MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Dan denken al die mensen van 16 of 17, nou als Keane zo hoog staat, dan zal dat wel het beste zijn wat ooit gemaakt is, dus ik ga niet verder kijken.

Zo kortzichtig zijn de jongere users nou ook weer niet.

neo
obsessed schreef:

Ja, misschien iets als wanneer je je top 10 veranderd/invoert, dat je dat na een maand (of 3 weken) nog eens moet bevestigen. Dan zijn ze er zo uit inderdaad, en misschien nu gewoon iedereen hem even laten bevestigen, dan word hij inderdaad mooi opgeschoond.

Zoiets is ook al voorgesteld bij moviemeter.. Zoiets van na een jaar alle stemmen van een user weg of de user zelf. Ik vind het zelf tamelijk ongebruiksvriendelijk. Stel ik wil weer eens actief zijn op een forum waar ik, ook al is het lang geleden, posten en ik kom erachter dat ik niet meer besta of bepaalde dingen zijn gewist... Jordy heeft dat toen ook afgewimpeld en terecht mag ik zo stellen.

gemaster schreef:
Jaha, maar er zijn veel mensen die op zoek zijn naar nieuwe muziek(ik schaar me daar zelf ook onder) en dan is zo'n toplijst het eerste waar je naar kijkt.

Als er iets is waar je over het algemeen níet moet zijn voor nieuwe muziek dan is het wel de toplijst. Zeker niet als het een algemene is.

Dan denken al die mensen van 16 of 17, nou als Keane zo hoog staat, dan zal dat wel het beste zijn wat ooit gemaakt is, dus ik ga niet verder kijken.

Onzin. Waarom zou iemand dat in hemelsnaam denken? Daarbij is een algemene toplijst zinloos om zo maar lukraak een cd te vinden.

Dat idee dat je net als de rotatielijst je top 10 om de maand moet verversen vind ik erg goed.

Absoluut niet mee eens. Alsof je iedere maand een cd hoort die zo geniaal is dat hij subiet in je top 10 moet. Nonsens.

Wat je wel zou kunnen doen is iets zoals ze bij allmusic hebben: similar artists. Je zou bij artiesten van een bepaald genre similar artists mee kunnen geven. Die artists zouden dan door anderen kunnen worden aangegeven. Als je daar bij de rotatielijsten in ogenschouw neemt kun je wél een varierend aanbod krijgen.

Mensen die van techno houden kunnen dan wellicht met autechre in aanraking kunnen komen bijvoorbeeld (ik noem maar wat).

Heb je al met al meer aan dan aan een top100 denk ik.

Absoluut niet mee eens. Alsof je iedere maand een cd hoort die zo geniaal is dat hij subiet in je top 10 moet. Nonsens.

Je hoeft toch ook niet verplicht te veranderen, je kan ook bevestigen dat je je top 10 hetzelfde wilt houden.

Hobbes schreef:
Als er iets is waar je over het algemeen níet moet zijn voor nieuwe muziek dan is het wel de toplijst. Zeker niet als het een algemene is.

En toch doen mensen het.

Onzin. Waarom zou iemand dat in hemelsnaam denken? Daarbij is een algemene toplijst zinloos om zo maar lukraak een cd te vinden.

Een toplijst lijkt me daarvoor uitermate geschikt. Als ik nieuwe muziek wil ontdekken en ik zie dat OK Computer dik op 1 staat, dan wil ik dat album toch ontdekken?

Je hoeft hem alleen maar te bevestigen, niet perse te veranderen.

Wat je wel zou kunnen doen is iets zoals ze bij allmusic hebben: similar artists. Je zou bij artiesten van een bepaald genre similar artists mee kunnen geven. Die artists zouden dan door anderen kunnen worden aangegeven. Als je daar bij de rotatielijsten in ogenschouw neemt kun je wél een varierend aanbod krijgen.

