MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
wijsneus
Er kan er maar één de grootste zijn op het Metal-terrein............

Stijn_Slayer schreef:
Toch wel een beetje vreemd dat die lijst vol Metallica staat, maar er niks van bijvoorbeeld Megadeth of Anthrax in staat. Die waren destijds ook ontzettend populair.

Je schrijft het zelf al : DESTIJDS ! En dat maakt denk ik toch het verschil...... !

Tsja, Megadeth en Anthrax zijn blijkbaar niet zo populair.

musician schreef:
Volgens mij heb ik Culture club lichtvoetig genoemd en verder alleen geconstateerd dat Talk talk er nog net in stond.

Het lijkt net alsof je Talk Talk ook tot de "electronica en de lichtgewicht pop" rekent, waarschijnlijk valt men daarover.

Casartelli schreef:
(...)Dat vind ik een boude stelling voor iemand die niet eens een stem heeft staan bij het album dat hier in de lijst staat. Het is nu eenmaal niet bij elke band zo dat als je één album of één nummer ervan kent, dat je dan alles wel weet.
(...)

Alles op z'n tijd. Ik geef gemiddeld twee stemmen per dag. Er zijn nog hele volkstammen aan artiesten waar ik nog niet ben geweest. Ik vind een beetje zinvolle stemverklaring, na recente herbeluistering, wel een vereiste. En zo blijft Musicmeter langdurig leuk.

Ik zal de eerste zijn die je laatste zin overigens volledig zal beamen.

herman schreef:
Het lijkt net alsof je Talk Talk ook tot de "electronica en de lichtgewicht pop" rekent, waarschijnlijk valt men daarover.

Ik heb van het bewuste zinnetje inmiddels een aparte alinea gemaakt

Dat daar geen onduidelijkheden meer over bestaan. Het is voor iedereen 30 graden, heren.

Toch is die verzamelaar van Bob Marley mij nog steeds een doorn in het oog...

Die van Bob Marley is de enige verzamelaar die in de top-250 staat, het werd ook een gigantisch verkoopsucces. Er horen wel een aantal reguliere albums van Bob Marley (zonder twijfel de belangrijkste reggae-artiest) in die lijst thuis.

Megadeth en Anthrax waren populair bij metalfans maar hadden toch lang niet die status van Metallica en Iron Maiden.

Talk Talk werd destijds in het rijtje geplaatst met Depeche Mode, Duran Duran, Culture Club en zelfs Kajagoogoo maar hun songs blijven toch iets beter overeind staan.

Puur gevoelsmatig hoort die verzamelaar daar voor mij niet, maar men kan dus wel stellen dat het de meest populaire verzamelaar op deze site is. Een regulier album als Catch a Fire heeft een hoger gemiddelde, maar komt dus amper in top 10 lijstjes voor.

Casartelli (moderator)
musician schreef:
Ik heb van het bewuste zinnetje inmiddels een aparte alinea gemaakt

Dat daar geen onduidelijkheden meer over bestaan. Het is voor iedereen 30 graden, heren.

Ik zit hier keurig onder de airco, dus hier is het niet meer dan een graad of 23. Maar iemand die graag in grote woorden schrijft, moet natuurlijk niet verbaasd zijn als hij daar af en toe een reactie op krijgt.

Casartelli (moderator)
LucM schreef:
Talk Talk werd destijds in het rijtje geplaatst met Depeche Mode, Duran Duran, Culture Club en zelfs Kajagoogoo maar hun songs blijven toch iets beter overeind staan.

Nu weer Depeche Mode en Culture Club... komaan oude rockers, duik die jaren '80 in!

Casartelli (moderator)
musicfriek schreef:
Puur gevoelsmatig hoort die verzamelaar daar voor mij niet, maar men kan dus wel stellen dat het de meest populaire verzamelaar op deze site is. Een regulier album als Catch a Fire heeft een hoger gemiddelde, maar komt dus amper in top 10 lijstjes voor.

Ik heb hetzelfde met Made in Japan (enige Deep Purple-album in de lijst). Is nét iets minder erg dan een verzamelaar, maar toch...

LucM schreef:
Megadeth en Anthrax waren populair bij metalfans maar hadden toch lang niet die status van Metallica en Iron Maiden.

Dat Megadeth album uit 1990 heeft plusminus 200 stemmen, een gemiddelde van rond de 4,00 en aardig wat top 10 noteringen. Zou best kunnen dat die ergens rond 350 staat ofzo.

Anthrax is bij lange na niet populair genoeg: 1 album met 75 stemmen en de rest nog minder.

Casartelli schreef:
Nu weer Depeche Mode en Culture Club... komaan oude rockers, duik die jaren '80 in!

Graag even voor je gedaan.

Ik draai best wel werk uit de jaren '80, maar veel er van komt niet terug in de overzichten op musicmeter.

Alle sophisticated rock van Styx, Toto, Foreigner e.d. ook niet, ondanks gigantische verkopen.

Wordt misschien teveel als Amerikaanse middle of the road gezien. Ik kan mij daar op zich nog iets bij voorstellen.

