De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2010, 11:40 uur
Radiohead en Muse staan beiden in de top 2000. Zowel Radiohead als Nas (en Muse misschien ook nog wel) hebben in de top 40 gestaan. Verder is het album van Nas een regelrechte klassieker in het hiphop-genre. En behoren de andere bands tot de grootste bands in de alternatieve muziekscene. Dat jij ze niet kent, betekent niet dat ze onbekend zijn.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 13 mei 2010, 12:22 uur
Precies, daarnaast staat OK Computer torenhoge in alle bekende album-aller-tijden-lijsten, bv. ook in de Hemelse 100 en de hier zo verfoeide Veronica's Cd top 1000 (?) aller tijden
0
geplaatst: 13 mei 2010, 13:09 uur
maar Nas zie je bijna nergens, hoor je nergens, maar schijnt een klassieker te zijn in het hiphop genre. Dit feit schijnt de Top 10 notering te rechtvaardigen, dat is een mager argument. Boudewijn de Groot heeft ook enkele klassiekers afgeleverd in het genre Nederpop, Golden Earring is by far de beste Nederlands rockgroep, maar ik zie ze nergens in de Top 250. Waar is dan Doe Maar, Frank Boeijen, Het Goede Doel? Allemaal hebben zij een klassieker afgeleverd en er zullen meer mensen die hen kennen dan Nas. Zo gek is de stelling van Chevy93 niet.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 16:52 uur
Snakeskin schreef:
maar Nas zie je bijna nergens, hoor je nergens, maar schijnt een klassieker te zijn in het hiphop genre. Dit feit schijnt de Top 10 notering te rechtvaardigen, dat is een mager argument. Boudewijn de Groot heeft ook enkele klassiekers afgeleverd in het genre Nederpop, Golden Earring is by far de beste Nederlands rockgroep, maar ik zie ze nergens in de Top 250. Waar is dan Doe Maar, Frank Boeijen, Het Goede Doel? Allemaal hebben zij een klassieker afgeleverd en er zullen meer mensen die hen kennen dan Nas. Zo gek is de stelling van Chevy93 niet.
Nas zie je bijna nergens? Nas is de laatste tijd juist volop in de picture door zijn nieuwe album. Hij staat zelfs op het North Sea Jazz festival! En die argumenten laten meer zien dat het genre nederpop zwaar ondergewaardeerd is op Musicmeter dan dat Nas daar niet thuishoort.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 17:15 uur
Wat ik probeer te verduidelijken is dat het argument dat het een regelrechte klassieker is geen argument is die bijdraagt tot de top 10 notering die het scoort, waarna ik een paar voorbeelden aangehaald heb van eigen bodem van platen die wel klassiek zijn maar daarom niet per defintie in de top 10 belanden. Wat Chevy beoogt is dat er veel bands uit het alternatieve circuits die bij een selecte groep bekend is, maar daar kennelijk zo bewierookt zijn dat deze gelijk in de top 10 worden opgenomen zodat zij uiteindelijk een plek in de TOP 250 verwerven terwijl hij de invloed en impact niet waarneembaar heeft meegekregen. Hiervan is Nas, omdat hij in de top 10 staat een goed voorbeeld. Nas staat niet in de hemelse 100, is ook niet in de te beluisteren in de top 100 die in Belgie jaarlijks wordt uitgezonden en evenmin is Nas terug te vinden in de cd top 750 van veronica. Nas is eigenlijk nergens terug te vinden, behalve in de MUME Top 250. waar hij een fanatieke aanhang heeft die massaal op hem stemt en misschien deze hiphopgigant gaat bewonderen op het North Sea Jazz festival om te luisteren naar stukken van Illmatic, zijn regelrechte hiphop klassieker.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 17:36 uur
Dat is heel makkelijk te verklaren. Hoeveel hip-hop staat er namelijk in al die lijsten, zoals de hemelse top 100, de veronica top 750, enzovoorts? Juist, helemaal niks. Al deze lijsten waar jij het over hebt, negeren niet die ene klassieker, nee, ze negeren het gehele genre. Als je kijkt naar lijsten van welke hip-hopsite dan ook, staat Illmatic altijd hoog. Als je kijkt naar lijsten van sites of andere media waar hiphop wel gewaardeerd wordt, zoals Musicmeter, dan staat ie er ook hoog in.
En als Nas dus enkel en alleen hier populair komt, hoe komt ie dan uberhaupt op het North Sea Jazz festival, hoe heeft ie in de top 40 kunnen staan, om maar niet te zwijgen over de Amerikaanse billboard top 100? Hoe komt het dat hij meer dan 10 miljoen cd's heeft verkocht in alleen al Amerika?
