MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
lebowski schreef:

Een factortje 7 meer mensen die OK Computer kennen lijkt me.
Het lot van een veertig ( ) jaar oude plaat...

Jij hebt hem trouwens ook niet in je Top 10...

Dat is ook wel iets te simpel geredeneerd. Als je kijkt hoeveel mensen er op OK computer gestemd hebben en hoeveel punten het heeft verzameld dan krijgt OK Computer gemiddeld zo'n 2 punten per stemmer. Dat is ook wel heel erg veel trouwens.
Ter illustratie, uiterste 1: voor iedere stemmer een plek op no. 9 in de top 10. Uiterste 2: ca. 1 op de 5 stemmers die OK Computer op no. 1 in de top 10 zou zetten.
De werkelijkheid zit hier ergens tussen in, en het blijft voor mij lastig voor te stellen dat zoveel mensen zo worden aangetrokken door dezelfde plaat... maar goed.

Ook de albums van Coldplay en Pearl Jam scoren gewoon goed met tussen de 1 en 2 punten per stemmer. Als je dat vergelijkt met de iets minder dan een halve punt van In Rock (181 punten/419 stemmers) dan steekt dat er - in verhouding - toch wat schril bij af.

In de opmerking van LucM zit een kern van waarheid, maar is ook slechts het halve verhaal. Alsof een radiohead en coldplay maar één populair album uitgebracht zouden hebben. Lijkt me niet, kijk ook maar eens in de MuMe top 100.

Bij Pearl Jam - Ten (1991):

Goed album.

Verdiende derde plaats in de top 250? Hahaha.

Dat zegt vooral veel over de populariteit van het album hier.

Kronos schreef:
Verdiende derde plaats in de top 250? Hahaha.
De eerste plek zou meer terecht zijn idd

Raar dan dat je het zelf niet op 1 in je top 10 hebt staan.

De top 250, zelfs Coldplay (een plagiaatband) staat daarin op 4. Het eerste album van The Rolling Stones dat je tegenkomt is Sticky Fingers op... plaats 137.

De top 250 zegt gewoon niks over de muziek maar vanalles over de MuMeters.

In Rainbows van Radiohead staat nu op 24.
Er staan nu 4 albums van Radiohead in de top-30, Radiohead is ongetwijfeld de populairste band op MuMe.

Misterfool
ik vind coldplay geen plagiaatbandf hoor. goed orgineel zijn ze niet maar als je bedenkt hoeveel een led zeppelin bijv van andere artiesten vandaan heeft.

cosmic kid (moderator)
Op basis daarvan misschien wel, maar vlak Pink Floyd ook niet uit. Die halen met iets minder stemmen een hoger gemiddelde dan Radiohead (4,04 tegen 3,95)

Inderdaad, Pink Floyd heeft bovendien 2 albums in de top-10. Dat Pink Floyd een hoger gemiddelde heeft komt doordat Radiohead wat meer tegenstanders heeft en het debuut Pablo Honey vrij laag scoort.
Coldplay heeft ook 2 albums in de top-10 maar het algemeen gemiddelde is nog lager (3,79).
In de algemene top-250 is Radiohead ook het meest vertegenwoordigd met 6 albums voor Pink Floyd, the Beatles en Metallica die elk met 5 albums in de top-250 staan. Daarvan hebben the Beatles een hoog algemeen gemiddelde (4,03). Het gemiddelde van Metallica ligt met 3,68 aanzienlijk lager en daar heeft St. Anger veel mee te maken.

MarkJS schreef:
(quote)

Dat is ook wel iets te simpel geredeneerd. Als je kijkt hoeveel mensen er op OK computer gestemd hebben en hoeveel punten het heeft verzameld dan krijgt OK Computer gemiddeld zo'n 2 punten per stemmer. Dat is ook wel heel erg veel trouwens.
Ter illustratie, uiterste 1: voor iedere stemmer een plek op no. 9 in de top 10. Uiterste 2: ca. 1 op de 5 stemmers die OK Computer op no. 1 in de top 10 zou zetten.
De werkelijkheid zit hier ergens tussen in, en het blijft voor mij lastig voor te stellen dat zoveel mensen zo worden aangetrokken door dezelfde plaat... maar goed.

Ook de albums van Coldplay en Pearl Jam scoren gewoon goed met tussen de 1 en 2 punten per stemmer. Als je dat vergelijkt met de iets minder dan een halve punt van In Rock (181 punten/419 stemmers) dan steekt dat er - in verhouding - toch wat schril bij af.

In de opmerking van LucM zit een kern van waarheid, maar is ook slechts het halve verhaal. Alsof een radiohead en coldplay maar één populair album uitgebracht zouden hebben. Lijkt me niet, kijk ook maar eens in de MuMe top 100.

