De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 16 november 2010, 01:13 uur
Omdat die artiesten allemaal 60+ zijn voor zover ze nog leven? En de bijbehorende albums ook allemaal 30 jaar of ouder? Het kan nog steeds wel hele goede muziek zijn (ik heb zelf een paar van die namen ook op 5* staan), maar je snapt toch wel wat ie bedoelt?
0
geplaatst: 16 november 2010, 09:12 uur
Maar het gaat niet om de artiesten, het gaat om de muziek die zij maken. Allen zijn het tijdloze artiesten die muziek hebben gemaakt die hedendaags nog steeds geliefd is. Dat vind ik zeker niet belegen.
0
geplaatst: 16 november 2010, 09:47 uur
Belegen heeft twee verschillende betekenissen: oud als in rijp en ouderwets. Ik denk dat Snakeskin de eerste bedoelde.
0
geplaatst: 16 november 2010, 10:07 uur
Belegen vind ik een negatief woord. Bij belegen muziek denk ik aan "muziek voor ouwe lullen", of iets dergelijks. Maar ik zie dat hij nota bene een Beatles-album op één heeft staan in zijn top 10, dus ik denk inderdaad dat hij het niet negatief bedoelt.
0
geplaatst: 16 november 2010, 11:44 uur
Tjonge, wat een lange tenen allemaal. Muziek van voor 80 heet hier in huis gewoon OLM (daar valt dus ook gedeeltelijk wave en postpunk onder).
OLM staat op mijn werkkamer en incidenteel krijg ik Sondergenehmiging van mijn lief om dat beneden te draaien in haar gezelschap - Bob Marley mag steeds vaker, Marvin Gaye ook, maar XTC is not done.
Maar ik er een probleem van dat ze dat OLM noemt? Nee, 't zal mij jeuken; zelf ben ik dan ook een OW'er - Ouwe Waver; die term is van Oldfart of Premo, maar wel een energieke. Maar liever OLM dan KR, MOR, AOR - knotsrock (muziek voor neanderthalers), middle of the road rock of die vreselijke adult oriented rock (muzikaal behang voor het grauw - Skyradio en zo).
OLM staat op mijn werkkamer en incidenteel krijg ik Sondergenehmiging van mijn lief om dat beneden te draaien in haar gezelschap - Bob Marley mag steeds vaker, Marvin Gaye ook, maar XTC is not done.
Maar ik er een probleem van dat ze dat OLM noemt? Nee, 't zal mij jeuken; zelf ben ik dan ook een OW'er - Ouwe Waver; die term is van Oldfart of Premo, maar wel een energieke. Maar liever OLM dan KR, MOR, AOR - knotsrock (muziek voor neanderthalers), middle of the road rock of die vreselijke adult oriented rock (muzikaal behang voor het grauw - Skyradio en zo).

0
Zorin
geplaatst: 16 november 2010, 12:34 uur
Ik ben wel aardig dol op die OLM en vind het vaak beter, terwijl ik zelf toch nog een tamelijke JL ben....
. Ik vind vaak JLM regelmatig niet om aan te horen, dus dat is wel eerlijk van mij. Toen ik een tiener werd in de 90's heb ik al gauw de echt goeie muziek gevonden, nml. die van voor de 80's (uitzonderingen daargelaten). De jaren '00 zijn over het algemeen wat ze zelf al aan geven....
.
Oh ja, ik ben dus één van die personen die de muziek uit hun jeugdjaren minder vind dan die van ervoor.
. Ik vind vaak JLM regelmatig niet om aan te horen, dus dat is wel eerlijk van mij. Toen ik een tiener werd in de 90's heb ik al gauw de echt goeie muziek gevonden, nml. die van voor de 80's (uitzonderingen daargelaten). De jaren '00 zijn over het algemeen wat ze zelf al aan geven....
.Oh ja, ik ben dus één van die personen die de muziek uit hun jeugdjaren minder vind dan die van ervoor.
