MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
herman schreef:
Zoveel vaster is dit niet volgens mij. Als je de ondergrens hoog (bij moviemeter op 200) legt is een enkele stem nauwelijks van invloed.

Even snel gekeken. De top 10 hier zou zijn:

01. (4,41) Pink Floyd - Wish You Were Here
02. (4,34) The Doors - The Doors
03. (4,32) The Beatles - Abbey Road
04. (4,32) Miles Davis - Kind of Blue
05. (4,31) Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
06. (4,30) The Beatles - Revolver
07. (4,30) Nick Drake - Five Leaves Left
08. (4,30) Bob Dylan - Blood on the Tracks
09. (4,29) The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
10. (4,29) David Bowie - Ziggy Stardust

Heb verzamelaars niet meegerekend en bij een gelijk gemiddelde het aantal stemmen de doorslag laten geven. Het eerste hiphop-album zit net in de top 15 geloof ik.

feitelijk wel lage gemiddeldes in vergelijking met rateyourmusic en andere.

Misterfool schreef:
ik denk dat de indeling van moviemeter hier ook goed zou passen.

een top 250 lijst albums met meer dan 200 stemmen met de hoogste gemiddeldes

een alternative top 250 lijst gebasseerd op de top 10

een tip 250 met albums met hoge gemiddeldes maar met een lage hoeveelheid stemmen

Kan ik helemaal mee leven!!!! Er zijn nog een paar varianten extra mogelijk maar ik denk dat een 5 tal top 250's prima is.

Zie de top 10 van Herman, lijkt mij alleszins redelijk.
Ook aantal minimale stemmen omhoog, er stemmen toch ook steeds meer mensen.

En om anti-stemmen tegen te gaan een x-aantal laagste stemmen niet mee laten wegen.

Ik stem direkt voor. En aangezien het ergens anders ook al een goed gebruik lijkt, zo spoedig mogelijk svp.

Lukk0
Ik ben het met je eens, behalve over het stuk waar je de laagste stemmen niet mee laat tellen. Als je dat gaat doen lijkt het alsof je hier alleen maar positief mag zijn en dat is niet echt leuk op een discussiesite. Als iedereen het met je eens is, is de lol er snel af en ik vind dat iedereen die laag wil stemmen dat mag doen. Ik vind dat het gewoon zo moet blijven met stemmen zoals het is en dat er pas maatregelen genomen worden als iemand een onevenredig groot aantal lage stemmen heeft.

Voor mij dus wel een top 250 op basis van gemiddeldes, zonder het weglaten van lage stemmen, en ook een tip 100 en een alternatieve top zoveel. De flop 100 vind ik dan weer wat minder interessant en die hoeft er van mij dus ook niet te komen.

Ben het volledig eens met Lukk0, dat van die lage stemmen niet mee laten tellen is onzin, er zijn nog veel meer mensen die het album omhoog stemmen dus dan kan je die net zo goed ook niet laten meetellen

een gewogen gemiddelde nemen dus

Pooiertje schreef:
Ben het volledig eens met Lukk0, dat van die lage stemmen niet mee laten tellen is onzin, er zijn nog veel meer mensen die het album omhoog stemmen dus dan kan je die net zo goed ook niet laten meetellen

OK daar zit wat in. Dan toch maar een redelijk fors aantal stemmen als kiesdrempel. Dat vangt anti-stemmen én pro-stemmen automatisch op.

En dan het nieuwe systeem ook graag loslaten op de 'losse' jaarlijsten, inclusief een flinke verhoging van de kiesdrempel.

Bij 200 stemmen kun je bv. de 10% laagste en de 10% hoogste stemmen schrappen, dan corrigeer je zowel voor haatstemmers als voor fanbois.

Maar goed, allemaal wel erg hypothetisch dit.

The Oath
herman schreef:
Bij 200 stemmen kun je bv. de 10% laagste en de 10% hoogste stemmen schrappen, dan corrigeer je zowel voor haatstemmers als voor fanbois.

Maar goed, allemaal wel erg hypothetisch dit.

Ik zou eerder opteren voor 100.
200 is wel zeer hoog.

En dan zijn er zowiezo nog een pak klassiekers die uit de boot vallen.

200 lijkt mij wel goed.

150 lijkt mij perfect...