Tuurlijk, dit is een Nederlandse site. Dan moet je naar Nederlandse statistieken kijken, dat snap ik. Maar wil je dan ook bijvoorbeeld de klassiekerstatus van een Kind of Blue ontkennen? DIe zie ik ook niet in al die lijsten, maar die zie ik net zo vaak als Illmatic in andere lijsten. Dat is echter ook een genre wat bij veel mensen wat minder gewaardeerd wordt.
Een goede verklaring zou zijn dat de hiphop achterban op Musicmeter in procenten groter is dan die van Nederland.
En als Nas dus enkel en alleen hier populair komt, hoe komt ie dan uberhaupt op het North Sea Jazz festival, hoe heeft ie in de top 40 kunnen staan, om maar niet te zwijgen over de Amerikaanse billboard top 100? Hoe komt het dat hij meer dan 10 miljoen cd's heeft verkocht in alleen al Amerika?
Tuurlijk, dit is een Nederlandse site. Dan moet je naar Nederlandse statistieken kijken, dat snap ik. Maar wil je dan ook bijvoorbeeld de klassiekerstatus van een Kind of Blue ontkennen? DIe zie ik ook niet in al die lijsten, maar die zie ik net zo vaak als Illmatic in andere lijsten. Dat is echter ook een genre wat bij veel mensen wat minder gewaardeerd wordt.
Een goede verklaring zou zijn dat de hiphop achterban op Musicmeter in procenten groter is dan die van Nederland.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 17:54 uur
Miles Davis is een jazzgigant, hij heeft de jazz op gezette tijden vernieuwd, in een andere richting geduwd en wat mij betreft stond er meer jazz, naast John Coltrane in de top 100. Waar is Bitches Brew bijvoorbeeld, of arond about midnight, milesstones, maar dit terzijde. Van alle stemmen op Nas hebben zo'n 200 personen Illmatic in hun top 10 opgenomen. Ik neem aan dat het hiphopliefhebbers zijn, maar ik ga er vanuit dat het genre dieper gaat dan Illmatic alleen. Het zal toch niet zo zijn dat wanneer over hiphop gesproken wordt deze plaat het enige referentiepunt is.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 18:20 uur
Bij Coldplay - Viva La Vida Or Death and All His Friends (2008):
Verbazingwekkend dat dit album niet in de top 250 staat.
Verbazingwekkend dat dit album niet in de top 250 staat.
0
Lukk0
geplaatst: 13 mei 2010, 18:34 uur
Nog een maand, hij kwam op 13 juni 2008 uit en albums mogen pas na twee jaar de top 250 in. Ongelofelijk eigenlijk, herman had laatst uitgerekend dat dit rond de zestigste plaats zou komen, hebben al die mensen A Rush of Blood to the Head en Parachutes niet beluisterd? Als je dan zonodig naar Coldplay moet luisteren, dan maar één van die twee.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 19:42 uur
Ik vind Coldplay sowieso een van de meest overgewaardeerde bands.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 21:31 uur
Iedereen vindt liedjes leuk, maar er is wel een verschil tussen mensen die alleen maar de radio aanhoren en mensen die zelf op zoek gaan naar allerlei muziek.
Wat je op de radio hoort is nog maar een topje van de ijsberg van wat er allemaal gemaakt wordt. En zeker niet het mooiste topje...
0
geplaatst: 13 mei 2010, 22:12 uur
Arrie schreef:
Dat is heel makkelijk te verklaren. Hoeveel hip-hop staat er namelijk in al die lijsten, zoals de hemelse top 100, de veronica top 750, enzovoorts? Juist, helemaal niks. Al deze lijsten waar jij het over hebt, negeren niet die ene klassieker, nee, ze negeren het gehele genre.
Toch worden die lijsten samengesteld door de mening van de luisteraar. Naar mijn mening komt er op de radio voldoende R&B en Hiphop voorbij. Dus waarschijnlijk stemmen deze luisteraars dan niet, want anders hadden de betreffende albums er wel ingestaan.Dat is heel makkelijk te verklaren. Hoeveel hip-hop staat er namelijk in al die lijsten, zoals de hemelse top 100, de veronica top 750, enzovoorts? Juist, helemaal niks. Al deze lijsten waar jij het over hebt, negeren niet die ene klassieker, nee, ze negeren het gehele genre.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 mei 2010, 07:54 uur
Lukk0 schreef:
hebben al die mensen A Rush of Blood to the Head niet beluisterd?
hebben al die mensen A Rush of Blood to the Head niet beluisterd?
Dat lijkt wel mee te vallen, als ik naar diezelfde Top 250 kijk...