Heeft er al eens iemand zich beziggehouden met de ratio stemmen/punten uit te rekenen? Waarschijnlijk dat de hiphop albums dan bovenaan zouden komen.

Volgens mij scoorde Illmatic dan heel hoog inderdaad. Dacht dat 'Lost Highway' dat wel eens had berekend, wellicht vind je dat nog terug als je op zijn berichten zoekt.

Vind het niet direct... nuja. Ik vroeg me ook toevallig af welk album nu het meest recensies heeft gekregen. Op het eerste zicht ziet het lijstje er ongeveer zo uit:

1. In Rainbows (16)
2. Disintegration (11)
3. Dark Side of the Moon & Spiderland (10)

Gajarigon schreef:

Heeft er al eens iemand zich beziggehouden met de ratio stemmen/punten uit te rekenen? Waarschijnlijk dat de hiphop albums dan bovenaan zouden komen.

Mij lijkt het eerlijker een puntenindex te maken op basis van het gemiddelde en het aantal stemmen.

index = stemgemiddelde + weegfactor*log10(aantal_stemmen / maximum_aantal_stemmen)

* de weegfactor zal ergens in de orde van 1 liggen (ik sta open voor discussie)
* voor maximum_aantal_stemmen kan ook 1000 worden genomen

Een voorbeeld (weegfactor = 1):
album A, 2889 stemmen, 4,09 gemiddeld ---> index = 4,09
album B, 1843 stemmen, 4,31 gemiddeld ---> index = 4,11

Zo voorkom je dat albums met heel weinig stemmen en albums met een heel laag stemgemiddelde hoog staan in de toplijsten.

Misterfool
Vind het niet direct... nuja. Ik vroeg me ook toevallig af welk album nu het meest recensies heeft gekregen. Op het eerste zicht ziet het lijstje er ongeveer zo uit:

1. In Rainbows (16)
2. Disintegration (11)
3. Dark Side of the Moon & Spiderland (10)

muse the resistance heeft 16 recensies evenveel als in rainbows

Equinox schreef:

index = stemgemiddelde + weegfactor*log10(aantal_stemmen / maximum_aantal_stemmen)

Toepassing van bovenstaande index leidt tot onderstaande top 20 lijsten (de index is geschaald met 100 voor de nummer 1).

weegfactor=1 (10 keer zo weinig stemmen --> 1 punt in mindering)

~~~TOP 20~~~
1 Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) 100
2 Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) 99,8
3 Radiohead - O.K. Computer (1997) 99,4
4 The Beatles - Abbey Road (1969) 95,6
5 Nirvana - Nevermind (1991) 95,5
6 Pearl Jam - Ten (1991) 95,2
7 Jeff Buckley - Grace (1994) 94,9
8 The Beatles - Sgt, Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) 94,8
9 The Doors - The Doors (1967) 93,9
10 Radiohead - The Bends (1995) 93,8
11 Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002) 92,9
12 The Beatles - Revolver (1966) 92,8
13 The Beatles - The Beatles (1968) 92,2
14 Radiohead - In Rainbows (2007) 92,0
15 Coldplay - Parachutes (2000) 91,5
16 Arcade Fire - Funeral (2004) 91,3
17 The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) 91,0
18 Neil Young - Harvest (1972) 91,0
19 U2 - The Joshua Tree (1987) 90,6
20 David Bowie - Ziggy Stardust (1972) 90,3
~~~~~~~~~~~~

weegfactor=0,5 (10 keer zo weinig stemmen --> 0,5 punt in mindering)

~~~TOP 20~~~
1 Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) 100
2 Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) 98,9
3 The Beatles - Abbey Road (1969) 97,2
4 The Doors - The Doors (1967) 96,5
5 The Beatles - Sgt, Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) 96,2
6 Radiohead - O.K. Computer (1997) 96,1
7 The Beatles - Revolver (1966) 95,4
8 The Beatles - The Beatles (1968) 94,9
9 Pearl Jam - Ten (1991) 94,9
10 Jeff Buckley - Grace (1994) 94,8
11 Radiohead - The Bends (1995) 94,3
12 Miles Davis - Kind of Blue (1959) 94,2
13 David Bowie - Ziggy Stardust (1972) 94,1
14 Neil Young - Harvest (1972) 94,0
15 Nirvana - Nevermind (1991) 93,9
16 The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) 93,8
17 Arcade Fire - Funeral (2004) 93,4
18 Radiohead - In Rainbows (2007) 93,2
19 Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) 92,7
20 Joy Division - Unknown Pleasures (1979) 92,7
~~~~~~~~~~~~

Misterfool
lijkt me geen goed idee omz zo de toplijsten te doen. het word zo wel een heel basislijstje.

