MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
tomtom137 schreef:
Nou het is dus nummertje 95 geworden

Tool komt met een derde album in de top 100.

freitzen schreef:
Waarom mogen dat soort best-ofs eigenlijk wél in toplijsten?

Okee, ik weet inmiddels dat hier in augustus vorig jaar hier ook al een discussie over was... maar die is voor mijn gevoel zeker nog niet afgerond. Er lijken mij niet zo veel voorstanders van die verzamel/meerdere artiesten-albums in de algemene toplijsten (zoals die enorme Nuggets-box in de rock-toplijst... om maar te zwijgen van het feit dat deze jaren 60-muziek in de toplijst van de jaren 90 staat) , dus is het niet mogelijk dat we in ieder geval deze categorie albums gewoon negeren? Zeker als je bekijkt dat volledige live-registraties wél worden geweerd: albums die je in mijn ogen heel goed op het geheel kunt beoordelen en dus niet veel afwijken van de gewone studioalbums in de lijsten.

Casartelli (moderator)
We hebben nu de volgende categorieën:

normaal
verzamel / live-album (één artiest)
verzamel (nieuwe tracks)
verzamel (oude tracks, meerdere artiesten)
score
EP / cd-single

Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat op den duur alleen "normaal" en "score" in de toplijsten mochten. De discussie vorig jaar heb ik kennelijk gemist, maar wat was de beweegreden om die vierde (en die derde?) categorie ook toe te laten?

Volgens mij was jij juist met dit bericht de aanstichter van die discussie waar ik op doelde

Casartelli (moderator)
Ah, heb ik mezelf weer onderschat. Het lijkt erop dat de consensus toen was dat eigenlijk geen enkel type verzamelaar in een toplijst thuishoorde.

Wat doen we er nu mee?

Zigstar
Voor wie het interesseert: de top 50 die ik samen met enkele andere redacteurs van het studentenblad waarvoor ik schrijf heb samengesteld:

Pagina niet gevonden | Schamper - schamper.ugent.be

Ons doel was om een top te maken van over het hoofd geziene meesterwerken. Het is natuurlijk maar een poging tot, en ieder wilde wel zijn favoriete plaatje erin krijgen, dus 't is niet je meest conventionele lijstje..

wcs
Een mooi lijstje, the piper at the gates of dawn en five leaves left in top 10

Zigstar
Ik heb mijn stem laten gelden wanneer het op 'piper at the gates of dawn' aankwam

Nice. Da's misschien wel mijn grootste ontdekking van de laatste maanden.

Even de flop 20 van MuMe bij elkaar gegraaid (je moet wat in de verloren momenten tussen werktijd en avondeten). Alleen studio-albums (dus geen verzamel/live) en minimaal 20 stemmen.

1. Jamai - Jamai (2003) - 0,84 (57)

(afbeelding)
2. Crazy Frog - More Crazy Hits (2006) - 0,89 (32)
3. Crazy Frog - Crazy Hits (2005) - 0,92 (51)
4. K-Liber - Schuurpapier (2004) - 0,96 (26)
5. Jeroen van der Boom - Jij Bent Zo (2008) - 1,17 (20)
6. Frans Bauer - Durf Te Dromen (2001) - 1,19 (33)

(afbeelding)
7. Gabber Piet - Love the Hardcore (1997) - 1,25 (20)
8. Vanilla Ice - To the Extreme (1990) - 1,32 (20)
9. Ali B - Petje Af (2006) - 1,33 (70)
10. Jim - Ready (2004) - 1,36 (25)
11. Raffaëla - Raffaëla (2006) - 1,44 (59)

(afbeelding)
12. John Lennon & Yoko Ono - Two Virgins (1968) - 1,48 (25)
13. Chipz - The World of Chipz (2005) - 1,50 (33)
14. Jannes - Mijn Naam Is... (2007) - 1,52 (23)
15. Soulja Boy - Souljaboytellem.com (2007) - 1,54 (25)
16. Chipz - Adventures of Chipz (2004) - 1,58 (24)

(afbeelding)
17. Toy-Box - Fantastic (1999) - 1,61 (34)
18. Frans Bauer - Voor Altijd (2006) - 1,61 (26)
19. Vengaboys - The Party Album! (1999) - 1,64 (77)
20. Lange Frans & Baas B - Supervisie (2003) - 1,65 (79)

John Lennon zal zich zeer vereerd voelen om tussen deze grootheden toch een plaatsje bemachtigd te hebben.

Eerlijk gezegd vind ik het gemiddelde van die plaat nog aan de hoge kant.