0
Lukk0
geplaatst: 14 mei 2010, 10:44 uur
Ja, dat weet ik, maar als je Viva La Vida in je top 10 zet, moeten daar volgens mij toch minstens twee albums van diezelfde band boven staan. Ik kan me echt nauwelijks voorstellen dat iemand vindt dat Viva La Vida de rechtstreekse vergelijking met Parachutes en A Rush of Blood to the Head kan doorstaan, ook al vind ik die albums ook niet geweldig.
0
Misterfool
geplaatst: 14 mei 2010, 10:49 uur
Ik wel, ik vind viva la vida beter als hun debuut en zijn opvolger.
0
geplaatst: 14 mei 2010, 16:13 uur
Hier nog een 
Nog sterker: zelfs X&Y smaakt mij (iets) beter dan de twee eerste albums.
Trouwens voor het eerst in tijden dat ik weer eens goed naar de top 250 kijk... sinds wanneer zijn de verschillen tussen 2 en 7 eigenlijk overal zo'n 200 punten? En Wish You Were Here nog maar één plaatsje onder Coldplay, dat was ook wel anders vroeger...

Nog sterker: zelfs X&Y smaakt mij (iets) beter dan de twee eerste albums.
Trouwens voor het eerst in tijden dat ik weer eens goed naar de top 250 kijk... sinds wanneer zijn de verschillen tussen 2 en 7 eigenlijk overal zo'n 200 punten? En Wish You Were Here nog maar één plaatsje onder Coldplay, dat was ook wel anders vroeger...
0
geplaatst: 14 mei 2010, 17:08 uur
de verschillen onderling zijn iets minder groot aan het worden. Beatles hebben een inhaalslag gemaakt. Radiohead heeft een enorme voorsprong, als die achterhaalt wordt haalt dat nieuws de landelijke dagbladen. Alhoewel op gezette tijden is er een Beatles revival waardoor alles weer opnieuw in de belangstelling staat wat vaak dan veel punten oplevert.
0
geplaatst: 16 mei 2010, 11:58 uur
De heruitgave van "exile on main street" heeft de band in twee dagen vijf plaatsen winst opgeleverd in de mume 250. De huidige positie is naar mijn mening nog veel te laag voor deze mijlpaal.
0
geplaatst: 20 mei 2010, 07:57 uur
"bryter lyater" van Nick Drake is toegetreden tot de top 250. Dat is goed nieuws.
0
Zorin
geplaatst: 20 mei 2010, 08:03 uur
Snakeskin schreef:
De heruitgave van "exile on main street" heeft de band in twee dagen vijf plaatsen winst opgeleverd in de mume 250. De huidige positie is naar mijn mening nog veel te laag voor deze mijlpaal.
Precies; je moet die "Toplijst" dan ook maar met een korreltje zout nemen.

0
geplaatst: 20 mei 2010, 13:29 uur
Over Hip-Hop in de top 250/10. Ik ben een groot fan van Hip-Hop en vind het dan ook terecht dat er een Hip-Hop album in de Top 10 staat. Van mij hoeft dit dan weer niet Nas te zijn. Maar Hip-Hop behoort wel tot één van de grootste genres en behoort dan naar mijn mening ook gewoon in de top 10. De top 10 bestaat nu zonder Nas alleen uit Rock, hoewel Rock een groot genre is en de albums in de top 10 dan ook niet van dezelfde soort rock, toch vind ik dat niet helemaal kloppen.
Ik zou het wel eens leuk vinden om te zien wat nou de gemiddelde leeftijd is van de gebruikers die een top 10 hebben opgesteld. Uit dat gegeven zal al veel uit te leggen zijn over de samenstelling van de top 250.
Ik zou het wel eens leuk vinden om te zien wat nou de gemiddelde leeftijd is van de gebruikers die een top 10 hebben opgesteld. Uit dat gegeven zal al veel uit te leggen zijn over de samenstelling van de top 250.
0
geplaatst: 20 mei 2010, 14:26 uur
Nu je het zegt, er mogen inderdaad ook best wel wat andere genres in de top 10 staan. Een Kind of Blue of een Songs In The Key of Life bijvoorbeeld. Zou de top 10 een stuk interessanter maken.
0
geplaatst: 21 mei 2010, 08:31 uur
Het toetreden van Nick Drake is in die mate verassend dat het mij opvalt dat er de laatste tijd veel oud materiaal tot de top toetreedt.
0
geplaatst: 22 mei 2010, 01:01 uur
Arrie schreef:
Nu je het zegt, er mogen inderdaad ook best wel wat andere genres in de top 10 staan. Een Kind of Blue of een Songs In The Key of Life bijvoorbeeld. Zou de top 10 een stuk interessanter maken.