Misschien een goed idee om twee toplijsten in te voeren net als op Moviemeter : één op basis van het stemgemiddelde en één op basis van de top-10's.

Ach, we kunnen de toplijst natuurlijk ook gewoon nemen voor wat die is: een afspiegeling van de favorieten platen van de mensen die ze op deze site hebben ingevoerd.

De voornaamste reden waarom er commentaar is op de toplijsten is omdat mensen sommige hoog-genoteerde albums zelf niet de moeite waard vinden. Pech gehad dus, blijkbaar een heleboel andere mensen wel. Dan kun je een ander systeem gaan bedenken, maar dan komen er weer andere albums bovendrijven die je 'niet leuk' vindt.

Daarbij heb je met het meenemen van het stemgemiddelde het 'probleem' dat je anti-stemmen in de hand werkt. In de huidige toplijst maakt het niet uit hoeveel mensen een album slecht vinden, als er maar genoeg zijn die het een geweldig album vinden. Dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel prima, hoe meer mensen er door geraakt worden, hoe hoger in de toplijst.

MrGuitar240
Ik snap niet waarom het niet zo is als bij de andere meter sites. Is daar een rede voor???
Je kan toch gewoon 2 lijsten maken. Een voor kwaliteit (cijfer) en een voor favorieten (top 10). En volgens mij hebben ze bij boekmeter ook nog tip lijst. Voor albums met minder stemmen.

Lijkt me dat vooral boekmeter ook een ander publiek trekt. Misschien zit ik er helemaal naast maar ik schat zo in dat er weinig mensen laag zullen stemmen nadat ze een hoofdstuk hebben gelezen, of omdat de schrijver eerder een slecht boek heeft geschreven. Dat soort dingen zie je op musicmeter vaker, dus een gemiddelde is wellicht een minder goede afspiegeling van de kwaliteit dan op boekmeter.

Pure speculatie dit trouwens

MrGuitar240 schreef:
Ik snap niet waarom het niet zo is als bij de andere meter sites. Is daar een rede voor???
Je kan toch gewoon 2 lijsten maken. Een voor kwaliteit (cijfer) en een voor favorieten (top 10). En volgens mij hebben ze bij boekmeter ook nog tip lijst. Voor albums met minder stemmen.

Is in dit topic al 1000 keer gezegd geweest, iedereen is er wel ongeveer mee akkoord, maar er wordt niets mee gedaan....

Nee hoor, ik vind de top 250 mooi zoals ie is.

Ik ook hoor, daar niet van. Volgens mij de beste toplijst die we kunnen maken.
Maar een alternatieve lijst daarnaast, daar heeft toch ook niemand iets op tegen? Of vergis ik mij daar in?

Misterfool
er wordt inderdaad geschreeuwt om een alternatieve toplijst gewoon voor de afwisseling,

Misterfool schreef:
er wordt inderdaad geschreeuwt om een alternatieve toplijst gewoon voor de afwisseling,

Scherp, erg scherp. Maar je snapt wat hij bedoeld, en ik ben het daar in ieder geval erg mee eens

rick*
Het feit dat Rihanna in deze lijst staat neemt alle geloofwaardigheid en het hele idee van een ultieme top 250 albums helemaal weg voor mij.

Misterfool schreef:

Dat was ook het idee achter de puntenindex op basis van het stemgemiddelde en het aantal stemmen.

Buffalotid
Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Een vraagje: Waarom staat dit album op 1? (en is dus volgens jullie beter dan Dark Side of WYWH)

Dit is wel oerdegelijk maar kan je toch in de verste verte niet vergelijken met de opperste meesterwerken..

Misterfool
let op discussie over de top 250 notering van dit album horen in het forum en niet bij het album.

Buffalotid schreef:
Een vraagje: Waarom staat dit album op 1? (en is dus volgens jullie beter dan Dark Side of WYWH)

Dit is wel oerdegelijk maar kan je toch in de verste verte niet vergelijken met de opperste meesterwerken..

Heel veel mensen vinden dus van wel

OK Computer staat op 1 en de reden staat gewoon bovenaan de top 250:

De top 250 populairste albums. Deze lijst is samengesteld uit de persoonlijke top 10-lijsten van de MusicMeter-gebruikers, en dus niet via de stemgemiddelden.

Een nummer één positie in een persoonlijke top 10 is goed voor 10 punten, voor een nummer tien-notering krijgt een album 1 punt voor deze lijst.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:26 uur

geplaatst: vandaag om 04:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.