MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
titan (crew)
Ik ben het met Jordy eens dat bepaalde genres heel erg de dupe zullen worden van een toplijst o.b.v. het gemiddelde. Dan heb ik liever een lijst o.b.v. de persoonlijke top 10, maar dan wel graag een aparte lijst voor recente platen om de waan van de dag te bannen.

Dat is ook nog wel een idee titan, want al die Muse en Coldplay platen maken de lijst er ook niet bepaald representatiever op.

titan (crew)
Yak schreef:

Heb 'm even een PM gestuurd. Dit lijkt me een duidelijk geval van genreprotest.

Deze gebruiker gaat ondertussen vrolijk verder en heeft inmiddels 86 stemmen uitgebracht waarvan 76 5* of 0,5*.

Yak
Hij heeft een reactie teruggestuurd maar ik moet nog even zien of ik dat afdoende vind.

JonnieBrasco
Jordy, ik twijfel aan je stelling. Motivatie: ik zie 6 albums in de hip-hop top-10 staan die 4,0* of hoger scoren. (Waarmee hip-hop niet onder doet voor de andere genre-lijstjes.) Artiesten Raekwon en GZA staan bovenaan. Relatief onbekende artiesten denk ik. Zouden die nou echt omlaag gestemd worden? Ik denk het toch niet, maar zouden de populaire en bekende Dre, Eninem hier bovenaan staan, zou je misschien wel het probleem hebben. Maar in stem-gemiddelde lijstjes staan nou juist die interessante, relatief onbekendere artiesten waarbij men niet zo snel de behoefte zal hebben om ze neer te stemmen. Ik zie gewoon niet waarom mensen Raekwon eerder omlaag zouden stemmen dan Ok Computer. Slechts mijn denkbeeld.

neo
Uiteindelijk zullen vooral albums met relatief meer stemmen erin komen dus dat gelazer krijg je zeker weten wel. Ben het volledig met Jordy eens.

JonnieBrasco schreef:

Zouden die nou echt omlaag gestemd worden?

Ik twijfel er niet aan. Mensen zien dat dat soort onbekende "rotzooi" boven de Beatles staat, en denken: dat ga ik even rechtzetten.

En terecht

JonnieBrasco
Jordy schreef:
(quote)

Ik twijfel er niet aan. Mensen zien dat dat soort onbekende "rotzooi" boven de Beatles staat, en denken: dat ga ik even rechtzetten.

Oké, gezien mijn ontbrekende moviemeter-ervaring zal ik dit dan maar aannemen dan. Maar hiermee beweer je toch niet dat dit bij de huidige top-100 niet het geval is? Voor de vele 'voorbijgangers' is de top-10 een veel gemakkelijker stuk gereedschap voor manipulatie, dan individuele stemmen bij albums...

Bij de huidige top 100 kun je alleen dingen omhoog stemmen, en niet omlaag...

Een hypelijst maw

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Bij de huidige top 100 kun je alleen dingen omhoog stemmen, en niet omlaag...

Weet ik, maar dat je alleen omhoog kan stemmen betekent niet dat het maar de helft zo manipulerend is...
Misschien is circa een kwart van alle top-10 lijsten ingevuld door een 'voorbijganger' die bijv. vindt dat Keane toch wel boven Muse hoort te staan en even een top-10 invult. Te gemakkelijk en aanlokkelijk vind ik... En bovendien levert het een schever beeld op dan werken met stemgemiddeldes. Het heeft eigenlijk allebei zijn voor- en nadelen.

neo
Door middel van een Top 10 zal toch echt minder snel iemand iets omhoog willen krijgen in die lijst. Ten eerste is dat veel minder al dan een stem uitbrengen..

Onderhond schreef:

Een hypelijst maw

Inderdaad, en het levert zoals Jonnie al zegt een schever beeld op dan een eventueel omhoog of omlaag gestemde "normale" top-100 lijst. Ik bedoel, no way dat Coldplay op 2 zou staan of Keane in de top 10 bij een al dan niet door omhoog/omlaag stemmen beinvloedde top 100 lijst.

Recente albums gaan straks dan ook geweerd worden uit de top 100...

Mooi!
....zul je net zien dat de aankomende CD van Tool de beste plaat allertijden wordt, moet ik jaren wachten om hem in m'n top 10 te zetten.

Er bestaat ook zoiets als blijvende hypes. Veel zal er uiteindelijk niet geweerd worden uit de toplijst.