Casartelli (moderator)
Wel een onomstotelijk bewijs dat vroeger (in het bijzonder vanaf het moment dat John & Yoko geen maagd meer waren) alles beter was.

mathieudc
Eerlijk: ik heb wat compassie met Frans Bauer. Dat is gewoon voor een héél andere doelgroep bestemd dan degenen die er op gestemd hebben (vermoed ik), een doelgroep die (bijna) niet aanwezig is op deze site.

Langs de andere kant kun je het de stemmers ook niet altijd kwalijk nemen zolang ze het volledige album maar gehoord hebben. Maar 'k denk dat er toch gewoon een pak anti-stemmen bijzitten... En btw, ik heb niets met Frans Bauers ofzo hoor, lol.

edris.
mathieudc schreef:
Eerlijk: ik heb wat compassie met Frans Bauer.

mathieudc schreef:
En btw, ik heb niets met Frans Bauers ofzo hoor, lol.

Ik weet niet meer wat ik moet geloven.

mathieudc
Haha ;'). Ik bedoel maar: twee keer in de flop 20 staan is wel héél érg.

sdr
Die hoort daar toch helemaal niet thuis Vengaboys

Eerlijk: ik heb wat compassie met Frans Bauer.

Als je echt compassie met Frans Bauer had, zou je wel weten dat alleen zijn eerste 3 albums nog enigszins de moeite waard zijn.

Nog 4 stemmen voor Schnappi trouwens, en we hebben een nieuwe nummer 1: die staat nu op 0,56. Lager is bijna onmogelijk!

Ook Djumbo's Jump (0,88 uit 17 stemmen) doet het 'goed'.

sdr schreef:
Die hoort daar toch helemaal niet thuis Vengaboys
Je hebt helemaal gelijk.

mml
Nu we toch bezig zijn met statistiekjes, sinds augustus 2006 registreer ik wekelijks de top 10 vd rotatielijst en de maandelijks de top 50 vd aller tijden lijst.

Hier de huidige top 50 met tussen haakjes waar ze in augustus 2006 stonden

Opmerkelijk
- Nas stond nog niet in de top 50! een maand later kwam ie voor het eerst de top 50 binnen
- U2 doet het slecht
- De grootste daler is Live - Throwing Copper met maar liefst 51 plaatsen!

01 (01) Radiohead - OK Computer
02 (04)Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
03 (05)Jeff Buckley - Grace
04 (02)Coldplay - A Rush of Blood to the Head
05 (06)Pearl Jam - Ten
06 (03)Nirvana - Nevermind
07 (09)Pink Floyd - Wish You Were Here
08 (07)Tool - Ænima
09 (12)Muse - Origin of Symmetry
10 (08)Coldplay - Parachutes
11 (15)Metallica - Master of Puppets
12 (---)Nas - Illmatic
13 (20)Radiohead - The Bends
14 (10)Tool - Lateralus
15 (11)Radiohead - Kid A
16 (18)The Beatles - Abbey Road
17 (19)Interpol - Turn on the Bright Lights
18 (13)Red Hot Chili Peppers - Californication
19 (---)Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
20 (39)The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
21 (23)Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
22 (---)Arcade Fire - Funeral
23 (16) U2 - The Joshua Tree
24 (14) U2 - Achtung Baby
25 (28) Damien Rice - O
26 (21)The Beatles - The Beatles
27 (17)Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf
28 (24)Muse - Absolution
29 (---)Opgezwolle - Eigen Wereld
30 (43)The Cure - Disintegration
31 (26)Keane - Hopes and Fears
32 (32)Pink Floyd - The Wall
33 (25)The Smiths - The Queen Is Dead
34 (34)The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
35 (49)Joy Division - Unknown Pleasures
36 (29)Nirvana - MTV Unplugged in New York
37 (---)Joy Division - Closer
38 (22)Genesis - Selling England by the Pound
39 (36)The Beatles - Revolver
40 (27)Metallica - Metallica
41 (31)dEUS - The Ideal Crash
42 (35)Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik
43 (33) R.E.M. - Automatic for the People
44 (40)Smashing Pumpkins - Siamese Dream
45 (---)Sufjan Stevens - Illinois
46 (---)The Doors - The Doors
47 (44)Sigur Rós - ()
48 (30)Sigur Rós - Ágætis Byrjun
49 (45)David Bowie - Ziggy Stardust
50 (---)Bloc Party - Silent Alarm

Exits
37 Live - Throwing Copper (nu 88)
38 Rolling Stones - Exile On Main St. (nu 65)
41 Pixies - Doolittle (nu 61)
42 Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness (nu 56)
46 Eminem - Marshall Matters LP (nu 63)
47 Guns 'n Roses - Appetite For Destruction (nu 58)
48 Dr. Dre - 2001(nu 53)
50 Neutral Milk Hotel - In A Aeroplane over The Sea (nu 59)

Toch wel mooi dat de top 250 niet helemaal zo'n statisch geheel is. Kon me herinneren dat die 2e van Coldplay rotsvast op nummer 2 stond, maar hij zal nog wel verder weg gaan zakken, denk ik.

