De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 26 juli 2005, 13:39 uur
beetje triest, als je verder ook zijn stemmen kijkt...of het is fantastisch of het is slecht....heel triest
0
geplaatst: 26 juli 2005, 13:45 uur
Heb 'm even een PM gestuurd. Dit lijkt me een duidelijk geval van genreprotest.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 17:30 uur
In De Site > De MuMe-Renovatie > Top-lijsten:
Er is al veel over gediscussieerd in het forum, maar er moeten hier maar eens spijkers met koppen worden geslagen.
Mijn mening (in het kort) is dat een algemene top-250 lijst op basis van stemgemiddeldes een mooiere lijst (en minder voorspelbaar, zodat je er ook wat aan hebt) zou zijn, dan die op basis van de top-10 lijstjes waarbij de 'vlotte passant' evenveel invloed heeft en op die manier zorgt dat de verhoudingen niet meer echt representatief zijn. Dus: Maak dan net als bij MoMe een alternatieve top250-lijst op basis van de persoonlijke top-10 lijstjes, die dan als een soort secundaire top-lijst geldt.
Verder:
* Eventueel een tip-lijst voor albums met minder dan x stemmen. (ook net als MuMe)
* Albums van het huidige jaar niet meetellen in de toplijsten (mogen verder best in top-10's ingevuld blijven worden)
* Lijstjes van users die langer dan een jaar niet online zijn geweest op inactief zetten. (dus niet verwijderen!) Als ze weer inloggen automatisch activeren.
Er is al veel over gediscussieerd in het forum, maar er moeten hier maar eens spijkers met koppen worden geslagen.

Mijn mening (in het kort) is dat een algemene top-250 lijst op basis van stemgemiddeldes een mooiere lijst (en minder voorspelbaar, zodat je er ook wat aan hebt) zou zijn, dan die op basis van de top-10 lijstjes waarbij de 'vlotte passant' evenveel invloed heeft en op die manier zorgt dat de verhoudingen niet meer echt representatief zijn. Dus: Maak dan net als bij MoMe een alternatieve top250-lijst op basis van de persoonlijke top-10 lijstjes, die dan als een soort secundaire top-lijst geldt.
Verder:
* Eventueel een tip-lijst voor albums met minder dan x stemmen. (ook net als MuMe)
* Albums van het huidige jaar niet meetellen in de toplijsten (mogen verder best in top-10's ingevuld blijven worden)
* Lijstjes van users die langer dan een jaar niet online zijn geweest op inactief zetten. (dus niet verwijderen!) Als ze weer inloggen automatisch activeren.

0
geplaatst: 29 juli 2005, 17:41 uur
Ik denk echt dat meer toplijsten alleen maar voor emer gezeur zorgt, nog meer dan bij film top lijsten.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 17:47 uur
Het gaat me niet echt om het aantal, maar om hoe het visitekaartje er uitziet. Het visitekaartje bij MoMe is de lijst waar met stemgemiddeldes wordt gewerkt, en dat is goed. 

