MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
titan (crew)
Inderdaad, hier lijkt mij maar 1 reactie op mogelijk.

wavanbuuren
avdj schreef:

Ik zie dat U2 op 48 in de Top 100 staat met Best of 1980-1990. Maar verzamelcd's mogen toch niet in de Top 100?

Ik ben er inderdaad (voor wat het waard is) ook geen voorstander van om best-off's in de top-lijsten op te nemen. puur een gevoelskwestie wat mij betreft.

JonnieBrasco schreef:

Er is al veel over gediscussieerd in het forum, maar er moeten hier maar eens spijkers met koppen worden geslagen.

Mijn mening (in het kort) is dat een algemene top-250 lijst op basis van stemgemiddeldes een mooiere lijst (en minder voorspelbaar, zodat je er ook wat aan hebt) zou zijn, dan die op basis van de top-10 lijstjes waarbij de 'vlotte passant' evenveel invloed heeft en op die manier zorgt dat de verhoudingen niet meer echt representatief zijn. Dus: Maak dan net als bij MoMe een alternatieve top250-lijst op basis van de persoonlijke top-10 lijstjes, die dan als een soort secundaire top-lijst geldt.

Verder:
* Eventueel een tip-lijst voor albums met minder dan x stemmen. (ook net als MuMe)
* Albums van het huidige jaar niet meetellen in de toplijsten (mogen verder best in top-10's ingevuld blijven worden)
* Lijstjes van users die langer dan een jaar niet online zijn geweest op inactief zetten. (dus niet verwijderen!) Als ze weer inloggen automatisch activeren.

Ik zou beide lijsten doen - zowel op basis van top 10-lijstjes als stemgemiddelden. Dat is toch ook zo bij Moviemeter?

Tip-lijst vind ik goed idee. Ben zelf op forum met 20 stemmen-mijlpaal begonnen.

Misschien is het verstandiger als er pas een lijst op stemgemiddeldes komt als de site wat groter is en je dus minder last hebt van rare beoordelingen.

Of gewoon helemaal niet natuurlijk, bekijk zelden de lijstjes.

Misschien is dit oud nieuws, maar het valt me op dat de stemgemiddeldes in een bandoverzicht soms afwijken (minimaal) van die bij de albumweergave.
Check bijvoorbeeld hiero en dan daaro

Dit soort dingetjes zijn allemaal gefixed straks

Ik denk dat een Top 250 op basis van stemgemiddelden juist veel minder vertekend is dan een Toplijst op basis van Top-10 lijsten. Hip-hop/electrocic/jazz...we krijgen dan een hele garde met omhoog-omlaag-stemmertjes. Bovendien zullen er albums komen waar weining op gestemd is maar evengoed hoogstaan. Voorbeeld: Op A Rusch Of... is iets van 300x gestemd en staat op 2 met een gemiddelde net onder de 4. Er zijn ook albums met 15 stemmen waar het gemiddelde 4,23 is.

Een uitbreiding van 100 naar 250 ben ik trouwens wel voor Verder is het misschien een idee toplijsten per genre te maken op basis van Top 10 lijsten maar misschien ga ik te ver

avdj schreef:

Een uitbreiding van 100 naar 250 ben ik trouwens wel voor

Dan moeten er eerst meer top-10 lijsten ingevoerd worden...

avdj schreef:

Ik denk dat een Top 250 op basis van stemgemiddelden juist veel minder vertekend is dan een Toplijst op basis van Top-10 lijsten. Hip-hop/electrocic/jazz...we krijgen dan een hele garde met omhoog-omlaag-stemmertjes. Bovendien zullen er albums komen waar weining op gestemd is maar evengoed hoogstaan. Voorbeeld: Op A Rusch Of... is iets van 300x gestemd en staat op 2 met een gemiddelde net onder de 4. Er zijn ook albums met 15 stemmen waar het gemiddelde 4,23 is.

Maar dit zijn veelal onbekende platen waar niemand echt naar geluisterd heeft behalve de mensen die hem goed vinden. De mensen die laag zouden stemmen op het album kennen het niet en stemmen daarom dus niet, dat vind ik een vertekend beeld geven.

Inderdaad

@Jordy
Daar zit wat in, een Top 100 is denk ik voorlopig genoeg.

Yak schreef:

Hij heeft een reactie teruggestuurd maar ik moet nog even zien of ik dat afdoende vind.

Blijbkaar wel dan ... mag die reactie ook met de rest gedeeld worden ?

Yak
Nog een PM gestuurd. Als hij niet snel reageert en wanneer ik weer geen glashelder antwoord krijg gooi ik zijn stemmen weg.

Zo heb je nog wel meer van die users:
http://www.musicmeter.nl/?over...

nog eentje: http://www.musicmeter.nl/?over...
Zo'n 50 albums met een halve ster beloond (waaronder alles van Acda en de Munnik), die uiteraard allemaal beluisterd zijn.

In principe is natuurlijk iedereen waarbij zijn stemgedrag een omgekeerde gauss kromme beschrijft verdacht. Misschien moet er een scriptje worden gemaakt waarmee dit soort users te detecteren zijn?

Ah, het is meneer Stevens weer...

Zit nou iedereen het afgelopen half uur telkens z'n rotatielijst aan te passen om een ander albumpje op de homepage te krijgen??

