De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 13 januari 2011, 08:49 uur
Ik denk dat veel mensen Ten (veel?) liever horen dan Nevermind. Nevermind is toch al gauw schreeuwen, terwijl Ten wat ingetogener is. Dat is mijn ervaring in ieder geval.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 13 januari 2011, 09:29 uur
>Pearl Jam heeft in Nederland een serie (keiharde) concerten gegeven waarbij men veel misschien veel goodwill heeft gekweekt
Dit klinkt heel erg logisch.
Dit klinkt heel erg logisch.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 10:14 uur
Mijn theorie: mensen die beide albums goed vinden maar van geen van beide bands "fan" zijn (zoals ik bijvoorbeeld) kiezen wellicht eerder voor Nevermind. Fans van Nirvana uiteraard ook, terwijl fans van Pearl Jam logischerwijs voor Ten kiezen (of een ander PJ album maar daar gaat het hier even niet om). Belangrijk verschil in deze is dat Pearl Jam nog altijd bestaat en optreedt en Nirvana alweer meer dan 15 jaar geleden gestopt is. Het valt dus te verwachten dat Pearl Jam een grotere en enthousiastere fanbase heeft dan Nirvana en dus beter scoort op MuMe.
Maar ik kan er natuurlijk naast zitten...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 januari 2011, 12:51 uur
Wat er gezegd wordt over de concerten klinkt op zich erg logisch inderdaad. Dat zou net dat relatief kleine verschil kunnen zijn.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 16:44 uur
Misschien ligt het ook aan dat Nirvana nog 2 andere goedscorende albums in de top 250 heeft staan, In Utero doet natuurlijk ook niet veel onder voor Nevermind kwa kwalitiet.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 17:35 uur
Stijn_Slayer schreef:
Wat er gezegd wordt over de concerten klinkt op zich erg logisch inderdaad. Dat zou net dat relatief kleine verschil kunnen zijn.
Andersom is Kurt Cobain (met zijn dood) vele malen bekender dan Eddie Vedder, denk ik.Wat er gezegd wordt over de concerten klinkt op zich erg logisch inderdaad. Dat zou net dat relatief kleine verschil kunnen zijn.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 17:40 uur
Dat denk ik ook, hij is sowieso bekender, in hoeverre dat met zijn dood te maken heeft weet ik niet precies (of hij dan net zo bekend was geweest als Eddie Vedder).
0
geplaatst: 13 januari 2011, 18:00 uur
niels94 schreef:
Dat denk ik ook, hij is sowieso bekender, in hoeverre dat met zijn dood te maken heeft weet ik niet precies (of hij dan net zo bekend was geweest als Eddie Vedder).
Dat zal er vast wel iets mee te maken hebben.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 18:15 uur
Ja, dat is logisch, maar ik weet niet wie bekender was geweest als hij niet doodgegaan was.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 18:17 uur
Daarbij is Smells Like Teen Spirit vele malen groter en bekender welk Pearl Jam nummer dan ook.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 januari 2011, 18:55 uur
Ik denk dat Kurt Cobain destijds ook al bekender was dan Eddie Vedder. Zo komt dat wel over in allerlei berichten en programma's.
0
geplaatst: 13 januari 2011, 23:47 uur
chevy93 schreef:
Daarbij is Smells Like Teen Spirit vele malen groter en bekender welk Pearl Jam nummer dan ook.
"Alive"?
0
geplaatst: 13 januari 2011, 23:54 uur
Denk dat Graf's verklaring een goede is. Daarbij komt nog dat Pearl Jam toen enorm gepusht werd door ene Jan Douwe Kroeske - een destijds nogal populaire Vara-dj. Zo populair dat ie op Noorderslag veel bier aangeboden kreeg - in horizontale richting op het lijf.
Geprezen worden door JDK stond destijds ongeveer gelijk aan je (a.s.) schoonvader die jou prees bij zijn dochter (= jouw vriendin); dat zorgde voor twijfel over juistheid van de keuze.