0
geplaatst: 16 november 2010, 15:16 uur
Zorin schreef:
Oh ja, ik ben dus één van die personen die de muziek uit hun jeugdjaren minder vind dan die van ervoor.
Eigenlijk ben je dus een JOLM-lover. Ik heb een multiple music personality syndome (MMPS) en draai nu lekker Bob Marley, en ondertussen ligt de nieuwe Eivor al weer op scherp en draaien we daarna Magnetic Man en da's VY (very young).
Ik heb ook helemaal niets met (top)lijsten.

0
geplaatst: 16 november 2010, 15:21 uur
Ik draai gewoon alles door elkaar. Van Dire Straits tot Pink Floyd, van Deep Purple tot John Lennon en van The Beatles tot The Brew. Wat doen jaartallen, genres, land van productie, toplijsten of uiterlijk er toe als het gewoon lekker klinkt? 
Ik prefereer vaak dan ook zelf samengestelde afspeellijsten, omdat je dan alleen de goede nummers eruit kunt pikken.

Ik prefereer vaak dan ook zelf samengestelde afspeellijsten, omdat je dan alleen de goede nummers eruit kunt pikken.
0
geplaatst: 16 november 2010, 15:40 uur
Ik heb anders toch wel het idee dat jij heel veel hetzelfde genre draait, of zelfs bijna alleen maar, maar dat is dan zeker weer omdat je dat genre lekker vindt klinken?
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:01 uur
Het overgrote deel zal uit het pop- en/of rock-genre komen. Dance vind ik ook wel leuk, maar niet als luistermuziek. Meer als muziek op de achtergrond en alleen met een groot gezelschap. Hip-hop draai ik nooit (zal ik ook nooit doen waarschijnlijk). Genres als Blues, Folk en Country gaan bijna altijd i.c.m. rock (bv. Neil Young en Stevie Ray Vaughan). De overige genres draai ik verwaarloosbaar weinig.
Veel van wat ik draai komen jullie nooit te weten, omdat het nog altijd een site is voor albums en niet voor nummers.
Veel van wat ik draai komen jullie nooit te weten, omdat het nog altijd een site is voor albums en niet voor nummers.
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:05 uur
Rock, blues, folk en country, allemaal gitaarmuziek dus.
Verder niks mis mee hoor, maar ik vind het toch allemaal altijd wel bij elkaar in hetzelfde hokje passen. Ondanks dat er natuurlijk grote verschillen zijn. Dat is gewoon gevoelsmatig. Maar waar moet ik aan denken bij dance? Gewoon de top 40-dance?
Verder niks mis mee hoor, maar ik vind het toch allemaal altijd wel bij elkaar in hetzelfde hokje passen. Ondanks dat er natuurlijk grote verschillen zijn. Dat is gewoon gevoelsmatig. Maar waar moet ik aan denken bij dance? Gewoon de top 40-dance?
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:11 uur
chevy93 schreef:
Nounou, ik pletter echt van m'n berostoel.
Om je de waarheid te zeggen, interesseert het me nog geen plakje salami. Arrie kom ik vaker tegen bij albums en die heeft talent voor goede smaak - al zeg ik het zelf.
Jongere users met een voorkeur voor OLM - lijken mij vroeg oud te worden, omdat ze amper leven in/met de muziek van dit tijdsgewricht - die muziek die juist een weerspiegeling zou moeten zijn van hun eigen Weltschmerz. Bovendien hebben ze de pech dat later altijd nostalgisch moeten doen over de muziek die ze nu niet opgepikt hebben.
Was ik nu 20 of zo zou ik meer geïnteresseerd zijn in bands als Franz F. Interpol, Animal Collective, Beach House dan in Beatles, Stones, Springsteen, Pink Floyd - om maar niet te spreken van Dire Straits. Voor alle duidelijkheid: daarmee zeg ik dus NIET dat ik dat slechte muziek vind
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:25 uur
Arrie schreef:
Dat is gewoon gevoelsmatig. Maar waar moet ik aan denken bij dance? Gewoon de top 40-dance?
