraper zou echt wel meerwaarde bieden. Voorlopig droom ik nog even verder.....

Onweerwolf
HarryNak schreef:
Dank voor ieders reactie. Scrapers voor MusicBrainz en Discogs heb ik inmiddels, maar ja: een musicmeter.nl scraper zou echt wel meerwaarde bieden. Voorlopig droom ik nog even verder.....

Is een API strict noodzakelijk voor een scraper?

Ligt het aan mij of is de website de laatste tijd nog instabieler dan Onweerwolf?

@Onweerwolf, mocht je dit lezen: love you, mis je.

Slowgaze schreef:
Ligt het aan mij of is de website de laatste tijd nog instabieler dan Onweerwolf?

@Onweerwolf, mocht je dit lezen: love you, mis je.

Gisteren en vandaag rond 20:00 lijken de metersites niet te laden.
De vloek van Onweerwolf, je kunt niet ongestraft zomaar iedereen bannen

Sinds gisteren hapert de site wel erg vaak

Edit dit is poging 4 sinds 21.00 uur om dit bericht te plaatsen…….

Het is vrij lastig wat te plaatsen. Het is een geduld werkje, zullen we maar zeggen.

Ik weet niet in welk topic dit thuishoort, dus probeer ik het hier:

Kunnen de volgende topics niet beter samengevoegd worden?

Eigen muziek: reacties en nuttige kritiek - MusicMeter.nl

Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument? - MusicMeter.nl

Bij ROSALÍA - LUX (2025) - MusicMeter.nl Discussie - Ïs de Site MusicMeter op z'n retour ?

Erikpol schreef:
Even wat anders als het mag. Dit staat echt al lang bovenaan en de ranking van de rotatielijst lopen terug. Is de site op zijn retour?

meneer schreef:
Er zijn zo’n 50.000+ users hier geregistreerd. Als je kijkt naar het gemiddeld aantal users wat hier echt actief is kom je op zo’n 250 users per dag. Dat zullen er best wel wat meer zijn maar, als ik kijk naar de ‘bekende’ namen die reageren en actief meedoen, zijn dat meestal wel dezelfde personen. Het lijkt erop dat ‘we’ dus maar met een klein cluppie zijn t.o.v. alle geregistreerden. Dan zou het dus idd kunnen zijn dat er op LUX door deze kleine club gestemd wordt (en beluisterd). Ik weet niet of de site dan op z’n retour is. Maar misschien zit ik er flink naast met die ‘250’ users. Daar weten de moderators misschien meer over.

Chet schreef:
Tsja, het staat er echt zie ik nu: meer dan 54.000 gebruikers........ Kan mij dat nauwelijks voorstellen, want het zijn inderdaad veelal dezelfde namen die je hier actief voorbij ziet komen en volgens mij zijn dat er enkele tientallen.....

davevr schreef:
Als je kijkt naar de stemmen dan zie je ook een pak gebruikers die nooit posten.

pdonidvie schreef:
Als je kijkt naar het aantal stemmen op de eindejaars top tien kan je helaas niet anders concluderen dat het de actieve gebruikers hier elk jaar minderen.

Overzicht aantal stemmen op de top tien per jaar:
-2025: 535
-2024: 599
-2023: 586
-2022: 684
-2021: 690
-2020: 762
-2019: 750
-2018: 656
-2017: 738
-2016: 796
-2015: 810
-2014: 851
-2013: 1031
-2012: 1018
-2011: 1037
-2010: 1044
-2009: 932
-2008: 796
-2007: 661
-2006: 429

Er stemt nu ongeveer nog de helft van wat er in 2010 nog stemde.

pdonidvie schreef:
Het baart mij gewoon zorgen dat als het zo voort gaat er op een gegeven moment misschien geconcludeerd zal worden dat het forum niet meer leeft en rendabel is.

Als je bovenstaande zo doorleest en de cijfers bekijkt dan zou je idd kunnen gaan concluderen dat de site op z'n retour is. Natuurlijk, het is fijn toeven op de site en waardevol maar de club wordt blijkbaar kleiner. Maar wat wordt de toekomst ? Slaapt de site zachtjes in ? Blijven we hier actief in een kleiner wordende bubbel totdat deze met een kleine 'plop' in het niets verdwijnt ? Of pruttelen we gewoon lekker door in ons eigen kleine wereldje ? Of zoals hieronder beschreven:
potjandosie schreef:
bedankt voor de info pdonidvie maar het mag de pret niet drukken op dit fijne forum. keek vroeger alleen mee op MuMe zonder account totdat ik in 2023 een account aanmaakte. fijn om hier je muziekbeleving te kunnen delen met andere liefhebbers en een enkele keer via anderen kennis te maken met voor mij onbekende albums of artiesten. zoals ook voor anderen zal gelden is het de "liefde voor muziek" die mij drijft, zoals Raymond van het Groenewoud dat ooit prachtig bezong. ben verre van alwetend ( mijn brein schiet daarvoor te kort) maar mag hier graag het e.e.a. posten en lees met interesse de "updates" van anderen in de genres (americana, singer/songwriter, folk) die mij tegenwoordig het meest aanspreken. reden waarom ik nooit zal stemmen of reageren bij muziek die mij niet aanspreekt (o.a. hip hop, electronic en metal). af en toe wat interactie is fijn maar dat moet/hoeft niet. vrijheid, blijheid is het motto. laten we dit forum a.u.b. met z'n allen in stand houden. dat gebeurt hier gelukkig in het algemeen op een respectvolle manier. wat dat betreft zijn de huidige voorbeelden in de wereld niet erg behulpzaam, maar dat terzijde. verder is het uiteraard prettig om via MuMe op de hoogte te blijven van de nieuwe releases. excuses voor dit wellicht off-topic bericht, want het album van Rosalia is mij verder niet bekend.

