De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 18 november 2010, 22:14 uur
Je kan discussiëren over het up to date zijn van muziek van 40 jaar geleden. Muziek die nu echter gemaakt wordt, is sowieso up to date.
Niet dat ik daar iets mee wil zeggen dus over naar het volgen:
Zeggen dat muziek waar jij naar luistert niet actueel of in de tijdsgeest hoeft te passen is fout, want jouw muzieksmaak is voornamelijk mainstream 70's rock en past bijgevolg nog steeds perfect in de tijdsgeest van nu en is brandend actueel, sla er de tijdloze eindejaarslijstjes maar op na en de talloze reunieconcerten.
Het is niet omdat je naar muziek van 40 jaar geleden luistert dat je daarmee afwijkt van de mainstream en ik zeg ook niet dat je dat zou willen.
Desalniettemin is het afschrijven van genres nu al niet correct, zeker niet als je zegt dat je je wilt onderdompelen in muziek, want indierock (als overkoepelend genre) is de laatste twintig jaar het belangrijkste muziekgenre (in de elektrische gitarenwereld) en telt talloze subgenres. En is daarbij nog één van de bastaardzonen van jouw 70's mainstream rock. En iedereen wilt de zonen van zijn vrienden ontmoeten (zelfs al zijn het bastaards!)
Daarbij denk ik dat jouw kennis over indierock onvoldoende is om er een oordeel over te kunnen vellen.
Niet dat ik daar iets mee wil zeggen dus over naar het volgen:
Zeggen dat muziek waar jij naar luistert niet actueel of in de tijdsgeest hoeft te passen is fout, want jouw muzieksmaak is voornamelijk mainstream 70's rock en past bijgevolg nog steeds perfect in de tijdsgeest van nu en is brandend actueel, sla er de tijdloze eindejaarslijstjes maar op na en de talloze reunieconcerten.
Het is niet omdat je naar muziek van 40 jaar geleden luistert dat je daarmee afwijkt van de mainstream en ik zeg ook niet dat je dat zou willen.
Desalniettemin is het afschrijven van genres nu al niet correct, zeker niet als je zegt dat je je wilt onderdompelen in muziek, want indierock (als overkoepelend genre) is de laatste twintig jaar het belangrijkste muziekgenre (in de elektrische gitarenwereld) en telt talloze subgenres. En is daarbij nog één van de bastaardzonen van jouw 70's mainstream rock. En iedereen wilt de zonen van zijn vrienden ontmoeten (zelfs al zijn het bastaards!)
Daarbij denk ik dat jouw kennis over indierock onvoldoende is om er een oordeel over te kunnen vellen.
0
geplaatst: 20 november 2010, 08:47 uur
Bij Dire Straits - Dire Straits (1978):
De top 250? het zou mij hogelijk verbazen dat deze dat gaat halen. Het is al verrassend dat BIA een plekje in de top 250 heeft weten te bemachtigen.
De top 250? het zou mij hogelijk verbazen dat deze dat gaat halen. Het is al verrassend dat BIA een plekje in de top 250 heeft weten te bemachtigen.
0
geplaatst: 20 november 2010, 09:00 uur
vanavond is op cultura 24 een documentaire gewijd aan de ontstaansgeschiedenis van Darkness on the edge of town. Recent is dit onder de titel "The Promise" verkrijgbaar.
0
geplaatst: 20 november 2010, 10:13 uur
Niet raar, maar verrassend. Persoonlijk vind ik het niet zo'n goede plaat.
0
geplaatst: 20 november 2010, 12:01 uur
Snakeskin schreef:
Als er 1 album van DS in de top 250 thuis hoort dan is het wel hun debuut .
Eerder nog dan BIA .
Maar ja je moet die top met een korreltje zout nemen want die is geen maatstaaf voor wat een goed album is.
Als je ziet dat in die top 250 een album staat van Kelly Clarkson dat zegt genoeg .
Het wachten is op het punt dat Gordon en Mieke Telkamp erin komen .
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:20 uur
Kelly Clarkson is al lange tijd alleen maar aan het zakken. Het is in een bepaalde mate wel degelijk een maatstaf. Ik zou het verdiend vinden als Love over gold de mume 250 zou halen. Dit vindt ik een echt eenvormig geheel waar ik nog wel eens naar wil luisteren. Voor het overige is het een leuke band met goed in het gehoor liggende liedjes, maar het is geen band die boeit.
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:41 uur
rudiger schreef:
Als je ziet dat in die top 250 een album staat van Kelly Clarkson dat zegt genoeg.