Geprezen worden door JDK stond destijds ongeveer gelijk aan je (a.s.) schoonvader die jou prees bij zijn dochter (= jouw vriendin); dat zorgde voor twijfel over juistheid van de keuze.

0
geplaatst: 14 januari 2011, 01:51 uur
Ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. Daarbij heeft Ten een langere houdbaarheidsdatum, denk ik. Veel van mijn vrienden zijn opgegroeid in de tijd dat grunge populair was en hielden zowel van Pearl Jam als Nirvana. Maar Nirvana wordt bijna nooit meer opgezet, terwijl Pearl Jam nog uitermate populair is.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 januari 2011, 07:49 uur
Mjuman schreef:
JDK
JDK
JayDee... voor mij toch vooral onlosmakelijk aan Jules Unlimited verbonden. "Avontuur en bericht over de nieuwste techniek". En een nuttige bijdrage die hij en zijn kornuiten altijd leverden...

0
geplaatst: 14 januari 2011, 09:28 uur
Snakeskin schreef:
"Alive"?
Bij lange na niet. Hard op weg om heel bekend te worden (verschijnt steeds vaker in toplijstjes, maar Smells Like Teen Spirit is één van de bekendste nummers aller tijden)."Alive"?
Nevermind is ook vele malen meer verkocht dan Ten. En Smells Like Teen Spirit is één van de bestverkochte singles aller tijden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 januari 2011, 09:33 uur
chevy93 schreef:
Hard op weg om heel bekend te worden (verschijnt steeds vaker in toplijstjes)
Hard op weg om heel bekend te worden (verschijnt steeds vaker in toplijstjes)
Pardon?
Als je het nou over Black had... dat is meer het nummer dat langzaamaan terrein wint op de welhaast gewezen klassieker Alive.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 09:57 uur
Pearl Jam is toch echt wel opvallend populairder in Nederland dan in België hoor, voeg daarbij het feit dat Pearl Jam nog optreedt en zelfs relatief veel media-aandacht krijgt bij nieuwe albums, festivals headlined enzovoort, en je hebt je verklaring.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 10:04 uur
herman schreef:
Daarbij heeft Ten een langere houdbaarheidsdatum, denk ik. Veel van mijn vrienden zijn opgegroeid in de tijd dat grunge populair was en hielden zowel van Pearl Jam als Nirvana. Maar Nirvana wordt bijna nooit meer opgezet, terwijl Pearl Jam nog uitermate populair is.
Daarbij heeft Ten een langere houdbaarheidsdatum, denk ik. Veel van mijn vrienden zijn opgegroeid in de tijd dat grunge populair was en hielden zowel van Pearl Jam als Nirvana. Maar Nirvana wordt bijna nooit meer opgezet, terwijl Pearl Jam nog uitermate populair is.
Ik was destijds als 13-14 jarige knaap verslaafd aan beide albums, maar voor mij heeft Nevermind de tand des tijds veel en veel beter doorstaan dan Ten. Als ik die laatste hoor vraag ik me altijd weer af wat ik daar destijds zo fantastisch aan vond.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 11:36 uur
GrafGantz schreef:
Mijn theorie: mensen die beide albums goed vinden maar van geen van beide bands "fan" zijn (zoals ik bijvoorbeeld) kiezen wellicht eerder voor Nevermind. Fans van Nirvana uiteraard ook, terwijl fans van Pearl Jam logischerwijs voor Ten kiezen (of een ander PJ album maar daar gaat het hier even niet om). Belangrijk verschil in deze is dat Pearl Jam nog altijd bestaat en optreedt en Nirvana alweer meer dan 15 jaar geleden gestopt is. Het valt dus te verwachten dat Pearl Jam een grotere en enthousiastere fanbase heeft dan Nirvana en dus beter scoort op MuMe.
