MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Van Kink FM geplukt. Spin heeft ook een top 125. Over de laatste 25 jaar. De nummer 1 en 2 zijn opvallend maar had ik er zelf zomaar kunnen zetten. Eindelijk eens platen zo hoog in een lijst die niet alleen door journalisten en puristen leuk gevonden worden maar ook een groot publiek hebben bereikt. Is weer eens wat anders.

Spin, het Amerikaanse maandblad voor alternatieve muziek viert zijn 25ste verjaardag met de verkiezing van de 125 beste albums van de laatste kwarteeuw. Opvallend is dat de Amerikanen niet gekozen hebben voor een Amerikaans album op nummer 1, maar voor Achtung Baby van U2. Ook de nummers 2 en 3 zijn apart. Op de tweede plek prijkt Sign Of The Times van Prince en op 3 staat The Queen Is Dead van The Smiths, een band die buiten Engeland nooit echt is doorgebroken. Het album waarvan iedereen had verwacht dat het de Spin lijst zou leiden staat op 4, Nevermind van Nirvana. Op de 5e plek staat het favoriete album van de meeste Kink luisteraars en medewerkers, OK Computer van Radiohead. 125 Best Albums of the Past 25 Years - SPIN

bron :kinkfm.com

Interessante en variërende lijst. Eigenlijk wel zin om alle albums eens stuk voor stuk door te nemen, om zodoende ook met electronic of hiphop kennis te maken. Iemand meer? Op Kink.FM staat dat het om de beste 125 albums van de afgelopen 25 jaar gaat, maar ging het niet om de meest invloedrijke albums?

Ik citeer: SPIN's editors rank the most influential releases since the magazine's beginning in 1985.'

Een wezenlijk verschil dunkt me. Al blijft het een gave lijst.

Heeft iemand al een keer de tijd genomen om te kijken waar Viva La Vida gaat eindigen;) Ergens in de top25 neem ik aan.

870 punten momenteel, dus 59e plaats.

Zorin
De Coldplay fanclub ruim aanwezig hier blijkbaar......

wijsneus
Idd, Zorin, maar er bestaat een nog véél grotere fanklup; dat krijg je als iedereen tegenwoordig een eigen PC heeft.........

langzaam schuiven de albums qua punten langzaam naar elkaar toe. Abbey Road van The Beatles is de opmerkelijkste stijger de laatste tijd en ook The Joshua Tree zie ik op termijn de Top 10 halen. Dat mag wat mij betreft ten koste van Nas gaan, wat ik persoonlijk een vreemde eend in de bijt vind.

Ook opmerkelijk is dat het aantal acts dat de 1000 punten passeert zo laag is. Heel lang blijven zij tegen de grens aanzitten, sporadisch wordt de grens overschreden waarna men ook weer terug valt tot onder de grens. Ik zag dat bij Deus, Bowie en Michael Jackson.

waar is Captain Beefheart in de mume?

Snakeskin schreef:
langzaam schuiven de albums qua punten langzaam naar elkaar toe. Abbey Road van The Beatles is de opmerkelijkste stijger de laatste tijd en ook The Joshua Tree zie ik op termijn de Top 10 halen. Dat mag wat mij betreft ten koste van Nas gaan, wat ik persoonlijk een vreemde eend in de bijt vind.

Ik vind het juist goed dat er ook een hip-hop album zo hoog staat.

ik zeg ook niet dat het niet goed is, hoewel ik mij wel afvraag wat men zo goed aan het album vind.

Maar heb je dat met dat album in het bijzonder of met hip-hop in het algemeen? Lees anders eens de reacties bij het albums door, ik heb er nog eens een heel stuk geschreven, geloof ik.

met hip-hop in het algemeen. Het is de plaat uit de top 10 die het minst tot mijn verbeelding spreekt. Als de notering van U2 ten koste van een album uit die top 10 moet gaan dan kies ik in dit geval voor Nas, simpelweg omdat ze je met elf in de top 10 kan staan.

Gezien de populariteit van hiphop hier op de site vind ik dat er eigenlijk nog wel 1 of 2 hiphop-albums bij kunnen in de top 10.

Wu-Tang Clan zou bv. best wat hoger mogen staan.

herman schreef:
Gezien de populariteit van hiphop hier op de site vind ik dat er eigenlijk nog wel 1 of 2 hiphop-albums bij kunnen in de top 10.

Wu-Tang Clan zou bv. best wat hoger mogen staan.

Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens - wat een ontiegelijke honkie (=bleekscheten) lijst. De volgende 'zwarte' plaat staat pas op 26 - en de lichtbruine cross-over van de RHCP op 24.