Omdat jij het geen goede muziek vindt, is het gelijk raar dat zo'n album in de top 250 staat?Als je ziet dat in die top 250 een album staat van Kelly Clarkson dat zegt genoeg.
Snakeskin schreef:
Niet raar, maar verrassend. Persoonlijk vind ik het niet zo'n goede plaat.
Evenmin verrassend. Het is eerder dat jij de waardering voor Dire Straits in het algemeen niet begrijpt dan de notering in de top 250. De notering in de top 250 is allesbehalve verrassend.Niet raar, maar verrassend. Persoonlijk vind ik het niet zo'n goede plaat.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 november 2010, 19:47 uur
Zo verrassend is het inderdaad niet. De top 250 staat grotendeels vol met commercieel succesvolle albums die artistiek eigenlijk niet zo veel te bieden hebben.
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:52 uur
Is voor mij wel verrassend omdat Dire Straits in mijn beleving betere platen gemaakt heeft dan BIA. BIA is destijds gebruikt door Philips om de cd als product te promoten, het mes sneed aan twee kanten, enerzijds werd de cd nog populairder als medium en indirect werd dit gekoppeld aan de Dire Straits die mede daardoor naar een ongekende hoogte zijn gestegen, zodanig dat bij het vallen van de bandnaam Dire Straits dit automatisch aan BIA gekoppeld wordt, waardoor die nu wel in de top 250 staat en Love over gold, het werkstuk dat hiervoor is uitgegeven niet.
0
geplaatst: 20 november 2010, 20:00 uur
Brothers In Arms is hét album van Dire Straits. Is vele malen bekender dan bv. Love Over Gold (269 weken in de Album top 100 tegenover 24 van Love Over Gold). Daarbij hoort Brothers In Arms tot één van de best verkochte albums en heeft bijna eigenhandig de CD-industrie een enorme boost gegeven.
Zelf zou ik Love Over Gold ook graag in de top 250 zien (maar dat heb ik met meer albums van Dire Straits).
Zelf zou ik Love Over Gold ook graag in de top 250 zien (maar dat heb ik met meer albums van Dire Straits).
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:35 uur
dat vele malen bekender zit vooral in de door mij geschetste marketingtruc die ik aangehaald heb. De CD industrie had het ook zonder Dire Straits wel gehaald. Love over gold stond dan aanmerkelijk minder lang in de charts. Bedenk wel dat dit beeld vertekend omdat LOG werd uitgebracht in de periode dat de top 100 nog niet bestond. Love over gold was een megasucces, vooral in Nederland en het was eigenlijk direct goud toen het uitkwam. Dit komt vooral door de single PI die de verkoop behoorlijk opstuwde. Bij BIA kwam het allemaal langzaam op gang en zijn het andere factoren geweest die de verkoop op peil hielden.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:43 uur
Snakeskin schreef:
De CD industrie had het ook zonder Dire Straits wel gehaald.
En 3D was ook zonder Avatar wel een keer een hype geworden... De CD industrie had het ook zonder Dire Straits wel gehaald.

0
geplaatst: 20 november 2010, 21:47 uur
Jij snapt in ieder geval het punt. Dit omdat jij het liet overkomen dat de CD door de DS een succes geworden is, dat is namelijk niet het geval.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:51 uur
Brothers In Arms was wel het eerste album dat een echt succes werd op CD. Dat vielt niet te ontkennen. Zonder Bohemian Rhapsody was de muziekclip er ook wel gekomen, maar dat wil nog niet zeggen dat door die clip het eerste succes niet geboekt was.
0
geplaatst: 20 november 2010, 22:08 uur
Ook niet. De cd was van meet af een groot succes. BIA was wel het eerste cd waarvan er een miljoen exemplaren verkocht werden.
0
geplaatst: 20 november 2010, 22:28 uur
Wat het dus het eerste grote succes voor de CD maakte (qua albums).
0
geplaatst: 20 november 2010, 23:34 uur
Snakeskin schreef:
Is voor mij wel verrassend omdat Dire Straits in mijn beleving betere platen gemaakt heeft dan BIA. BIA is destijds gebruikt door Philips om de cd als product te promoten, het mes sneed aan twee kanten, enerzijds werd de cd nog populairder als medium en indirect werd dit gekoppeld aan de Dire Straits die mede daardoor naar een ongekende hoogte zijn gestegen, zodanig dat bij het vallen van de bandnaam Dire Straits dit automatisch aan BIA gekoppeld wordt, waardoor die nu wel in de top 250 staat en Love over gold, het werkstuk dat hiervoor is uitgegeven niet.
Ik ben het hier wel met Snakeskin eens .