Dat het Alan Parsons project niet hoog scoort, Mike Oldfield, de symfonische powerrock van Yes met Trevor Rabin, o.k.
Manfred Mann's earth band in de jaren 80 al belegen? Genesis op de verkeerde weg.

Maar ik constateer ook een onbegrijpelijke afwezigheid, onlogisch en onjuist.ook.

Waarom ontbreken Japan/David Sylvian? Joe Jackson, Kate Bush, The Police/Sting en Tom Petty? Fischer Z? Waar is de new wave, ska, reggae en electronica?

Er zijn nog meer opzienbarende afwezigen, ik beperk me even tot deze namen.

Hun afwezigheid wordt niet goed gemaakt door 4 x Metallica. Ik denk dat het terecht iets zegt over de deelnemers aan Musicmeter, zoals al een eerder bericht ook werd geschreven.

Misschien dat zich dat in de toekomst nog corrigeert, ik hoop het maar.

Er ontbreken inderdaad een aantal jaren '80-albums die klassiek zijn geworden zoals "The River" van Bruce Springsteen, "War" van U2, "Night and Day" van Joe Jackson, "Purple Rain" van Prince ...

Casartelli (moderator)
Ik sta er eigenlijk ook wel van te kijken dat The Police er niet in staat. Die anderen hebben waarschijnlijk toch een iets te hoog niche-gehalte voor een algemene toplijst (of een gebrek aan één uitgesproken (publieks)favoriet). En Bruce Springsteen en U2 zijn in elk geval met andere platen vertegenwoordigd.

cosmic kid (moderator)
En nog een andere blik op de top 250:

Ik heb uit elk jaartal de hoogst genoteerde cd genomen, met als spelregel dat elke artiest maar 1x in de lijst voor mag komen. Dat levert onderstaande lijst op:

1959 Miles Davis Kind of blue
1965 John Coltrane A love surpreme
1966 Bob Dylan Blonde on blonde
1967 The Velvet Underground & Nico The Velvet Underground & Nico
1968 The Jimi Hendrix Experience Electric ladyland
1969 The Beatles Abbey road
1970 Neil Young After the goldrush
1971 Led Zeppelin Led Zeppelin IV
1972 David Bowie Ziggy Stardust
1973 Pink Floyd Dark side of the moon
1974 Genesis The lamb lies down on Broadway
1975 Bruce Springsteen Born to run
1976 Stevie Wonder Songs in the key of life
1977 Fleetwood Mac Rumours
1978 Kate Bush The kick inside
1979 Joy Divison Unknown pleasures
1980 Talking Heads Remain in light
1981 The Sound From the lion's mouth
1982 Simple Minds New gold dream
1983 Tom Waits Swordfishtrombones
1984 Bob Marley & The Wailers Legend
1985 Marillion Misplaced childhood
1986 Metallica Master of puppets
1987 U2 The Joshua tree
1988 Sonic Youth Daydream nation
1989 The Cure Desintegration
1990 Depeche Mode Violator
1991 Pearl Jam Ten
1992 R.E.M. Automatic for the people
1993 Wu-Tung Clan Enter the Wu Tung Clan
1994 Jeff Buckley Grace
1995 Mobb Deep The infamous
1996 Tool Aenima
1997 Radiohead OK Computer
1998 Neutral Milk Hotel In the aeroplane over the sea
1999 Red Hot Chili Peppers Californication
2000 Eminem The marshall matters LP
2001 Muse Origin of symmetry
2002 Coldplay A rush of blood to the head
2003 Damien Rice O
2004 Arcade Fire Funeral
2005 Sufjan Stevens Illinois
2006 Arctic Monkeys Whatever people may say what I am, that's what I'm not
2007 Editors An end has an start

Stijn_Slayer
Na 1973 wordt het toch langzaam minder...

Als je het zo beziet is Funeral wat mij betreft het beste album van het lopende decennium.

stuart
Stijn_Slayer schreef:
Na 1973 wordt het toch langzaam minder...

Heb ik ook wel wat, zeker vanaf '79 ....( paar uitzonderingen daargelaten).

Waarom wordt de toplijst opgemaakt op basis van de top 10 van mensen ipv het cijfer?

wijsneus
stuart schreef:

Heb ik ook wel wat, zeker vanaf '79 ....( paar uitzonderingen daargelaten).

1981, 1982, 1987, 1989

En idd, daarna gaat het héél snel de diepte in qua kwaliteit

Vele albums uit de lijst van cosmic kid zijn ook mijn favoriete albums van dat jaar (1969, 1973, 1975, 1976, 1987, 1989, 1997, 2004 en 2005) andere zijn ook 5*-albums en staan hoog in mijn jaarlijst (1966, 1967, 1968, 1970, 1971, 1972 bv.).
Die van 1995 ken ik niet (nochtans heb ik van dat jaar de meeste reguliere albums), de laatste 2 albums (2007 en vooral 2006) vind ik wel iets minder.

rodneyVL
Bij Rihanna - Good Girl Gone Bad (2007):

Help! in de top 250 dit album? Moet een databaseprobleem zijn...
Dit kan toch gewoon niet gemeend worden...Rihanna in dezelfde lijst als...Pink Floyd, U2, Radiohead..eeh?