Geen idee, ik heb nooit echt een idee wat het nou is. Boeit me ook vrij weinig hoe het heet. De muziek komt dan ook meestal van de ander. De enige dancemuziek die ik zelf heb en wel eens wil draaien (en niet linea recta naar de prullenbak verdwijnt) zijn de drughouse mixtapes.Dat is gewoon gevoelsmatig. Maar waar moet ik aan denken bij dance? Gewoon de top 40-dance?
Mjuman schreef:
Jongere users met een voorkeur voor OLM - lijken mij vroeg oud te worden, omdat ze amper leven in/met de muziek van dit tijdsgewricht - die muziek die juist een weerspiegeling zou moeten zijn van hun eigen Weltschmerz. Bovendien hebben ze de pech dat later altijd nostalgisch moeten doen over de muziek die ze nu niet opgepikt hebben.
Omdat? Bij mijn weten is de muziek die ik luister nog altijd tijdloos en de nostalgie blijft evengoed bestaan.Jongere users met een voorkeur voor OLM - lijken mij vroeg oud te worden, omdat ze amper leven in/met de muziek van dit tijdsgewricht - die muziek die juist een weerspiegeling zou moeten zijn van hun eigen Weltschmerz. Bovendien hebben ze de pech dat later altijd nostalgisch moeten doen over de muziek die ze nu niet opgepikt hebben.
Mjuman schreef:
Voor alle duidelijkheid: daarmee zeg ik dus NIET dat ik dat slechte muziek vind
Voor alle duidelijkheid: daarmee zeg ik dus NIET dat ik dat slechte muziek vind
...
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:28 uur
Chevy, krijg je niet eens zin wat dieper in de muziek te duiken?
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:30 uur
Ik ben ook dieper in de muziek in het duiken. Echter krijg je altijd van die moraalridders die mij gaan vertellen wat ik wel en niet moet gaan luisteren. Verder zal het me ook een worst zijn wat voor albums ik beluister of hoe vaak. Als ik 100 keer kan genieten van een nummer? Waarom zou ik dat nummer dan niet 100 keer draaien?
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:45 uur
@Chevy - lezen blijft gewoon moeilijk.
Twwe dingen:
1. Met nostalgisch doen bedoel ik dus 30gers/40gers die destijds de muziek uit 80's niet oppikten, maar nou opeens die muziek retecool vinden en doen alsof ze het zelf destijds hebben uitgevonden.
Over 20 jaar besef je misschien ook wel wat je gemist hebt door niet nu muziek als dubstep of indie bands (Menomena, Beach House etc op te pikken.
2. Muziek is niet tijdloos, da's een open deur en bovendien pure fictie - ca 100 jaar geleden kregen we de eerste grammofoonplaten en de wereld bestaat al beduidend langer. Waardering voor bepaalde artiesten gaat echt on golfbewegingen - jarenlang was bepaalde jazz en blues bijv. amper te krijgen. Elke muzieksoort is een reflectie van een bepaalde tijdgeest: gospel en blues hebben een sterke maatschappelijke verankering. Blues zou hedentage niet meer kunnen ontstaan; daarvoor is rap (hiphop) gekomen. Hoe raar het nu ook mag klinken: in origine is rap/hiphop de muziek van de onderdrukte, van degene die zich niet wil schikken in zijn lot. Progrock (bijv.) is imo de muziek van de aanpassing
SVP puur op inhoud discussiëren en niet met kreten en smiley's smijten.
Twwe dingen:
1. Met nostalgisch doen bedoel ik dus 30gers/40gers die destijds de muziek uit 80's niet oppikten, maar nou opeens die muziek retecool vinden en doen alsof ze het zelf destijds hebben uitgevonden.