Mensen die van techno houden kunnen dan wellicht met autechre in aanraking kunnen komen bijvoorbeeld (ik noem maar wat).

Heb je al met al meer aan dan aan een top100 denk ik.

Uitstekend idee inderdaad.

Ik ben niet gewonnen voor related artists. Als je van techno naar Autechre springt, duidt je zelf al aan dat zo'n systeem nogal dubieus is. Als ik related techno artiesten wil, heb ik graag wel techno als eindresultaat natuurlijk.

Daarbij kan je gewoon naar een user z'n stemmen kijken, wil je tips opdoen.

Toch gebruik ik die toplijsten ook als referentie (top 50 electronic dan). In essentie niks meer dan wat Warp spul gemixed met crossover (junk), en verder ook weinig boeiend, maar met 5 of 6 users die voldoen aan je smaak moet je ergens op afgaan natuurlijk

JonnieBrasco
neo schreef:
(quote)

Zoiets is ook al voorgesteld bij moviemeter.. Zoiets van na een jaar alle stemmen van een user weg of de user zelf. Ik vind het zelf tamelijk ongebruiksvriendelijk. Stel ik wil weer eens actief zijn op een forum waar ik, ook al is het lang geleden, posten en ik kom erachter dat ik niet meer besta of bepaalde dingen zijn gewist... Jordy heeft dat toen ook afgewimpeld en terecht mag ik zo stellen.

Ik vind dit wel een goed idee van obsessed. Zelf dacht ik hier ook al eens aan. Je top-10 hoeft ook niet meteen gewist te worden, maar kan natuurlijk op inactief/verlopen worden gezet!

Onderhond schreef:

Ik ben niet gewonnen voor related artists. Als je van techno naar Autechre springt, duidt je zelf al aan dat zo'n systeem nogal dubieus is. Als ik related techno artiesten wil, heb ik graag wel techno als eindresultaat natuurlijk.

Dan heb ik een verkeerde benaming gebruikt. Ziet 't meer als een recomendation. 'Als je dit goed vindt, probeer dan ook eens:'
En dat je dan een stapje naar links, rechts, boven, onder, achter en voor opschuift. Muziek leren kennen is je grenzen opzoeken (en het liefst er over heen gaan).

neo
Ah dat was een ander soort opschonen wat ie bedoelde dus

neo schreef:

De user en al zijn stemmen weg is idd wel een erg rigoreuze maatregel, maar alleen de top 10 verwijderen na een maand vind ik wel kunnen, die is zo weer opnieuw in te voeren.

JonnieBrasco schreef:

Ik vind dit wel een goed idee van obsessed. Zelf dacht ik hier ook al eens aan. Je top-10 hoeft ook niet meteen gewist te worden, maar kan natuurlijk op inactief/verlopen worden gezet!

Ik ben 't afgelopen jaar druk geweest met allerlei dingen en heb weinig tijd gehad. Als ik weer terug was gekomen en ik was erachter gekomen dat mijn top 10 verlopen was zou ik me een stuk minder welkom voelen.

Ik vind het ook onzin dat er om de haverklap gevraagd moet worden of mijn top 10 nog klopt. Ik heb er ruim 20 jaar over gedaan voor ik deze lijst bij elkaar had, de kans dat dat binnen een maand veranderd is klein. Dat het over twee maand 2X veranderd is, is miniem. Dat ie over 3 maand 3 keer is veranderd is nihil.

Beter zou zijn om gewoon de hele top100 weg te halen en enkel per genre nog lijsten aan te leveren.

JonnieBrasco
Hobbes schreef:

Ik heb er ruim 20 jaar over gedaan voor ik deze lijst bij elkaar had, de kans dat dat binnen een maand veranderd is klein. Dat het over twee maand 2X veranderd is, is miniem. Dat ie over 3 maand 3 keer is veranderd is nihil.