Of moeten we toch eens kijken naar MovieMeter waar het, volgens mij (weet dit niet zeker), wel drukker, actiever, commerciëler en breder is geworden door de veranderingen die daar zijn toegepast ?

Misschien kan Casartelli (die ik altijd als een soort hoofdmoderator hier beschouw en van de cijfertjes en nuchtere realiteit is) wat inhoudelijke cijfers geven over het gebruik van de users en de site geven ? En misschien daarbij ook zijn visie over de bovenstaande discussie geven.

Casartelli (moderator)
Dank, maar de term hoofdmoderator is echt te veel eer.

Leuk staatje van pdonidvie, dat wel aansluit bij een gevoel dat ik, en waarschijnlijk velen met mij, ook heb. Eerlijk gezegd valt het me nog alleszins mee; toch nog de helft van het aantal oudejaarsinzendingen van de hoogtijdagen 15 jaar (dat is dus ruim een halve generatie) geleden. Als het er, deo volente, in 2040 nog een stuk of 300 zijn, is dat nog steeds wel genoeg voor een representatieve eindejaarslijst. Een gevoel dat ik ook heb bij de MuMeLadder, toch de moeder aller nummertoplijsten hier: het aantal deelnemers is niet meer wat het ooit geweest is, maar nog steeds alleszins behoorlijk en het levert nog steeds een toplijst op waarover we elk jaar kunnen constateren dat hij zowel prima, ontzettend vastgeroest als bij vlagen best dynamisch is.

Representatief? Waarvoor dan? Kwalitatief: voor de smaak van een aantal muzieknerds (op waarschijnlijk nog steeds enigszins klimmende leeftijd) die het spannend genoeg vindt om daarvoor hier bij elkaar te komen. Kwantitatief: dat de lijsten en rangschikkingen ook enige betekenis en onderscheidend vermogen hebben. Wat dat aangaat: de album top 250 en de artiesten top 100 zijn (met goede reden) gebaseerd op enkel de toptienen van gebruikers die de laatste 2 jaar nog ingelogd zijn. Daarmee staan er artiesten in de top 100 die op 23 lijstjes leunen en albums in de top 250 waarbij dat voor 15 lijstjes geldt. Het kan nog. Maar heel veel langer hadden die lijsten niet hoeven zijn.

Ah ja, en de rotatielijst. Daar moet je je input minimaal elke 2 weken bijwerken. LUX is een grote plaat (niet mijn grote plaat, maar het is een grote plaat), dus die kan dan, ook bij kennelijk gebrek aan concurrentie, best een paar maanden bovenaan staan. Niks nieuws onder de zon - toen ik mij aanmeldde in dit theater stond Illinois van Sufjan Stevens daar en dat duurde voor mijn gevoel ook eindeloos.

meneer schreef:
Of moeten we toch eens kijken naar MovieMeter waar het, volgens mij (weet dit niet zeker), wel drukker, actiever, commerciëler en breder is geworden door de veranderingen die daar zijn toegepast ?

Schijn bedriegt, want over MovieMeter zou ik een soortgelijke statistiek kunnen maken. In 2010 stemde er nog 936 mensen voor de eindejaarslijst, 2025 nog slechts 293.

Op filmvlak zal de huidige generatie meer Letterboxd raadplegen en op muziekvlak Rate Your Music, hoewel die sites (draai of keer het) niet in het Nederlands zijn.

Ok, dank je pdonidvie ! Zelf hou ik het bij het Nederlandstalige hier. Tsja, huidige generatie. Wie zijn dat ? Gen- Z ?

Misschien verschilt het nog per topic.
In 2011 had ik 4 lijstjes makers voor 1967.
In 2026 zijn het er 15 voor het jaar 1982!
Kwestie van een lange adem.
Ik zou overigens qua opmaak en gebruik niet willen ruilen met Moviemeter.

Ik kan al een maand geen 'Spotify url' vastleggen bij albums. Dan volgt de melding 'Ongeldige Lastfm url'.
Is dit probleem bekend?

Tozifra schreef:
Ik kan al een maand geen 'Spotify url' vastleggen bij albums. Dan volgt de melding 'Ongeldige Lastfm url'.
Is dit probleem bekend?

Wel gemeld Feedback MusicMeter: de site - MusicMeter.nl

panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Uitschrijven.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.