Maar je moet aan die top 250 niet zoveel waarde hechten want als hier op MM de complete fanclub van bv Radiohead staat ingeschreven dan beland dat album bij veel users in hun persoonlijke top 10 met als gevolg de eerste plek waar ie blijft staan totdat MM er niet meer is.
Het zegt meer iets over de smaak van de ingeschreven users dan over kwaliteit .
Als op MM maar 1 liefhebber zit van Gordon dan komt ie nooit en te nimmer in die top .
0
geplaatst: 21 november 2010, 00:56 uur
Stijn_Slayer schreef:
Zo verrassend is het inderdaad niet. De top 250 staat grotendeels vol met commercieel succesvolle albums die artistiek eigenlijk niet zo veel te bieden hebben.
Juist ja...

0
geplaatst: 21 november 2010, 02:51 uur
Jammer dat je zo'n hautaine toon aanslaat, Stijn. Dat siert je niet echt.
Ik ben zeker geen fan van Kelly Clarkson, maar van alle idols-deelnemers van de afgelopen tien jaar heeft zij wel de beste nummers gemaakt. Since U Been Gone is een briljante powerpopplaat. Snap best dat dat album redelijk aanslaat.
Ik ben zeker geen fan van Kelly Clarkson, maar van alle idols-deelnemers van de afgelopen tien jaar heeft zij wel de beste nummers gemaakt. Since U Been Gone is een briljante powerpopplaat. Snap best dat dat album redelijk aanslaat.
0
geplaatst: 21 november 2010, 08:23 uur
Harry Belafonte was de artiest die de eerste million seller op vinyl op zijn naam mocht schrijven. Dat heeft met kwaliteit niet zoveel van doen. Niet dat Harry er niets van kon en uiteraard werken op zo iets mindere omstandigheden in, maar dit is vooral ingegeven door de factor tijd en dat is met BIA precies hetzelfde. Doordat steeds meer mensen in bezit waren van een cd speler en BIA en Dire Straits een breed publiek aanspreken van jong en iets ouder kon het uitgroeien tot wat het geworden is onder invloed van de geschetste omstandigheden.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 november 2010, 11:12 uur
herman schreef:
Ik had de discussie wat gevolgd, en met name hoe chevy op jou inging vond ik enigszins onnozel en doordrammend, vandaar mijn reactie op deze manier.
Toch sta ik wel achter die opmerking, een groot deel van de top 250 is in mijn optiek louter commercieel succesvol.
0
geplaatst: 21 november 2010, 11:24 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik had de discussie wat gevolgd, en met name hoe chevy op jou inging vond ik enigszins onnozel en doordrammend, vandaar mijn reactie op deze manier.
Mis ik iets? "jou" refereert naar herman, maar hij had nog geen bericht geplaatst. Ik had de discussie wat gevolgd, en met name hoe chevy op jou inging vond ik enigszins onnozel en doordrammend, vandaar mijn reactie op deze manier.

0
geplaatst: 21 november 2010, 11:57 uur
Stijn_Slayer schreef:
Hier heeft Stijn wel een punt.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 november 2010, 12:07 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Mis ik iets? "jou" refereert naar herman, maar hij had nog geen bericht geplaatst.
Bij de Dire Straits discussie, voor dit alles werd verplaatst.
0
geplaatst: 21 november 2010, 12:13 uur
Naja, het zal wel. Het is gewoon een rare opmerking waar niks van klopt.
rudiger schreef:
Hier heeft Stijn wel een punt.
Dus jij houdt van albums die artistiek niet veel te bieden hebben?Hier heeft Stijn wel een punt.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 november 2010, 12:17 uur
Dat jij het nou niet snapt of niet wil snappen....
0
Misterfool
geplaatst: 21 november 2010, 12:27 uur
sorry stijn hier sla je de plank finaal mis. Dat veel van de albums in de top 250 commercieel succes hebben gehad hebben, ga ik niet bestrijden. Jij stelt echter dat ze louter(alleen maar) commercieel succes hebben gehad en ze inhoudelijk(artistiek) niets te bieden hebben. Dat terwijl er naar mijn idee op toch zekers 2/3 van de lijst geniaal gespeelt wordt. Al zouden er wat meer electronica,jazz en andere onderbelichte genre´s in de lijst mogen staan.
Van rudiger snap ik niet waarom hij het met stijn zijn opmerking eens is, zijn halve top tien staat vol met platen uit de top 250.
Van rudiger snap ik niet waarom hij het met stijn zijn opmerking eens is, zijn halve top tien staat vol met platen uit de top 250.
* denotes required fields.