Ik denk dat het schrappen van de Top 10's van inactieve users deze albums een klein beetje in de goede richting duwen. Al ben ik bang dat de Top 10 te hoog gegrepen is. Maar misschien heeft Nas de deuren geopend voor andere muziekstijlen.
Ik snap sowieso niet waarom de Top 10's van inactieve users worden geschrapt of op inactief worden gezet. Ik heb de eerdere discussies gevolgd en twee argumenten tegen zijn:
Het is onvriendelijk tegenover de users, zij hebben ook het recht op een Top 10.
Het maakt weinig uit voor de Top 250.
Beide argumenten zijn al meerdere keren ontkracht:
Onderhond schreef:
Omdat communities doorgaans draaien op deelnemende leden. Wanneer iemand niet meer op de site komt neemt hij ook niet meer deel aan de community en zou je kunnen argumenteren dat zijn lijstjes niet meer bij "toplijst door de leden van..." horen.
Verder kan de hele discussie rond "onvriendelijk" gewoon weggeschoven worden. Zolang er niks verwijderd wordt zie ik geen issue.
(quote)
Omdat communities doorgaans draaien op deelnemende leden. Wanneer iemand niet meer op de site komt neemt hij ook niet meer deel aan de community en zou je kunnen argumenteren dat zijn lijstjes niet meer bij "toplijst door de leden van..." horen.
Verder kan de hele discussie rond "onvriendelijk" gewoon weggeschoven worden. Zolang er niks verwijderd wordt zie ik geen issue.
Klumpie schreef:
Die moet je dus ook niet verwijderen. Gewoon simpel inactief laten worden, zo ongebruiksvriendelijk is dat toch niet???
(quote)
Die moet je dus ook niet verwijderen. Gewoon simpel inactief laten worden, zo ongebruiksvriendelijk is dat toch niet???
Casartelli schreef:
Neen dus. Want daarop kwam al iemand met het vrij relevante commentaar dat het niet zozeer over de bovenste 10 gaat maar veeleer om de onderste 230.
(quote)
Neen dus. Want daarop kwam al iemand met het vrij relevante commentaar dat het niet zozeer over de bovenste 10 gaat maar veeleer om de onderste 230.
freitzen schreef:
En dat lijkt me nou precies níet de bedoeling van de top 250. Dit is gewoon een lijst van de 250 populairste albums van de MusicMeter-gebruikers, en geen lijst waar albums op voorhand van uitgesloten moeten worden omdat ze misschien niet eeuwig houdbaar zijn. Alsof wij met een paar duizend man dat even kunnen bepalen.
De top 250 is constant in beweging omdat onze smaak constant in beweging is. Als wij een recente plaat niet goed genoeg meer vinden, halen we hem weer uit onze top 10. En misschien komt er dan een ander recent album in de plaats, maar voor hetzelfde geld heb je Dark Side of the Moon een paar weken geleden uit je vaders collectie gehaald en ben je er helemaal wild van geworden. En een maand later ken je de plaat inmiddels wel - ben je het weliswaar eens met de benaming 'klassieker' maar is het simpelweg geen persoonlijke favoriet meer - en besef je dat hij eigenlijk geen toptiennotering meer verdient. Het is dan onzin om het recente album niet in de toplijst mee te tellen, en DSOTM wel.
Omdat de smaak van inactieve users niet onmiddellijk stopt met evolueren nadat ze zijn gestopt met MuMe, sluit ik me aan bij Casartelli. Je kán simpelweg geen eeuwigheidswaarde geven aan top tienen van deze mensen: er zullen inderdaad veel gehypte albums tussenzitten die ook zij na verloop van tijd minder zijn gaan waarderen. En zolang wij recente albums in onze top tien kunnen zétten, waarom zouden we ze dan niet toelaten in een lijst die tot doel heeft al deze populariteit te verzamelen?
(quote)
En dat lijkt me nou precies níet de bedoeling van de top 250. Dit is gewoon een lijst van de 250 populairste albums van de MusicMeter-gebruikers, en geen lijst waar albums op voorhand van uitgesloten moeten worden omdat ze misschien niet eeuwig houdbaar zijn. Alsof wij met een paar duizend man dat even kunnen bepalen.