Het is dan ook bedoeld om veel trendgevoelige lijstjes van users die eenmaal hier langskomen (zoals bijv. deze) te laten verlopen. (Trends bewaar je in de rotatielijst.) Over 3 jaar hoef ik Keane niet in de top-20 meer te zien staan omdat het dan 3 jaar geleden zo'n hype was? Dat zou niet eerlijk zijn m.b.t. albums die hun hype-periode beleefden voordat MusicMeter er was.
Op MovieMeter kan je toch enkel minstens 1 jaar oude films in je top-10 zetten?

Als we die laatste regel hier ook invoeren, is het probleem toch al grotendeels verholpen? Dan is de lijst al veel minder hypegevoelig.

Dat is op zich ook een idee. Al vind ik een jaar wat lang. 6 maanden is voor een album wat redelijker, dunkt me.

Al blijf ik het wat opmerkelijk vinden. Als er een nieuw album uitkomt wat bij mij in de top 10 komt moet ik eerst wachten, omdat er wat non-users zijn die de hype rondklikken.

Ik hou niet zo van 'goeden onder de kwaden lijden'...

Die laatste regel klopt geloof ik niet. Bij mij staat in ieder geval Innocence in m'n top 10, en die is amper zo'n 6 maanden uit hier. Vind het ook maar een brakke regel. Een top 10 is een momentopname van de 10 beste albums op een bepaald moment in je leven. Dingen daaruit weren lijkt me niet slim. Morgen vindt iemand dat het minstens 5 jaar moet zijn, en kan ik m'n hele top 10 weggooien.

Het verlopen van lijsten heeft inderdaad een probleem dat vroegere regulars, mensen die vaak toch ook veel tijd en moeite in de site gestoken hebben, plots verwaarloosd worden.

Hobbes: voor recommendations heb je gewoon stemlijsten bij een persoon denk ik. Ik ken het systeem van bij Amazon (en IMDb), maar telkens denk ik weer "je zal er maar intrappen". Volgens mij kan je nog beter de user een PM sturen, of gewoon via de sites aan tips komen, dan via zo'n recommendation systeem te werken.

Ja, dat is absoluut waar.

Hiliariteit is wel verzekerd bij IMDB ja. In principe is het een geweldig systeem, maar je hebt idd gelijk dat het in de uitwerking nooit zo werkt.

Onderhond schreef:
... Morgen vindt iemand dat het minstens 5 jaar moet zijn, en kan ik m'n hele top 10 weggooien.

Zeg Onderhond, dat is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee, minstens 5 jaar oud. Althans, het hangt ervan af in welke context je zo'n top 100 plaatst. Persoonlijk vind ik dat in zo'n lijst de grootste kunstwerken uit de muziekgeschiedenis moeten staan. Wil je dat bewerkstelligen, kun je hypes zoals Britpop-bands op een dergelijke manier het makkelijkst het hoofd bieden. Het probleem is dat iedereen blijkbaar iets anders verwacht van zo'n top 100, want jij hebt er bijvoorbeeld alleen albums uit de '00s in staan. Dus jij kijkt denk ik meer naar recente 'ontdekkingen'.
Als de 'doelstelling' van de top-lijst zozeer verschilt bij iedereen, en ik denk dat dat wel eens zo zou kunnen zijn, krijg je dus een ratjetoe als resultaat. Misschien dat de crew eens moet nagaan wat zij van de top 100 willen, en dan doeltreffende maatregelen nemen om dat te bewerkstelligen.

Mijn Top 10 heeft niks te maken met ontdekkingen. Wel met de 10 albums ooit gemaakt, waarvan ik meen dat ze de beste muziek bevatten.

Als we jouw idee uitvergroten kunnen we rock de hype van de laatste 50 jaar noemen, en ook gewoon maar negeren. Jij mag Pink Floyd nog zo leuk vinden, ik vind het rukmuziek. Niks kunstwerk dus.