Zwarte muziek - en dan trek ik het breed van jazz, via reggae, naar R&B (de oude) en de diverse soulsmaken - is sowieso ondergewaardeerd hier. Het rare is dat er continu wordt afgegeven op de overzichtslijstjes van Oor, maar daar zit in de top50 meer 'zwarte' muziek in dan hier: Public Enemy, Marvin Gaye, Miles Davis, John Coltrane, Bob Marley.

Kan het kloppen dat Thriller laatst niet nog ruim in de 100 stond in de top 250?

Hij staat dat nog steeds hoor. En terecht denk ik.

Even wat opmerkingen over de lijst:
Ik vind het toch zeer opmerkelijk dat er zoveel artiesten in staan waar ik nooit van gehoord heb. Heel veel artiesten die ook niet bv. een top 2000 staan (toch wel een redelijk afspiegeling van het Nederlandse volk).
Denk bv. aan Nas (#9), Muse (#10), Interpol (#11), Tool (#15, #21), Radiohead (is toch de beste artiest naar top 250 maatstaaf), Arcade Fire (#20). Behalve van Radiohead heb ik nog nooit gehoord van die andere (misschien Muse vaag).

Wat mij opvalt is dat veel klassiekers en toch zeer bekende albums laag staan, of zelfs helemaal niet!
Fleetwood Mac - Rumours (#127)
Dire Straits - Brothers In Arms (#130), waar is bv. Money for Nothing.
Eagles - Hotel California (#157)
Deep Purple - Made In Japan (#138)
Guns N' Roses - Use Your Illusion II (#213). Deel I staat er niet eens in.
Bat Out Of Hell van Meat Loaf staat er niet eens in!
'Slechts' 4 Rolling Stones albums, waarvan de eerste pas op #85 te vinden is.
Geen albums van bands als Supertramp, Simon & Garfunkel, The Police.

Kan iemand mij dit uitleggen?

avdj schreef:
Hij staat dat nog steeds hoor. En terecht denk ik.
Nee hoor.. Thriller staat 46e.

Zorin
Op Mume zitten veel 'alternatievelingen' qua smaak, chevy93; dáár ligt het aan .

Mjuman schreef:

Zwarte muziek - en dan trek ik het breed van jazz, via reggae, naar R&B (de oude) en de diverse soulsmaken - is sowieso ondergewaardeerd hier. Het rare is dat er continu wordt afgegeven op de overzichtslijstjes van Oor, maar daar zit in de top50 meer 'zwarte' muziek in dan hier: Public Enemy, Marvin Gaye, Miles Davis, John Coltrane, Bob Marley.

Dan maken we een aparte zwarte lijst .

Wat mij opvalt is dat de albums die zo hoog staan op veel sympathie kunnen rekenen van de 'beginnende luisteraar'. Vaak zijn het users die zich slechts enkele maanden, weken of korter zich op deze site bewegen. Deze vullen snel een top-10 in met bekende namen en voila.

Deze users hebben echter wel een grote invloed op de lijsten. Daarom het volgende idee: Laat de top-10 van users die enkele jaren (twee of drie) niet actief zijn geweest ook niet meetellen voor de toplijsten. Hiermee creëer je een meer gevarieerder lijst, mét ook meer zwarte muziek. Een idee?

(excuus als deze vraag al vaker aan de orde is geweest).

wijsneus
Thomzic schreef:

Daarom het volgende idee: Laat de top-10 van users die enkele jaren (twee of drie) niet actief zijn geweest ook niet meetellen voor de toplijsten.

Ja, mee eens. Alhoewel ik me afvraag of het echt een wezenlijk verschil gaat maken voor de top 100 (bijv.)

Lukk0
Die discussie is al dertigduizendmiljoen keer gevoerd en Jordy heeft het zelfs een keer uitgezocht (op 4 juli 2007) en de top 10 die daar uit kwam is zo ongeveer exact gelijk aan de toenmalige top 10. Ik ga er vanuit dat dat dan ook voor de rest van de lijst geldt. Oftewel, nee dat gaat geen wezenlijk verschil maken.

Lukk0 schreef:
Die discussie is al dertigduizendmiljoen keer gevoerd en Jordy heeft het zelfs een keer uitgezocht (op 4 juli 2007) en de top 10 die daar uit kwam is zo ongeveer exact gelijk aan de toenmalige top 10. Ik ga er vanuit dat dat dan ook voor de rest van de lijst geldt. Oftewel, nee dat gaat geen wezenlijk verschil maken.