De top 250 is constant in beweging omdat onze smaak constant in beweging is. Als wij een recente plaat niet goed genoeg meer vinden, halen we hem weer uit onze top 10. En misschien komt er dan een ander recent album in de plaats, maar voor hetzelfde geld heb je Dark Side of the Moon een paar weken geleden uit je vaders collectie gehaald en ben je er helemaal wild van geworden. En een maand later ken je de plaat inmiddels wel - ben je het weliswaar eens met de benaming 'klassieker' maar is het simpelweg geen persoonlijke favoriet meer - en besef je dat hij eigenlijk geen toptiennotering meer verdient. Het is dan onzin om het recente album niet in de toplijst mee te tellen, en DSOTM wel.
Omdat de smaak van inactieve users niet onmiddellijk stopt met evolueren nadat ze zijn gestopt met MuMe, sluit ik me aan bij Casartelli. Je kán simpelweg geen eeuwigheidswaarde geven aan top tienen van deze mensen: er zullen inderdaad veel gehypte albums tussenzitten die ook zij na verloop van tijd minder zijn gaan waarderen. En zolang wij recente albums in onze top tien kunnen zétten, waarom zouden we ze dan niet toelaten in een lijst die tot doel heeft al deze populariteit te verzamelen?
Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik het idee van Eric nog beter vond:
aERodynamIC schreef:
Ik voel er veel meer voor om net als bij de rotatielijst je top 10 eens in de zoveel tijd te moeten activeren (wel na een wat langere periode dan de 2 weken die nu voor de rotatielijst gegeven wordt); doe je dat niet dan verdwijnt deze.
Alle problemen met inactieve users gelijk opgelost
Maar zelfs dan zal de lijst niet schrikbarend anders zijn vermoed ik.
Ik voel er veel meer voor om net als bij de rotatielijst je top 10 eens in de zoveel tijd te moeten activeren (wel na een wat langere periode dan de 2 weken die nu voor de rotatielijst gegeven wordt); doe je dat niet dan verdwijnt deze.
Alle problemen met inactieve users gelijk opgelost

Maar zelfs dan zal de lijst niet schrikbarend anders zijn vermoed ik.
0
geplaatst: 22 mei 2010, 10:01 uur
Bij The Cure - Seventeen Seconds (1980):
Seventeen seconds staat op de vooravond van een historische prestatie. Zij staan nl. op het punt om de bovenste 200 te enteren.
Seventeen seconds staat op de vooravond van een historische prestatie. Zij staan nl. op het punt om de bovenste 200 te enteren.
0
geplaatst: 22 mei 2010, 16:58 uur
Teunnis schreef:
Ik snap sowieso niet waarom de Top 10's van inactieve users worden geschrapt of op inactief worden gezet. Ik heb de eerdere discussies gevolgd en twee argumenten tegen zijn:
Het is onvriendelijk tegenover de users, zij hebben ook het recht op een Top 10.
Hoe kom je erbij dat dit ontkracht is? Er is een keer een lijst gemaakt gebaseerd op de top 10's van users die in het laatste jaar hadden ingelogd en die verschilde nauwelijks van de gewone top 250. De top 10 was nagenoeg hetzelfde èn ook daaronder vielen de verschillen alleszins mee... Vind zelf ook wel dat iedereen die in de loop der jaren zijn steentje heeft bijgedragen aan de site gewoon mee geteld zou worden. Iemand die enkel in 2005/2006 heel actief was en verscheidene albums heeft toegevoegd en van mooie berichten heeft voorzien, heeft net zoveel recht op een geldende top 10 als iemand die hier in 2010 alleen even snel een account en een top 10 gemaakt...
En toch, meer toplijsten lijkt mij persoonlijk ook niet verkeerd (want hoe meer lijstjes hoe beter
).
0
Zorin
geplaatst: 22 mei 2010, 20:23 uur
Dit keer heeft Het Bestuur/De Leiding wél gelijk....
(vind ik)
(vind ik)
0
geplaatst: 23 mei 2010, 12:14 uur
herman schreef:
Er is een keer een lijst gemaakt gebaseerd op de top 10's van users die in het laatste jaar hadden ingelogd en die verschilde nauwelijks van de gewone top 250. De top 10 was nagenoeg hetzelfde èn ook daaronder vielen de verschillen alleszins mee...
(quote)
Er is een keer een lijst gemaakt gebaseerd op de top 10's van users die in het laatste jaar hadden ingelogd en die verschilde nauwelijks van de gewone top 250. De top 10 was nagenoeg hetzelfde èn ook daaronder vielen de verschillen alleszins mee...
Sorry, dat heb ik blijkbaar niet gelezen (maar je kan ook niet alles meekrijgen van 132 pagina's). Ik had verwacht dat het zeker voor de onderste 200 wel veel zou uitmaken, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
0
geplaatst: 23 mei 2010, 13:53 uur
* denotes required fields.