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een klassieker nog geen 200 stemmen heeft gekregen. Zelfs de voor mij totaal onbekende albums uit de top-250 (Madvillain bv.) hebben al meer dan 200 stemmen.
Met een top-250 op basis van het stemgemiddelde verkrijg je meer algemeen gewaardeerde albums bovenaan (zie lijst Herman). Controversiële albums of albums met zowel veel hevige voorstanders (die het album in de top-250 stemden) als veel grote tegenstanders zullen uit de lijst verdwijnen. Een voorbeeld is "X&Y" van Coldplay dat als stemgemiddelde slechts 3,39 heeft maar wel in de top-250 voorkomt.

The Oath
LucM schreef:
Een voorbeeld is "X&Y" van Coldplay dat als stemgemiddelde slechts 3,39 heeft maar wel in de top-250 voorkomt.

Het zal wel een reden hebben dat het er staat zeker?

Maar goed. Ik mag die top10 lijst van Herman wel... invoeren die lijst (als alternatieve lijst)

LucM schreef:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een klassieker nog geen 200 stemmen heeft gekregen. Zelfs de voor mij totaal onbekende albums uit de top-250 (Madvillain bv.) hebben al meer dan 200 stemmen.

Nou, ik heb snel even een steekproef gedaan, maar veel van mijn cd's hebben nog geen 200 stemmen gehaald. Ook bijvoorbeeld Tusk van Fleetwood mac niet (146).

Dat Madvillain dat wel heeft, zegt meer iets over de samenstelling van de schrijvers op musicmeter dan dat er sprake is van de veronderstelling, dat (oudere) klassiekers automatisch veel stemmen zullen krijgen.

Ik vind niet voor niets de aparte jaargangen leuker en interessanter dan de algehele top 250. Misschien moeten we die dan maar uitbreiden tot 500?

The Oath
musician schreef:

Nou, ik heb snel even een steekproef gedaan, maar veel van mijn cd's hebben nog geen 200 stemmen gehaald. Ook bijvoorbeeld Tusk van Fleetwood mac niet (146).

Bij mij halen de meeste zelf geen 150.
Maar het zijn wel allemaal stuk voor stuk klassiekers.

Don't Break The Oath (4,13, 47stemmen) bijvoorbeeld. Staat op een grote site (RYM dacht ik) als nr 1 voor 1984.

"Don't Break the Oath" van Mercyful Fate is niet zo'n bekend album (wellicht wel bij metalliefhebbers). En in de top-250 is slechts plaats voor 250 albums, al zijn er veel meer klassiekers.
Hoe hoger het stemmenaantal, hoe meer standvastiger het stemgemiddelde.

LucM schreef:
Controversiële albums of albums met zowel veel hevige voorstanders (die het album in de top-250 stemden) als veel grote tegenstanders zullen uit de lijst verdwijnen. Een voorbeeld is "X&Y" van Coldplay dat als stemgemiddelde slechts 3,39 heeft maar wel in de top-250 voorkomt.

Dat spreekt dan wel weer in het voordeel van de huidige toplijst. Ik vond de top 10 die ik hier postte zelf bijzonder saai, ook al kan ik al die albums wel waarderen.

Overigens ken ik ook zat klassiekers in de wat kleinere genres die geen 200 stemmen halen. Zelfs Aphex Twin (wellicht de bekendste electronica-artiest) haalt dat maar met 1 album.

Aphex Twin is een gigant in de elektronica maar niet zo bekend bij een groot (MuMe)publiek, vandaar ze in de huidige top-250 niet voorkomt.

Albums zoals die van Pink Floyd en the Beatles halen een hoog stemgemiddelde omdat die op MuMe door zowat iedereen worden gewaardeerd en weinig lage stemmen hebben gekregen. "OK Computer" van Radiohead heeft nog meer fans maar ook meer tegenstanders gezien het stemgemiddelde iets lager ligt (4,08). De huidige toplijst heeft wel het voordeel dat tegen- of haatstemmen daar geen invloed op hebben. Een toplijst op basis van het stemgemiddelde kun je beter manipuleren maar wordt moeilijker naarmate het stemmenaantal hoger ligt.

herman schreef:
Ik vond de top 10 die ik hier postte zelf bijzonder saai, ook al kan ik al die albums wel waarderen.

Eens met beide stellingen (saai en waarderen).