Crazy Frog staat daar terecht bovenaan, dat is wel het allerslechtste wat ik ooit gehoord heb. De CD van Jamai ken ik niet, ik ken hem enkel van World Idols en ik vond hem niet al te best (hij eindigde ook laatste).
"Two Virgins" van John Lennon & Yoko Ono bevat voornamelijk achtergrondgeluiden en het kattengejank van Yoko Ono, ik heb lang geleden iets van beluisterd en dat is inderdaad verschrikkelijk slecht, het album flopte ook gigantisch.
Voor de rest allemaal Nederlandse artiesten in de flop 20.

Vanilla Ice en Soulja Boy zijn Amerikaans.

Ach ja, Vanilla Ice staat er ook nog tussen, hij scoorde één hit met "Ice Ice Baby", maar verdween snel naar de achtergrond.
Souja Boy is hiphop, de laatste jaren heb ik wel veel slechte hiphop/R&B gehoord.
Opmerkelijk dat het album van John Lennon & Yoko Ono het enige album is voor 1990. Zoals in een andere topic zei, de meeste rotzooi wordt de laatste 10 jaar uitgebracht.
In de jaren '60 en '70 werd er ook rotzooi uitgebracht zoals "Two Virgins", maar dat verkocht nauwelijks en is nu in de anonimiteit verdwenen.

LucM schreef:
Ach ja, Vanilla Ice staat er ook nog tussen, hij scoorde één hit met "Ice Ice Baby", maar verdween snel naar de achtergrond.

Play That Funky Music: nummer 14, 6 weken.

"Play That Funky Music" werd inderdaad ook (een minder grote) hit van Vanilla Ice. Ik zie dat hij nadien nog meer albums heeft uitgebracht, maar die zijn allemaal geflopt blijkbaar (ik had hem allang vergeten).

LucM schreef:
Opmerkelijk dat het album van John Lennon & Yoko Ono het enige album is voor 1990. Zoals in een andere topic zei, de meeste rotzooi wordt de laatste 10 jaar uitgebracht.
In de jaren '60 en '70 werd er ook rotzooi uitgebracht zoals "Two Virgins", maar dat verkocht nauwelijks en is nu in de anonimiteit verdwenen.

Ik denk dat rotzooi van alle tijden is, maar de nieuwe albums zijn nu eenmaal bekender bij de (over het algemeen) jonge gebruikers van deze site.

Wat betreft John Lennon: er zijn weinig platen van grote artiesten van vroeger die echt als gigantische miskleunen worden gezien. Ik kan me verder alleen Lou Reed's Metal Machine Music voor de geest halen.

Als Musicmeter in 1954 was opgericht, had het lijstje (en sowieso alle toplijsten) er heel anders uitgezien.

Kijk bv. naar de top 250: elk jaar komen er plusminus 5 nieuwe platen van 2 jaar geleden in de lijst. Over 10 jaar zijn alle platen die nu niet bij de beste 200 staan en voor 2000 zijn uitgekomen uit de lijst verdwenen, denk ik.

LucM schreef:

Nee hoor, dat haalt gewoon de twintig stemmen niet meer omdat de overwegend jonge groep users die niet voor de lol gaat beluisteren. Rotzooi genoeg, luister de top 2000 maar eens door.

"Metal Machine Music" van Lou Reed was inderdaad vreselijk slecht en hoort ook in de flop 20 thuis (ik heb er stukken van gehoord en het is totaal onbeluisterbaar), het wordt samen met "Two Virgins" van John Lennon ook beschouwd als allerslechtste album ooit dat door een bekend artiest werd uitgebracht, maar zeer weinigen kennen dit album dat na enkele dagen uit de handel werd genomen.
Maar ik blijf erbij dat de meeste rotzooi de laatste 10-15 jaar werd uitgebracht (ga maar de hitlijsten eens na).

"Two Virgins" is ook gewoon te downloaden hoor.

Ik zie mezelf als iemand met een redelijk brede smaak en een hoge toleratie qua 'slechte' muziek, maar Two Virgins is voor mij ook het slechtste album dat ik ooit gehoord heb. Al is het meer een wanstaltige kunstuiting dan echte muziek natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:21 uur

geplaatst: vandaag om 12:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.