0
geplaatst: 29 juli 2005, 18:19 uur
Ik zie dat U2 op 48 in de Top 100 staat met Best of 1980-1990. Maar verzamelcd's mogen toch niet in de Top 100?
0
geplaatst: 29 juli 2005, 18:54 uur
Ik ben voor die tiplijst! en ook voor een nieuwe algemene 250top lijst.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:08 uur
Ik ben toch bang dat bij een stemgemiddelde top 100 er heel veel 0,5-en gaan vallen bij rap en hip-hop cd's of electronic dingen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:10 uur
Precies dan krijg je dus hetzelfde als bij moviemeter. Hoeveel discussie ie er daar wel niet over. Met muziek kan dat nog veel gevoeliger liggen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:12 uur
Aan de andere kant vind ik de oplossing die er nu is ook niet echt goed, de redenen daarvoor geeft Jonniebrasco al.
0
dutch2
geplaatst: 29 juli 2005, 19:26 uur
Misschien dat je de hoogste vijf en de laagste vijf stemmen niet mee moet tellen. En als een plaat meer dan (bijvoorbeeld) 300 stemmen heeft tel je de tien laagste en hoogste stemmen niet mee. Dit is een normaal principe bij sporten die om waarderingscijfers draaien (bij schoonspringen en zo).
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:04 uur
Ach, mijn vakgebied.
In een situatie als deze kieze men de mediaan (50e percentiel, ofwel de middelste waarneming bij oneven of het gemiddelde van de twee middelste bij even aantallen in een gesorteerde lijst). :evil
In een situatie als deze kieze men de mediaan (50e percentiel, ofwel de middelste waarneming bij oneven of het gemiddelde van de twee middelste bij even aantallen in een gesorteerde lijst). :evil
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:06 uur
zie maar dat ik niet op mijn werk zit; dit zou veel dezelfde waarnemingn opleveren want we hebben hier natuurlijk een discrete variabele. vergeet t maar.
** kijkt even ergens anders heen **
** kijkt even ergens anders heen **
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:09 uur
Lijkt me geen goed idee.
Om het omlaagstemmen te counteren, dat gebeurt nu nog steeds. Laatst is consequent een hoop alternatieve electronic (uit de lijst) naar beneden gestemd. Anyway, liever een album in zo'n lijst dat dan naar beneden gestemd wordt, dan geen album in die Top 250 lijst natuurlijk.
Om het omlaagstemmen te counteren, dat gebeurt nu nog steeds. Laatst is consequent een hoop alternatieve electronic (uit de lijst) naar beneden gestemd. Anyway, liever een album in zo'n lijst dat dan naar beneden gestemd wordt, dan geen album in die Top 250 lijst natuurlijk.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:11 uur
Slokje wijn genomen en nu constructief:
Eens met JohnnyBrasco, alle punten helemaal goed. De 'trimmed mean'van dutch 2 is een nuttige veredeling. In de meeste gevallen laat je dan de bovenste ..% en de onderste ..% van het aantal waarnemingen eruit.
Eens met JohnnyBrasco, alle punten helemaal goed. De 'trimmed mean'van dutch 2 is een nuttige veredeling. In de meeste gevallen laat je dan de bovenste ..% en de onderste ..% van het aantal waarnemingen eruit.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:37 uur
Stel je hebt een album met 100 stemmen met een gemiddelde van 3.55. Een bezoeker geeft ook een 3.5 prima. Maar hey nu staat ie maar op de 10e plek in de top lijst, nou dan maar een 5 of andersom dan maar een 1.
0
dutch2
geplaatst: 29 juli 2005, 21:43 uur
Da's mooi, want ik ben voor ieder bedrijf een nuttige veredeling 
Jammer alleen dat ik geen fuck van statistiek weet

Jammer alleen dat ik geen fuck van statistiek weet

0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:31 uur
neo schreef:
Stel je hebt een album met 100 stemmen met een gemiddelde van 3.55. Een bezoeker geeft ook een 3.5 prima. Maar hey nu staat ie maar op de 10e plek in de top lijst, nou dan maar een 5 of andersom dan maar een 1.
Op albums met al 100 stemmen heeft 1 stem echt geen effect meer hoor, of het nu een 1 of een 5 is. Dan moeten er echt groepen met omhoog of omlaag stemmers komen en die middelen elkaar dan weer redelijk uit, denk ik.
Overigens ben ik het op alle punten volmondig eens met de voorstellen van Jonnie.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:36 uur
Nee, volgens de hier geldende etiquette is het not-done om verzamelalbums in je top-10 op te nemen.
Is natuurlijk wat voor te zeggen, aangezien het hier vaak zielloze albums met hits betreft. Maar uiteindelijk moet iederenn het natuurlijk helemaal zelf weten.
Ik vind namelijk ook dat OK computer niet op 1 mag staan (zeker niet met zoveel voorsprong).
Is natuurlijk wat voor te zeggen, aangezien het hier vaak zielloze albums met hits betreft. Maar uiteindelijk moet iederenn het natuurlijk helemaal zelf weten.
Ik vind namelijk ook dat OK computer niet op 1 mag staan (zeker niet met zoveel voorsprong).

0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:45 uur
HammerHead schreef:
Overigens ben ik het op alle punten volmondig eens met de voorstellen van Jonnie.
Ik niet, sorry. Bij een top 250 op gemiddelde worden (zoals gemeld) binnen de kortste keren alle electronica en hiphop-albums naar beneden gestemd, zodat er een politiek correct lijstje met Radiohead, The Beatles en U2 overblijft.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:47 uur
Gebeurt dit bij moviemeter dan ook? (ik kom er bijna nooit, dus zou het niet weten)
0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:47 uur
Overigens is "geen recente albums in top 250" een goed idee, maar ik ben geen voorstander van het inactief zetten van top 10 lijsten ofzo. Daar hebben we de rotatielijst voor. Mensen die 2 jaar niet gestemd hebben tellen op MovieMeter ook nog steeds gewoon mee voor de top 250.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 22:49 uur
HammerHead schreef:
Gebeurt dit bij moviemeter dan ook? (ik kom er bijna nooit, dus zou het niet weten)
Bij films ligt dat veel minder sterk, daar zijn de bezoekers meestal gewoon liefhebber van (in hun ogen) goede films, ongeacht het genre.
* denotes required fields.