HammerHead schreef:

In principe is natuurlijk iedereen waarbij zijn stemgedrag een omgekeerde gauss kromme beschrijft verdacht.

Het lijkt mij volkomen normaal gedrag dat je, als je nieuw op de site bent, eerst de albums afgaat die je óf fantastisch, óf verschrikkelijk vindt.

Jordy schreef:
Het lijkt mij volkomen normaal gedrag dat je, als je nieuw op de site bent

Er zijn genoeg niet-nieuwe users die zo'n stemmingsvorm (mooi woord hiervoor ) hebben volgens mij, ik kom er iig regelmatig een tegen.

Ik zeg alleen maar dat niet iedere "omgekeerde kromme" verdacht is

Jordy schreef:

Ah, het is meneer Stevens weer...

Zit nou iedereen het afgelopen half uur telkens z'n rotatielijst aan te passen om een ander albumpje op de homepage te krijgen??

Ik zette hem net van 2 naar 1 in mijn lijstje en nu staan de Editors weer bovenaan en heeft Sufjan 6 punten minder.

Jordy schreef:

Misschien niet allemaal, al blijft een piek in de 0,5 stemmen balk uiterst verdacht. Ik bedoel hoeveel albums ken jij die je echt een halve ster waard vind? Ja, ik ken een hoop artiesten, waarvan ik het gros van de albums waarschijnlijk wel een halve ster zou kunnen geven op basis van die paar bekende nummers. Maar daar ga ik uiteraard geen hele platen van beluisteren (en zeker niet allemaal!).

Jordy schreef:

heb je idd helemaal gelijk in!

Kijk toch eens naar de opmars van X&Y. Nu met stip op 15. Zodirect heeft Coldplay dan toch 3 van de 5 beste platen ooit afgeleverd. Das natuurlijk niet mis...

Dat zou toch wel een gotspe zijn.

Paalhaas schreef:

Kijk toch eens naar de opmars van X&Y. Nu met stip op 15. Zodirect heeft Coldplay dan toch 3 van de 5 beste platen ooit afgeleverd. Das natuurlijk niet mis...

Precies de reden waarom ik zowel stemmen als de top 100 niet als gids gebruik. T zijn meer leuke (hoewel ook niet altijd) bijkomstigheidjes. Het heeft veel meer zin om af te gaan op wat mensen zeggen als het je echt om de muziek gaat. Ik zal ook eerder een nieuwe CD luisteren omdat iemand zegt dat hij goed is (als die iemand ongeveer dezelfde muzieksmaak heeft, weet wel ongeveer wie dat zijn hier ) dan omdat hij een hoog stemgemiddelde heeft.
Ik vind dat veel mensen veel te veel waarde hechten aan de top 100!

Maar toch blijft die Top 100 een soort van uithangbord. Ik ben dan iemand die koppig zijn eigen ding blijft doen, als random electronicahead zal deze site op basis van een aantal criteria weinig boeiend zijn. Veel appreciatie voor het genre is er niet aan de buitenschil van deze site, enkel als je bij specifieke albums zelf gaat kijken vind je een groepje enthousiastelingen. Wie dus snel even komt kijken, zal hoogstwaarschijnlijk snel terug weg zijn.

Paalhaas schreef:

Drie van de populairste vijf platen op deze site. Een heel verschil. Zie het zo, dat geeft troost

Onderhond schreef:
Maar toch blijft die Top 100 een soort van uithangbord.
(...) enkel als je bij specifieke albums zelf gaat kijken vind je een groepje enthousiastelingen. Wie dus snel even komt kijken, zal hoogstwaarschijnlijk snel terug weg zijn.

Die toplijst zal inderdaad wel een rol spelen, maar zo'n belangrijke? Zouden de meeste muziekliefhebbers bij hun eerste bezoek niet vooral hun eigen favorieten intypen in de zoekbalk om te kijken of die op de site staan en hoe die gewaardeerd worden?

starbright boy schreef:

Drie van de populairste vijf platen op deze site. Een heel verschil. Zie het zo, dat geeft troost

Maak je geen zorgen om mij hoor . Ik heb de toplijst nooit serieus genomen, behalve inderdaad als weerspiegeling van de populariteit van een artiest.

The Scientist schreef:

Maar dit zijn veelal onbekende platen waar niemand echt naar geluisterd heeft behalve de mensen die hem goed vinden. De mensen die laag zouden stemmen op het album kennen het niet en stemmen daarom dus niet, dat vind ik een vertekend beeld geven.

Huh??!! Alleen de mensen die het goed vinden hebben ernaar geluisterd? En de mensen die het slecht vinden hebben er niet naar geluisterd? Volgens mij draai je hier iets om. Je moet eerst luisteren voor je iets goed of slecht kunt vinden. Blijkbaar vinden degenen die ernaar hebben geluisterd het goed, en daarom moet ie hoog staan. Zodat anderen kunnen zien dat hij goed wordt gevonden en zelf geïnteresseerd raken. Als wat jij op kromme wijze beweert waar is, dan gaat de score vanzelf weer omlaag...

Nog even een opmerking, weet niet of dit wel de goede plaats is maar ik denk het wel.
Hoe komt het dat bij veel CD's (o.a. Turn on the Bright Lights) bij de cd zelf het stemgemiddelde 1/100 of 2/100 hoger staat dan bij bijvoorbeeld de top 50 per genre.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:45 uur

geplaatst: vandaag om 18:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.