Ik meen dat je bedoelt vaak. Welnu met de groeicijfers die een site als deze kan realiseren - zulks is vrij eenvoudig na te gaan - kan het absoluut geen kwaad regelmatig een ijkpunt in te bouwen. De veronderstelling dat de aanwas uitsluitend zou bestaan uit 17 - 25 jarigen die in een spijkerbroek lopen, naar alternatieve gitaarmuziek luisteren (excelsior-label), dolenthousiast zijn over The National, uitgebreid de nieuwste Massiev Attack prijzen als het 8ste wereldwonder - je begrijpt ik overdrijf graag - die bewering kan ik in ieder geval logenstraffen, omdat ik niet aan dat profiel voldoe én nog geen twee jaar hier kom.

Het valt mij gewoon op dat de top100 hier gewoon bleekschetiger is dan bijv. op Oor of NME en ook traditioneler dan andere toplijsten.

Lukk0
Dat denk ik dus ook, ik kan het me niet voorstellen dat hier alleen maar jonge nieuwe gebruikers inschrijven en ik denk dat de samenstelling van de site dus niet zo heel veel verandert.

Over de samenstelling van die toplijst, tja, ik vind het ook niets, maar het schijnt de beste manier te zijn. Ik zie het vooral als een leuke lijst voor beginnende muziekliefhebbers om een paar stijlen te ontdekken aan de hand van de populairste albums. Zodra je dan een beetje meer muziek kent is er gelijk niets meer aan, iets nieuws en verrassends zal je in elk geval weinig aantreffen. Ik denk dat de losse toplijsten per genre en, vooral, andere gebruikers daar prima voor voldoen.

Dat we hier zo'n bleke lijst hebben snap ik ook niet helemaal, maar is misschien toch wel te verklaren. Het is toch niet zo dat we in de Lage Landen een blekere smaak hebben dan in de rest van de wereld? Of ligt het gewoon aan het volk dat hier komt en is een muziekforum niet de plaats voor liefhebbers van zwarte muziek? Lijkt me niet, het ligt waarschijnlijk meer aan het feit dat deze artiesten minder bekendheid genieten en dus minder vaak in de punten vallen in lijstjes. Gewoon weer de opbouw van deze toplijst dus, als we hem op basis van stemgemiddelde zouden opstellen ben ik er van overtuigd dat we meer jazz en hip-hop (als voorbeelden) gaan zien, ook op langere termijn. En die journalisten, ach, die moeten gewoon de schijn van goede smaak ophouden

@chevy93
ik verbaas mij ook over de lage scores van de genoemde klassiekers. Hotel California stijgt heel gestaag, Exile on main street gaat mogelijk een boost krijgen van de handen zijnde heruitgave, Guns 'n Roses daarentegen is al jaren aan het wegzakken, maar dat doet Coldplay ook en ook Muse geeft langzaam terrein prijs. De entree van King Crimson een tijdje terug is heel verassend en ook het doorstijgen Bob Marley, Beatles en U2 zijn bemoedigende signalen die er ook wel degelijk zijn.

Casartelli (moderator)
Lukk0 schreef:

Dat in elk geval de toptien er niet te veel van veranderde, is alvast een bescheiden lichtpunt, maar als je een top 250 publiceert, moet je in principe nummer 1 tot en met 250 kunnen verantwoorden. En ik maak me sterk dat er in pakweg de onderste helft van de lijst wel wat meer verschuivingen te verwachten zijn als je het meetellen der toptienen beperkt tot de gebruikers die, bijvoorbeeld, het laatste jaar ten minste eenmaal ingelogd zijn.

Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er zoveel muziek in staat van zoveel bands waar het gros van Nederland nog nooit van gehoord heeft. (en dan onderschat ik de gemiddelde Nederlander niet!)

Op MovieMeter precies hetzelfde (veel onbekend), maar als ik in mijn klas vraag wie The Shawshank Redemption heb gekeken, krijg ik genoeg vingers.
Als ik echter vraag wie OK Computer heeft geluisterd... Of überhaupt de CD kent.

Ik mis gewoon de balans tussen de bekendere albums van de bekendere bands en de onbekende (zie ze als 'de tips').

chevy93 schreef:
Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er zoveel muziek in staat van zoveel bands waar het gros van Nederland nog nooit van gehoord heeft. (en dan onderschat ik de gemiddelde Nederlander niet!)

MusicMeter - de muzieksite voor liefhebbers

chevy93 schreef:
Ik mis gewoon de balans tussen de bekendere albums van de bekendere bands en de onbekende (zie ze als 'de tips').

Het gros van de albums in de top 250 is bekend bij de "liefhebbers". De kans bestaat dat jij gewoon nog niet zoveel "alternatieve" albums kent.

Ik neem aan dat 95% van de wereldbevolking van muziek houdt

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.