Wat een boeiende vraag zou kunnen zijn is: komt de top 250 van musicmeter min of meer overeen met de cd top 250 aller tijden van Nederland en/of België.

Dat zou eigenlijk moeten, als de schrijvers op musicmeter een doorsnede zouden zijn van de Nederlandse/Belgische bevolking.

Als dat niet zo is, kun je uitspreken dat musicmeter blijkbaar een specifieke groep mensen aantrekt, namelijk die groep geïnteresseerden die de top 250 samenstelt zoals die er nu is.

Het liefst heb ik, dat er één keer per jaar verkiezingen per jaartal worden gehouden. De hele lijst van alle cd's uit één jaar (die geregistreerd staan bij musicmeter) op een rijtje en iedereen vinkt zijn 10 beste cd's voor dat jaar aan.

Wie de meeste stemmen krijgt in dat jaar wordt nummer 1 enz. Daarna is op basis van het aantal uitgebrachte stemmen ook een top 250 aller tijden samen te stellen.

Het is voor iedereen op musicmeter een leuke klus. Je hoeft niet bij elk jaartal te stemmen, je slaat over welke jaren je eventueel niet leuk genoeg vond. Of waar je weinig of niets van kent.

De overzichten blijven een jaar staan, daarna nieuwe verkiezingen.

Je kunt het systeem helemaal los zien van de waarderingen die nu bij de losse cd's worden gegeven. Die kun je wel weer voor andere lijsten gebruiken.

Dat is een heel leuk idee, musician, maar dan kunnen enkel de die hard's stemmen, want zij zijn de eningen die een top 10 kunnen maken van 1 jaar. iemand die meer 'casual' is kan dus niet meestemmen, want die komen niet aan die 10 albums per jaar.

Zo ingewikkeld is dat toch niet?

Je hoeft niet eens een top 10 te maken, alleen maar je persoonlijke 10 beste cd's van een bepaald jaar aan te vinken.

En je hoeft toch ook niet mee te doen als je geen zin hebt in een bepaald jaar?

Maar wat ga je doen als er mensen zijn die willen meestemmen voor een bepaald jaar, maar geen 10 albums uit dat jaar kunnen aanvinken, omdat ze er bv. maar 5 beluisterd hebben? Die kunnen niet meedoen.

Nou, dan streep je er vijf aan. Of helemaal niets, als het jaar je niet interesseert.

Het is helemaal geen verplichting om voor elk jaar mee te doen. Al doe je alleen maar mee met de jaren die je wel leuk vind.

Je kunt van mensen die in 1992 zijn geboren toch moeilijk eisen een lijst uit de prehistorie in te vullen.

Aan de andere kant, geeft de oudere generatie met een top 250 van bijvoorbeeld 1978 prima tips af, voor jongere lezers die zich willen oriënteren.

Lukk0
Maar dan moet je ook op albums stemmen die je anders helemaal niet in overweging genomen zou hebben. In een zwakker muziekjaar mag je dan ineens ook albums uit gaan zoeken die je misschien maar met vier sterren beoordeeld. Ik vind dat een beetje een vreemd systeem. Je zal nu waarschijnlijk wel zeggen dat je niet hoeft te stemmen, maar ik vind dat ik dat juist moet doen omdat ik wel gebruik wil maken van de mogelijkheid, net zoals ik niet zomaar niet zou stemmen bij landelijke of Europese verkiezingen (als ik zou mogen in elk geval).

Doe mij maar gewoon het oude systeem met het invullen van een top tien aller tijden en daarnaast een lijst gebaseerd op stemgemiddeldes met een redelijk hoge drempel voor intrede in de lijst, bijvoorbeeld 150 stemmen. Met zo veel stemmen maakt één lage stem meer of minder ook niet meer zo heel veel uit en anders gaan die afwijkingen er vanzelf wel uit met eventueel een beetje hulp van de mods.

Lukk0 schreef:
Maar dan moet je ook op albums stemmen die je anders helemaal niet in overweging genomen zou hebben. In een zwakker muziekjaar mag je dan ineens ook albums uit gaan zoeken die je misschien maar met vier sterren beoordeeld. (...)

Je moet uiteraard helemaal niets.

De top 50 zoals deze nu op musicmeter staat bij de afzonderlijke jaren, bijvoorbeeld 1981, levert de volgende gegevens op.