Over 20 jaar besef je misschien ook wel wat je gemist hebt door niet nu muziek als dubstep of indie bands (Menomena, Beach House etc op te pikken.
2. Muziek is niet tijdloos, da's een open deur en bovendien pure fictie - ca 100 jaar geleden kregen we de eerste grammofoonplaten en de wereld bestaat al beduidend langer. Waardering voor bepaalde artiesten gaat echt on golfbewegingen - jarenlang was bepaalde jazz en blues bijv. amper te krijgen. Elke muzieksoort is een reflectie van een bepaalde tijdgeest: gospel en blues hebben een sterke maatschappelijke verankering. Blues zou hedentage niet meer kunnen ontstaan; daarvoor is rap (hiphop) gekomen. Hoe raar het nu ook mag klinken: in origine is rap/hiphop de muziek van de onderdrukte, van degene die zich niet wil schikken in zijn lot. Progrock (bijv.) is imo de muziek van de aanpassing
SVP puur op inhoud discussiëren en niet met kreten en smiley's smijten.
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:50 uur
Dubstep?
Asjeblieft niet zeg.
Indie Rock ziet er trouwens ook niet uit als iets wat ik heel graag zal draaien. Nirvana, Alice in Chains, Interpol, Arcade Fire en LCD Soundsystem. Geen van allen bands waar ik echt warm van wordt. (Deze artiesten haal ik van Wikipedia)
Asjeblieft niet zeg.Indie Rock ziet er trouwens ook niet uit als iets wat ik heel graag zal draaien. Nirvana, Alice in Chains, Interpol, Arcade Fire en LCD Soundsystem. Geen van allen bands waar ik echt warm van wordt. (Deze artiesten haal ik van Wikipedia)
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:52 uur
Mannetje wat lees je selectief. Ik probeerde echt een inhoudelijke discussie te voeren, maar dat is op deze manier echt onmogelijk en zonde van mijn tijd.
Succes!
0
geplaatst: 16 november 2010, 16:55 uur
Ik lees niet selectief, ik reageer selectief. Waarom zou ik reageren op stukjes waar ik óf geen zin heb om over te discussiëren óf waar ik het gewoon mee eens ben?
0
Lukk0
geplaatst: 16 november 2010, 16:58 uur
Als ik de berichten hiervoor zo eens lees, dus eerst 'muziek is tijdloos', daarna de beargumentatie van Mjuman dat dit niet het geval is (ben ik het overigens mee eens, je kan muziek niet buiten een bepaalde tijd zien) en daarna de laatste opmerking van chevy93, kom ik tot de conclusie dat chevy93 dus geen zin heeft om te discussiëren. Hij is het immers niet eens met Mjuman, dus dan blijft alleen die optie over.
Dan nu mijn vraag: wat doe je hier, op een forum, chevy, als je daar geen zin in hebt? En waarom schrijf je überhaupt iets, als je geen zin hebt om te reageren op reacties van anderen? Want die reacties maak je met jouw manier van je mening kenbaar maken en je opstelling ten opzichte van sommige genres wel los.
Dan nu mijn vraag: wat doe je hier, op een forum, chevy, als je daar geen zin in hebt? En waarom schrijf je überhaupt iets, als je geen zin hebt om te reageren op reacties van anderen? Want die reacties maak je met jouw manier van je mening kenbaar maken en je opstelling ten opzichte van sommige genres wel los.
0
geplaatst: 16 november 2010, 17:03 uur
Het scheelt natuurlijk dat ik afgestudeerd ben in de Hogere Helderziendheid, zodat ik verschil kan maken tussen
Hoe kan ik kennisnemen van a., b. en c.
Communicatie is....