Nee dat is natuurlijk ook persoonlijk. Maar als Pink Floyd niet minstens 2 keer in de Top 100 (dat staan ze gelukkig wel ) kan ik die toplijst niet serieus nemen. Ik heb bijvoorbeeld niks tegen Keane, maar een 6de plaats in de Top 100 vind ik teveel van het goede. En zo zijn er wel meer albums, maar het is nou eenmaal het gemiddelde van alle MM bezoekers en niemand is het met de Top 100 eens. Gelukkig maar trouwens

Misschien dat de crew eens moet nagaan wat zij van de top 100 willen

De toplijst moet een lijst zijn die weergeeft wat de gebruikers van MuMe de beste platen vinden. Deze lijst is dus perfect. Of je de lijst serieus wilt nemen mag je helemaal zelf weten. Alsof elke toplijst vol met platen van Led Zeppelin en Pink Floyd moet staan.

Albums jonger dan een bepaalde tijd niet in je top 10 mogen zetten vind ik een heel slecht idee. Ik voel er dan meer voor om af en toe je top 10 te moeten bevestigen. Eigenlijk maakt het me maar weinig uit want die toplijst interesseert me bijzonder weinig.

Als mensen het al teveel moeite vinden om het af en toe te bevestigen (wat volgens mij helemaal niet zoveel moeite is) zou je ook misschien iets kunnen doen met alleen al op de site zijn. Er is in je profiel dacht ik zo'n statistiekje met 'laatste bezoek', je kan ook zeggen dat als dat een X aantal dagen geleden is, dat de top-lijst dan op inactief word gesteld. Zo hoef je er verder niet naar te kijken, maar vallen toch de inactieve users eruit weg.

Onderhond schreef:
Als we jouw idee uitvergroten kunnen we rock de hype van de laatste 50 jaar noemen, en ook gewoon maar negeren.

Nou kijk, tuurlijk heb je gelijk dat rock muziek ooit zal verdwijnen en worden vervangen. In die zin heb je gelijk als je het een hype noemt. Een langdurige hype. Dat wil echter niet zeggen dat we het dan maar gewoon moeten negeren. Een hype wil namelijk alleen maar zeggen dat iets populair is. Het heeft niets te maken met artistieke waarde van albums/werken die erin gemaakt worden. In de klassieke muziek is de Romantische stroming ook afgelopen. Ook een 'hype'. Dat wil echer niet zeggen dat niemand meer naar Beethoven, Dvorak of Schubert luistert. Dat zijn artiesten die de tand des tijds hebben doorstaan. Het merendeel van deze top 100 zal dat, naar mijn nederige mening, niet doen.

Jij mag Pink Floyd nog zo leuk vinden, ik vind het rukmuziek. Niks kunstwerk dus.

Is dat de definitie van een kunstwerk? Dat jij het mooi vindt? Ik ken ook kunst waar ik niets mee heb, hoor.

JonnieBrasco
BoordAppel schreef:

Eigenlijk maakt het me maar weinig uit want die toplijst interesseert me bijzonder weinig.

Mij eerlijk gezegd ook niet. Maar vergeet niet dat zo'n lijst het eerste is waar een nieuwe bezoeker naar kijkt, en dan vind ik het verrekte jammer als die bezoeker (een muziekfreak) afhaakt vanwege het vervormde lijstje wat 'ie nu voorgeschoteld krijgt. Ik ben nogal een redelijk fanatieke nieuwe-leden aanbrenger (tja, dat is dan mijn afwijking ), en ik spreek een beetje uit ervaring. Sorry, het zal allemaal wat mierenneukerig klinken, maar ik denk dat als je het kritisch bekijkt, het visitekaartje van deze site wel anders mag.