Ik begrijp dat er heel wat tegen een gewone top100 is, maar het is toch redelijk duidelijk dat het huidige systeem geen fuck voorstelt ? Vind het redelijk jammer dat mensen in het defensief kruipen ipv mee te zoeken naar een beter alternatief.

Tja, nummer 1 uit de lijst is plots van 3* naar 1.5* gevallen bij hem. Ben wel erg benieuwd naar z'n redenen geworden, maar verdachter kan het haast niet.

Onderhond schreef:

het is toch redelijk duidelijk dat het huidige systeem geen fuck voorstelt ?

Ik zou niet weten waarom niet. Mensen vertellen wat hun favo albums zijn, en aan de hand daarvan wordt een lijst samengesteld. Ideaal is het niet, ik sta open voor suggesties, maar als je met commentaar als "het stelt geen fuck voor" aankomt zonder met suggesties te komen, dan zeg ik: tot ziens!

moviefreak#1
Het heeft geen nut om het te doen zoals Brasco voorstelt. Stel je nou toch voor dat er een electronic cd op 1 komt. Dan komen er weer classic-rock liefhebbers die het daar niet mee eens zijn en hatseflats, daar staan The Beatles weer op één. Oh jee dat vinden de hiphoppers geen goed plan. Hoppakee de nieuwe Raekwon of RZA op één. Uiteindelijk gaat dat door totdat er toch weer Radiohead, Muse, Coldplay en U2 in de top staan en de rest al weer uit de top is verdwenen.

Hetzelfde principe overigens als bij MoMe waarbij Double Indemnity op 1 binnenkwam in de top250 en binnen no time uit de top 50 was.

Hotaru no Haka staat daar ander nog mooi tussen de 10e-15e plaats, en er zijn er daar genoeg die maar al te graag hakken op tekenfilms.

Feit is dat ook nu gewoon de electronic lijst zwaar onder handen genomen wordt, dus wat maakt het uit ?

JonnieBrasco
Op Moviemeter bestaande beide lijsten. Op MusicMeter zijn er wel lijstjes per genre die opgebouwd zijn aan de hand van gemiddeldes, maar een gemixte top-100 lijst vind ik boeiender, deze ontbreekt gewoon vind ik. Of hij de huidige top-100 dan ook meteen moet vervangen, misschien is dat de belangrijkste discussie nog niet eens?

Onderhond schreef:

Hotaru no Haka staat daar ander nog mooi tussen de 10e-15e plaats, en er zijn er daar genoeg die maar al te graag hakken op tekenfilms.

Groot verschil is het minimum aantal stemmen, dat is nu 100 en was 50 toen DI op 1 stond. Gezien het aantal stemmen hier zou het 20 of 30 moeten worden en dan is één lage stem genoeg om een album 25 of meer plaatsen te laten zakken.

JonnieBrasco
Daar heeft SB gelijk in. Hét nadeel van met gemiddeldes werken, vooral op nog zo'n kleine stem-database inderdaad.

Even een hele wilde algemene (en niet waterdichte) brainstorm hoor:
Als je elk album-bericht/recensie nou ook kan beoordelen (in de vorm van stemmen), en aan de hand van het gemiddelde van die beoordelingen elke gebruiker een gewicht meegeeft die je meerekent in de top-100 lijst, dan hebben we een aantal MuMe problemen opgelost... eerlijkere top-lijstjes, maar ook stimuleren toch schrijven van 'echte' onderbouwingen en mooie albumberichten etc.

moviefreak#1
En dan iedereen wegjagen door hun berichten af te kraken ?

JonnieBrasco
Je zou daarbij o.a. moeten nadenken over hoe (en of) je die beoordelingen zichtbaar maakt...

Ik vind het een goed idee Jonnie, maar of het ook praktisch kan... ik weet het niet hoor.

starbright boy schreef:
(quote)

Groot verschil is het minimum aantal stemmen, dat is nu 100 en was 50 toen DI op 1 stond. Gezien het aantal stemmen hier zou het 20 of 30 moeten worden en dan is één lage stem genoeg om een album 25 of meer plaatsen te laten zakken.

Hotaru no Haka kwam erin bij 75 stemmen hoor . Maar je punt blijft natuurlijk.

moviefreak#1
Inderdaad een goed punt. Maar een ander punt blijft dat zodra films van de tiplijst naar de toplijst gaan (en een hoge notering halen) er ineens heel veel mensen claimen de film gezien te hebben en het een 0,5 waard vonden. Onzin natuurlijk maar wat doe je eraan ? Hetzelfde zou ook op MuMe kunnen gebeuren.

Nee, hetzelfde gebeurt al.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:10 uur

geplaatst: vandaag om 17:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.