Muziek en tijdloos - laat ik 1 voorbeeld geven: in de tijd dat Bach leefde, werd er deels op zijn muziek gedanst - 'dance' met Bach zou een aardig experiment zijn.
chevy93 schreef:
a. Ik lees niet selectief, ik reageer selectief. Waarom zou ik reageren op stukjes waar ik óf
b. geen zin heb om over te discussiëren óf
c. waar ik het gewoon mee eens ben?
a. Ik lees niet selectief, ik reageer selectief. Waarom zou ik reageren op stukjes waar ik óf
b. geen zin heb om over te discussiëren óf
c. waar ik het gewoon mee eens ben?
Hoe kan ik kennisnemen van a., b. en c.
Communicatie is....
Muziek en tijdloos - laat ik 1 voorbeeld geven: in de tijd dat Bach leefde, werd er deels op zijn muziek gedanst - 'dance' met Bach zou een aardig experiment zijn.
0
geplaatst: 16 november 2010, 17:08 uur
Nu begin je weer over dat tijdloze. Dat staat totaal los van jouw eerdere bewering en mijn reactie daarop.
Lukk0 schreef:
dus eerst 'muziek is tijdloos'
Nee, eerst 'Wat is er mis mee om als jongere naar muziek van voor jouw tijd te luisteren?'dus eerst 'muziek is tijdloos'
Lukk0 schreef:
kom ik tot de conclusie dat chevy93 dus geen zin heeft om te discussiëren.
Ik heb geen zin om te discussiëren terwijl ik tegelijkertijd 5 'subdiscussies' moet voeren, nee.kom ik tot de conclusie dat chevy93 dus geen zin heeft om te discussiëren.
0
Lukk0
geplaatst: 16 november 2010, 17:10 uur
chevy93 schreef:
Bij mijn weten is de muziek die ik luister nog altijd tijdloos en de nostalgie blijft evengoed bestaan.
Bij mijn weten is de muziek die ik luister nog altijd tijdloos en de nostalgie blijft evengoed bestaan.
Ziehier.
0
geplaatst: 16 november 2010, 17:13 uur
Waarop hij met 2 punten komt, waarvan ik besluit alleen op punt 1 te reageren, omdat punt 2 uit zal monden in een totaal andere discussie dan degene die ik wil voeren...
0
Lukk0
geplaatst: 16 november 2010, 17:21 uur
En toch is dat, in mijn ogen, het interessante punt van de twee. De eerste is namelijk nauwelijks een discussie waard, omdat het nogal moeilijk is om nu te beweren dat iemand uiteindelijk toch terug zal grijpen op de muziek die rond zijn twintigste uitgebracht werd. Dat zal in sommige gevallen zo zijn, in sommige ook niet.
Maar de tijdloosheid van muziek breng jij zelf als argument voor het luisteren naar oude muziek als jongere. Nu ben ik daar zeker niet op tegen, ik heb dat zelf vaak genoeg gedaan, en nog steeds. Maar is het niet interessant om kennis te nemen van muziek die in de tijdsgeest van nu past, zonder dat bij voorbaat al af te keuren. Neem hip-hop, dat is misschien wel de meest innovatieve muzieksoort op het moment, maar jij keurt het af op basis van wat radio-ervaring en twee albums uit de jaren negentig. Hoe kun je op basis daarvan ooit inschatten hoe hip-hop tegenwoordig is? Artiesten als Flying Lotus en Madlib zijn nauwelijks te vergelijken met Nas.
Maar de tijdloosheid van muziek breng jij zelf als argument voor het luisteren naar oude muziek als jongere. Nu ben ik daar zeker niet op tegen, ik heb dat zelf vaak genoeg gedaan, en nog steeds. Maar is het niet interessant om kennis te nemen van muziek die in de tijdsgeest van nu past, zonder dat bij voorbaat al af te keuren. Neem hip-hop, dat is misschien wel de meest innovatieve muzieksoort op het moment, maar jij keurt het af op basis van wat radio-ervaring en twee albums uit de jaren negentig. Hoe kun je op basis daarvan ooit inschatten hoe hip-hop tegenwoordig is? Artiesten als Flying Lotus en Madlib zijn nauwelijks te vergelijken met Nas.