Ik ben het hier wel zo'n beetje mee eens. Als ik de vraag even betrek op mijn kring vrienden en kennisen, dan denk ik dat Nirvana veel populairder is in de breedte, dankzij de hitjes en vooral ook dankzij de mythe die rond Cobain is ontstaan. Anderzijds heeft Pearl Jam een wellicht wat kleinere maar wel veel trouwere schare echte fans en het feit dat die er nog zijn, zal vast deels komen doordat PJ nog bestaat en optreedt.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 15:43 uur
@chevy.
het beeld dat jij hebt van de verhoudingen tussen alive en Smells like teen spirit is nogal scheef wanneer jij het hebt over "bij lange na niet". Zij ontlopen elkaar niet zoveel voor wat betreft hun populariteit.
het beeld dat jij hebt van de verhoudingen tussen alive en Smells like teen spirit is nogal scheef wanneer jij het hebt over "bij lange na niet". Zij ontlopen elkaar niet zoveel voor wat betreft hun populariteit.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 16:55 uur
Bertus schreef:
Ik ben het hier wel zo'n beetje mee eens. Als ik de vraag even betrek op mijn kring vrienden en kennisen, dan denk ik dat Nirvana veel populairder is in de breedte, dankzij de hitjes en vooral ook dankzij de mythe die rond Cobain is ontstaan. Anderzijds heeft Pearl Jam een wellicht wat kleinere maar wel veel trouwere schare echte fans en het feit dat die er nog zijn, zal vast deels komen doordat PJ nog bestaat en optreedt.
(quote)
Dat is mijn ervaring juist helemaal niet. Nevermind blijft wel overeind staan als ik in mijn omgeving kijk (de anderen van Nirvana duidelijk niet), maar met name Ten wordt veel breder gedragen. Ten heeft mijns inziens juist een veel breder publiek. Veel mensen die geen fan zijn van beiden (die ik ken), kennen voornamelijk Ten van PJ en van Nirvana dus Nevermind. Dan is de houdbaarheidsdatum van Ten veel groter. Dat wordt veel meer als een klassieker gezien.
En terecht!! (Maar ik ben dan ook PJ fan!
)
0
geplaatst: 14 januari 2011, 17:01 uur
Snakeskin schreef:
@chevy.
@chevy.
Dat vraag ik me af... Iédereen kent Smells Like Teen Spirit (cru gesteld), Alive kennen heel veel niet bij naam, als je ze het laat horen herkennen ze het vaak wel, ook lang niet altijd.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:27 uur
Pearl Jam dankt haar komeetachtige start en ongekende populariteit juist aan dat ene nummer. Dat is met Smells like teen spirit voor wat betreft Nirvana hetzelfde verhaal. Was "alive niet opgepakt zoals het geval geweest is dan had Pearl Jam nu ook niet in de Top 10 gestaan. Alive heeft hen naar grote hoogtes gestuwd.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:33 uur
chevy93 schreef:
Alive is toch helemaal geen hit geweest?
Alive is toch helemaal geen hit geweest?
Jawel hoor. Dertiende plaats in de top 40.
Het grappige is dat vorig jaar in de top 2000 Smells Like Teen Spirit op 48 stond en Alive op 49.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:36 uur
Dat vind ik niet echt een hit. Bovendien was het nummer er naar 7 weken al uit. De reden dat Pearl Jam zo groot is geworden (in ieder geval de "komeetachtige start"), heeft te maken met Ten en niet met Alive specifiek.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:38 uur
Alles wat in de top 40 staat is volgens mij een hit. Hmm, eigenlijk wel een goeie, wat is de definitie van een hit? Maar de top 40 is niet voor niets een hitparade, en Alive stond in die hitparade.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:44 uur
Bij denk ik aan een top 10-notering en/of een lange tijd in de hitparade staan. Maar technisch gezien zijn alle nummers die erin staan "hits".
* denotes required fields.