2 platen hebben tussen de 300 en 400 stemmen;
1 plaat heeft tussen 200 en de 300 stemmen
9 platen zitten tussen de 100 en 200 stemmen
38 platen hebben 100 of minder stemmen.

Ik ben benieuwd hoe de lijst van 1981 er uit zou zien, als er minimaal 100 stemmen nodig zouden zijn. Zou Herman dat kunnen nakijken?

13 cd's uit de top 50 van 1981 hebben tussen de 20 en 30 stemmen.
Bij relatief weinig stemmen krijg je een veel hoger gemiddelde. Bij 'beroemde' cd's krijg je sowieso veel meer stemmen maar ook veel lagere gemiddeldes omdat ook de niet-liefhebbers zich er mee gaan bemoeien.

Laten we het er met z'n allen over eens zijn dat het heel raar is, dat een cd waar blijkbaar maar 20 liefhebbers voor zijn, heel hoog kan staan in een eindrangschikking.

Aan de andere kant moet er ook rekening worden gehouden met het daadwerkelijk aantal uitgebrachte stemmen per jaar. Als over het jaar 1966 bij wijze van spreken nog maar 5000 stemmen zijn uitgebracht, kun je de eis van 100 stemmen daar niet neerleggen.

Ik deed bij een aantal jaren (vooral de jaren 80)
ooit de volgende oefening. Wat gebeurt er als je de albums
rangschikt op basis van het aantal stemmen (meeste aantal bovenaan).
Alle albums met een gemiddelde lager dan 3 sterren vallen eruit.
Misschien zou dat minder dan 3,5 moeten zijn ... maar goed.

De resultaten van die denkoefening vind je bij de top 10 per jaar items.
Zo vind je bij Top 10 van 1981 het volgende door mij verkregen lijstje.
Kan je via creatief gebruik van de zoekfunctie ook zelf berekenen.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Top 10 van 1981

Hoe ziet de lijst eruit als we enkel naar het aantal stemmen kijken?
Dus een top 40 lijst van de populairste albums uit 1981 op MuMe.

01. U2 - October

02. THE CURE - Faith

03. THE SOUND - From the Lions Mouth

04. RUSH - Moving Pictures

05. DOE MAAR - Skunk

06. IRON MAIDEN - Killers

07. THE ROLLING STONES - Tattoo You

08. THE POLICE - Ghost in the Machine

09. PHIL COLLINS - Face Value

10. SIMPLE MINDS - Sons and Fascination

11. KRAFTWERK - Computer World

12. NEW ORDER - Movement

13. BRIAN ENO & DAVID BYRNE - My Life in the Bush of Ghosts

14. ECHO & THE BUNNYMEN - Heaven Up Here

15. KING CRIMSON - Discipline

16. ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK - Architecture & Morality

17. AC/DC - For Those About to Rock We Salute You

18. SIOUXSIE & THE BANSHEES - Juju

19. SIMPLE MINDS - Sister Feelings Call

20. JAPAN - Tin Drum

21. PRINCE - Controversy

22. CAMEL - Nude

23. ABBA - The Visitors

24. DURAN DURAN - Duran Duran

25. THE HUMAN LEAGUE - Dare!

26. FISCHER-Z - Red Skies over Paradise

27. DEPECHE MODE - Speak & Spell

28. BLACK SABBATH - Mob Rules

29. ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA - Time

30. T.C. MATIC - T.C. Matic

31. THE COMSAT ANGLES - Sleep No More

32. SOFT CELL - Non Stop Erotic Cabaret

33. GRACE JONES - Nightclubbing

34. DEAD KENNEDYS - In God We Trust Inc.

35. JEAN-MICHEL JARRE - Les Chants Magnetiques

36. UB40 - Present Arms

37. NEIL YOUNG & CRAZY HORSE - Re-ac-tor

38. FRANK ZAPPA - You Are What You Is

39. VAN HALEN - Fair Warning

40. JOE JACKSON - Jumpin' Jive

Bij gelijk aantal stemmen, weegt het aantal sterren door.
Alle albums moeten minstens een gemiddelde van 3 sterren halen.

Lukk0
musician schreef:
(quote)

Je moet uiteraard helemaal niets. [...]

Wel lezen musician, hier heb ik al antwoord op gegeven .

Fantastisch voorwerk verricht, Dazzler!