S.O.S. please someone help me!

Erg veel pubers hebben dit volgens mij in hun Top 10 staan (zie 'statistieken'). Ik denk dat het daar mee te maken heeft.

Misterfool
rodneyVL schreef:
Help! in de top 250 dit album? Moet een databaseprobleem zijn...
Dit kan toch gewoon niet gemeend worden...Rihanna in dezelfde lijst als...Pink Floyd, U2, Radiohead..eeh?

S.O.S. please someone help me!

nee sorry blijkbaar is de rihanna fanclub massaal opgetrommeld om dit album in de toplijsten te krijgen. nu ik ook nog eens van kaztor hoor dat het vooral leeftijdsgenoten zijn die dit album in hun top 10 hebben schaam ik me voor MY Generation.

alsjeblieft zeg: geen stem, geen eigen geluid, Geen smaak en toch in de top 250. waar gaat het heen met Nederland(en België)

René. schreef:
Waarom wordt de toplijst opgemaakt op basis van de top 10 van mensen ipv het cijfer?

Om te voorkomen dat albums omhoog/omlaag worden gestemd.

Overigens denk ik dat deze taktiek totaal niet werkt. Zie het verschil tussen de top 250 noteringen en het stemgemiddelde van o.a. OK Computer en de Coldplay albums. De mega voorsprong van OK Computer in de top250 heeft ongetwijfeld tot een hele sloot 0,5 sterren bij dit album geleid.

Ik begrijp trouwens ook niet waarom er voor de overige toplijsten nog steeds het 20 stemmen criterium wordt gehanteerd. Zeker voor de lijsten per decennium en jaar en voor de genre lijsten als Pop, Rock, Metal en Hip-Hop kan deze grens makkelijk worden opgetrokken naar 50 of zelfs 100 stemmen. De lijsten trekken nu erg scheef door het lage stemmen criterium.

Misterfool schreef:
(quote)

nee sorry blijkbaar is de rihanna fanclub massaal opgetrommeld om dit album in de toplijsten te krijgen. nu ik ook nog eens van kaztor hoor dat het vooral leeftijdsgenoten zijn die dit album in hun top 10 hebben schaam ik me voor MY Generation.

alsjeblieft zeg: geen stem, geen eigen geluid, Geen smaak en toch in de top 250. waar gaat het heen met Nederland(en België)

Dat heeft volgens mij te maken met die rotsvaste marketing-hiërarchie in dit land. Precies dezelfde reden waarom we al die jaren al met gasten als Marco Borsato, Gordon, Guus Meeuwis, Gerard Joling en Patty Brard opgezadeld zitten. Sommigen hebben hun vinger te dik in de pap zitten en zo zit dat ook bij de platenmaatschappijen. We komen om in radiozenders die steeds maar weer dezelfde soort artiesten en muziek promoten en er is absoluut geen ruimte meer voor artistieke muziek om te promoten. Zogenaamde 'vakjuries' op tv dikken de promotie nog wat aan door mensen te leren wat 'acceptabel' is. De gemiddelde leek weet niet beter en neemt het aanbod maar voor lief. Zo ontstaat er een heel scheef beeld van het begrip 'talent'. Het is jammer, maar helaas.... Alles gaat nu om geld.

Casartelli (moderator)
HammerHead schreef:
Ik begrijp trouwens ook niet waarom er voor de overige toplijsten nog steeds het 20 stemmen criterium wordt gehanteerd. Zeker voor de lijsten per decennium en jaar en voor de genre lijsten als Pop, Rock, Metal en Hip-Hop kan deze grens makkelijk worden opgetrokken naar 50 of zelfs 100 stemmen. De lijsten trekken nu erg scheef door het lage stemmen criterium.

Eens, maar de tip-kwaliteit die van de toplijsten uitgaat, lijkt door veel users nogal gewaardeerd te worden. Een tijdje terug werd geopperd om de toplijsten te splitsen in tiplijsten (bijv. 20-99 stemmen) en échte toplijsten (100+ stemmen). Dat lijkt mij nog steeds wel een goed idee.

Maar kunnen we niet net zoals op MoMe twee centrale toplijsten maken? Eentje zoals die nu is, waarin de scores per top 10 worden berekend (en waar OK PC dus flink bovenaan staat) en eentje op basis van stemgemiddelden? En voor die tweede dan inderdaad ook de grens bij 100 stemmen trekken. Bij MoMe is het zelfs 150...

stuart
Bij Kings of Leon - Only by the Night (2008):

Ik ken dit album niet, maar wat me wel vaker opvalt bij populaire bands van dit decennium dat ze vaak veel stemmen hebben, maar qua stemgemiddelde relatief tegenvallen (zie ook Toplijst); meer wrijving tussen liefhebbers en "tegenstanders"......wel een mooie hoes (vind ik).

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.