JonnieBrasco
obsessed schreef:

Als mensen het al teveel moeite vinden om het af en toe te bevestigen (wat volgens mij helemaal niet zoveel moeite is) zou je ook misschien iets kunnen doen met alleen al op de site zijn. Er is in je profiel dacht ik zo'n statistiekje met 'laatste bezoek', je kan ook zeggen dat als dat een X aantal dagen geleden is, dat de top-lijst dan op inactief word gesteld. Zo hoef je er verder niet naar te kijken, maar vallen toch de inactieve users eruit weg.

If (LastVisit < (Now-365)) and (NumberOfMessages + NumberOfVotes < 50) then Inactivate(User.Top10)

dutch2
JonnieBrasco schreef:

Maar vergeet niet dat zo'n lijst het eerste is waar een nieuwe bezoeker naar kijkt, en dan vind ik het verrekte jammer als die bezoeker (een muziekfreak) afhaakt vanwege het vervormde lijstje wat 'ie nu voorgeschoteld krijgt.
Maar zo enorm beroerd is dat lijstje toch niet? Hiermee zul je geen top-40 liefhebbers of liefhebbers van het Nederlandse lied binnenhalen. Verder representeert het lijstje goed de gemiddelde leeftijd van de gebruikers van de site en is daarom denk ik best een eerlijke afspiegeling daarvan. En om nou alleen maar muziekfreaks binnen te halen... Ik beschouw mezelf zeker niet als een muziekfreak en juist daarom heb ik het hier prima naar mijn zin.

moviefreak#1
dutch2 je slaat de spijker op z'n kop. Ook al zou ik zelf ook liever een lijst zien zonder Christina Aguilera, Eminem, Keane en Saybia en wat meer erkende klassiekers van oa. Pink Floyd, Led Zeppelin en CCR maar de gemiddelde leeftijd van de bezoekers van deze site laat dat gewoon niet toe. De gemiddelde leeftijd ligt net iets boven de Megatop50-grens. In dat opzicht valt de toplijst nog mee.

P.S. Dit standpunt vervalt als De Jeugd van Tegenwoordig of Lange Frans en Baas B in de top 100 verschijnen

titan (crew)
Ik voel wel (in navolging van moviemeter) voor een top 100 (mag ook 200 zijn) en een top recent. De argumenten voor die bij moviemeter zijn genoemd en de reden van invoering gelden hier ook.

moviefreak#1
Dan zou je eigenlijk ook 2 verschillende top 10's moeten invoeren. Één voor nieuwe muziek en één voor oudere muziek.

Het grote probleem met de top-lijsten van beide sites is dat mensen het graag willen zien als een "objectieve" lijst van de beste albums die bestaan, wat het gewoon niet is. Het zijn de populairste albums, als je alle MusicMeter-bezoekers in één ruimte zou zetten, en random zou vragen wat ze de beste muziek vinden, zijn dát de platen die je hoort. Zo'n lijst is dus per definitie nooit "verkeerd".

De MovieMeter-regel is dat nieuwe films niet in de top-100 komen, omdat de boel daar op stemgemiddelde is gebaseerd, en vaak alleen "fans" de film snel in de bios gaan zien. Na een jaar of 2 is de film op dvd en tv gezien geweest, en ontstaat een "eerlijker" beeld. Hier niet van toepassing.

titan (crew)
Jordy schreef:

De MovieMeter-regel is dat nieuwe films niet in de top-100 komen, omdat de boel daar op stemgemiddelde is gebaseerd, en vaak alleen "fans" de film snel in de bios gaan zien. Na een jaar of 2 is de film op dvd en tv gezien geweest, en ontstaat een "eerlijker" beeld. Hier niet van toepassing.

Daarentegen zetten diverse gebruikers een recent album in hun top 10 omdat ze er op dat moment van in de wolken zijn. Een paar jaar later is e.e.a. beter bezonken en kan een album in breder perspectief geplaatst worden. Bij de top 100 aller tijden mag je om diezelfde reden ook nooit stemmen op recente liedjes (< 1 jaar oud).

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.