En deze top 40 heeft slechts 21 cd's met 100 of meer stemmen, vanaf Prince dus.

Ik heb bij deze top 40 de huidige stemgemiddeldes opgezocht! Dan wordt dit de eindlijst:

01 The Sound - From the lions mouth 4,16
02 Comsat angels - Sleep no more 4,10
03 The Cure - Faith 4,09
04 Rush - Moving pictures 4,03
05 Siouxie and the banshees - Juju 3,96
06 Kraftwerk - Computerworld 3,95
07 Byrne & Eno - My life in the bush of ghosts 3,95
08 King crimson - Discipline 3,94
09 TC matic - TC matic 3,94
10 Simple minds - Sons and fascination 3,92
11 Japan - Tin drum 3,92
12 Dead kennedys - In god we trust 3,89
13 New order - Movement 3,86
14 Camel - Nude 3,85
15 Echo & the bunnymen - Heaven up here 3,84
16 Simple minds - Sisters felling call 3,84
17 Black sabbat - Mob rules 3,83
18 Orchestral manoeuvres in the dark - Architecture & Morality 3,82
19 Human league - Dare 3,77
20 Frank Zappa - You are what you is 3,77
21 Soft sell - Non stop erotic theater 3,74
22 Iron maiden - Killers 3,69
23 Fischer z - Red skies over paradise 3,68
24 Rolling stones - Tattoo you 3,67
25 Abba - The visitors 3,67
26 Van Halen - Fair warning 3,66
27 U2 - October 3,63
28 Jean Michel Jarre - Les chants magnetique
29 Grace Jones - Nightclubbing 3,61
30 Doe maar - Skunk 3,52
31 Prince - Controversy 3,49
32 Police - Ghost in the machine 3,45
33 UB40 - Present arms 3,44
34 Phil Collins - Face value 3,42
35 Ac//dc - For those about to rock 3,40
36 Duran duran - Duran duran 3,39
37 E.L.O. - Time 3,38
38 Depeche mode - Speak & spell 3,32
39 Joe Jackson - Jumpin' jive 3,24
40 Neil Young - Re.ac.tor 3,13

Als je dus let op het aantal stemmen, is het niet meer zo gemakkelijk om gemiddeld boven de 4 uit te komen!

Persoonlijk zou ik met deze lijst sowieso beter kunnen leven. Maar elk jaar stemmen levert jaarlijks meer spanning en sensatie op en je kunt zelf ook weer eens wisselen van stem, terwijl je een eenmaal gegeven beoordeling niet zo snel meer wijzigt.

lowriderluuk
Hoe je het ook went of keert, het blijft beperkt tot een Mu-me top 250.
De populairste pop-nummers onder de Mu-me gebruikers.
Het is en wordt nooit een representatief lijstje en grote gemene deler voor ca. 16 miljoen nederlanders + ca. 7? miljoen Vlamingen.
Want dan zou de vogeltjesdans of volgens dutchcharts de kabouter plop dans op 1 staan en daar houdt de gemiddelde Mu-me gebruiker incl. ondergetekende niet van.

lowriderluuk schreef:
Hoe je het ook went of keert, het blijft beperkt tot een Mu-me top 250.
De populairste pop-nummers onder de Mu-me gebruikers.

Het is en wordt nooit een representatief lijstje en grote gemene deler voor ca. 16 miljoen nederlanders + ca. 7? miljoen Vlamingen.
Want dan zou de vogeltjesdans of volgens dutchcharts de kabouter plop dans op 1 staan en daar houdt de gemiddelde Mu-me gebruiker incl. ondergetekende niet van.

Hoe kun in Godsnaam een lijst met De vogeltjesdans of kabouter plop krijgen als er alleen maar musicmeter liefhebbers op de site zitten?

Het gaat om de wijze waarop de musicmeter top 250 wordt samengesteld.

Geen stemmingmakerij alsjeblieft.

joeri592
Bij Radiohead - OK Computer (1997):

vind die top 250 eigenlijk niet zo kloppen, het is toch logisch dat albums met 2000-3000 stemmen hoger scoren dan albums met 200-500 stemmen, ik vind dat het wel op score moet gaan, want als die album met 300 stemmen er 2000 had gehad had die bijvoorbeeld wel eerste gestaan

Gast
geplaatst: vandaag om 07:34 uur

geplaatst: vandaag om 07:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.