0
Zorin
geplaatst: 16 november 2010, 17:26 uur
De "gesprekken" hier doen me opeens aan de 2-akters van Laurel en Hardy denken uit de 1e helft van de jaren dertig. Over tijdloosheid gesproken.... 

0
geplaatst: 16 november 2010, 17:29 uur
Lukk0 schreef:
Maar is het niet interessant om kennis te nemen van muziek die in de tijdsgeest van nu past, zonder dat bij voorbaat al af te keuren.
Ik vind dat veel nummers die pakweg 40 jaar geleden gemaakt zijn, minstens even goed kunnen passen nu. En gezien je formulatie het eerder een vraag richting, dus zal ik daar antwoord op geven: Nee. Als ik muziek luister waar ik van kan genieten, dan zal het mij echt geen worst uitmaken uit welk jaar het komt. Het mag van mij zelfs over de meest domme dingen gaan. Of iets actueel is of in de tijdsgeest past, maakt dan toch helemaal niet uit? Of bedoel je dat niet?Maar is het niet interessant om kennis te nemen van muziek die in de tijdsgeest van nu past, zonder dat bij voorbaat al af te keuren.
Lukk0 schreef:
Neem hip-hop, dat is misschien wel de meest innovatieve muzieksoort op het moment, maar jij keurt het af op basis van wat radio-ervaring en twee albums uit de jaren negentig. Hoe kun je op basis daarvan ooit inschatten hoe hip-hop tegenwoordig is? Artiesten als Flying Lotus en Madlib zijn nauwelijks te vergelijken met Nas.
Niet, maar wat heeft dat hiermee te maken? Ik schrijf ook helemaal niks af (ik snap ook niet waarom men denkt dat ik dit doe), maar ik denk dat ik het zelf waarschijnlijk niet ga ontdekken. Ik heb daar ook niet echt behoefte aan.Neem hip-hop, dat is misschien wel de meest innovatieve muzieksoort op het moment, maar jij keurt het af op basis van wat radio-ervaring en twee albums uit de jaren negentig. Hoe kun je op basis daarvan ooit inschatten hoe hip-hop tegenwoordig is? Artiesten als Flying Lotus en Madlib zijn nauwelijks te vergelijken met Nas.
0
geplaatst: 16 november 2010, 17:38 uur
Zorin schreef:
De "gesprekken" hier doen me opeens aan de 2-akters van Laurel en Hardy denken uit de 1e helft van de jaren dertig. Over tijdloosheid gesproken....
Of aan het sublieme De juwelen van Bianca Castafiore van Kuifje, ken je vast wel!
chevy93 schreef:
Waarop hij met 2 punten komt, waarvan ik besluit alleen op punt 1 te reageren, omdat punt 2 uit zal monden in een totaal andere discussie dan degene die ik wil voeren...
Dit is de ultieme hond die in zijn eigen staart bijt. Jij communiceert zoals hieronder, in een bar:
Jongen (stelt twee vragen) vraagt aan het meisje: "vind je me leuk en wil je wat van me drinken". Meisje denkt 'wat een klojo' en zegt: "ik wil wel een breezer". Jongen denkt: 'ze vindt me leuk en dat wordt scoren!'
0
geplaatst: 16 november 2010, 17:57 uur
Sorry, maar ik ben iets te jong voor dat soort tegeltjeswijsheden.
0
geplaatst: 18 november 2010, 20:57 uur
Het sterke "the promise" kan een nieuwe impuls geven aan het oeuvre van Springsteen zodat "Born to run" de 1000 punten kan passeren, Darkness on the edge of town een flinke sprong kan maken, en er wellicht nog een andere plaat tot de Top 250 kan toetreden.
* denotes required fields.